Gebroken vinger blijft pijnlijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Gebroken vinger blijft pijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 16:52

Dag lieve bokkers!
Ergens in januari ben ik in de douche flauwgevallen. Pas een aantal uren later (en na het bezoek aan de huisarts) begon het me te dagen dat mijn vinger nogal blauw en pijnlijk was. Wellicht ben ik dus op mijn vinger beland.
Na enkele weken was de zwelling alleen erger en heb ik aan de huisarts gevraagd of die vinger niet gebroken kon zijn. Dat was waarschijnlijk wel het geval, maar spalken lid had nu toch geen zin meer, we waren immers een week of 4 verder. Het enige wat kon helpen m, was de vinger opnieuw breken en dan spalken... Juist ja... Denk het niet ;-)
Nu zijn we bijna april en de zwelling is nog steeds hetzelfde. Mijn vinger doet ook gewoon pijn als ik hem echt probeer te plooien en ik kan hem niet strekken, er wringt iets tegen dan.
Hebben jullie tips? Is het zinvol terug naar de huisarts te gaan? Iemand ervaring met het laten breken van een vinger :?

Even foto's van mijn twee ringvingers, ter vergelijking... Ik denk toch dat ik het mij niet inbeeld, toch?

Afbeelding

Afbeelding

lianne304

Re: Gebroken vinger blijft pijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:56

denk dat je hetbeste je vinger weer opnieuw moet laten breken.
klinkt pijnlijker dan het is en na een tijde is het wel sneller over.

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:12

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 01:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 17:20

lianne304 schreef:
klinkt pijnlijker dan het is

Is dat zo? :') Ik doe bijna in mijn broek bij het idee alleen al :+

Ben een beetje bang dat mijn ha denkt dat ik hem stalk of zo, zie hem vaker dan mijn eigen familie :+ (heb lyme en zo...)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:08

Dat breken doen ze ongetwijfeld met een verdoving.
Ik zou teruggaan, mi heb je nu wel functiebeperking

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:12

Is er ondertussen een foto van gemaakt?
Het kan nl prima zijn dat de breuk zo beroerd is dat deze zeer slecht geneest.
Sommige breuken moet gefixeerd worden, om te zorgen dat het goed kan genezen, anders kan het zijn dat je de breuk steeds blijft bewegen waardoor het moeilijk/scheef geneest.
Bij een scheven genezing kan het ook heel goed zijn dat de pees/spier langs de breuk schuurt waardoor deze geïrriteerd blijft.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:28

Lijkt mij dat het botje verkeerd is geheeld. Ken een soortgelijke ervaring bij een bekende. Foto laten maken en een goede arts een beslissing laten nemen. Sterkte.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:33

Foto is niet gemaakt. Arts vond dat toen niet echt zinvol meer, had dat eerder moeten laten doen... Heb ook weer veel te lang gewacht natuurlijk, dacht dat het maar gewoon gekneusd zou zijn, maar hij blijft gewoon krom en pijnlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:36

Zorg dan eerst maar eens voor een foto, kunnen wel zenuwen vast zitten waardoor je zo veel pijn hebt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:39

Check! Zal dan toch maar eens een afspraak maken. Heb zo veel aan m'n hoofd gehad op vlak van gezondheid, dat ik dit een beetje weggelachen heb...maar nu is het niet meer "leuk"..

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:04

Het lijkt op de foto alsof het veel meer het (PIP)gewricht is, niet zozeer het kootje. Kan hij niet uit de kom geweest zijn? Dat kan gruwelijk pijn doen, ook nu nog. Dat komt vanzelf niet goed, dus terug naar de huisarts en dan lijkt mij de gang naar een plastisch chirurg op zijn plek.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:07

ik zou alsnog foto's laten maken, dan kan de arts zien hoe de stand is. en voor nu zou ik in ieder geval geen ring om doen ivm de zwelling.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:13

Nu iets eraan laten doen nu het nog kan.

Ik was te laat en zal mn leven verder moeten met een kromme (en soms pijnlijke) ringvinger.
Dokter zei dat hij niet gebroken was, jaar later had ik er nog last van en ben ik via andere dokter alsnog doorverwezen naar het ziekenhuis om foto's te laten maken. Mn vinger bleek inderdaad gebroken geweest maar opnieuw breken was geen optie meer omdat hij al volledig aangegroeid was.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:17

Hier een jaar of 8 geleden mijn pink gebroken door de val van een paard.
Heb destijds geen foto's laten maken omdat ik geen rare stand zag en alles kon bewegen.
Ok.. het was wel gigantisch dik en soms had ik scherpe tintelingen.. maarja.. dat verbeterde na een paar dagen.
Na een jaar (!) had ik er 100% geen last meer van.. tot die tijd had ik voornamelijk last met koude.

Nu heb ik een half jaar geleden een foto laten schieten van mijn hand, en wat blijkt..
Ik heb een fikse OCD aan de binnenkant van mijn pink.. en dat stuk zal ook nooit meer vast gaan zitten.. :+
Maar.. ik heb er dus ook geen last van..

In jouw geval zou ik het wel willen weten, juist omdat je er last van hebt.
En aan de hand van die foto kan je verder bedenken wat de mogelijkheden zijn.. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:18

Palmera schreef:
Lijkt mij dat het botje verkeerd is geheeld. Ken een soortgelijke ervaring bij een bekende. Foto laten maken en een goede arts een beslissing laten nemen. Sterkte.

Ik heb dit aan de hand pun not intended gehad. Middenhandsbeentje van pink gebroken, aanvankelijk dacht HA aan kneuzing en tegen de tijd dat er een foto werd gemaakt zat de boel alweer aan elkaar. Maar ietsjes gedraaid.
De chirurg begon ook over weer breken en opnieuw laten zetten %) Heb 't niet gedaan. En nu zijn we 14 maanden verder, ik kan alles weer met die hand behalve plotselinge rukken aan mijn pink verduren. Dus als ik bij voorbeeld een beetje frips paard aan de lijn heb houd ik het touw vast met alle vingers behalve de pink.

Het heeft wel een tijdje (paar maanden) geduurd voordat het niet meer pijn deed. Vooral het kapsel van spieren en pezen rondom pink en ringvinger deed flink zeer, omdat dat allemaal in een net andere hoek moest gaan staan. Het heeft ongeveer 6 a 7 maanden geduurd voordat ik mijn pink weer helemaal met de rest van de vingers mee kon buigen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 15:55

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb woensdag een afspraak bij de ha!

Koeke, ik denk dat alles mogelijk is, ik heb natuurlijk geen foto die uitsluitsel biedt. Maar het is wel het kootje dat enorm pijn doet als er iet of wat druk op komt.

Ik heb nog ongeveer anderhalf jaar de tijd om het op te lossen. Dan trouw ik en dan MOET er een ring rond :+

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:03

Ik heb ook een aantal maanden geleden mijn vinger gebroken, ook de ringvinger. Bij mij is het ingegipsd en hij is na vier maanden nog steeds lichtelijk scheef en pijnlijk. Wat je kan proberen is naar de fysio gaan, ik ben zelf 15 keer geweest en heeft wel iets geholpen. Daar heb je geen verwijzing voor nodig wel even bij je zorgverzekering checken of het vergoed wordt. Wat mij ook werd aangeraden was een stressbal en elke dag proberen in te knijpen. Omdat gebroken vingers stijf worden, is het belangrijk elke dag proberen te buigen. Mijn vinger zal ook nooit meer helemaal dun worden.

Ik ben terug naar het ziekenhuis gegaan. Ze kunnen het inderdaad opnieuw breken dit doen ze of onder lokale verdoving of onder narcose. Hierbij zagen ze je vinger als het ware doormidden plaatsten ze er twee plaatjes in en weer dichtmaken. Hij zei dat je dan ongeveer 3 tot 6 maanden moet herstellen.

Dus je kunt je of laten door verwijzen naar de traumachirurg die zal een foto maken en kijken of een operatie zinvol is. Of eerst naar fysio gaan en kijken of hij het beweeglijker en minder pijnlijk kan maken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 14:59

Hier in België heb je voor fysio altijd een doorverwijzing nodig van de huisarts om terugbetaling te krijgen. Dus ik ga sowieso maar eens horen wat die woensdag zegt. Ben benieuwd...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:51

Hoe is het afgelopen bij de huisarts TS? Doorgestuurd?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:04

Jup, ik moet een afspraak maken om in het ziekenhuis een foto te laten maken. Maandag maar eens bellen dus :-)

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:10

Fotootje in zh maken!!
Ik zit midden in vinger drama. Vorig jaar een ongevalletje, dacht dat het allemaal wel mee viel (heel weinig pijn, dacht een kneuzinkje), dus mee door gelopen. Na 2 wkn toch even langs ha, die mij door stuurde. Om het verhaal kort te maken, gewricht bleek verbrijzeld te zijn en ben vorige week inmiddels voor de tweede keer geopereerd.

1 Ding heb ik wel geleerd, 'grapjes' met vingers zijn veel heftiger als op het eerste oog lijkt. Wees er voorzichtig mee.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 21:02

Dat heb ik nu idd ook begrepen. Hopelijk komt het bij jou in orde!