Teveel water drinken; kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Happy16

Teveel water drinken; kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:42

Beste Bokkers,

Omdat ik elke dag maar ongeveer één liter water dronk heb ik een grote theemok gekocht waar een halve liter in kan. Die drink ik vier keer per dag helemaal leeg, zodat ik aan de aanbevolen twee liter water per dag kom.
Dat doe ik nu ongeveer een maand, maar ik vind het zoveel. Elke avond heb ik een opgeblazen gevoel, ik heb de hele dag de neiging om boeren te laten en ik heb last van mijn darmen. Ik krijg al die thee ook niet op, vooral aan het einde van de dag moet ik echt moeite doen om een slok door te slikken en houd ik vaak een halve beker over.

Kan het zijn dat ik teveel water drink of moet ik er gewoon aan wennen?
Ik hoop dat er Bokkers zijn die dit herkennen/tips hebben! :)

marrlinde

Re: Teveel water drinken; kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:45

Waarschijnlijk moet je er gewoon aan wennen of heeft het een andere oorzaak. Ik heb, om die reden, ook altijd een halve liter in mijn mok, maar drink soms wel 4 liter op een dag. Enige probleem is dat je wat vaker moet plassen, maar om echt een wateroverschot binnen te krijgen moet je meer drinken en geen vocht verliezen. ;-)

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:47

Ja, dat kan zeker. Wanneer je 6 liter water of meer per dag drinkt kan dit zelfs dodelijk zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:50

Dat kan, maar niet als je 2 liter verdeeld over de dag. Als je er last van hebt, kun je ook wel een kop minder drinken :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-03-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:50

Ik denk dat je lichaam aangeeft niet zoveel vocht nodig te hebben. Tuurlijk, alle adviezen over 2 liter water op een dag zijn leuk, maar niet voor iedereen hetzelfde. Het is altijd goed om een beetje extra te drinken, maar het moet geen opgave worden!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:52

Als je lichaam aangeeft dat het teveel is... waarom dan dwingen... omdat er ergens een waarde staat die bedoelt is voor een gemiddeld mens? Hoe gemiddeld ben je dan voor de rest?

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:53

2 liter is heel gezond,
ik moest er in het begin ook erg aan wennen maar op een gegeven moment ging het vanzelf bij mij :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:53

TS, het kan best zijn dat je via je eten ook al aardig wat vocht binnenkrijgt. En als twee liter drinken te veel is, kun je ook iets minder drinken. Met anderhalve liter komen veel mensen ook al een heel eind. Zéker als je ook al aardig wat vocht door fruit binnenkrijgt.
Die 2 liter zijn een richtlijn, maar niet iedereen is hetzelfde of eet hetzelfde daarbij. :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:56

Luister naar wat je lichaam zegt, die weet wel wat ie nodig heeft! Opbouwen kan, maar ik heb met 1,5 liter ook genoeg :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:05

Drink je nou water of thee?
Kan het dan niet aan te veel thee liggen?

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 20:22

Bedankt voor de reacties! Ik voel me prima als ik één liter water per dag drink, dus misschien heb ik inderdaad minder water nodig. Ik ga het eens proberen met anderhalf liter per dag! :)

@Darah3 Ik drink voornamelijk thee, ongeveer drie keer per week iets van frisdrank.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:09

Happy16 schreef:
@Darah3 Ik drink voornamelijk thee, ongeveer drie keer per week iets van frisdrank.

Wat voor soort thee drink je?
Daar zou het m.i. ook aan kunnen liggen?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:17

Ik krijg van thee ook een onwijs opgeblazen gevoel, van enkel koud water heb ik dat niet. Weet ook zo niet waar dat aan ligt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:21

2 liter water per dag drinken is al weer achterhaalt. Sommige mensen doen het veel beter op 1,5. Zou het daar eens mee gaan proberen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:24

Het is heel relatief en hangt ook samen met wat je eet. Eet je (bij wijze van) alleen maar beschuiten, dan heb je veel meer voor nodig dan wanneer je veel fruit eet.
Als je lichaam 'het niet wil' zou ik het niet forceren. Ik drink tot een liter water per dag, maar ik eet ook veel (rauwe) groente en fruit.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:25

Ik denk dat het aan de thee kan liggen, bevat namelijk cafeïne.
Dat kan nogal uhm stimulerend werken :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:27

2 liter is zinvol als je extra redenen hebt (veel zweten of vullen ivm afvallen etc of als je nu eenmaal wat meer vocht nodig hebt.
Maar gemiddeld heeft een mens maar 1.6 ltr vocht nodig per dag bij normale activiteit en dan telt vocht in yoghurt etc ook gewoon mee.
Belangrijkste graadmeter is in ieder geval je eigen lijf. Voel jij je bij 1 a 1,5 liter drinken naast je voeding helemaal goed, dan is dat gewoon prima en zou ik niet die laatste halve liter naar binnen gaan zitten wurgen omdat dat zo gezond zou moeten zijn
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 30-03-15 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:29

allereerst is het 1.5 liter vocht per dag.. men vergeet dat je ook vocht door het eten binnenkrijgt..
2 liter water binnenkrijgen is dus echt niet nodig..

en antwoord op je vraag..
ja je kunt teveel water binnenkrijgen..

sterker nog, je kunt er zelfs aan sterven als het mis gaat..
maar ook dan hebben we het niet over 2 liter..

zelfs niet over 4 liter op een warme dag waarbij je voldoende zouten en mineralen via je voeding naar binnenkrijgt..

4 liter puur water, met te weinig eten of te weinig zouten en mineralen.. zonder dat je vanwege arbeidsintensiteit zoveel water nodig hebt, kan zeer zeker tot problemen leiden..

of zelf bij 3 liter al als je dat binnen een uur zou wegtanken..

je hebt het dan over watervergiftiging..
---------

als je normaal drinkt en eet, hoef je je eigenlijk niet druk te maken of je voldoende vocht binnen krijgt.
als je af wilt vallen, of vanwege gezondheidsoverweging meer wilt drinken.. dan kun je actief bijvoorbeeld nog twee halve litertjes water extra drinken boven op je normale drinkpatroon.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:58

Idd luister naar je lichaam. De een heeft meer nodig dan de ander. Ik moet voldoende drinken omdat ik 1 nier heb en als ik een blaasontsteking krijg kan dat gevaarlijk zijn. Ik heb 'nooit' een blaasontsteking en let ook niet op of ik wel 2 liter drink. Ik vergeet meestal niet te drinken en zo wel, of als ik te weinig drink krijg ik een klein beetje pijn bij het plassen en dan drink ik een paar glazen extra en is het alweer verholpen...

En sowieso in de zomer als je veel zweet heb je vaak wel 3x zoveel drinken nodig dan in de winter als het koud is....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:32

Dan is dit gewoon teveel voor je. Ik kom niet eens aan 1 liter vocht op een dag. En heb toch geen problemen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:40

2 liter is een richtlijn. Maar als jij maar bijvoorbeeld 150 bent en je moet 2 liter drinken of je bent 2 meter en dan 2 liter. Of je bent heel zwaar gebouwt of juist heel tenger. Ook dat telt allemaal mee en kan je niet 2 liter drinken. Het ene lichaam verwerkt ook sneller dan de andere kwa dranken.

De 2 liter is een richtlijn maar ook al wat achterhaalt door bovenstaande! En ja, je kan klachten krijgen als je teveel drink. Het werkt 2 kanten op!

Ook als je en een dag meer zweet zal je makkelijker opnemen dan de andere dag als je rustig zit en niet beweegt.

Betere richtlijn is: Drink zoveel dat je urine licht van kleur blijft en minimaal ruikt dan drink je genoeg. genoeg voor jou lichaam.

Drink ook het liefst verdeeld over de dag kleine beetjes zodat je lichaam rustig kan verdelen in je lichaam wat nodig is. Let gewoon op dat je een te lange tijd niets drink en je urine dus ook donkerder wordt. Dan is het slechter voor je lichaam.

Ook krijg je door verschillende andere dingen ook vocht in je lichaam. Zoals met bepaald fruit en ander eten zoals sla. Daar zit ook vocht in. Ook dit telt mee in wat je per dag binnen krijgt.

Dit is beter vol te houden en die 2 liter is dus al langere tijd achterhaalt en een richtlijn en moet je lang niet zo stipt aan houden als mensen denken! Alles bij elkaar tellen en niet ik heb een fles van 2 liter en die moet leeg vandaag.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:46

2 liter thee zou ik ook niet wegkrijgen.
2 liter water gaat perfect.

Zou een stuk thee vervangen door water en naar 1,5 gaan en kijken hoe het dan voelt.