Driftbuien/ontploffingsgevaar, ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Driftbuien/ontploffingsgevaar, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:56

Hallo!

Ik heb al zo lang als ik me kan herinneren last van behoorlijke driftbuien. Ik ben echt een binnenvetter en op het moment dat het naar buiten komt, ontplof ik ook echt helemaal. Over het algemeen ben ik best een makkelijk persoon in de omgang maar ik kan gewoon echt volledig uit de slof schieten als iemand iets doet wat me echt heel erg tegenstaat. Kan mezelf hierbij ook vaak niet onder controle houden, gooien met dingen of keihard met deuren smijten zijn niet per se aan de orde van de dag maar het komt zeker wel voor.

Wat ik me afvraag is of er mensen hier op Bokt zijn die last hebben van hetzelfde probleem en hoe zij hiermee omgaan. Dingen als tot 10 tellen of even wat frisse lucht halen werken voor mij niet, als ik echt driftig ben moet ik mezelf of fysiek uitputten, of ik moet op een andere manier mijn zen weer zien te vinden.

Evelijn

Re: Driftbuien/ontploffingsgevaar, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:02

Je zegt dat je een binnenvetter bent. Voel je dan eigenlijk niet al eerder dat het niet goed zit. Dus dat je misschien iets eerder iets kunt gaan doen. Voordat je echt ontploft... zal je lichaam toch iets van een sein geven dat er over je grenzen wordt gegaan. Zou proberen te zorgen dat je dat gaat herkennen en daar dan actie op te ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:03

Ik denk niet eens zozeer dat je iets moet doen op het moment van de driftbui, maar al veel eerder. Proberen dingen eerder uit te spreken, waardoor alles niet zo opbouwt en dan ontploft,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:05

Dat vind ik dus erg lastig.. Vooral de reactie van andere mensen peilen. Om even als voorbeeld mijn vorige relatie te nemen.. Wij hadden ooit een keer ruzie, toen is hij uit bed gegaan en in de woonkamer gaan zitten. Ik ben toen in bed blijven liggen, ging nadenken over waarom we nou zo veel ruzie hadden en voordat ik het wist stampte ik naar buiten.

In veel situaties kan ik het inderdaad onder controle houden door mezelf van tevoren kalmeren, maar het gebeurt helaas nog wel meer dan eens dat ik ontplof

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:10

Ik heb hier 3 jaar geleden voor het laatst last van gehad. Mijn tip: praat met een psygoloog! Veel succes

Evelijn

Maar die driftbui... wat is de grootste reden van zo'n driftbui. Ga dat eens analyseren. Niet jezelf kalmeren... maar bedenken waarom je het in je systeem hebt zitten.

Was je vroeger ook altijd driftig? Je bent een binnenvetter maar gaan veel mensen ook aan jou grenzen/wensen voorbij? Is het altijd gericht tegen dezelfde personen? Ontplof je net zo makkelijk in een restaurant als thuis?

Carr_friesje

Ooh dit is herkenbaar!
Als ik eenmaal enorm giftig wordt dan helpt tot 10 tellen niet meer.
't enige wat bij mij dan helpt is iets met een rotgang tegen de grond smijten of een willekeurige deur een gigantische dreun verkopen. Maar ben dan ook gelijk weer helemaal ontladen.

Voorkomen kan ik het ook niet, 't is niet iets wat langzaam op komt zetten bij mij.
Gebeurd in een split second.. Er gebeurt iets wat mij tot koken brengt en bam!

Kan vanalles zijn wat het triggert bij mij, ligt er maar net aan hoe ik in m'n vel zit op dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:13

Evelijn schreef:
Maar die driftbui... wat is de grootste reden van zo'n driftbui. Ga dat eens analyseren. Niet jezelf kalmeren... maar bedenken waarom je het in je systeem hebt zitten.

Was je vroeger ook altijd driftig? Je bent een binnenvetter maar gaan veel mensen ook aan jou grenzen/wensen voorbij? Is het altijd gericht tegen dezelfde personen? Ontplof je net zo makkelijk in een restaurant als thuis?

Ik was vroeger nog veel en veel driftiger, ik heb er ook training voor gehad als kind en dat heeft er wel voor gezorgd dat ik niet meer volledig zonder rede driftig word. Als kind kon ik zelfs pissig worden als ik het idee had dat mijn zusje 1 druppel meer vla in haar bakje had zitten dan ik, zelfs tot op het punt waarop ik dreunen ging uitdelen.
Nu gebeurt het eigenlijk alleen als ik in een situatie kom waarin ik onzeker ben. Ik ben een persoon dat zichzelf wel op waarde kan schatten en als ik mezelf dan wel in een situatie werk waarin ik onzeker kan worden, dan word ik dat ook. Als iemand dan aan mij voorbij gaat of iets doet waar ik het niet mee eens ben dan ontplof ik gewoon .

Ik ontplof net zo makkelijk op straat, in een restaurant, in het openbaar vervoer als thuis. Ik ben wel volwassen genoeg om me in het openbaar redelijk onder controle te houden (ik ga niet in restaurants met borden smijten of keihard lopen schreeuwen) maar ik kan wel heel goed duidelijk maken dat ik ergens niet van gediend ben. Dan bouwt het wel op, en tegen de tijd dat ik dan wel thuis ben is het ook goed raak.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:17

Klinkt wel of het iig erg diep zit... dus praten met psycholoog zou prima een optie zijn. Want eigenlijk uit je door een driftbui je gevoelens... maar daar zijn wel subtielere manieren voor :+

Ander idee... ga yoga doen... en zorg dat je je lichaam beter leert kennen en makkelijker spanning kan loslaten.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:18

Herkenbaar... Ik lees even mee, zal later uitgebreid antwoorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:27

Evelijn schreef:
Klinkt wel of het iig erg diep zit... dus praten met psycholoog zou prima een optie zijn. Want eigenlijk uit je door een driftbui je gevoelens... maar daar zijn wel subtielere manieren voor :+

Ander idee... ga yoga doen... en zorg dat je je lichaam beter leert kennen en makkelijker spanning kan loslaten.

Ik loop op dit moment al bij een psycholoog voor andere problemen ( :+ ) dus zal het volgende keer inderdaad even aankaarten :j Begint nou toch wel vervelend te worden

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:32

Yes! Al vanaf dat ik heel klein was, ben ik naast een best lief meisje ook een enorme driftkikker.
Ik heb een keer de deur zo hard dicht geramd dat het glas eruit kwam zetten. Ik kan me nu ik wat ouder ben wel goed onder controle houden, maar van binnen zijn die ontploffingen er nog wel.

Soms komt er nog wel eens 1 naar buiten, zoals laatst op Leiden Centraal toen een mevrouw vol tegen me aanliep terwijl ik niet opzij kon want daar was de rand van het perron (het was superdruk). Dus nadat ik bijna op het spoor lag en die vrouw zei dat ik aan de kant had moeten gaan, ben ik echt best boos geworden.

Soms kunnen ook kleine dingetjes het al triggeren.

Heb ook een tijd de neiging gehad om m'n hoofd tegen de muur te slaan als ik zo kwaad was := dat heb ik soms nog wel eens maar doe het niet. Gooi gewoon een kussen keihard tegen de muur ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:38

Warboel ik heb precies hetzelfde inderdaad. Ik ben normaal in de omgang helemaal geen rottig persoon voor zover ik weet, ik ben niet altijd boos (wel snel geïrriteerd, maar dat is heeeel wat anders dan mijn driftbuien). Ze zijn bij mij vooral gericht tegen mensen van wie ik emotionele verwachtingen heb, niet zo zeer van vreemdelingen. Ik kan wel een beetje boos uit de hoek komen als iemand bijvoorbeeld tegen me aan loopt op het station (zoals jouw voorbeeld) maar dat uit zich dan vooral in rollen met mijn ogen en 'kijk uit' zeggen ofzo.

Ik heb het ook een keer met mijn beste vriendin (tevens huisgenoot) gehad. Ben toen helemaal uit mijn slof gesprongen omdat ik dacht dat ze boos op me was, wat achteraf helemaal niet zo was. Ze schrok toen zo erg dat ze ervan moest huilen..

Wil er ook echt wel wat aan doen, ik hou er helemaal niet van om boos te zijn maar ik kan het soms gewoon echt niet inhouden. Dan bouwt er een soort irritatie op en op het moment dat die irritatie opbouwt kan ik het al niet meer van me af schudden. Als iemand me negeert bijvoorbeeld, kan ik heel lang wachten met er iets van zeggen maar dan ineens dan komt alles eruit, wat heel heftig kan overkomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:40

Emmaa schreef:
Ik was vroeger nog veel en veel driftiger, ik heb er ook training voor gehad als kind en dat heeft er wel voor gezorgd dat ik niet meer volledig zonder rede driftig word. Als kind kon ik zelfs pissig worden als ik het idee had dat mijn zusje 1 druppel meer vla in haar bakje had zitten dan ik, zelfs tot op het punt waarop ik dreunen ging uitdelen.

...op het gevaar af, dat ik nu onuitstaanbaar ga doen.....
Ten eerste: ik herken iets.
Ik had een broer, we scheelden qua leeftijd weinig, en dat zorgde voor een gigantische spanning tussen ons.

Dus als ik deze 2 dingen bij elkaar optel: driftig worden als zij 1 druppel vla meer krijgt en mijn ervaringen met mijn (inmiddels ex) broer -
....dan zou mijn tip zijn: neem jezelf serieus.
Als je zus meer van wat dan ook krijgt - dat is en serieuze kwestie, praat er dus niet over als "dat je zonder reden boos werd".
Op zich ga je niet dood van 1 druppel vla minder - maar als kind het gevoel krijgen dat de ander wordt voorgetrokken is beslist geen kleinigheid.
En trouwens: het gevoel krijgen is een ding - maar daadwerkelijk zien, dat zij meer vla heeft dan jij is meer dan e n gevoel, het is een waarneming, een feit.

Citaat:
Nu gebeurt het eigenlijk alleen als ik in een situatie kom waarin ik onzeker ben. Ik ben een persoon dat zichzelf wel op waarde kan schatten en als ik mezelf dan wel in een situatie werk waarin ik onzeker kan worden, dan word ik dat ook. Als iemand dan aan mij voorbij gaat of iets doet waar ik het niet mee eens ben dan ontplof ik gewoon .

Nuttige waarneming!
....en dan maar proberen om te zorgen dat je niet meer in die situaties komt.
(Dat hoeft niet te betekenen: vermijd die situaties...!! ;) )

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:17

Ik was vroeger vooral driftkikker. Ik heb lichte vorm van autisme. Waardoor voor mij weinig duidelijk was en ik kon pas op me 5 normaal praten. Nu ben ik ook zo iemand die het opspaart en als ik pissig ben. Ben ik kwaad bicht en ik hou met niemand rekening mee... en maby heb jij het ook ik heb erg kort lontje als ik slecht heb geslapen dan sla of schop ik tegen alles aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:18

Autistisch ben ik (vermoedelijk) niet, ik heb wel borderline symptomen (lang niet allemaal) in combinatie met ADHD.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:19

Heel herkenbaar, wat voor mij heel goed werkt is uit de situatie gaan. Dus weglopen van het geen waar ik driftig van word. En er later op terug komen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:19

Ik ben ook opzich geen rottig persoon in omgang, beetje moeilijk soms :+

Ja weet niet, normaal negeer ik dat soort dingen als die mevrouw ook gewoon hoor. Maar toen was het gewoon de letterlijke druppel. Ze heeft het geweten _O-

Bij mij is het gewoon genetisch, mijn vader is net zo'n driftkikkert haha. Die is nog wel erger. Ik ben enig kind dus geen zusjes die voortgetrokken werden.

Ik heb me laatst enorm kwaad gemaakt op een docent, maar heb braaf gewacht tot de woede een beetje gezakt was en heb toen een nette mail gestuurd dat ik het er niet mee eens was. Dan denk ik ja, zo kan het ook. Maar de volgende keer schiet ik gewoon weer uit m'n slof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:20

lrtj_ schreef:
Heel herkenbaar, wat voor mij heel goed werkt is uit de situatie gaan. Dus weglopen van het geen waar ik driftig van word. En er later op terug komen.

Klopt, ik weet ook ondertussen wel hoe andere mensen met me om moeten gaan als ik boos ben, maar niet hoe ik zelf ermee om moet gaan. Negeren werkt niet, boos op me worden werkt niet.. Gewoon iets zeggen in de trant van 'Yo, Em, hou je gemak, ik ga nu weg en ik kom terug als je weer normaal kan doen' helpt het beste

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:21

Borderline kan nog 100 dingen betekenen, zeker als je nog niet/ niet lang op jezelf woont.
En de adhd maakt het ook niet makkelijker!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:22

Emmaa_ schreef:
lrtj_ schreef:

Klopt, ik weet ook ondertussen wel hoe andere mensen met me om moeten gaan als ik boos ben, maar niet hoe ik zelf ermee om moet gaan. Negeren werkt niet, boos op me worden werkt niet.. Gewoon iets zeggen in de trant van 'Yo, Em, hou je gemak, ik ga nu weg en ik kom terug als je weer normaal kan doen' helpt het beste

Wat ook helpt bij mij gewoon even in en uit ademen. En opschrijven waarom ik zo deed.

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:22

Ach ieder mens heeft vorm van autisme :D alleen bij mij ietsje meer maar ook niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:24

Janneke2 schreef:
Borderline kan nog 100 dingen betekenen, zeker als je nog niet/ niet lang op jezelf woont.

Ben ik van op de hoogte hoor :) Woon al twee jaar op mezelf en heb er in de dagelijkse omgang geen last van. Soms komen er wat kleine symptomen opspelen in lichte mate

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:37

Emmaa_ schreef:
Janneke2 schreef:

Ben ik van op de hoogte hoor :) Woon al twee jaar op mezelf en heb er in de dagelijkse omgang geen last van. Soms komen er wat kleine symptomen opspelen in lichte mate

Gelukkig maar!
(Kleine symptomen in lichte mate, och, tja...)

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:48

Jeetje wat veel herkenning!
Ik ben ook een driftkikker als ik kwaad ben.
Ben heel makkelijk en nuchter maar als die knop eenmaal om is, is die ook echt om.
Worden de deuren ontwricht en de muren zijn ook niet meer veilig.
Der moet wat kapot en blijf dan net zo lang kwaad tot ik moe ben.
Heel wat telefoons versleten doordat ik hem ook vliegles gaf.
Sinds dat ik kinderen heb ben ik wel een stuk rustiger geworden,
En mijn kinderen hebben mij nog nooit in zo een bui gezien.
Me ergste bui was toen ik zwanger was en hoorde dat mijn vriend een ander had gezoend.
Toen lag heel snel alles wat van hem was in puin.
Alle foto's verscheurd, maar was gewoon een zwarte waas waar ik in zat.
Achteraf gezien spijt van want we hebben geen foto's meer van ons samen hahahha.
Ik heb mezelf wel aangeleerd als ik het op voel komen ik weg moet.
En dan ga ik naar me paarden of met me honden naar buiten.
En moet zeggen het werkt aardig bij me beestjes vind in me rust.
Maar dan moet ook echt niet degene waar ik kwaad op ben achter me aankomen, want dan gaat het alsnog mis!