Eenzaamheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MirMy

Eenzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:33

Ik zat een stuk te lezen over eenzaamheid.
Dat je 2 soorten eenzaamheid hebt.
Sociale eenzaamheid: als je minder contact met andere mensen hebt dan je wenst.
Emotionele eenzaamheid: Als iemand weliswaar veel mensen om zich heen heeft, maar zich eenzaam voelt door het ontbreken van een hechte, emotionele band met anderen, spreken we van emotionele eenzaamheid. De kwaliteit van je contacten is dan minder dan je wenst.

Nu kan ik me in het laatste de laatste tijd goed vinden, meer dan me lief is eigenlijk. Ik hik al een periode tegen een rotgevoel aan waar ik niet echt de vinger op kon leggen wat er nou aan de hand is met me.
Ik heb niets te klagen, ben getrouwd, heb een dochter van 13 jaar, heb vrienden, een paard en een shetlander veulen. Ik ben dagelijks op stal te vinden. Ik ben 42 jaar, afgekeurd al 13 jaar ongeveer. Ik doe veel dingen op stal voor anderen. Ik rij paard, klein sprongetje, dressuurmatig, veel buiten rijden en mennen.

Ik praat dus veel maar over mijn relatie heb ik niets te klagen. Daar zit alles super goed. Maar ik mis de diepgang in vriendschappen. Het begrip, het geduld (om te luisteren), meestal is het eenrichtingsverkeer, althans, zo ervaar ik het.

Het gaat ook niet om de hoeveelheid vriendschappen maar de inhoud van de vriendschappen. En ik heb wel een aantal vriendschappen. En met de 1 kun je weer iets doen wat de ander niet graag doet. Maar toch voel ik mij heel vaak alleen. Laatst nog een feestje gehad en dan voel ik me alleen met heel veel mensen om me heen. Dat is zo'n rot gevoel!

Ik weet niet waar ik heen wil met dit topic, maar in ieder geval het bespreekbaar maken. Niemand, behalve mijn man, weet dat ik dit zo ervaar.

yrsa_karlijn

Re: Eenzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:43

Ik herken het deels. Ik heb behalve met mijn vriend geen diepgaande relaties of vriendschappen. Nou ben ik een redelijk introvert persoon en heb ook geen behoefte om veel mensen om mij heen te hebben, maar ik zou wel graag één of twee mensen willen hebben waarmee ik dingen kan delen. Ik ben 40, drie pubers en zo goed als afgestudeerd, maar al sinds mijn oudste is geboren heb ik geen vriendinnen meer gehad of mensen in mijn omgeving waar ik mee kan praten of interesses kan delen. En soms mis ik dat wel, maar ik vraag mij ook wel is af of ik dan zelf wel sociaal genoeg ben daarvoor. Misschien ben ik te afstandelijk naar mensen toe ik weet het niet. Ik ken zat mensen en in mijn dagelijks leven kom ik ook genoeg mensen tegen, maar het is nooit meer dan dat en zit ik er echt op te wachten, nee niet echt, maar dan denk ik ook weer; als ik ooit dood ga is het wel erg stilletjes bij mijn kist :Y)

MirMy

Re: Eenzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:52

Hoi yrsa_karlijn, bedankt voor je reactie! Ik hoef ook geen groepen mensen om me heen maar wel meer diepgang zo af en toe, zou ik wel fijn vinden. Nu werk ik ook niet en is stal dan ook niet echt the place to be voor dat.
Ik denk dat ik ook (te)veel heb meegemaakt en dat dat ook afketst zodra je verteld over jezelf. En ik heb ook wel een paar mensen waarbij dat dat wel kan. Maar toch ervaar ik nog die leegte zoals ik dat maar noem. Ik ben dan ook extravert.