Opgezette buik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Opgezette buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 21:54

Hoi!

Ik heb al tijden een opgezette buik. Met sommige tijden is het erger en soms heb ik helemaal geen last. Het begint voornamelijk eind van de dag, mijn buik is dan helemaal hard en opgezet en lijk dan wel zwanger soms, verder is het ook geen aangenaam gevoel.

Nu heb ik wel pds oftewel spastische darmen, waarschijnlijk ligt het ook hieraan. Ik heb al verschillende laxeermiddelen gebruikt en geprobeerd en ben enige tijd geleden daarmee gestopt ivm gewenning van de darmen en toen ging het eigenlijk goed. Verder heb ik niks veranderd qua voeding.

Momenteel heb ik zon opgezette buik dat t gewoon naar is. In de ochtend heb ik een platte buik (op wat vet na haha) en in de loop van de dag word t steeds erger en dit gaat samen met buikpijn.

Misschien is het dom dat ik het vraag, maar weet t zelf eigenlijk ook niet meer. Dusik plaats het maar gewoon want wie weet heeft iemand hetzelfde en de oplossing, want ik loop al 4 jaar zo rond, heb vele doktersbezoeken gehad en soms ging het beter en soms had ik zon ontzettende las

Dus wie heeft een oplossing of een tip?

Jette

Re: Opgezette buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:58

Koolhydraten intolerant? Schijnen heel veel mensen te hebben en kan een harde opgezette buik veroorzaken

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:59

Al eens geprobeerd om bijvoorbeeld een tijd geen gluten of melk meer te nuttigen? Ik ben erop getest en merk dat ik me veel prettiger voel zonder.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:01

Naar de huisarts gaan en je laten doorverwijzen naar een Maag, Lever, Darmarts.
Het kan verstopping zijn, allergie op bepaalde producten. Echt van alles.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:02

Ik heb het ook altijd als ik veel suiker gehad heb overdag. Mijn buik wordt altijd wel iets 'boller' gedurende de dag, maar dan lijkt het ineens zo'n 5-maanden zwanger buikje |(
Bij gezond en regelmatig eten is het een stuk minder.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:03

Hop naar de dietiste! Enige goede tip die ik kan geven. Al die medicatie verprutsen je darmflora waardoor het er zeker niet beter op gaat worden.. Je bent nog jong dus je kan nog een hoop veranderen en goed doen voor je gestel!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:06

Zo'n opgezette buik is geen rare klacht bij PDS, juist iets wat je vaak tegenkomt. Soms is het gevoeligheid voor gluten/lactose oid en soms is het gewoon niets meer of minder dan de PDS. Je zou eens kunnen proberen om verschillende dingen wel/niet te eten, je hebt ook van dat activa-darmflora-spul wat kan werken bij sommige mensen.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:16

Nu heb ik geen verstand van pds, maar even in een hele andere hoek gezochtend. .:

Ik Had ook al erg lang last van een opgezette buik. in de ochtend heel erg plat en einde van de dag was her erg opgezet. Bleek te komen Door het vele thee /water drinken.

Nu flink geminderd met thee drinken en dat heeft goed geholpen..

Misschien zou het met zoiets te maken kunnen hebben?

Succes !

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:23

Wat een reacties al! Bedankt.

Ik drink absoluut niet te veel, eerder te weinig wat soms ook verstopping veroorzaakt maar geen opgezette buik. Dus denk niet dat het daaraan ligt.

Er stond ook nog iets met melk hierboven ergens, ik drink geen melk een eet amper zuivel.

Gluten enz, mag je dan nog wel bruin brood? Want ik merk wel al ik slecht bruin brood eet dat ik dan weer last krijg. Ik weet toevallig van iemand die zon allergie heeft dat je bijna niks mag...

Verder weet ik even niet waar ik op moet reageren, moet t allemaal nog even op m'n gemak doorlezen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:26

ik zou eens naar de huisarts gaan en kijken of je een voedsel allergie of intolerantie hebt
kan lactose zijn(daar hoef je niet eens melk voor te drinken, zit in ontzettend veel producten als ingredient)
maar ook tarwe, of fructanen of , ga zo maar door.
mocht je uitkomen op pds kun je het fodmap dieet nog eens overwegen , dan ga je flink elimineren om daarna weer per groep , stoffen/producten te herintroduceren waardoor je dus kunt uitvogelen waar je exact op reageert (althans, voor 75% van de mensen met pds moet dat gelden, 25 % zal geen baat hebben bij het dieet)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:38

Bedankt voor de tips iedereen!
Mijn moeder heeft nog magnesium hydroxide kauwtabletten staan, denk dat ik die eens ga proberen, schijnt goed laxerend te werken. Dat probeer ik voor even zodat het meest eruit en kijk dan hoe verder, als ik maar van deze nare vervelende pijn afkom even....

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:45

owww ik kan hier ook zn last van hebben bij stress!!! Mijn lijstje van skippen is dan als volgt:

1. gluten en melen (brood, granen, pasta's, aardappelen enz), ik eet dan nog alleen wat witte rijst
2. Koolzuurhoudende (light) dranken; dat is bij mij mn cola light
3. Suikers
4. Zuivel
5. proteine rijke producten als gekookte eieren, eiwitshakes enz

Dingen als uien, prei enz eet ik sowieso al niet omdat ik het dan standaard krijg..

Daarbij drink ik veel camille en groene thee.. Regelmatig eten werkt ook, constant kleine beetjes zeg maar

hopelijk heb je er naast alle tips nog wat aan ;) Sterkte!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:13

Laat je door een dietist eens tijdelijk begeleiden bij het FODMAP dieet. Dit is een eliminatiedieet gericht op de speicifieke klachten van PDS. 80% van de mensen met PDS-klachten reageert op fermenteerbare koolhydraten, afgekort FODMAP's. Het ieet bestaat uit een aantal weken FODMAP-vrij eten, waarna je langzaam alle FODMAP's 1 voor 1 gaat terugplaatsen.
Het kan je informatie opleveren waar je nou precies op reageert en zodoende kun je die producten gerichter gaan vermijden :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:47

Nav bovenstaande post even gegoogled en kwam of deze website http://www.fodmapdieet.nl/fodmaps.html

Super interessant!!! Weet niet hoe wetenschappelijk onderbouwd alles is maar het is wel leerzaam

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:37

Volledig wetenschappelijk onderbouwd, ontwikkeld door de universiteit van australie :) echt een doorbraak op PDS-gebied.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:08

En tov darmflora: ook dat bestaat in soorten en maten. Als je pds hebt, laat dan de mierzoete drankjes uit de supermarkt maar in het schap.
Maar: ook hier heeft de wetenschap niet stil gestaan. Sommige vormen van pds komen neer op slijmvlies, dat niet opgewassen is tegen de dagelijkse gang van zaken. Dit is goed door een daartoe opgeleide natuurgeneeskundige te herstellen. En ook voor de elementaire taak van de darmen, spijsvertering, geldt dat dat veel beter gaat, wanneer de darmflora de toets der kritiek kan doorsaan. (Wat helaas ook inhoudt: na elke antibiotica kuur opnieuw opbouwen.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:19

Aangezien de oorzaak van pds nog niet bekend is, vraag ik me af waar jou bericht op gebaseerd is janneke.
Pds is niks anders als een verzamelnaam voor mensen met aanhoudende darmklachten, waarbij de meest voor de hand liggende oorzaken zijn uitgesloten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:43

Klopt: pds is in wezen geen diagnose. Het beschijft, dat er *iets* mis is. Wat precies, dat is gissen en gokken.

Feit is wel: er zijn aandoeningen, waarbij pijnlijk slijmvlies wordt beschreven, die geassocieerd worden met tekort aan bijvoorbeeld sIgA; dat wil nog wel eens betekenen dat het slijmvlies botweg niet berekend is op de natuurlijke taak.
En doorgaans blijkt dat goed te herstellen via darmflora (mucosa associated lymfatisch weefsel).

En er zijn artsen, die op basis van een rectaal toucher, waarbij de enekle aanraking van het slijmvlies gemeen zeer doet, de conclusie 'pds' trekken. Voor die vorm van pds zou deze aanpak zeer geschikt zijn.