Mindfulness

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Mindfulness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 18:59

Haai!

Ik ben net begonnen met een cursus mindfulness, heb net de 2e keer achter de rug.
Ben mindfullnes gaan doen om verschillende redenen:

-Stress-signalen eerder opmerken (ik word ziek op het moment dat ik teveel stress heb, kom daar dan pas vaak achteraf achter).
-Meer genieten van dingen en meer relaxed zijn, meer 'loslaten'.
-Meer ontspannen en met minder angst op het paard (vorig jaar gevallen en sindsdien (meer) angst).

Zijn er hier ook mensen die mindfullnes hebben gedaan of doen? Wat zijn jullie ervaringen? :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:02

Als ik er in de krant over lees wil ik altijd wel s meedoen, maar wat doe je dan eigenlijk precies? Vond de cursus wel vrij prijzig en ik heb het niet zo ruim.

Reusje0504

Re: Mindfulness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:07

Ik heb de cursus nu bijna afgerond (10 weken, 1x per week 3uur) en heb er enorm veel aan gehad. Op www.gerschurink.nl staan verschillende meditatieoefeningen die wij moesten gebruiken. Ik vind het jammer dat de cursus bijna afgelopen is want ik ben bang dat het er snel bij in kan schieten!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:50

Ik ben bezig met de trainerscursus :) vind het een fijne methode.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:52

Ja ik deed regelmatig van die avonden, van 2 uur. Nu wat minder maar ik vind het zeker heel fijn en goed helpen voor allerlei dingen. :j Ik denk dat je met die doelen die je hebt mindfulness je veel zal helpen.
Wel is het het beste het thuis dagelijks toe te passen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:31

moonsparkle schreef:
Als ik er in de krant over lees wil ik altijd wel s meedoen, maar wat doe je dan eigenlijk precies? Vond de cursus wel vrij prijzig en ik heb het niet zo ruim.

Wat wij tot nu toe gedaan hebben zijn oefeningen om inzicht in jezelf te krijgen. Bijvoorbeeld door meditatie ('bodyscan' bijvoorbeeld) maar ook dingen waardoor je je meer bewust wordt van dingen.
Zo heb ik nu een oefening meegekregen om een bepaald iets wat normaal op de automatische piloot gebeurt, nu met aandacht te doen. Bijvoorbeeld je tanden poetsen. Klinkt misschien suf, maar door dit soort dingetjes word je je veel meer bewust van alles en ik merk dat ik daar bewuster en meer ontspannen van word.

Het is idd prijzig, maar er zijn meerdere verzekeringen die het (of een deel) vergoeden.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:32

Ik heb net een cursus Mindfulness afgerond :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:34

Het 'bijhouden' lijkt mij idd ook het meest lastig. Maar ik denk dat het je kijk op dingen ook wat verandert en je dit ook kan toepassen nadat je het een tijdje 'kwijt' bent geweest. Je hebt dan de handvaten en ik denk dat je het zo weer kan oppakken.
Maar we zullen zien :D

Wat ik vooral fijn vind is dat er niks 'goed' of 'fout' is. Het is een leerproces naar jezelf waarbij niet het resultaat het belangrijkste is maar het proces. Wat gebeurt er met je, met je lijf, je gedachtes.. En dat is prima.
Relaxed toch? :D

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:35

Ik heb 3 weken mindfullness gevolgd o.a bodyscan en een oefening met je innerlijke
gedachtenbioscoop.
Ik heb er helemaal niks mee. Maar dat is per persoon verschillend natuurlijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:57

T klinkt best zweverig daarom twijfel ik. Maar het klinkt wel fijn omdat t ontspannen lijkt te werken en je meer bewust wordt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:58

Het is totaal niet zweverig en zeer praktisch.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:04

Ik vind het wel een beetje zweverig hoor, maar niet storend. En ik weet dat het werkt, dus dat ik het een beetje zweverig vind neem ik maar voor lief ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:10

Wat vinden jullie er zweverig aan dan?

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:12

ik ben er net mee begonnen.
moet nu loop oefeningen doen puur om de gedachten te focussen op het lopen en niet op andere dingen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:36

ah loopmeditatie dat vind ik ook wel een fijne oefening

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:50

saskiakefie schreef:

Nou, alleen het feit al dat je in een ruimte zit waarbij iedereen op de grond zit en mediteren opzich vind ik al wat zweverig :D
Maar geeft niks hoor, ik wen er ook al aan en voel het effect dus prima! En ik moet zeggen dat ik iets al heel snel zweverig vind hoor.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:52

Loopmeditatie ken ik niet, misschien in het vervolg van de cursus.
We hebben over een paar weken een 'stiltedag'.. Van 11u tot 16u, niet praten.. :7

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:10

Oh da's niks sommigen doen dat een weekend tot een hele week :D Haha ik moet er ook niet aan denken hoor al kan ik me wel voorstellen dat het voor een dag heel fijn kan zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:11

Majabeestje schreef:
saskiakefie schreef:

Nou, alleen het feit al dat je in een ruimte zit waarbij iedereen op de grond zit en mediteren opzich vind ik al wat zweverig :D
Maar geeft niks hoor, ik wen er ook al aan en voel het effect dus prima! En ik moet zeggen dat ik iets al heel snel zweverig vind hoor.

Ah wij zaten op stoelen. :)) :+

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:20

Via, psychologie magazine kon ik een gratis mini-cursus doen van 7 dagen en alle dagen kreeg je dan een oefening.
Ik wilde het erg graag eens proberen (om de rest verschijnselen van mijn burn-out weg te krijgen.)
Na 3 dagen ben ik afgehaakt.
In gedachten een gerecht maken en de smaaksensaties van de verschillende ingrediënten proeven.
In de ochtend aankleden en in gedachten stilstaan bij ieder kledingstuk wat ik aan doe nadenken over de kleur en het gevoel wat de stof mij geeft .....
Ik kon het niet, het was te ,te zweverig ? Intensief voor mijn brein?ik weet het niet.
Of ik was er nog niet aan toe, of het is echt niets voor mij.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:06

Stiltedag heb ik niet gehad :n
Wij zaten ook gewoon op stoelen, enkele keer kon je ervoor kiezen om te liggen (voor de bodyscan).
Ik vind er persoonlijk weinig zweverigs aan, je staat gewoon stil bij hoe dingen aanvoelen op/in je lichaam.
Hoe meer ik oefende, hoe beter het ging.

En inderdaad, geen oordelen hebben is zo fijn.
Ik ben/was eigenlijk heel streng en hard voor mezelf :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:32

Het is een los stukje uit het boeddhisme - en dat kun je uiteraard gebruiken, maar het wordt te pas en te onpas gebruikt.

Zo kan mediteren stressverlagend werken - maar voordat je rust hebt opgebouwd en de techniek jou mee de rust in trekt - dat kan een tijd duren. En in de hype die het helaas ook is, gaan dit soort waarheden als een koe verloren.
En dat is jammer, want in de handen van een goede leraar is het uiterst waardevol spul.

(En ja, de westerse cultuur heeft alle introspectie zo ongeveer verloren, ook jammer! Daarmee wordt het letterlijk al gauw vreemd doen....)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:01

Ik ben het boek van mindfulness aan het lezen. Minder zweverig en je kan het in je eigen tempo doen. Aanrader!

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:26

vibabu schreef:
Ik ben het boek van mindfulness aan het lezen. Minder zweverig en je kan het in je eigen tempo doen. Aanrader!

Welk boek is dat? Lijkt me erg leuk om mee aan de slag te gaan.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:38

Ik heb een jaar of zes geleden al een cursus mindfulness gedaan. Werd gegeven speciaal voor mensen die om wat voor reden ook met psychische klachten zaten. Werd goed begeleidt, en we fungeerden als test-groep voor een psychologie professor in Gent.

Ik gebruik het nog met regelmaat, vooral de bodyscan als ik niet kan slapen. Nee, daar is het niet voor bedoeld, maar de stem van de professor is zo rustig en langzaam dat je al ontspannend vanzelf in slaap valt :')
Voor de rest heb ik er toch veel baat bij, nog steeds. Gebruik het bijna dagelijks, onbewust zelfs merk ik af en toe. Maar je moet inderdaad wel beseffen dat er veel meer aan vast zit dan alleen maar wat mediteren en nadenken over alles wat je doet, voelt, beseft en waarneemt.

Wat mij wel geholpen heeft, was ik dat zelf al wat gelezen en gespeeld had met mediteren. Dan komt het ook niet gelijk zo zweverig over in het begin. Maar hoe meer je je erin verdiept, hoe logischer het wordt.

@Janneke2, nooit geweten dat het uit het boeddhisme komt, en eigenlijk verbaasd het me niet.

@Vibabu, welk boek lees je precies? Ik heb er nog eentje op de ereader staan, maar voorlopig nog even geen tijd om die beet te pakken.