Alternatieve Geneeswijzen bij rugklachten ( hernia )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Alternatieve Geneeswijzen bij rugklachten ( hernia )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 13:27

Zie titel, heeft 1 van jullie resultaat geboekt met iets alternatiefs
voor ernstige rugklachten ( hernia ).

Ik sta op pijnstillers van de HA, het is vreselijke troep, ik
reageer er best heftig op, maar de pijn blijft in mijn been niet
om uit te houden ( uitstraling ). De Tramadol gebruik ik niet meer.
Op dit moment gebruik ik onderstaande

1 x per dag 1 tablet Omeprazol
2 x per dag 1 tablet Diclofenac
4 x per dag 2 tabeletten Paracetamol

Graag hoor ik tips :)

Elise95

Re: Alternatieve Geneeswijzen bij rugklachten ( hernia )

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:38

Loop je momenteel bij de fysio?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:13

Uiteraard, morgen moet ik weer :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:17

Is je hernia aangetoond via een MRI?

Ik zou eens googelen op trigger point therapy. Ik had vreselijk veel last van m'n rechter onderste rib. Zo erg dat ze me bijna op de OK preventief m'n galblaas eruit wilde snijden of dat ze me verdachten op nierstenen. Op mri en ct was echter niks te zien aan m'n galblaas. Uiteindelijk na een half jaar tobben en niemand die me kon helpen ben ik met trigger point therapy nu 95% pijnvrij en na 1 behandeling al 50% opgeknapt.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:23

Een hernia is een uitpuiling die tegen je zenuw aandrukt en dat veroorzaakt die uitstralingspijn. Denk dat de enige remedie rust is. Heb zelf een flinke (dubbele) hernia gehad waaraan ik geopereerd moest worden. Daarna bij de chiropractor gelopen en mijn hele voedingspatroon nagelopen. En ja, ik zit beter in mijn vel door de aanpassingen (reageerde bijvoorbeeld op bepaalde stoffen zoals melk ed). Maar ik denk niet dat deze therapie mij geholpen zou hebben bij mijn hernia. Ook heb ik de Ortho Manueel Arts nog hier en daar wat laten knakken en kneden. Ook veel klachten van afgenomen. Ben een stuk beweeglijker geworden en denk ook dat daarmee klachten bij een evt nieuwe hernia aanzienlijk minder zullen zijn. Maar goed, dat is dan allemaal nawerk...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:29

Ik zal het even wat verder toelichten. Bij trigger point therapy gaan ze uit van het principe dat het punt waar de pijn zit soms niet het punt is waar ook daadwerkelijk het probleem vandaan komt. Bij mij was het probleem dat de grote ademhalingsspier die onder je oksel door loopt heel hard aan m'n ribben trok. Die spier was al zo lang verkrampt dat ik daar helemaal geen pijnprikkel meer waarnam. Waarschijnlijk is deze ooit beschadigd/in de kramp geschoten door een val van het paard en toen heel hard aan m'n ribben gaan trekken.

Op de thoraxfoto van 4 mnd voor m'n behandeling was ook te zien dat 2 ribben heel raar naar buiten stonden. Dat is toen behandeld door een fysio/manueel therapeut maar doordat de spier die het probleem veroorzaakte niet is behandeld (omdat die geen pijn gaf en verder 'goed' leek), is de boel binnen no-time weer uit z'n verband getrokken met als gevolg extra pijn.

Je kunt je voorstellen dat ik ook na een eerste behandeling, waarbij de therapeut die spier die daadwerkelijk het probleem was, los had gemasseerd, het echt een ENORME opluchting was. Uiteindelijk heeft het ongeveer 2,5/3mnd geduurd met oefeningen, zelf masseren en therapie voordat alles weer helemaal normaal voelde.

De therapeute had aangegeven dat zij eigenlijk vaker mensen met hernia(klachten) behandeld en dat dit wel iets heel zeldzaams was, vandaar dat ik gelijk hieraan moet denken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:55

Je kunt je er ook aan laten opereren, dan ben je aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid helemaal van je pijn af.

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:41

Nu weet ik natuurlijk niet sinds wanneer je de hernia hebt en of je nu alleen nog pijn hebt, of dat het nog zo pril is, dat rust echt strikt noodzakelijk is (en je dus niet zou mogen sporten, zegmaar). Maar misschien dat yoga je zou kunnen helpen? Ik hoor en lees daar regelmatig goede verhalen over, dus misschien kun je contact zoeken met een goede yogadocent die je daar meer over kan vertellen? Zie yogaonline.nl voor adressen en dergelijke.

Heel veel sterkte in ieder geval. Lijkt me echt héél erg naar, dikke knuffel voor je! Ik hoop dat je snel iets vindt dat je helpt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:53

Wat zijn de reacties dan op deze medicatie? En heb je dat aangegeven aam je huisarts?
Wat dit zijn gewone NSAID's. Perifere pijnstillers.
Diclofenac kan wel slecht zijn voor je maag vandaar dat je er ook Losec(omeprazol) hebt gekregen ter bescherming van je maag.

Je zou nog paracod kunnen vragen(nee weet ik niet alternatief maar daar kan ik je dan weer niet mee helpen)
Dat is paracetamol met codeïne. Mag je niet te lang maar werkt uiteraard sterker dan gewone paracetamol. Anders paracetamol met cafeïne. Werkt ook sterker maar dan weer minder sterk dat de paracod.
Paracod kan alleen op recept van de dokter

Wat hielp toen ik een hernia had waren hoefeningen van de ceassar therapeut op een skippybal. Maar waarschijnlijk had ik het niet heel erg.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:40

Zitten lukt niet zonder pijn, ik krijg zelfs niet mijn sokken of schoenen aan dus die skippybal laat ik even achterwege :D

Ik durf te zeggen dat ik een hoge pijngrens heb, en zo kent de HA mij ook. Ben nu bang dat mijn pijn onderschat wordt.

Opereren doen ze niet meer zo snel en het is bewezen dat 7 van de 10 hernia's "vanzelf" overgaan. Hiet blijf ik mij dan maar aan vasthouden aangezien dit nu al de 4e is. Bovendien is het een familiekwaal en zijn er meerdere familieleden, waaronder ook mijn moeder meerdere keren aan een hernia geopereerd.

Terwijl ik dit typ lig ik i bad :+, dit drukt de pijn nog enigzins en heb ik net weer braaf mijn diclofenac en 2 pcm ingenomen. Warme kruik ligt al in mijn bed.

Morgenochtend weer naar de fysio en daar hoop ik van op te knappen. Inmiddels doet alles mij zeer := As vrijdag weer naar HA, en ik verwacbt dat ik dan de verwijzing krijg voor een nieuwe mri. Diagnose is nu gebaseerd op de testen die ze kunnen doen. Mijn rechterbeen reageerde niet op reflexen, op tenen en hakken lopen lukt ook niet meer.

Ik had gehoopt dat iemand wellicht eens bij een chinese dokter is geweest. Ik lees veel positieve verhalen over kruidentherapie en tuina massages.

Op mijn werk sta ik nu te werken aan een sta tafel :+ terwijl ik een zittende functie heb. Gelukkig kan ik lopen staan en zitten afwisselen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:46

Als mijn moeder weer extreem last heeft wil rode lamp op der rug zetten nog wel eens helpen tegen de pijn :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 07:44

BloemBloem schreef:
Zitten lukt niet zonder pijn, ik krijg zelfs niet mijn sokken of schoenen aan dus die skippybal laat ik even achterwege :D

.

Ai, klinkt heftig.

Maar wat zijn de bijwerkingen die je ervaart op de paracetamol en diclofenac?

Waar je het ook over kan hebben met je neuroloog. Cortico injecties. Dat heeft mijn over buurvrouw gedaan. Heeft jaren met een hernia gelopen en het was dit of opereren.

Bij haar goed geholpen. Maar ik weet niet of dat bij iedereen kan.

Ja ik weet het,...is ook niet alternatief. :o

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 08:38

Het hoeft ook echt niet perse alternatief te zijn. Maar ik slik nu best veel medicatie wat niks doet, dus dan ga ik liever ook verder kijken.

Diclo en pcm geen bijwerkingen gaat helemaal goed, alleen de pijn blijft :+

Net terug van de fysio. Hij maakt zich ook zorgen..... Dus daarnet ook maar langs de HA gelopen voor sterkere medicatie en een verwijsbrief! Als ik die vandaag heb hoop ik vrijdag al door de mri te kunnen ( kliniek in de buurt )

Corto Injecties niks over gehoord nog, zin dit cortosteorïde injecties? Volgens mij schrijf ik het helemaal verkeerd maar je snapt mij vast :))

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:52

Oh ik dacht dat je er bij werkingen van had,..sorry.
Ja dan is de pijn erger dan dat de medicatie op kan vangen.

Ik bedoel inderdaad corticosteroïden injecties.

Succes,...tis vreselijk die rugpijn.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:17

Bedankt.

Had ik maar rugpijn... alles zit in mijn bil been en kuit.

Ha gesproken brief krijg ik vrijdag, kliniek ook al gesproken en ik kan daar woensdag of donderdag al terecht.

Wat ik wel heel maf vind is dat mijn HA alleen nog maar tramadol achter de hand heeft voor de pijn. Verder dus niks :?

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:13

BloemBloem schreef:
Ik had gehoopt dat iemand wellicht eens bij een chinese dokter is geweest. Ik lees veel positieve verhalen over kruidentherapie en tuina massages.
Als je er positieve verhalen over hebt gelezen, is het misschien wel de moeite waard om eens naar zo'n praktijk te bellen en te vragen of ze wellicht iets voor je kunnen betekenen? Als ik je zo hoor, zou ik gewoon informatie vragen, langsgaan, wie weet helpt het je! Sterkte!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:20

De meeste hernia's worden helaas "uitgezeten" met plat op bed liggen.

Opereren van een hernia wordt nog wel gedaan op aan rade van de fysio. Hangt denk ik ook af waar de hernia precies zit.

vb: onze stal eigenaar had een hernia en is daaraan geopereerd. Dan moet je voorlopig wel even rustig doen en alles rustig opbouwen ander gaat het mis. De staleigenaar kan overigens alles weer.

HA zijn soms helaas |o

Heel veel sterkte en succes mocht je geopereerd worden!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 17:30

Nou na veel gedoe en gevloek :o
Kan ik maandag naar de neuroloog onder de scan en krijg gelijk de uitslag.

Vannacht heb ik met mijn hoofd tegen de muur aan liggen bonken van de pijn. Mijn man is na een belletje met de hap vannacht nog naar de apotheek gereden voor een sterkere pil dan tramadol. Wat een hel!

Vandaag ben ik op karakter naar werk gegaan en heb ik van 7 tot 16 achter een sta tafel staan werken :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:31

Je bent nog gaan werken??? :wow:

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 17:40

Ja :o

Ik weet het heel eigenwijs maar ik heb net een nieuwe baan. En heb het daar zo leuk dat ik het risico niet wil lopen deze kwijt te raken. Staan is veel beter dan zitten :j

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:48

Ik heb inmiddels ook al twee maanden uitstralings zenuw pijn in mijn been. Vrij acuut ontstaan. Geen rugpijn gehad maar de fysio vond twee maanden terug wel gelijk een vastzittende SI gewricht en een vastzittende onderrug ter hoogte van de lumbosacrale overgang. Na de eerste behandelingen verdwenen wel het krachtsverlies in het rechte been en de uitstralingspijn in het onderbeent. Maar het gebied van bil zij/achter kant bovenbeen blijft aanwezig. zolang ik in beweging ben heb ik er niet veel last van maar zodra ik ga zitten begint het te irriteren en 's nachts wordt ik er helemaal gek van.
Ben nu met diclofenac begonnen maar kan het net zo goed rechtstreeks door de wc spoelen want het doet niets. Wordt er ook een beetje radeloos van.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:03

Eén dag voor mijn afspraak bij de neuroloog omdat ik al 3 maanden last van een hernia had, voelde ik het tijdens oefeningen doen ineens wegtrekken. De volgende dag werd ik dus voor gek verklaard bij de neuroloog want die kon niets meer testen, alles werkte weer pijnloos...
Ik kon eigenlijk alleen maar liggen of staan, gaan zitten was een hel.
Als oefening maakte ik mijn rug lang, terwijl ik plat op mijn rug op de bank lag, door mijn bekken en benen om en om links en rechts uit te rekken. Waarschijnlijk is daarbij genoeg ruimte tussen m'n wervels gekomen zodat de beknelling opgeheven werd.
Sindsdien eigenlijk nooit meer last van gehad.
Hoop dat je er snel vanaf bent, al die pijnstillers is ook niks.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:06

Zeer omstreden en wisselende verhalen maar neem eens contact op met de sickesz kliniek voor ortho-manuele therapie. Ik ben in oktober daarheen gegaan op aanraden van mijn baas met uitstralingspijnen vanuit mijn rug, functioneerde allerminst. Aan de diagnose-stelling hebben ik en mijn fysio nog steeds twijfels (zeer zware torsie T12-S1), maar na 6 behandelingen nog steeds pijnvrij.

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:47

Vraag anders eens bij je apotheek of je gember en kurkuma mag combineren met je huidige medicatie? Mijn grootmoeder had gelijkaardige klachten en doet het goed hiermee... Het is geen wondermiddel, maar kan de pijn wel helpen verzachten (zijn ontstekingswerend en goed voor de gewrichten).