Verzwikte enkel, het zit me niet lekker.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Verzwikte enkel, het zit me niet lekker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 10:59

Ongeveer 10 dagen geleden heb ik mijn enkel heel lellijk verzwikt. Ik liep op hakken (5cm) en ik keek niet waar ik liep, toen ben ik in een klein deukje in de stoep gaan staan en daar ging ik.
Er trad natuurlijk gelijk een enorme zwelling op en in plaats van naar de vergadering te gaan waar ik onderweg naartoe was, ben ik naar de eerste hulp gebracht :+

Zij hebben foto's gemaakt, niks gebroken, ben met krukken naar huis gestuurd. Een paar dagen later, op zaterdag, werd het alleen maar erger, ondanks dat ik er niks mee deed. Dus terug naar de eerste hulp, weer foto's, niks gebroken, wel twee gescheurde ligamenten. Terug naar huis gestuurd op mijn krukken met codeine tabletten voor de pijn. Die tabletten gebruik ik liever niet, omdat ze het gevoel in zoverre belemmeren dat ik het vergeet en ik er bijna zomaar op ben weggelopen :Y)

Afijn, na 10 dagen gaat het op zich wel weer, ik kan er nog steeds niet op lopen maar dat was te verwachten, echter heb ik een enorme pijn heel hoog in mijn enkel, net onder mijn kuit zeg maar, heel diep van binnen. Het voelt heel erg schrijnend en bij gebrek aan een beter woord 'scheurend'. Er zit een enorme paarse vlek overheen, ook dat is normaal, maar het is de enorme pijn, en het feit dat ik mijn voet niet achterover kan buiten dat me zorgen baart. Er was me gezegd dat ik met een week weer kon beginnen met belasten, maar als ik dat doe dan lig ik 5 minuten later te creperen. Niet alleen dat, maar vanaf het begin af aan heb ik gewoon zo'n gut feeling gehad dat er iets niet oke was. Ik moet er trouwens bij zeggen dar vergeleken met mijn andere enkel het hele paarse gebied ingevallen is, terwijl het juist dik zou moeten zijn.

Ik vermoed dat als ik opnieuw vraag om een second opinion dat ik met een kluitje in het riet weggestuurd wordt, want het is ten slotte gewoon een verzwikking. Nu ga ik over het paasweekeind naar Nederland en ik had in mijn hoofd om dan eens te kijken of daar iemand is die me kan helpen.

Wat kan ik nou het beste doen? :( Ik voel me een beetje hopeloos omdat ik het gevoel heb niet serieus genomen te worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Verzwikte enkel, het zit me niet lekker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:02

In het paasweekend is hier in nederland niemand die iets voor je kan doen. Dan is er alleen medische hulp voor spoedgevallen en dat ben je simpelweg niet.

Ik zou gewoon nogmaals terug gaan of, als dat mogelijk is bij jullie, eerst eens langs de fysio. Als die je terugverwijst, heb je kans dat ze je wat sneller serieus nemen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:03

Ik zou je gut-feeling volgen en voor een second opinion gaan. En als het dan "niks" is, dan weet je dat ook weer. (Alsof dit niks is, maar je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel). Sterkte ermee

Mmm, had nog geen rekening met het paasweekend gehouden idd.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:10

Wat leef ik met je mee TS.
Ik ben vorig jaar uitgegleden met een hakhoogte van 6cm, ik kon er niks meer mee. Dit gebeurde op school, gelukkig zit mijn school(HU) 500m bij de ehbo vandaan waar ze mee dus ook naartoe gebracht hebben.
Gelukkig niet gebroken maar wel zwaar gekneusd/verzwikt.
Geef het de tijd om te helen, ga eventueel langs een fysio. Ik kreeg ook een steunkous mee, ik kon niet zonder dat ding in het begin, heb je die wel? Koel je je enkel ook?

Verder wil ik je heel veel beterschap wensen! Probeer je eigen gevoel te volgen, als je het niet vertrouwd toch een 2nd opinion aanvragen. Liever een keer te veel dan een keer te weinig en dat je er nog jaren last van hebt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:13

Toch doordrammen. Je kunt met zo'n trauma natuurlijk niet alleen botten breken, er kunnen ook weke delen scheuren, en dat zie je niet op foto's. Misschien heb je wel een pees door, of het bindweefsel tussen je scheen- en kuitbeen (syndesmoseruptuur)...
Laatst bijgewerkt door Rindin op 29-03-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:19

Dit klinkt als problemen met je achillespees, maandag terug naar je huisarts!

Achillespees zorgt voor het strekken van je voet, (tenen naar beneden) maar ook het naar 90 graden brengen van je voet moet dan heel pijnlijk zijn de achterzijde waar je achillespees aan je kuitspier zit.

Google maar eens op achillespeesruptuur

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:24

tiwi1969 schreef:
Dit klinkt als problemen met je achillespees, maandag terug naar je huisarts!

Achillespees zorgt voor het strekken van je voet, (tenen naar beneden) maar ook het naar 90 graden brengen van je voet moet dan heel pijnlijk zijn de achterzijde waar je achillespees aan je kuitspier zit.

Google maar eens op achillespeesruptuur

Door je enkel zwikken leidt zelden tot achillespeesproblemen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:34

Molfre schreef:
Afijn, na 10 dagen gaat het op zich wel weer, ik kan er nog steeds niet op lopen maar dat was te verwachten, echter heb ik een enorme pijn heel hoog in mijn enkel, net onder mijn kuit zeg maar, heel diep van binnen. Het voelt heel erg schrijnend en bij gebrek aan een beter woord 'scheurend'. Er zit een enorme paarse vlek overheen, ook dat is normaal, maar het is de enorme pijn, en het feit dat ik mijn voet niet achterover kan buiten dat me zorgen baart.

Het zijn deze verschijnselen die mij aan een achillespeesblessure doen denken, juist omdat het niet vaak voorkomt wordt dit makkelijk over het hoofd gezien.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 11:51

Bedankt voor de inzichten :) Geval is helaas dat als ik het via de huisarts moet doen het veel te lang gaat duren. Gemiddelde wachttijd voor een afspraak ligt hier zond de 7 dagen, als het niet meer is. Helaas zijn alle fysio's (waar je zonder verwijzing heen kan) hier voor de komende tijd vol geboekt.
Ik denk dat er in dit geval dan toch niks anders op zit dan terug naar de A&E :(

EDIT: ben vergeten te melden dat die plek waar ik het over heb ook heet aanvoelt van buiten. En grappig genoeg is het eerste waar ik aan dacht 'wat zou ik met mijn paard gedaan hebben :') '

EDIT 2: wb die achilled ruptuur, ik kan mijn voet wel op en neer bewegen maar niet optrekken (tenen richting scheenbeen bewegen), volgens mij houd dat geen verband met een achilles toch?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:00

Klopt hoor, als je je hak kunt optrekken, zit je achillespees gewoon nog vast.

Kun je, als je zit, je zere voet op je andere bovenbeen leggen?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 12:13

Rindin ik kan erbij met mijn voet, maar ik kan 'm niet neerleggen, dat is echt te pijnlijk, maar dat ligt meer aan dat de pijnlijke plekken op de buitenkant van mijn enkel zitten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:13

Dan heb ik jouw "achterover" verkeerd begrepen.

benangelique

Dames, het is nu geen pasen hè. Dat is volgende week!

Sannens

Ik vraag me af welke plek precies zoveel pijn doet en welke beweging je niet zo goed kan maken.

Je zegt in je beginpost al dat je ligamenten hebt gescheurd, maar welke ligamenten heb je gescheurd? Dat helen van de ligamenten is niet zomaar binnen 10 dagen gedaan.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 12:23

Welke ligamenten er gescheurd zijn hebben ze me niet verteld. De plekken zitten aan de buitenkant van mijn onderbeen, ter hoogte van waar je kuitspier ongeveer begint.
Ik kan mijn voet op en neer bewegen, maar net niet 90 graden krijgen met mijn scheen. Zonder hulp kan ik de hoek die mijn voet met mijn kuit maakt niet kleiner maken.

Heb ik het zo wat duidelijker neer gezet? Ik snap waar de verwarring vandaan kwam.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:26

Ik zou m laten intapen door een fysiotherapeut.

Ik heb mijn enkel ook eens flink verstuikt en eerst 10 dagen mee rond gelopen, maar er zat maar geen verbetering in.
Naar de fysio geweest en op mijn kop gekrregen, had meteen de dag na de val moeten komen om te laten tapen. Nu hebben we alsnog getaped en daarna was ik er vrij snel vanaf.

Mijn klachten waren overigens behoorlijk vergelijkbaar!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 29-03-15 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:28

Het klinkt alsof je met je voet dus naar binnen bent geklapt? Daardoor zouden de buitenste enkelbanden ingescheurd zijn?

Toevallig is dat ook mijn probleem geweest en ik heb eerst 10 dagen in een spalk gezeten. Daarna heb ik 4/5 weken met een ingetapte enkel gelopen met krukken, om zo langzaam mijn enkel te versterken. Weet niet of je daar iets aan hebt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:43

Ik heb overigens na het intapen nog een tijdje fysio gevolgd en ook nog een brace gekregen voor oa tijden het sporten (hardlopen/paardrijden) om de nog niet op too sterkte zijnde enkelbanden wat extra te ondersteunen bij belasting.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:50

Hou de term 'syndesmoseruptuur' in je achterhoofd als je weer naar een arts gaat. Google het maar eens om te kijken of je het herkent!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:07

Afgelopen zomer heb ik mijn enkel zwaar gekneusd. (Gevallen over een speeltje van de hond :+ ) Bij mij is de bloeduitstorting, die bijna zwart was, pas na 3 weken weggetrokken. Ook het dikke heeft nog heel lang aangehouden. En zelfs nu, 9 maanden later, is de enkel bij overbelasting nog steeds wat dikkig.

Misschien wat geduld hebben TS, hoewel ik heel goed weet dat dat lastig is. Sterkte.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 23:43

Dank voor de inpit Rindin, die ga ik erbij houden. Heb inmiddels een fysiotherapeut benaderd, die snel een intake wou doen om te zien wat er aan scheelde, maar plek voor behandelen heeft hij over een paar weken pas. Morgen gelijk maar even de HA bellen voor een verwijzing evt.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 23:59

Kijk hiermee uit hoor, ik heb een soort van hetzelfde meegemaakt! Ben anderhalf jaar geleden met surfen gevallen, waarbij mijn enkel tussen de mast en de plank in is gekomen, ik heb 5 minuten in het water gelegen omdat ik niks meer kon. Maarja midden op het meer moet je toch naar de kant, dus mezelf bijeen gepakt en op m'n plank geklommen en terug naar de kant gesurft, had toen al last, maar het was niet gebroken dacht ik, dus ermee doorgelopen en zelfs nog een weiland uitgemest. 's Avonds, begon het steeds meer zeer te doen, en werd het onwijs dik, toen naar de EHBO gegaan, ik ben weggestuurd met de mededeling, ja even rustig aan doen, ze zullen wel verrekt zijn, geen foto niks. (achteraf gezien was het waarschijnlijk zelf de HAP ipv de EHBO maar goed) Dus ik heb zelf rustig aan gedaan, maar 2 weken later op vakantie, in de vakantie begon hij weer te zwellen en zeer te doen, en heb ik een enkelkous gebruikt. Toch bleef mijn enkel tot aan september vorig jaar zeer doen, en werd op en af dik. Hiermee uiteindelijk naar de HA gegaan die mij doorgestuurd heeft naar de Fysiotherapeut. Hier flink op mijn kop gekregen, en ook het ziekenhuis, ze hadden me nooit naar huis mogen sturen, waarschijnlijk waren mijn enkelbanden goed ingescheurd, tegen het afscheuren aan. Mijn spieren in mijn kuit, en enkel waren zeker met 80% verminderd. En heb er een blijvende 'knik' in mijn enkel aan over gehouden. Waarop de orthotherapeut geen verklaring voor kon vinden. Mijn fysio heeft mijn enkel moeten tapen, masseren en oefeningen moeten geven en ik draag nu steunzolen wegens platvoeten, welke waarschijnlijk door dit trauma verergerd is.

Nu is dit natuurlijk wel een drama verhaal, maar echt TS kijk uit en wees zuinig op jezelf! Laat je niet zo maar weg sturen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:47

Hier paar jaar geleden enkel behoorlijk verzwikt. Had na 3 maanden nog pijn en een bult op enkel. Toch maar eens naar fysio. Had dus eigenlijk ingetaped moeten worden, was het herstel veel sneller gegaan waarschijnlijk.
Fysio heeft het toen vooral gemasseerd om de doorbloeding te verbeteren.

Heb trouwens wel een jaar een opgevouwen badlaken aan voeteneind onder het matras gehad, om de zwelling te verminderen en heb wel half jaar met voet omhoog (onder bureau) gezeten.

Doe je dat wel? Met voet omhoog?

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:56

benangelique schreef:
Dames, het is nu geen pasen hè. Dat is volgende week!

Dat is dit weekend.. (5 april)

Maar ik zou zeker eens langsgaan bij een fysio of deskundige.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:10

Sterkte ts!

Ik heb ergens midden februari m'n enkel zwaar gekneusd gehad, was er ook doorheen gegaan en kon echt 6 dagen niet lopen, naar de huisarts geweest en die hadden me doorverwezen naar het ziekenhuis voor foto's hij was ook niet gebroken.
Na een maand is de zwelling nog steeds heel erg en als ik 1 keer verkeerd draai dan doet het weer veel pijn.

Hoop dat het mee valt ts!