Faalangst

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:30

Zou dit dan toch echt de achterliggende reden zijn dat ik er maar geen goede cijfers uitgeperst krijg?

Ik doe ontzettend hard mn best voor mn studie, de motivatie is er, de stof is enorm interessant, ik vind het echt leuk om naar college te gaan, ik bereid me heeel goed voor op tentamens, maak een perfecte strakke planning.

Maar het lukt gewoon niet.. -O-

Ik ben eerste jaars HBO student, kom net vers van de havo af. Met 60 EC haal ik mn P, en met 50 EC ben ik over naar het volgende jaar. Inmiddels mis ik al sowieso 6 EC dus de spanning ligt hoog.

Ik heb al meerdere malen gesprekken gehad met de decaan, jaar coördinator, SLB'er etc. Ook zij zien dat ik heel erg gemotiveerd ben. Maar het lukt gewoon écht niet.. Ik haal allemaal net-niet-cijfertjes, 5,3 5,4 5,2 etc.

Toen ik voor het eerst een gesprek met de decaan had kwam het begrip faalangst ter sprake en ik herkende me hier echt enorm in. Bang dat ik iedereen (ouders, vriend, familie, docenten) en mezelf teleur stel als ik geen goede cijfers haal. Gedachtes dat ik t allemaal toch niet kan, dat ik er beter mee kan kappen.

En nu ik terug denk aan mijn eindexamen jaar, klopt het allemaal wel, dat het blijkbaar al ''langer dan vandaag'' speelt, dat faalangst.

Nu hoorde ik gister van een neef dat je uitstel van BSA kan aanvragen in gevallen van moeilijke omstandigheden thuis of traumatische gebeurtenissen maar ook in psychische gevallen zoals faalangst. Ik weet alleen niet of dit voor alle hogescholen geld.

Ik ben nu opzoek naar lotgenootjes die hetzelfde als ik ervaren en hier hun ervaringen willen plaatsen. Hoe gaan jullie er mee om? Tips? Tricks?

Alles is welkom. :)

tjady

Re: Faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:33

Persoonlijke omstandigheden kunnen meetellen wanneer je een negatief BSA krijgt. Eventueel kan het negatieve BSA dan uitgesteld worden. Faalangst zou daar onder kunnen vallen. Dan moet het wel zo zijn dat je kan aantonen dat faalangst de oorzaak is.
Er bestaan hele goede "cursussen" voor faalangst. Je kan er echt vanaf komen. Het decanaat zou je daar naar moeten kunnen door verwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:35

Hebben ze gedaan, de school geeft zelf speciale trainingen (omgaan met studiestress, studievaardigheden). Dit is dan een aantal weken achter elkaar op dinsdag en je zit dan in een groep met 11 andere studenten. Helaas heb ik op dinsdag stage en is het niet mogelijk voor mij dit op een andere dag te doen in verband met college derest van de dagen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:48

Hier een lotgenoot, ik moet standaard overgeven van de stress voor elk examen op de uni :j ik ben zo druk met overgeven en vooral-niet-flauwvallen en me vreselijk slap voelen dat ik zelfs niet zelfstandig naar de locatie van het examen kan komen. Mijn vriend moest steeds verlofdagen opnemen van zijn werk op mijn examendagen zodat hij me kon brengen terwijl ik met een emmer langs hem in de auto zat :')

Het is bij mij dus heel heftig. Van die dingetjes als Bach Rescue en valeriaanpilletjes (vb. Valdispert) werken helemaal niet, al vreet ik een hele doos leeg.

Wat bij mij wel werkt is Xanax/Valium en andere pammetjes, maar dat zou ik je niet aanraden in jouw situatie. Benzodiazepinen maken je rustig maar traag en suf in je hoofd, dus daar verlies je ook punten door. Bij mij was het de enige optie, dan maar een iets lager gemiddelde en tenminste wel in staat zijn om het examen af te leggen.

Gelukkig heb ik wel mijn bachelor psychologie kunnen afsluiten met schitterende punten, ik was altijd bij de top 20 en ben toegelaten tot Honours programma's etc, maar het was elk examen opnieuw een beetje (veel) sterven.
Ook mijn master heb ik alle examens met vlag en wimpel gehaald, en nu rest voor mij alleen nog het afsluiten van mijn stage (geen examens meer! :D)

Dus blijf er vertrouwen in hebben dat je, ook met faalangst, gewoon succesvol kunt zijn :j laat je niet ontmoedigen en blijf vechten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:53

Uitstel voor het BSA met faalangst... niet om te doemdenken maar reken daar aub niet teveel op.
Je kunt ook naar de huisarts gaan en vragen of je wellicht naar een praktijkondersteuner kan die je kan helpen met je faalangst. Het is heel vervelend en ik kan begrijpen dat dat je heel erg dwars zit. In wat uit het zich bij jou vooral? Als in; hoe heeft het concreet invloed op jouw cijfers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:19

Eventjes dit topic omhoog halen. Zoals in de OP stond was het nog maar de vraag of ik door mijn eerste studiejaar heen kwam. Dit is mij gelukt! Ik heb verder alles gehaald en mis dus nog steeds die 6 EC.

Vandaag was de eerste herkansing voor mn P en morgen de tweede.

Man wat voel ik me slecht, voor het tentamen ging het zo onwijs slecht. Duizelig, misselijk, trillende handen, zweten.. En dan nog die enorm nare gedachtes.. Na het TT snel naar huis gegaan met de conclusie dat het voor mijn gevoel helemaal niet goed ging en ik maar beter alvast een andere studie kan zoeken.. :n

Nu weet ik wel dat ik er nu toch niks meer aan kan doen en het gewoon moet afwachten (welgeteld 21 dagen tot het cijfer online komt) maar dat helpt niets..

Ga kapot van de zenuwen voor morgen ook..

Edit; ik voel wederom dat ik gefaald heb en dat ik faal omdat ik faalangst heb..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:47

ja, hier nog eentje, zwaar zelfs. Geen begeleiding, wel gehad voor depressie/burn out als was die niet echt geconstateerd.
Een gevalletje: ik los het zelf maar op, dus.
Ik raak maar niet aan mijn laatste jaar universiteit, maar kan wel steeds meer vakken behalen, dus uiteindelijk zal het er wel van komen.

Kan niet wachten tot ik van uni af kan en het anders aan kan pakken.

Ts, het is ook erg moeilijk om de over stap te maken, het is erg normaal dat je wat tijd nodig hebt. Gun jezelf tijd en ruimte.
verder heb ik niet zoveel tips aangezien ik het zelf niet al te best aan pak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:59

Jeetje wat lastig Aria :(:)

Misschien is het een ideetje om hiervan een hk topic te maken? Er moeten wel meerdere op bokt zijn met dit probleem..

Net mijn andere TT gehad en zit alweer helemaal in zak en as nu..