Ik zoek even naar ervaringen van mensen

Ik heb zojuist een oogtest gedaan ( gewoon bij opticien ). Eerst een kleine globale test, daar kwam uit links +7 en rechts +2,5.
Toen de uitgebreide test. Daar kwam een hele grote schommeling uit. Van + 10 tot + 2, elke keer anders.
Nu heb ik een doorverwijzing naar een oogarts, waar ik volgende week naar toe ga.
In "jip en janneke" taal legde de opticien mij dit uit; Mijn ogen focussen continu, wanneer hier geen aanleiding voor is. Elke fractie van een seconde beginnen zij weer met focussen. Daarom zie ik iets de ene seconde bijna scherp en de andere seconde alleen wat vlekken.
Ik heb dit al zo lang ik mij kan herinneren, maar eigenlijk nooit wat mee gedaan omdat ik er zo mijn weg in heb gevonden. Voorbeelden om het duidelijk te maken;
- Als ik auto rijd en ik wil een verkeersbord lezen kijk ik altijd naar beneden en dan snel naar het bord. Zo kan ik het even lezen.
- Als ik mij zelf opmaak, kijk ik continu even weg of neem ik even een pauze. Omdat het anders onscherp wordt.
- Als ik studeer maak ik een samenvatting met grote letters en kijk ik continu even weg en weer op. Dit is wel irritant en met daarom heb ik altijd een hekel aan lange teksten lezen.
- Met typen kijk ik naar mijn scherm en weer naar mijn toetsenbord, ik wissel het continu af.
- Wanneer iemand mij roept en ik kijk dus ineens om, zie ik het altijd eerst wazig en dan scherp.
- Ondertiteling is ook onscherp en dan weer scherp continu
- Als ik lang naar 1 voorwerp kijk ( groot of klein) schommelt het van scherp naar onscherp.
- Vaak langzaam knipperen ( dus ogen langer dicht , dan met een normale knipper).
Dus zo lang ik gewoon bezig blijf en blijf kijken naar andere dingen merk ik niks.
Die opticien zei dat ik het kan vergelijken met, als je 2 zware tassen áltijd vast heb.. Op een gegeven moment merk je het niet echt meer maar je zal altijd eerder moe zijn en klachten hebben.. Als je die tassen los laat, dan pas merk je het verschil.
Nu is het voor mij allemaal simpel, ik weet niet beter en vond het altijd normaal. Maar tijdens studeren kreeg ik er echt last van. Ook merk ik dat ik tijdens een één op één gesprek irritant vind, omdat je dan een persoon lang aankijkt en ben meestal doodop na een langer gesprek.
Heel stom, maar nu valt opeens alles op zijn plaats haha. Bij de oogarts krijg ik medicatie in mijn oog waardoor ik helemaal niet meer kan focussen. Daarna gaan ze die testen doen.
Hebben mensen hier ervaring mee? Ik ben erg benieuwd namelijk hoe en wat.

Groetjes, Agnes.
( Voor de mensen die het niet snappen.. Neem een oudere/slechtere camera.. Richt die op een voorwerp. Dan gaat hij elke keer scherpte zoeken. Dus het beeld veranderd elke keer. Dan richt je de camera even ergens anders op en weer op het voorwerp en is het weer even scherp. Dat is dus wat er bij mij gebeurd)

Wie weet kom ik je nog wel eens tegen dan!