Wat te doen tegen (licht) ontstoken tandvlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Wat te doen tegen (licht) ontstoken tandvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:55

Ik merk het altijd meteen zodra ik het tanden stoken even over sla. Heb nog nooit van m'n leven een gaatje gehad, maar dat tandvlees is behoorlijk gevoelig. Nu loop ik al een aantal dagen met licht ontstoken tandvlees op één plek. Normaal is het een kwestie van even grondig poetsen en stoken bijhouden, nu werkt dat nog niet echt. Iemand nog tips voor wat ik kan doen, buiten naar de tandarts gaan? Helpt die listerine-zooi bijvoorbeeld misschien?

zonnebloem18

Re: Wat te doen tegen (licht) ontstoken tandvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:05

Paradontax of Sensodine vind ik het fijnste bij ontstoken tandvlees, stokeren of met van die ragers is sowieso altijd verstandig.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:08

Qua tandpasta bedoel je dan zeker? Zit te denken, ik gebruikte altijd sensodyne maar ben recent overgestapt op hema eigen merk. Dat zou er ook nog mee te maken kunnen hebben inderdaad..

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:10

Een paar keer per dag je mond spoelen met waterstofperoxide.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:11

Mijn tandarts adviseerde om voor het slapen wat tandpasta (meridol, parodontax of sensodyne/Zendium oid) op mijn tandhalzen/tandvlees te smeren en lekker te laten zitten. Niet dik smeren, gewoon een klein beetje.

Sensodyne is vooral voor gevoelige tanden, Zendium heeft ook een gevoelige tanden variant, die volgens mijn tandarts ook goed werkt bij aften enzo.

Ik poets nu trouwens met eigen merk van de Lidl, maar een een 'gevoelige tanden' variant en dat werkt bij mij ook prima.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:12

Poetsen met die vieze paradontax tandpasta. Het was bij mij binnen 2 dagen over gelukkig :D
En dan vooral tegen je tandvlees aan goed poetsen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:15

spoelen met Meridol helpt ook erg goed!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:19

Sensodyne 5 min op je tandhalzen idd smeren. Maar nu is me tandvlees teruggetrokken en me tanden gevoelig. Heb dit al meer als een jaar.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:21

Weekje spoelen met 1,5% waterstofperoxide. 3% is voor €1,- te koop bij Kruidvat. Scheutje in bekertje doen en scheutje water erbij, dan 2x daags spoelen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:23

Homiafortuna schreef:
Een paar keer per dag je mond spoelen met waterstofperoxide.

Dat is zeker niet aan te raden om zomaar te doen, altijd met je ta overleggen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:25

Probeer paradontax en het tandvlees goed masseren met een zachte tandenborstel.

Tandvlees kan op veel factoren reageren, vraag bij een volgend bezoek je mondhygiëniste of tandarts advies.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:47

Tandpasta op je tanden smeren helpt goed tegen gevoelige tanden, minder tegen tandvlees.
Eventueel even spoelen met corsodyl of perio-aid, kaar dat kun je niet chronisch gebruiken.
Wat voor ragers gebruik je? Die van Gum, of het kruidvatmerk wat daar op lijkt zijn fijn en flexibel. Due adviseren wij.
Eventueel inderdaad poetsen met die vieze roze parodontax. Zou kunnen werken :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:15

Gewoon mondwater zou ik niet doen, en zeker niet met alcohol want dat droogt de boel alleen maar uit.

1,5% waterstofperoxide kan, maar ik ging daar echt gigantisch van over mijn nek van de smaak. Op een gegeven moment hoefde je het woord maar te noemen om me al zowat zover te krijgen, dus voor mij geen optie. Gelukkig kwam mijn tandarts toen met de optie van Corsodyl wat hierboven ook al staat. Is overigens een merknaam voor Chloorhexidine, de merkloze variant is net zo prima. De maak hiervan is een stuk beter te doen vind ik (het is bitter, maar ze hebben er een sterke mintsmaak overheen gegooid). Ik heb dit gebruikt toen ik langere tijd flink ontstoken tandvlees had en ben er hiermee eindelijk vanaf gekomen. Ik heb het nu standaard in huis. Als ik af en toe een plekje heb wat erg geirriteerd is en niet over wil gaan spoel ik 1 of 2 keer met half verdunde chloorhexidine en dan is het zo weer weg. Ik verdun overigens omdat het puur mijn mond uitbrand haha. Wel even goed de gebruiksaanwijzing lezen hoor. Dit spul kan verkleuring van je tanden geven en vooral als je er dingen als thee of rode wijn bij gebruikt in dezelfde periode. Is dus geen heel onschuldig spul, maar werkt voor mij als een tierelier :) Anders tandarts even bellen bij twijfel en vragen of je dat kunt proberen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:18

Flossen?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:21

Bocasan, werkt super!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:27

Spoelen met kamillethee, volgens oude tandarts zijn mondspoelmiddeltjes te agressief. Daarbij is tandvleesproblemen mogelijk een symptoom van vit. C tekort, supplement bijslikken is dan ook te overwegen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:34

Ik zweer bij meridol! :j

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:41

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 07:37

Flossen gaat niet lukken, ik heb een draadje om de boel op zn plek te houden. Daarom stook ik dus altijd, maar dit doe ik met gewone ouderwetse houten tandenstokers. Zal eens kijken naar andere inderdaad.

Qua spoeling klinkt waterstofperoxide wel heel aggressief, denk dat ik die maar even niet doe. Die Meridol klinkt wel als iets om te gebruiken voor onderhoud zeg maar. Ik ga nu eerst Corsodyl halen, om de ontsteking weg te krijgen. Die klinkt wel goed van wat ik hier & op internet lees.

Bedankt voor jullie tips allemaal! :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:38

Ik gebruik ragers van interprox, die bevallen mij heel erg goed!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:42

Gewoon goed blijven stokeren en poetsen, de rest is symptoombestrijding. Zeker niet zomaar corsodyl of waterstofperoxide gaan halen!!! Hou je mondhygiëne op peil, is t met een week niet minder, dan naar een mondhygiënist gaan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:42

En anders gewoon even bellen met je ta? Of een afspraak maken en er naar laten kijken?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 02:04

Waterstofperoxide klinkt misschien agressief, maar is erg effectief hij tandvleesontsteking. Bovendien gebruik je maar 1,5% oplossing en spuug je het daarna uit. Perio-aid is ook heel fijn spul, maar wel 10x zo duur.

Ik ben trouwens tandarts, goed dat je niet zomaar alles aanneemt, maar ik loop hier geen onzin te verkondigen dus :Y)

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat voorkomen beter is dan genezen. Dus ondanks de gevoeligheid toch blijven stokeren/rageren. Nu puur om snel van de klachten af te komen aanvullen met een mondspoelmiddel. Het gebruik van ragers is het effectiefst bij tandvleesontsteking, maar bij de voortanden ben ik meer voorstander van floss of GUM soft picks (Kruidvat) aangezien bij dagelijks gebruik van een rager de papil (driehoekig stukje tandvlees tussen je tanden) iets afplat en dat is bij de voortanden minder mooi.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 06:02

Inderdaad Perio-Aid. Ik moet het altijd na een kaakoperatie gebruiken om de boel schoon te houden. Verschrikkelijk ranzig spul vind ik het :r Maar het werkt wel.