kun je iets doen tegen praten in je slaap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimonoo

kun je iets doen tegen praten in je slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 23:40

Nou ik praat dus in mijn slaap. En niet een beetje maar echt veel :+
van mijn huisgenoten hoor ik meerdere keren per week dat ze mij weer eens hoorde praten. Soms gaat dit blijkbaar gepaard met de nodige scheldwoorden. ;(
Opzich niet heel erg maar op mijn stage heb ik regelmatig slaapdiensten. Dit is een woongroep waar jongeren wonen. Tot nu toe heb ik nog niemand horen klagen maar het lijkt me toch niet heel pedagogisch verantwoord als dit wel gaat gebeuren.
Heeft er iemand tips om dit te voorkomen?

suggie

Re: kun je iets doen tegen praten in je slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:46

zorgen dat je alles wat je dwarszit goed verwerkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:47

probeer in elk geval stressvrij naar bed te gaan.
waarschijnlijk praat je meer als je het druk hebt gehad.

ik praat soms snachts ook en ervoor zorgen dat ik in mijn hoofd rustig ben werkt. ontspannende muziek.tv programma of wat oefeningen.

eventueel zou je je kunnen aanmelden voor een slaaponderzoek, dan kijken ze precies wat je doet en wat een eventuele oplossing zou kunnen zijn.

maar ik denk dat dat pedagogisch verantwoord wel mee valt. jij bent ook gewoon mens net als zij en sommige praten nou eenmaal in hun slaap toch?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:58

Ik weet niet hoe je het tegen kunt gaan, ik praat zelf ook veel in mijn slaap. Er is wel een app die opneemt wat je zegt in je slaap.. Misschien kan je die gebruiken en terugluisteren wat je zegt? Dan kan je jezelf misschien in ieder geval geruststellen als je geen hele erge dingen zegt :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:02

Het is een parasomnie en ik heb het ook. Alleen ik zit soms ook rechtop met mijn ogen open en blijf soms zo wel een tijdje zitten (nouja als ik mijn beste vriendin, mijn moeder en mijn man mag geloven toch). Ik praat en lach veel in mijn slaap en 1 keer heb ik blijkbaar midden in de nacht mijn vriendin wakker gemaakt om te vragen of alles OK was en ben toen direct gaan liggen verder gaan slapen. Ik heb het niet elke nacht maar om eerlijk te zijn weet ik niets wat je er tegen kunt doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:11

ex-collega haar partner had vaak nachtmerries, praatte dan en ging slaapwandelen en in het slechtste geval deelde hij nog een paar klappen uit als ze hem tegen hield. Volgens haar hielp de etherische olie Ravintsara goed voor een rustige nacht en goede kwaliteit van slaap.
Ik heb het ook eens geprobeerd, maar ik kreeg er net heel "levendige" en kleurrijke dromen van. Niet echt bevorderlijk om beter te slapen dus.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:14

Ik praat ook vaak. Maar hangt idd samen met het stressniveau/drukte overdag.

Proberen een goed ritme te vinden voordat je gaat slapen.
Bijvoorbeeld een kwartiertje lezen en een glas melk, dan is je lichaam aan het voorbereiden op de slaap en dat helpt vaak al.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:04

Bedankt voor de tips, ga ze zeker proberen!
en dat opnemen is inderdaad handig, ga ik sowieso tijdens mijn slaapdiensten doen. Mocht ik dan s ochtends ergens mee geconfronteerd worden weet ik in elk geval wel of het waar is of niet!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:07

Ik denk dat je het bij slaapdiensten moeilijker kan doorbreken; je ligt er immers toch op en je slaapt daardoor ook onrustiger.

Het accepteren kan ook helpen; als je niet denkt 'ik hoop dat ik niet praat vannacht" maar het gewoon los laat en accepteert dat het voor kan komen en er niet bij stil staan voor het slapen.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:14

Voor mij hielp het om ademhalingsoefeningen te doen als ik in bed lag. En om een soort body-scan te doen ondertussen :P klinkt een beetje vreemd, maar je begint bij je tenen, voelen hoe ze liggen, waar ze tegen aan liggen etc (zonder te bewegen) en dan ga je steeds meer omhoog. Tegen de tijd dat je bij je hoofd bent aangekomen, slaap je al. Blijkbaar werkt dat rustgevend en ga ik daar minder van praten in mijn slaap :j succes