Hemaglobine waarde ( HB)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

Hemaglobine waarde ( HB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 14:44

Hallo,
Ik loop sinds anderhalf jaarbij de reumatoloog ivm rare, verschillende pijnklachten.
( komen overeen met de klachten van Fibromyalgie??)
Nu zit ik uitslagen en brieven door te lezen en alles is goed. Bloeduitslagen zijn goed, alles is getest. Wel zie ik dat ik een HB waarde van 14 heb. Is iemand hier mee bekent? En kan dat die vage fibromyalgie achtige klachten geven? Ik lees dingen over stroperig bloed met een hoge hb waarde?
Ik ben na de geboorte opgenomen in het ziekenhuis ter observatie omdat ik te stroperig bloed had en daardoor geen goede score had een aantal uren na de geboorte.

27 april nieuwe afspraak bij de reumatoloog. Moet ik iets aankaarten? Als het goed is heeft meneer alle uitslagen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Hemaglobine waarde ( HB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:17

HB 14 is erg hoog. Bij vrouwen wordt vanaf 11 gesproken over 'te hoog'. Inderdaad wordt je bloed er wat minder vloeibaar van. Maar of dat die klachten kan geven weet ik eigenlijk niet, ik kan me zo voorstellen van wel.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:26

Stop met het lezen op internet. Daar zou je alleen maar nare ziektes hebben waar je morgen al dood bij neervalt (bij wijze van spreken).

Hb-waarde heeft te maken met je ijzerwaarde. Het vermogen van de rode bloedcellen om zuurstof aan zich te binden. Bij een te lage Hb-waarde heb je bloedarmoede. Typische klachten daarbij zijn: vermoeidheid, bleek uiterlijk, snel flauwvallen en duizelig. IJzertabletten of ijzerrijke voeding helpt dan goed.
Een te hoog Hb heb ik nog niet van gehoord. Mensen die op grote hoogtes leven (Peru, Nepal, etc) hebben ook een hoger Hb-waarde om het lagere zuurstofgehalte in de lucht te compenseren. Als je een weekje gaat skiën, gaat deze waarde al omhoog. De enige mogelijke klachten zijn hoofdpijn en jeuk.

Wbt fibromyalgie; het is volgens de wetenschap nog niet helemaal te verklaren. Hoogstwaarschijnlijk is het een soort auto-immuun ziekte die de receptoren van gevoel beïnvloeden en een verlaagde belastbaarheid geven(waardoor je dus sneller overbelast raakt en zo pijnklachten krijgt). Mits je fibro hebt, is het niet te genezen. De enige 'bewezen' therapie is gedoseerde beweging en psychotherapie. Vaak bieden ziekenhuizen een speciaal programma bij de fysiotherapeut om de klachten onder controle te krijgen en de vermoeidheid zo minimaal mogelijk te maken.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:28

HB van 14 is inderdaad te hoog.
Bij de dames is het tot de 10 "normaal"

Een hoog HB past inderdaad bij Mialgie/ Fibrose gezien, wij zien het hier veel bij long(fibrose).
Je kan inderdaad het hoge HB aankaarten als jou reumatoloog dat al niet zelf heeft gedaan, afhankelijk daarvan zal hij een plan van aanpak doen om het HB te laten dalen, en hier zijn verschillende mogelijkheden voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:29

Een verhoogd hemoglobine kan het gevolg zijn van:

uitdroging
verhoogde aanmaak van rode bloedcellen in het beenmerg
ernstige longziekten
Langdurig verblijf op grote hoogte (>2000 meter)

Heb je ook een teveel aan bloedplaatjes, dan kan het risico toenemen op bv trombose.

Let op: dit kan. Bel maandag gewoon naar het ziekenhuis om contact op te nemen met je reumatoloog en vraag wat het inhoudt. Dit zijn slechts voorbeelden om aan te tonen dat het een gevolg van iets kan zijn of wat eventueel een reactie is erop om aan te geven dat een hoog HB wel degelijk voor kan komen; hoeft niets te betekenen natuurlijk! dus bel gewoon maar op :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-04-15 16:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:30

De vraag is eerst: 14 wat? Welke eenheid?
Er zijn meerdere manieren om Hb weer te geven. Die moet je weten, anders zegt het niets. Ziekenhuizen hanteren soms een andere eenheid dan huisartsen bijvoorbeeld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:31

Lab geeft mmol/l weer, lijkt mij heel apart als een ziekenhuis hiervan af gaat wijken.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:33

HB word altijd aangeduid in mmol/l (miliMol)

Hier (zkh friesland) word 8,5-11 aangehouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:33

Toch is dat niet altijd zo.
Hier was mijn Hb na de bevalling ook iets van 15. Ik begreep het eerst ook niet, maar zag toen dat ze een andere eenheid gebruiken die vergelijkbaar was met 7 bij de bloedbank.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:34

Hier Nederland of hier Zwitserland??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:37

Dat was in Zwitserland. Het ligt er waarschijnlijk maar net aan waar het apparaat gekocht is.
Hoe dan ook zou ik er gewoon even naar kijken voordat je paniek om niets hebt.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:48

Precies. In Nederland word overal mmol/l gehanteerd tenzij de TS uit België komt kan dit anders zijn.
Maar als zij in NL geprikt is en NL de uitslag heeft gekregen dan is 14 hoog wat kan, en waar geen reden tot paniek voor is. En zoals een voorganger dan netjes van internet knipt en plakt helpt ook niet..
De reumatoloog moet bekijken aangezien zij al in een traject van onderzoeken zit of dit past bij het geen waar aan gedacht word. En als de reumatoloog niet het HB aankaart is het jou als patiënt je goed recht om dat dan na te vragen hoe het zit en eventuaal gerustgesteld te worden.
Tuurlijk leest iedereen tegenwoordig op internet. Je wilt niet weten hoeveel patiënten er langs komen met een uitdraai van google.. Maar de praktijk is toch net even anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:49

Mea culpa dat ik naast mijn geweldige copy en paste werk was vergeten wat erbij te zetten :') had het in mijn hoofd maar niet in mijn vingers :')

Ik pas het gelijk aan :')

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:51

haha, hoeft nou ook weer niet ;)

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 18:37

Bedankt, duidelijke info! En ik woon infrankrijk, maar de waarde word weergegeven netzo als in Nederland!

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 18:48

Ik ben wel heel benieuwd, ik dacht als die hb waarde nou klachten geeft dan kan fibromyalgie uitgesloten worden en is het alleen een kwestie van hb verlagen om al mn klachten te laten verdwijnen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:55

Ja, zo doet mijn buurman dat ook. Bij hem "stapelt" het ijzer zich op in zijn bloed - af en toe een bloeddonatoe - hij bkij ende ontvanger blij.

(Hijzelf is historicus en spreekt van aderlaten....)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:00

Hebben ze het cortisol al eens geprikt? Wanneer dit laag is kan je ook fibromyalgie klachten krijgen..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:00

Debby614 schreef:
Ik ben wel heel benieuwd, ik dacht als die hb waarde nou klachten geeft dan kan fibromyalgie uitgesloten worden en is het alleen een kwestie van hb verlagen om al mn klachten te laten verdwijnen!

Dat zou inderdaad een heel eind schelen voor je. Aangezien fribro al zo lastig is te diagnostiseren. Ik ben benieuwd wat de reumatoloog gaat zeggen. Ik hou het in de gaten.

Janneke2 schreef:
Ja, zo doet mijn buurman dat ook. Bij hem "stapelt" het ijzer zich op in zijn bloed - af en toe een bloeddonatoe - hij bkij ende ontvanger blij.

(Hijzelf is historicus en spreekt van aderlaten....)

Klopt dat heet ook aderlaten ;).
Alleen is dit bloed niet altijd geschikt voor donatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:04

Die andere is g/dl inderdaad en dan is tussen 11-16 normaal.
Ik wist niet dat het in nederland vastgelegd was. Hier ligt het er net aan wat de arts of ziekenhuis hanteerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:22

Is in NL ook niet vastgelegd.
Ieder laboratorium hanteert eigen normaalwaarden, om goede redenen. Per lab kunnen die normaalwaarden iets schommelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:26

De meeteenheden zijn echter wel gelijk in NL.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 08:40

interressant dit! bedankt voor het meedenken allemaal!