Ogen focussen overmatig, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Ogen focussen overmatig, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:03

Hallo,

Ik zoek even naar ervaringen van mensen :)

Ik heb zojuist een oogtest gedaan ( gewoon bij opticien ). Eerst een kleine globale test, daar kwam uit links +7 en rechts +2,5.
Toen de uitgebreide test. Daar kwam een hele grote schommeling uit. Van + 10 tot + 2, elke keer anders.

Nu heb ik een doorverwijzing naar een oogarts, waar ik volgende week naar toe ga.

In "jip en janneke" taal legde de opticien mij dit uit; Mijn ogen focussen continu, wanneer hier geen aanleiding voor is. Elke fractie van een seconde beginnen zij weer met focussen. Daarom zie ik iets de ene seconde bijna scherp en de andere seconde alleen wat vlekken.

Ik heb dit al zo lang ik mij kan herinneren, maar eigenlijk nooit wat mee gedaan omdat ik er zo mijn weg in heb gevonden. Voorbeelden om het duidelijk te maken;
- Als ik auto rijd en ik wil een verkeersbord lezen kijk ik altijd naar beneden en dan snel naar het bord. Zo kan ik het even lezen.
- Als ik mij zelf opmaak, kijk ik continu even weg of neem ik even een pauze. Omdat het anders onscherp wordt.
- Als ik studeer maak ik een samenvatting met grote letters en kijk ik continu even weg en weer op. Dit is wel irritant en met daarom heb ik altijd een hekel aan lange teksten lezen.
- Met typen kijk ik naar mijn scherm en weer naar mijn toetsenbord, ik wissel het continu af.
- Wanneer iemand mij roept en ik kijk dus ineens om, zie ik het altijd eerst wazig en dan scherp.
- Ondertiteling is ook onscherp en dan weer scherp continu
- Als ik lang naar 1 voorwerp kijk ( groot of klein) schommelt het van scherp naar onscherp.
- Vaak langzaam knipperen ( dus ogen langer dicht , dan met een normale knipper).

Dus zo lang ik gewoon bezig blijf en blijf kijken naar andere dingen merk ik niks.
Die opticien zei dat ik het kan vergelijken met, als je 2 zware tassen áltijd vast heb.. Op een gegeven moment merk je het niet echt meer maar je zal altijd eerder moe zijn en klachten hebben.. Als je die tassen los laat, dan pas merk je het verschil.

Nu is het voor mij allemaal simpel, ik weet niet beter en vond het altijd normaal. Maar tijdens studeren kreeg ik er echt last van. Ook merk ik dat ik tijdens een één op één gesprek irritant vind, omdat je dan een persoon lang aankijkt en ben meestal doodop na een langer gesprek.

Heel stom, maar nu valt opeens alles op zijn plaats haha. Bij de oogarts krijg ik medicatie in mijn oog waardoor ik helemaal niet meer kan focussen. Daarna gaan ze die testen doen.

Hebben mensen hier ervaring mee? Ik ben erg benieuwd namelijk hoe en wat. :)

Groetjes, Agnes.

( Voor de mensen die het niet snappen.. Neem een oudere/slechtere camera.. Richt die op een voorwerp. Dan gaat hij elke keer scherpte zoeken. Dus het beeld veranderd elke keer. Dan richt je de camera even ergens anders op en weer op het voorwerp en is het weer even scherp. Dat is dus wat er bij mij gebeurd)

saskiakefie

Re: Ogen focussen overmatig, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:10

Wat apart zeg! Ook nog nooit van gehoord en ik begrijp wel wat het probleem is maar kan me het niet echt voorstellen. Misschien een beetje vergeleken met het beeld tussen staren en focussen en dat dat steeds wordt afgewisseld zonder dat je daar controle op hebt? Kunnen ze hier wat aan doen? Want als je medicatie krijg dat je niet meer kan focussen dan zie je toch ook niet scherp?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:17

saskiakefie schreef:
Wat apart zeg! Ook nog nooit van gehoord en ik begrijp wel wat het probleem is maar kan me het niet echt voorstellen. Misschien een beetje vergeleken met het beeld tussen staren en focussen en dat dat steeds wordt afgewisseld zonder dat je daar controle op hebt? Kunnen ze hier wat aan doen? Want als je medicatie krijg dat je niet meer kan focussen dan zie je toch ook niet scherp?

Ja, ik heb dus werkelijk geen idee.. Daarom hoop ik op ervaringen.. Ik ken wel mensen waarbij de ogen te laat focussen en dat is ( geloof ik) op te lossen met een bril. Maar bij mij schommelt het hele tijd. Het spiertje wat dit doet, werkt dus overmatig. Het gaat van scherp naar onscherp naar scherp, het wisselt dus.

Als ik gewoon loop ofzo geen last van.. Maar bijvoorbeeld als iemand een bal naar mij gooit.. Dan zie ik die bal scherp,onscherp,scherp etc.. Vangen lukt dan dus ook niet :D

Dus wanneer ik mijn aandacht vestig op 1 ding, dan merk ik het. Maar richt ik het heel even op 1 ding en kijk ik weg zie ik gewoon scherp.

Inderdaad heb ik er geen controle over, als ik mijn inzet om écht te focussen op een letter ( zoals net bij die test) is dat echt doodvermoeiend en lukt het dus niet.
Laatst bijgewerkt door Nessah op 25-03-15 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:17

maar zo te lezen is die medicatie tijdelijk; puur als voorbereiding voor de oogtesten.

Heb hier ook nog nooit eerder van gehoord. Maar als ik zo lees hoe je er mee om moest gaan om toch scherp te zien...is er nooit iemand geweest die geopperd heeft dat je ogen na moeten worden gekeken? Want is principe natuurlijk behoorlijk vreemd gedrag om te zien; constant weg kijken en weer terug om toch scherp te kunnen zien. Heeft nooit eerder iemand de link gelegd dat er iets mis was met je ogen?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:20

xxCYNNxx schreef:
maar zo te lezen is die medicatie tijdelijk; puur als voorbereiding voor de oogtesten.

Heb hier ook nog nooit eerder van gehoord. Maar als ik zo lees hoe je er mee om moest gaan om toch scherp te zien...is er nooit iemand geweest die geopperd heeft dat je ogen na moeten worden gekeken? Want is principe natuurlijk behoorlijk vreemd gedrag om te zien; constant weg kijken en weer terug om toch scherp te kunnen zien. Heeft nooit eerder iemand de link gelegd dat er iets mis was met je ogen?

Die medicatie werkt 24 uur. Het zorgt er voor dat je pupillen extreem groot worden. Je mag die dag ook niet meer auto rijden etc want je kán dan niet meer focussen en ziet dan dus extreem slecht.

Nee, eigenlijk dus nooit naar laten kijken.. Ik kan mij ook nooit anders herinneren.. Ik denk misschien dat het aangeboren is? Overigens is het nu ook weer niet dat ik met alles continu weg kijk hoor :D Maar dat was even om het duidelijk te omschrijven. Met een film kijken knipper ik gewoon wat langzamer, dan gaat het ook goed. Dat is dus niet iets wat opvallend is oid.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:20

xxCYNNxx schreef:

Die medicatie werkt 24 uur. Het zorgt er voor dat je pupillen extreem groot worden. Je mag die dag ook niet meer auto rijden etc want je kán dan niet meer focussen en ziet dan dus extreem slecht.

Nee, eigenlijk dus nooit naar laten kijken.. Ik kan mij ook nooit anders herinneren.. Ik denk misschien dat het aangeboren is? Overigens is het nu ook weer niet dat ik met alles continu weg kijk hoor :D Maar dat was even om het duidelijk te omschrijven. Met een film kijken knipper ik gewoon wat langzamer, dan gaat het ook goed. Dat is dus niet iets wat opvallend is oid.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:22

Ik heb dit de eerste 5-6 jaar gehad toen ik net een bril had.
Ik liet toen telkens bij de optometrist mijn ogen opmeten.
Ik weet niet of je dit al verteld is, maar ga iig niet met de auto, motor of fiets naar de afspraak.
Ik was alleen en met de trein, maar het was een enorme onderneming om het station terug te vinden :o

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:24

Ja klopt! Mijn vriend gaat mee en die rijdt :) Hadden ze me voor gewaarschuwd.

Dus jij had dezelfde klachten? Ik draag overigens geen bril en heb ook nooit een bril gedragen. Met de oogtest ( waarbij ze dus verschillende sterktes voor je ogen houden) veranderde mijn focus helemaal niet. Dus of ze nu +10 of 0 er voor hielden, het probleem was exact hetzelfde.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:25

klinkt idd als aangeboren. Voor jou zelf is dit natuurlijk doodnormaal geweest.
En ja ok met je ogen knipperen tijdens bv een film kijken valt idd niet zo op nee. Dacht ook al; niemand die eens gedacht heeft 'dit is niet normaal' maar je verdere uitleg verklaart een hoop.

Nu dus al blijkt dat een spier de boosdoener is en niet de lens zelf....kan er ook wat aan gedaan worden dan? Door middel van bv een operatie? of medicatie. Of is het daar nog te vroeg voor om iets zinnigs over te zeggen?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:28

Een plus sterkte kun je idd zelf compenseren.
Je trekt dan je oogspieren aan, waardoor de ooglens boller wordt.
Dit houdt in dat je uiteindelijk wel scherp beeld krijgt, maar meestal nek- en hoofdpijnklachten.
Werkt jouw linkeroog nog wel mee?
Want met zo'n groot sterkteverschil, zie je vaak dat het betere oog het overneemt met een lui oog als gevolg.
Medicatie werkt idd tijdelijk, neem een goede zonnebril mee, want je gaat met grote pupillen de deur uit.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:29

xxCYNNxx schreef:
klinkt idd als aangeboren. Voor jou zelf is dit natuurlijk doodnormaal geweest.
En ja ok met je ogen knipperen tijdens bv een film kijken valt idd niet zo op nee. Dacht ook al; niemand die eens gedacht heeft 'dit is niet normaal' maar je verdere uitleg verklaart een hoop.

Nu dus al blijkt dat een spier de boosdoener is en niet de lens zelf....kan er ook wat aan gedaan worden dan? Door middel van bv een operatie? of medicatie. Of is het daar nog te vroeg voor om iets zinnigs over te zeggen?

Geen idee, ze zei dat het zoveel dingen konden zijn dat ik naar een oogarts moest. Het kan ook te maken hebben met bijnieren of schildklier, maar ook gewoon dat die spier in m'n oog niet goed is. Maar ook weer totaal andere dingen.

Maar toch wel bizar, want zij noemde allemaal voorbeelden.. En alles klopte.. Dus ik realiseer me het nu pas en snap waarom ik dus doodmoe thuis kom als ik bijvoorbeeld een photoshoot heb laten doen ( kijken naar de fotograaf voor langere tijd) of thuis kom van college ( alle teksten overnemen van het bord).

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:30

frisian_love schreef:
Een plus sterkte kun je idd zelf compenseren.
Je trekt dan je oogspieren aan, waardoor de ooglens boller wordt.
Dit houdt in dat je uiteindelijk wel scherp beeld krijgt, maar meestal nek- en hoofdpijnklachten.
Werkt jouw linkeroog nog wel mee?
Want met zo'n groot sterkteverschil, zie je vaak dat het betere oog het overneemt met een lui oog als gevolg.
Medicatie werkt idd tijdelijk, neem een goede zonnebril mee, want je gaat met grote pupillen de deur uit.

Ik heb geen idee, mijn linkeroog is elk geval wel duidelijk nog slechter dan de rechter.. Maar ook die schommelt van scherp naar onscherp zonder dat ik wat doe. Wanneer ik heel bewust wil focussen lukt me dat dus gewoon weg niet en krijg ik alleen maar koppijn. Tijdens de test moest ik ook hele tijd even uit dat ding weg, omdat ik er gewoon draaierig van werd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:35

Ja dat laatste kan ik me heel goed voorstellen ja. Je brein (of in elk geval het gedeelte dat visuele prikkels verwerkt) moet veel te hard werken nu.
Voorlopig nog even afwachten dus wat de oogarts zegt.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:37

Ik heb even in je profiel gekeken en ik zie dat je 28 jaar bent.
Meestal geven dit soort sterktes wel eerder problemen, m.n. tijdens het lezen.
Dit valt over het geheel genomen wel op te lossen met een bril of lenzen, maar vaak moet dat met kleinere stapjes.
Ik denk niet dat je er heel gelukkig van wordt, als de volledige sterkte in 1x wordt voorgeschreven.
De druppels in je oog zorgen er voor dat je niet meer zelf kunt focussen, zodat je de sterkte niet onbewust kunt beïnvloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:38

Ik volg even! Ik ben heel benieuwd wat eruit komt (ook omdat ik een klein vermoeden heb dat je heel toevallig bij de opticien bent geweest waar ik sinds kort werk).

Lijkt me erg lastig, maar ik denk inderdaad dat er een hele last van je schouders valt als er een oplossing is! :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:39

frisian_love schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken en ik zie dat je 28 jaar bent.
Meestal geven dit soort sterktes wel eerder problemen, m.n. tijdens het lezen.
Dit valt over het geheel genomen wel op te lossen met een bril of lenzen, maar vaak moet dat met kleinere stapjes.
Ik denk niet dat je er heel gelukkig van wordt, als de volledige sterkte in 1x wordt voorgeschreven.
De druppels in je oog zorgen er voor dat je niet meer zelf kunt focussen, zodat je de sterkte niet onbewust kunt beïnvloeden.

Ja, het gaf ook wel eerder "problemen" maar ik heb er nooit aandacht aan besteed eigenlijk.. Ook omdat ik niet veel lange teksten lees en zelf handig geworden ben met het focussen. Nu met het schrijven van mijn scriptie is het wel drama, omdat ik veel lange teksten moet lezen en het me ( heel stom) gewoon weg niet lukt.. Word er doodmoe van..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:40

Ashleydk schreef:
Ik volg even! Ik ben heel benieuwd wat eruit komt (ook omdat ik een klein vermoeden heb dat je heel toevallig bij de opticien bent geweest waar ik sinds kort werk).

Lijkt me erg lastig, maar ik denk inderdaad dat er een hele last van je schouders valt als er een oplossing is! :)

Ik ben bij Pearl geweest in Katwijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:42

Nessah schreef:
Ashleydk schreef:

Ik ben bij Pearl geweest in Katwijk :)

Dan klopt dat vermoeden ;) Wie weet kom ik je nog wel eens tegen dan!
Ik verbaas me echt over de service die ze geven. Is echt super!

Veel brillenwinkels sturen mensen volgens mij niet door naar oogartsen maar wij zijn als ik het zo hoor één van de weinige die dat doen.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 01-02-19 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Op verzoek gewijzigd

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:12

Ook wij sturen bij twijfel zeker door.
Je hebt ten slotte maar 1 paar ogen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:14

Ik heb links een lui oog. Daar zie ik op zich goed mee, maar mijn hersenen snappen t niet. Rechts moet dus alles doen. Ook rechts is steeds aan het focussen. Ik zie niet wazig, maar heb na een werkdag of stuk auto rijden steevast knetterende hoofdpijn. Rechts ook laten onderzoeken dmv het drppelonderzoek. Uiteindelijk kwam er slechts +0,25 uit. Erg weinig, maar toch een bril aangeschaft. Wat een verademing!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:30

Ik heb volgens mij niet wat jij hebt maar ik ga standaard naar de optometrist om te meten. Ook al eens bij de oogarts geweest inderdaad om met die druppels te meten. Zonder pas ik onbewust aan waardoor de meting niet goed is. Vind t verschrikkelijk die druppels, en mijn vriend heeft mij keihard uitgelachen omdat ik eruit zag alsof ik aan de drugs zag. Zorg ook dat je een zonnebril mee hebt, want licht doet zeer!!

Ik heb nu een bril zonder sterkte maar met cilinder geloof ik. Dit zorgt er voor dat het focussen makkelijker gaat en ik minder hoofdpijn krijg bij lezen of computeren. Ik heb hem zelden op omdat ik er altijd zo aan moet wennen. Maar als ik erg moe ben dan is het wel fijn dat ik hem heb.

Misschien dat zoiets bij jou ook helpt? Ik mag hem zelfs niet de hele dag op omdat mijn ogen dan lui worden, dus hij is er voor de ondersteuning als het nodig is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:47

klinkt mij in de oren alsof je juist niet overmatig focussen.

dat je iets even scherp ziet en daarna vlekken, dat klinkt juist alsof je ogen het niet kunnen scherpstellen.. ja eventjes door heeeel erg hun best te doen.. en daarna vallen ze terug naar je eigen 'slechte' scherpte.

wat zei de autorefractortest? als je ogen namelijk niet ok zijn, kun je blijven testen, maar dan heb je altijd andere uitslagen omdat je ogen gewoon steeds zoeken om iets te zien. Een autorefractor maakt dat onmogelijk omdat je dan in een flits een beeld krijgt.. je ziet het scherp, of je ziet het niet scherp.

de reden dat je een verkeersbord kunt zien door eerst even omlaag te kijken.. Jij gunt je ogen dus eerst even een bekend beeld, zonder prikkeling en dan focus je je direct op een verkeersbord.. je negeert dus even de andere dieptes en zaken.. dat je daarna je focus verliest is omdat je ogen meer info te verwerken krijgen dan alleen dat bord en dat kun je niet blijven negeren. dus je verliest het zicht op het bord weer.

Je hebt jezelf getraind om je slechte zicht enkele momenten te compenseren.

----------------

Ik heb zelf overmatig compenserende spieren (dus niet de ogen zelf).

Bij tests bij de opticiën kan ik scherp stellen van -5 tot +3.5 geen probleem..
ik lepel de hele leeskaart op alsof het jip en janneke is en kon in het verleden dan ook nog opdreunen waar de kaart geprint was (stond er in kleine lettertjes onderaan).

Ik zie altijd alles scherp, mijn zicht was bepaald op 130%..
Echter, bij de autorefractor bleek ik links -1.75 en rechts -2.25 te hebben..

Waarom ik wel alles kan zien terwijl mijn lensen in mijn ogen dus niet goed zijn.. Mijn spieren van mijn oogbol trekken zo hard, dat ze feitelijk de lens plat trekken in plaats van dat de lens plat op de correcte manier.. Hierdoor heb ik een micromoment vertraging voordat ik scherp kan zien..
Daar merk ik nooit wat van overigens.. behalve in de volgende situaties:

- laag hangende zon, in combinatie met schaduwen.. het licht prikkelt de dan al gespannen ogen + de overgangen tussen licht en schaduw zorgen voor een continue prikkeling en omschakeling in zicht (normale ogen merken dat niet)
- stroboscoop waardoor je dus 'flikkerende' beelden krijgt.. omdat er dus geen gelijkmatige overgang is, kunnen mijn spieren dat niet vlot volgen, dus gaan ze harder trekken om het beeld te corrigeren
- snelle attracties op kermis en pretpark.. omdat de omgeving letterlijk aan je voorbij flits en mijn ogen er een micromoment langer over doen om scherp te zien, worden de spieren dus overmatig hard aan het werk gezet.

----------

als je ogen overmatig focussen, zou je juist eigenlijk alles ten alle tijden goed moeten kunnen zien.
als dat extra moeite kost, zie je juist eerst iets minder en dan alles.. bij jou is het juist andersom,
je ziet even scherp en dan verlies je de scherpstelling en gaan je ogen van alles proberen om het alsnog voor elkaar te krijgen..

ik zou het bij een oogarts laten nakijken voor de zekerheid..

in mijn geval zou ik een operatie kunnen krijgen waarbij ze de spieren van mijn oogbol inkepen en langer maken, waardoor ze niet meer overmatig kunnen corrigeren.. dan heeft het nu om daarna lenzen/bril aan te meten. Ik heb er voor gekozen om dat niet te doen, omdat ik liever niet iets laat beschadigen om daarna een hulpmiddel te nemen.. Ik neem dus de 'pijn' in voor en najaar bij lage zon op de koop toe en mijd een hele dag in achtbanen rondhangen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:38

elenaMM77 schreef:

dat je iets even scherp ziet en daarna vlekken, dat klinkt juist alsof je ogen het niet kunnen scherpstellen.. ja eventjes door heeeel erg hun best te doen.. en daarna vallen ze terug naar je eigen 'slechte' scherpte.

Nee, het gaat van scherp naar onscherp, naar scherp naar onscherp. Dus na het onscherp zien, wordt het ook vanzelf weer haarscherp. Het schommelt als het ware continu.
Wel ontzettend boeiend om te lezen! Ik ben erg benieuwd wat er na die oogtest uitkomt!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:08

Nessah schreef:
elenaMM77 schreef:

Nee, het gaat van scherp naar onscherp, naar scherp naar onscherp. Dus na het onscherp zien, wordt het ook vanzelf weer haarscherp. Het schommelt als het ware continu.
Wel ontzettend boeiend om te lezen! Ik ben erg benieuwd wat er na die oogtest uitkomt!

juist dat wisselende klinkt voor mij alsof je oogspieren proberen om je lens van je oog te corrigeren, maar het niet kunnen bolwerken.. zou schelen, dan zou je uiteindelijk gewoon specifieke bril of lenzen kunnen krijgen die je ogen voldoende rust geven om zich op hun echte sterkte in te stellen en de rest te 'vergeten'.

Bij mij is het echt stabiel zicht.. alleen dus als ik heeeeeeeel snel draai heb ik een fractie van een seconde een onscherp beeld, waar de ander met 'normaal' zicht daar weer een fractie van nodig heeft, mijn zicht is dus eigenlijk net altijd iets 'te laat' als het heeeel snel gaat.. mijn ogen worden ook moe van rondjes draaien.. ik kan dus geen pirouettes draaien.. en als ik een vol kwartier heb staan longeren, merk ik ook vermoeidheid aan mijn ogen..

mijn ogen focussen dus zoals je het aangeeft 'te laat' (omdat de lenzen niet zelf het werk doen, maar de spieren die de oogbol in de juiste stand zetten). maar niet oplosbaar door een bril omdat mijn spieren te hard inwerken op de oogbol, dat zou eerst dan gecorrigeerd moeten worden door een ingreep.

ontspannend zijn juist autorijden, waar je vanuit de verte de dingen rustig op je af ziet komen en je door de horizon heenkijkt.. en raar genoeg tv kijken, omdat je daarbij ook feitelijk 'door' het beeld heen kijkt..