Mountainbiken met je hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Mountainbiken met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 12:49

Sinds een paar weken ben ik wat fanatieker geworden in het mountainbiken. Ik heb zelf een hybride, die dus ook lekker over de weg fietst :j

Nu neem ik regelmatig de hond mee met fietsen, en zo af en toe met mountainbiken.
Er zijn hier op bokt vast meer die dat doen!

Hoe pakken jullie dit aan?
Hebben jullie de hond los, nemen jullie drinken mee, moet jullie hond per se naast of mag ie snuffelen, tot hoeveel graden gaan jullie met de hond weg?

Let op; dit topic gaat dus om mountainbiken mét je hond.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:53

leuk joh!
Onze hond is er inmiddels te oud voor, maar "vroeger" dit ik het regelmatig.
Ik hield hem wel aan de lijn vanwege teveel jachtinstinct en slechte oren...

Ik deed dan een rondje van ca. 10km.
Ik nam geen water mee, maar kwam wel langs een vennetje in het bos waar hij dan water kon drinken.
Als het warmer is dan 15-20 graden zou ik het niet meer doen....

Eoweyn_x

Re: Mountainbiken met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:59

Ik fiets gewoon, maar wie weet heb je wat aan m'n reactie :)

Ik hou hem in eerste instantie aan de riem, omdat ie dat ook moet leren (naast de fiets) en een stuk verder mag hij los. Het stuk waar ik fiets is verderop ook rustiger, vrijwel geen verkeer.

Ik oefen nog met hem, dus ook met naast lopen en "los", dus snuffelen etc. Hij blijft prima bij me dus hij mag sowieso wel snuffelen en doen, als ie maar wel luistert als ik hem roep.

Ik neem geen water mee, hier ook water in de buurt waar hij dan zou kunnen drinken. En zoals Knakker zegt, als het warmer is dan 15-20 graden zou ik het ook niet doen. Dan kun je bijv wel 's avonds gaan, als het wat is afgekoeld.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:03

Ik was niet zo fanatiek, heb het wel 's gedaan.
Ging liever buitenrijden met hond ipv mountainbike :o

Op de drukkere stukken moest ze naast blijven lopen maar zodra het kon, mocht ze vrij lopen mits ze mij in de gaten bleef houden (wat ze overigens hartstikke goed deed <3 ). Nou is mijn hond geen snuffelaar, af en toe een behoefte en dan hou ik daar wel rekening mee (wat rustiger rijden of even stoppen bij de grote boodschap). Water meenemen was afhankelijk van de duur van de rit. Meestal een klein flesje mee.
Idd warmer dan 15-20 graden deed ik het ook niet meer.

Ik bedenk me nu, ik zou dat toch weer 's op moeten pikken :j

Kaus

Re: Mountainbiken met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:09

Mijn hond had het vandaag al vrij warm. Moet nog een flink deel van zijn vacht kwijt gelukkig. Maar dat zal in de zomer gewoon om 5 uur naar het bos gaan worden. Anders is het voor hem niet te doen met de warmte.

Hier gelukkig onderweg ook genoeg water. Hond gaat er altijd lekker in liggen en dan kunnen we weer :Y)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:16

Het is zelfs echt een sport :) . Google eens op bikejoring!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:17

Leuk, ik heb sinds vandaag een eigen mountainbike, maar gister wel al mijn eerste wedstrijd bikejoring gereden, met de fiets van een vriendin. Hond voor de 2de keer ingespannen en ze deed het gelijk echt super! (overigens doe ik met mijn hond al aan canicross dus ze kent het principe en de commando's al)

Ik kijk voornamelijk naar mijn hond, maar vermoed dat bij temperatuur richting de 20 graden er niet veel of lang meer gefietst word. Dan zal het denk ik max 3km worden. Heb geen water bij, maar over het algemeen wandel (en ga ik dus ook fietsen) op plekken waar ze ook kan drinken. Ze loopt bij mij dan wel in harnas voor de fiets te trekken. Dus snuffelen etc mag pas als ze weer losgekoppeld is.