Vruchtbaarheid testen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Vruchtbaarheid testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 23:26

Hebben er hier bokkers ervaring mee?

Ik vraag het mij af omdat ik benieuwd ben wat het inhoud.
En kun je het ook testen gewoon wanneer je het zelf wil, om het te weten? Dus niet perse als je met IVF bezig bent of moeilijkheden hebt om zwanger te worden.

Maar gewoon om te weten hoe vruchtbaar je zelf bent.

xxemmely

Re: Vruchtbaarheid testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:39

Ik volg even mee. Kan je helaas niet verder helpen maar ben er zelf ook wel nieuwsgierig naar

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:47

Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd! :)
Want wat nou als je inderdaad onvruchtbaar bent? We doen veel moeite voor anticonceptie, we nemen elke dag netjes de pil (of net welke vorm van anticonceptie je gebruikt). Al die tijd stop je hormonen in je lichaam, terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten. Ik volg mee!
Laatst bijgewerkt door RoWi op 09-04-15 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:49

Dames, waarom niet gewoon even de huisarts of gynaecoloog bellen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:04

Lijkt mij inderdaad heel interessant. Omdat ik absoluut geen kinderen wil zou het inderdaad goed zijn als ik erachter kan komen of ik sommige vormen van anticonceptie gewoon achterwege kan laten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:07

Ik heb het wel eens aan mijn huisarts gevraagd. Zij zei dat als ik het echt zou willen, ik het kon laten testen maar dat als ik een goede regelmatige cyclus zou hebben, ik mij eigenlijk geen zorgen hoef te maken en dat onvruchtbaarheid ook voorkomt bij vrouwen terwijl ze geen reden kunnen vinden. Ik heb het toen maar gelaten, zit nu aan de implanon dus ik heb uberhaupt geen eisprong meer, maar ik ben 28, ik heb een kinderwens en nu heb ik spijt dat ik niet ben getest.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:30

....
Laatst bijgewerkt door xZiva_ op 10-04-15 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:52

Nee dat staat er niet, er staat dat je misschien wel heel veel hormonen en geld stopt in een lichaam terwijl dat misschien niet nodig is omdat je toch niet zwanger kunt worden.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:53

Oh sorry verkeerd gelezen :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:55

Geeft niks, het is al laat ;)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:57

Je hoeft er niet eens voor naar de huisarts of gynaecoloog! Als je een eisprong hebt ben je vruchtbaar. Er zijn ovulatietesten die je thuis kunt doen en je kunt je eigen temperatuur opmeten en aan de hand daarvan vrij goed timen wanneer je een eisprong hebt (is veel over te vinden op internet).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:59

Maar dat je ovulatietest positief is wil niet zegen dat je ook daadwerkelijk een eisprong hebt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 01:06

Nee en zelfs als je daadwerkelijk een eisprong hebt, kun je onvruchtbaar zijn. Soms is er gewoon geen reden dat een vruchtje niet blijft zitten of dat er überhaupt een vruchtje wordt gemaakt.

De stiefmoeder van mijn ex heeft die pech. Zwanger worden an sich lukt wel, maar het blijft niet zitten. Terwijl ze compleet binnenstebuiten is gekeerd en er geen reden is waarom het niet lukt.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 01:09

Natuurlijk, klopt, maar in de regel zou je vruchtbaar moeten zijn als je een eisprong hebt. Een eisprong is in ieder geval noodzakelijk om überhaupt vruchtbaar te kunnen zijn dus dat als eerste testen is een goed idee;-)

Zou best kunnen, er zitten vast regels aan en een gebruiksaanwijzing bij. Net zoals een zwangerschap alsnog positief kan zijn als hij negatief aangeeft maar andersom niet... Een ovulatietest is in ieder geval een manier om thuis te testen of je een eisprong hebt en als je die regelmatig gebruikt zal de uitkomst best betrouwbaar zijn. Anders zal je denk ik wel heel wisselende resultaten krijgen. De huisarts of gynaecoloog zal ook ovulatietesten en/of temperaturen aanraden alvorens tot verdere behandeling/verder kijken over te gaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 01:20

Maar met ovulatietesten test je alleen of je het hormoon aanmaakt die voor de eisprong zou moeten zorgen niet of je een eisprong hebt. Het schijnt toch best nog wel regelmatig te gebeuren dat het hormoon wel aangemaakt word maar er geen eisprong plastsvind. Om dat zeker te weten moet je progesteron weer gemeten worden dacht ik.

De ovulatietest op zich zegt dus eigenlijk vrij weinig over je vruchtbaarheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 06:15

Ik denk dat er maar 1 manier is om je vruchtbaarheid te testen. :P

Nee serieus, ik denk niet dat dit zomaar betrouwbaar te doen is. Waar wil je op testen dan? Hormonen? Eisprong? Maar dan moet het ook nog blijven zitten.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 06:46

Nee, er is geen huis-tuin-keuken test die kan aangeven of jij vruchtbaar bent of niet.

Dat zul je met de tijd wel weten. Je moet inprincipe een jaar actief bezig zijn voor ze je überhaupt na gaan kijken :) .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 06:58

Ik denk dat het ook onmogelijk is om te testen. Je kan kijken of alle organen op de goede plek zitten en of je een ziekte hebt, maar de rest is zo complex dar je daar pas achterkomt als je zwanger wordt en dat ook kan dragen tot het volgroeid is.
Het gaat natuurlijk om meer dan alleen vruchtbaar zijn, maar ook het proces erna. Zoals hierboven gezegd, als het vruchtje vervolgens nog niet blijft zitten kun je nog zo vruchtbaar zijn...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 09:49

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe.
Dat er geen huis tuin en keuken trucje zou zijn dat dacht ik wel. Maar dat het daarnaast ook best moeilijk is, dat wist ik niet.

Volgens mij kun je best bv 'slechte' eitjes hebben of idd die niet in nestelen. Lijkt me handig om te weten.
Ik heb een dokter gehad die me vertelde dat ik waarschijnlijk onvruchtbaar ben, en daar een aantal dingen voor moest doen om terug vruchtbaar te worden. Maar het hoe en wat weet ik niet meer, had menstruatie klachten (zwaar) en was nog best jong, heb er me verder geen vragen bij gesteld.

Daarom, de vraag blijft zo spelen natuurlijk, ik zou het graag weten.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:51

RoWi schreef:
Want wat nou als je inderdaad onvruchtbaar bent? We doen veel moeite voor anticonceptie, we nemen elke dag netjes de pil (of net welke vorm van anticonceptie je gebruikt). Al die tijd stop je hormonen in je lichaam, terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten. Ik volg mee!

Dat vraag ik mij ook af. Ik slik al jaren de pil en ik weet dat ik geen kinderen wil. Stel dat ik toch onvruchtbaar ben, dat scheelt een hoop stress (na gemeenschap) en geld (anticonceptie). Al jaren slik ik de pil ter voorkoming van zwangerschap (ik kies graag voor dubbelveilig) en niet vanwege mijn ongesteldheid. Het zou veel schelen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:55

Je man/vriend kan zich natuurlijk wel weer relatief simpel laten testen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:58

Dat ik een eisprong heb geloof ik wel. Ik ben iedere maand toch wel een dag of wat, eeehm, wat knuffeliger. O:)
Dus ook bij mij zou het niet om een ovulatietest gaan. Maar gewoon zeker kunnen stellen dat ik vruchtbaar ben of niet, het zou een hoop keuzes kunnen vergemakkelijken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:31

De dagen dat je vruchtbaar bent, kun je ook op een ander simpel maniertje ontdekken. Neem een kloddertje afscheiding tussen je duim en je wijsvinger en kijk of je er draden mee kunt trekken. Zo ja, dan ben je in je vruchtbare dagen.

En wat een test betreft, je hebt ovulatietesten, maar die zijn bij mij nooit positief geweest terwijl ik bij mijn beide kindjes heel snel zwanger was.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:42

Mijn schoonzusje is op haar 17e ook verteld dat ze onvruchtbaar zou zijn.

In juli verwacht ze haar eerste kindje..
Stond nog niet op haar planning btw, maar het is meer dan welkom.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:47

eenitraM schreef:
RoWi schreef:

Dat vraag ik mij ook af. Ik slik al jaren de pil en ik weet dat ik geen kinderen wil. Stel dat ik toch onvruchtbaar ben, dat scheelt een hoop stress (na gemeenschap) en geld (anticonceptie). Al jaren slik ik de pil ter voorkoming van zwangerschap (ik kies graag voor dubbelveilig) en niet vanwege mijn ongesteldheid. Het zou veel schelen.

Dat had mij ook prettig geleken, zeker omdat mijn lichaam niet goed reageerde op alle hormonen.
Maar blijkbaar zijn er weinig mensen die zo denken, gezien de reacties in dit topic die zich vooral richten op het wél vruchtbaar zijn.

Ik bleek zelf een probleem te hebben, waardoor ik vermoed dat ik nooit vruchtbaar ben geweest. Toch zonde, al die jaren hormonen slikken terwijl het achteraf waarschijnlijk niet eens nodig was.