wanneer arm weer plooien na operatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

wanneer arm weer plooien na operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 18:16

2 week geleden ben ik geopereerd aan mijn elleboog, wanneer zou ik hem weer kunnen plooien?
Dokter zei zo snel mogelijk terug bewegen maar kon geen tijd erop plakken.

heb 1,5 met verband gelopen waarvan 1 week van vingers tot net onder oksel en 4 dagen met gewoon verband rond elleboog.
Ik probeer nu elke avond te plooien maar voel dat dat ik op een gegeven moment blokkeer en het trekt aan de huid

misschien dat deze info nodig is : elleboog volledig gespoeld, zwevende botstukjes eruit, gewrichtsband aangespannen en zenuwen herlegd.
Er zijn 2 grotere sneeën van +-5/6 cm en 5 van halve cm.
Heb nu ook weer terug gevoel in mijn hele arm en vingers, dit had ik bijna tot niet voor de operatie.

Ik moet niet bij de kinesist met de arm, HA zei ook niet dat dit moest toen ik hem vroeg ( dus chirurgen en HA zeggen het)
Hoe kan ik dit 'oefenen' ?
Laatst bijgewerkt door Memere op 19-03-15 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Re: wanneer arm weer plooien na operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:19

Fysio om advies vragen?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:19

Lijkt me het beste als je dit informeert bij je arts en/of fysiotherapeut. Straks overbelast je de boel nog.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 18:21

Ik ga dinsdag bij de kinisist( ga als sinds kleins af elke weeg), moet met de arm niet bij de kinesist

- heb mijn kiné een sms gestuurd :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:30

Met mijn elleboog zei de 3e arts pas dat ie vond dat ik naar de fysio moest, maar dat had ik zelf ook al bedacht. Dus pin je niet teveel vast op de woorden van een arts. Ken een oefentherapeut die ook aangaf geen touw te kunnen vastknopen aan wanneer een arts wel of geen fysio adviseert.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 18:32

Kinesist vind ook dat ik geen kiné nodig heb, maar hier gaat mijn vraag niet over..
Meerdere mensen die het zeggen : verplegers,chirurgen die mijn arm geopereerd hebben, HA en kiné. :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:38

Een fysio weet toch de juiste oefeningen als je in de opbouwende fase zit met een kapotte arm. Denk dat ik zonder dat advies veel te vroeg was gaan belasten en dat had dan vast niet zo'n tevreden arts opgeleverd bij de nacontrole.
En ik kan jou best mijn oefeningen geven of je kunt ze vinden met google, maar een fysio weet nou eenmaal hoe zo'n elleboog werkt, dus daar waag ik mij niet aan.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 18:41

Ik heb haar een smsje gestuurd wat ik zelf kan doen zonder bij haar te hoeven gaan, want is puur om weer te kunnen plooien en dus niet gaan gebruiken voor spullen op te pakken of weet ik veel wat.

Misschien dat mijn vraag niet goed begrepen word maar wil gewoon plooien en niet overbelasten door dingen gaan op te pakken..al kan ik hem plooien dan gebeurt dit nog niet, is puur zodat ik weer goed kan slapen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:42

Dreamybol schreef:
Met mijn elleboog zei de 3e arts pas dat ie vond dat ik naar de fysio moest, maar dat had ik zelf ook al bedacht. Dus pin je niet teveel vast op de woorden van een arts. Ken een oefentherapeut die ook aangaf geen touw te kunnen vastknopen aan wanneer een arts wel of geen fysio adviseert.

Dit dus, een goede fysio kan je echt wel helpen met het voorzichtig opbouwen van het plooien én weer correct kunnen gebruiken van je arm en elleboog. Dat artsen en chirurgen dat zeggen wil niet zeggen dat het geen kwaad kan; toen ik met een gebroken rug het ziekenhuis in kwam werd ik ook in eerste instantie niet bepaald handig geholpen, en toen het na 6 weken 'geheeld' was mocht ik het ook allemaal zelf uitvogelen en werd er ook niet gezegd of dat ik wel of niet kon/mocht gaan sporten, fysio'en o.i.d. en moest ik dat dus ook zelf uitvogelen; niet iedere arts is even goed op de hoogte van herstel en een rondje fysio kan dus absoluut geen kwaad. Het gaat immers niet alleen om het plooien van je elleboog maar je spieren zul je ook opnieuw moeten gebruiken en opnieuw moeten leren rekken & strekken en dat kan best wat tijd nodig hebben en rustig opgebouwde training, wat je bij een fysio (mits een goede natuurlijk!) goed leert en profijt van hebt. Juist omdat bij jou je gewrichtsband is aangespannen en je zenuwen herlegd zijn lijkt het mij van belang dat hier voorzichtig en correct mee omgegaan wordt, simpelweg omdat je zenuwen nou eenmaal een aardige opsodemieter kunnen krijgen wanneer er dalijk wéér wat mis gaat door een verkeerde beweging, en dan ben je echt verder van huis...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:52

Plooien is buigen en strekken, neem ik aan? Dat zul je toch met de goede oefeningen langzaam moeten opbouwen. Wat mij hielp was warmte. In bad was het gewricht en kapsel wat soepeler en kon ik met minder pijn de oefeningen doen. Strekken ging sneller beter dan buigen, maar het kost gewoon tijd én op een juiste manier bewegen. Voor mij bijvoorbeeld 3 weken volledig onbelast. Inmiddels ben ik 2,5 maand uit het gips, maar ben ik nog niet pijnvrij en is de beweging ook niet zoals het was. Gaat het volgens de artsen, fysio en oefentherapeut ook niet meer worden. Al zijn ze wel onder de indruk van hoe het nu al uitziet en hoe het gaat. Maar dat moet ook wel, ik heb als deeltijd rolstoeler namelijk erg veel belang bij een goed functionerende arm, ook op lange termijn!
Volledig herstel kan nog 5 maand duren, ik ben dus benieuwd hoe ik mijn beweging nog kan verbeteren, maar ik vraag nog wel regelmatig de fysio even mee te kijken. Ondanks dat ik dus ook met kracht alweer aardig aan het opbouwen ben, dmv die rolstoel. Maar goed, ik had geen spieren of banden afgescheurd, enkel flink opgerekt en ingescheurd en een kapot kapsel doordat mijn elleboog uit de kom was.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:02

Mijn man is een paar jaar terug ook aan zijn elleboog geopereerd (2x binnen 1 jaar aan dezelfde elleboog )
De eerste operatie was niet goed gegaan. Radiuskop was verbrijzeld en daar hebben ze een prothese ingezet. Helaas is er een hoop fout gegaan, waardoor er zenuwen flink beschadigd zijn tijdens de operatie.
Tevens zijn er een hoop losse bot fragmenten weg gehaald en gespoeld.

De eerste tijd een brace gehad en daarna al snel naar de fysio puur om te oefenen in het bewegen.
Deze heeft de eerste tijd niets anders gedaan dan proberen het buigen terug te krijgen.

Na 11 maanden er weer aan geopereerd. Wederom een nieuwe prothese erin (eerste was nl te groot) weer een hoop losse bot fragmenten eruit gehaald (hadden niet alles naar behoren eruit gehaald) en gespoeld.
Nu na de operatie geen brace. Wel weer direct naar de fysio om te bewegen.

Beide keren moest hij 3x per week naar de fysio.

Wederom

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 19:03

Strekken kan ik al heel de tijd, gezien ik 1,5 week met een gestrekte arm heb gezeten :+
Is puur buigen dus !

Als (onverwachts)reflex buig ik hem maar doet erna dan ook pijn omdat het zonder voorbereiding is ( bv als er iets valt en ik wil het opvangen).

Hier is ook alles van hem uit de kom gehad te hebben 3 jaar geleden, ze hebben steeds volgehouden dat er niets was buiten zenuwbeschadiging tot ik naar ander ziekenhuis ging ( van algemeen ziekenhuis naar universitair).. band was volledig uitgerekt waardoor hij steeds uit gewricht sprong.

Zou het in bad proberen dus de beste start zijn?
ik weet niet meer na hoeveel tijd ik mijn arm kon plooien, toen ik 3 jaar geleden na 12 weken pas uit gips mocht.

Hoop in ieder geval binnen de 2 maand weer normaal kunnen gebruiken..word dan geopereert aan rug. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:09

Bij mijn man hadden ze hem in een hoek van 90 graden gezet met de brace.
Hij kon niet strekken en niet doorbuigen.
In een bad kan nooit geen kwaad omdat de spieren daar soepeler van worden.

Oei is wel te hopen dat je arm beter is voordat je aan je rug geopereerd gaat worden. Wat voor operatie gaan ze doen?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:39

Hier kon dit niet want sneeën zijn net aan mijn 'ellebooghoek' , dus moest wel gestrekt..
Hoop het dat het tegen eind mei volledig goed is dat ik kracht erop kan zetten, ze gaan mijn rug recht maken ( scoliose in erge vorm (drukt op longen), holle rug en bochel ).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:42

Goh...wat een pech heb jij toch ;( Zo een jonge meid en dan dit soort operaties en dan straks je rug...
Een tip heb ik niet echt,alleen maar sterkte ermee!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 20:45

Thanks !!
Heb inderdaad niet al te veel geluk met mijn gezondheid, het is raadsel hoe ik aan zoveel dingen kom terwijl iedereen uit mijn familie dit niet heeft..beetje pech :+
Zal in ieder geval blij zijn om pijnstillervrij en niet 'stoned' van de pijnstillers te moeten leven om mijn dag uit te kunnen maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:04

ik ben zelf fysio, maar zou hiervoor ook niet naar een fysio gaan :+
Gewoon elke dag je arm veel proberen te bewegen, komt het vanzelf weer goed. (ook nog ervaringsdeskundige)
Je voelt inderdaad dat hij blokkeert... maar als het goed is komt dat gevoel elke keer een beetje later. Het kan wel een paar weken duren voor je weer volledig kan buigen (plooien is zeker vlaams?) Maar eind mei moet hij in principe wel weer volledig te buigen zijn. Anders zou ik weer contact opnemen met je arts.