Hoe dit zeggen zonder te kwetsen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Hoe dit zeggen zonder te kwetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:20

Hoi!

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen.
In begin dit school jaar ben ik in een andere klas terecht gekomen en heb daar een hele goeie vriendin leren kennen. Ik noem haar nu even B.
B is in het begin altijd al erg aandacht eisend geweest van andere mensen. Luidruchtig, druk doen enzovoort.

Even een voorbeeld, ze heeft haar arm nu in het verband omdat ze is gevallen. Elke dag zegt ze hoe ongelooflijk pijn haar arm doet en dat ze hem echt niet kan gebruiken. Maar ondertussen kan ze wel zware boeken en haar tas tillen.
Ze kwam ook met het verhaal dat haar arm gebroken was, maar de volgende dag was de arm alleen maar gekneusd, de dag daarna had ze ineens een kras in haar bot zitten.

Een ander voorbeeld, waar het eigenlijk om gaat.
Een paar weken terug hadden een reis naar Assen met de bus. Een week van te voren zei B al dat het een drama zal gaan worden omdat ze reisziekte heeft. Ik heb dat ook dus kan kunnen we naast elkaar zitten zodat we niet naast drukke mensen komen te zitten.
De dag dat we naar Assen gingen kwam ze aanzetten met reisbandjes en pilletjes.
Vervolgens loopt ze naar iedereen toe van '' kijk mijn ''armbanden '' '' Waarop ieder natúúrlijk weer moet vragen waarom ze die bandjes nou heeft.

Toen we in de bus zaten moest ze zo nodig bij het raam zitten anders word ze misselijk. Na een tijdje rijden in de bus was ze alleen maar aan het draaien, omgekeerd op de stoel zitten, schreeuwen, gillen, mij aanstoten noem maar op! Ik vroeg aan haar of ik bij het raam mocht zitten want ik werd namelijk wel misselijk ( van haar) Maar dacht mocht niet want ze was echt super misselijk... :roll: Als ik dan tegen haar zeg dat ze dan eens stil moet gaan zitten voelt ze zich ongelooflijk gekwetst. Het ergste was nog dat ze het de terug weg net zo deed.
Ik heb geen 1 moment gemerkt dat ze misselijk was, maar op het schoolplein zat ze aan iedereen te vertellen hoe misselijk ze wel niet was in de bus. Ik moest het van haar ook nog besvestigen aan andere zodat die ook wisten dat ze ''echt'' misselijk was.
Dat heb ik niet gedaan, ik zei eerlijk dat ze aan het schreeuwen, draaien en ontzettend druk aan het doen was. Nadat ze dat van mij hoorde liep ze kwaad weg.

Ondertussen is dat wel weer bij gedraaid maar nu gaan we in Juni ook naar Praag toe in de bus. Een heel stuk verder dan Assen.
Nu heb ik tegen haar gezegd dat ik naast haar ging, maar dat was voor de bus reis van Assen.
Ik weet dat B bij het raam wilt zitten anders word ze misselijk. Maar ik weet ook 100% zeker dat ze zich weer zo druk gaat gedragen in de bus. Waar ik dan ongelooflijk gestoord van word.
Hoe kan ik het tegen haar zeggen dat ik liever naast iemand anders zit zonder haar te kwetsen? Want de bus reis naar Praag hou ik gewoon niet vol naast haar..
Ik weet niet of ze zich kwetsend gaat voelen, of dat het schaamte is wat ze voelt. Omdat zij ook waarschijnlijk wel weet dat ze helemaal niet zo misselijk was als ze zei.

Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag..
Alvast bedankt!

yvanna

Re: Hoe dit zeggen zonder te kwetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:23

Dit herken ik echt heel erg iemand due alles heeft enzo..
Ik weet zelf ook niet zo goed wat ik er van moet zegge wil mensen ook niet kwetsen

En ik snap dat t erg vervelend is

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:27

Heel vervelend om zo iemand als vriendin te hebben, Praag is een heel eind rijden en zou zelf ook kotsmisselijk worden naast zo iemand.
Gewoon proberen met een ander klasgenootje goed bevriend te raken en de vriendschap met B een beetje gecontroleerd te laten uitbranden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:27

Nou, dan zeg jij dat jij ook naast het raam wilt zitten omdat je anders misselijk wordt. En als zij ook per sé bij het raam wil zitten, kun je dus niet naast elkaar zitten. Probleem opgelost. :P

Ik word ook altijd erg moe van zulke mensen.

Edit: en als jij wel last hebt van reisziekte zou ik van tevoren zeker zo'n reispilletje nemen. Word je wel suf van, maar dat is beter dan misselijk zijn.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:28

Ik denk dat wat je ook zegt, of hoe je het zegt niet uitmaakt bij deze persoon, ze zal altijd gekwetst zijn omdat het tenslotte om ( meer) aandacht gaat.
Cijfer jezelf niet weg voor zo iemand, kom voor jezelf op, ook al zal ze in eerste instantie gekwetst zijn, zo iemand stapt daar heel makkelijk overheen, als ze weer andere aandacht nodig heeft .

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:29

Ah, die mensen die altijd wat hebben, maar toch eigenlijk niet :') verschrikkelijk is dat.

Ik zou gewoon zeggen dat je naast iemand anders wil omdat je dan naast het raam kan zitten. Zeg je dus niet dat je haar druk en irritant vind (wat ik persoonlijk wel gezegd zou hebben :P) maar gewoon dat je naast het raam wil zitten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:30

Hou het bij jezelf. Zeg dat je weet dat zij graag bij het raam zit... maar dat jij dat ook doet.
Dus "Ik wil graag bij het raam zitten want dan heb ik minder last van mijn reisziekte. Ik weet dat jij ook graag naast het raam zit dus dan kunnen we misschien iemand anders zoeken die het niet erg vindt om aan het gangpad te zitten."
Dus niet meteen hebben over dat ze te druk was etc... maar dat jij in een lange busreis naar Praag echt voorin de bus naast het raam moet zitten.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:31

Je hoeft de vriendschap echt niet te beëindigen omdat ze zo doet. Vraag eens waarom ze dat gedrag vertoond.. Binnen een goede vriendschap moet dit gewoon bespreekbaar gemaakt kunnen worden zonder dat iemand zich beledigd of gekwetst voelt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:31

Mijn ervaring is met lange reizen , veel rechtdoor gaan, dat je niet echt misselijk word. Ik ben ook lichtelijk wagenziek, maar vooral op korte stukken in een stad. In Amerika viel ik gewoon in slaap in de auto, ongeacht of ik voor of achter zat :+ dus dit kan je ook tegen haar zeggen, dat het normaal is met langere stukken dat de misselijkheid mee zal vallen en dat jij het best begrijpt als ze deze busrit weer lekker hyper en stront irritant zal zij. Maar dat jij nu wel graag bij het raam wilt zitten, anders ga je ergens anders zitten. :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:34

Heb je je weleens afgevraagd waarom het je vriendin is? Ik lees alleen maar negatieve dingen en dan vraag ik me af of dat het waard is. Maar goed dat terzijde: Het beste kun je gewoon zeggen, exact wat er aan de hand is. Dat je vind dat ze vorige keer erg druk was en je liever bij het raam zit en je gewoon rust moet hebben omdat je niet goed tegen reizen kan...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:38

saskiakefie schreef:
Heb je je weleens afgevraagd waarom het je vriendin is? Ik lees alleen maar negatieve dingen en dan vraag ik me af of dat het waard is. Maar goed dat terzijde: Het beste kun je gewoon zeggen, exact wat er aan de hand is. Dat je vind dat ze vorige keer erg druk was en je liever bij het raam zit en je gewoon rust moet hebben omdat je niet goed tegen reizen kan...

Dat heb ik me zeker wel eens afgevraagd, er zijn ook heel veel goeie dingen aan haar.
Ik heb nu even de slechte dingen in dit topic gezegd want daar gaat het nu even om.
Maar ik kan echt heel goed met haar praten en lol hebben. Daarom is ze mijn vriendin :)

Het eerlijk zeggen wat er aan de hand is zat ik ook wel aan te denken, maar ben dan best bang wat haar reactie is. Zou het zelf namelijk ook niet leuk vinden als ik zoiets hoor

Evelijn

Re: Hoe dit zeggen zonder te kwetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:46

Tja maar tegen vriendinnen moet je wel eerlijk kunnen zijn en gewoon vertellen wat jij nodig hebt.
Waarom zou je dan bang zijn voor haar reactie? Wat voor reactie zou jij geven als je zoiets van je vriendin hoort?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:48

Maar misschien als jij zo druk zou zijn en je vriendin zou je vragen of je rustiger wil zijn dat je dit wel gedaan had? Je hebt haar wel de kans gegeven. En leuk zal ze het niet vinden, maar niet alles is leuk dat hoort bij het leven... Het is belangrijk dat je zegt zoals je je voelt en wees gewoon eerlijk. En natuurlijk heeft het zeker met de manier te maken hoe je het brengt, breng het in eerste instantie subtiel, als ze er niks van wilt weten mag je best duidelijker/assertiever worden. Het gaat niet om haar, maar om haar gedrag. :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:49

Evelijn schreef:
Tja maar tegen vriendinnen moet je wel eerlijk kunnen zijn en gewoon vertellen wat jij nodig hebt.
Waarom zou je dan bang zijn voor haar reactie? Wat voor reactie zou jij geven als je zoiets van je vriendin hoort?

Geen idee, heb namelijk nog nooit zoiets gehoord over mij ( klinkt ook wel heilig :+ )
Ze kan best wel snel uit haar slof schieten dus daarom ben ik bang voor haar reactie :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:52

saskiakefie schreef:
Maar misschien als jij zo druk zou zijn en je vriendin zou je vragen of je rustiger wil zijn dat je dit wel gedaan had? Je hebt haar wel de kans gegeven. En leuk zal ze het niet vinden, maar niet alles is leuk dat hoort bij het leven... Het is belangrijk dat je zegt zoals je je voelt en wees gewoon eerlijk. En natuurlijk heeft het zeker met de manier te maken hoe je het brengt, breng het in eerste instantie subtiel, als ze er niks van wilt weten mag je best duidelijker/assertiever worden. Het gaat niet om haar, maar om haar gedrag. :)

Dat is waar.. Ik was wel van plan om het gewoon rustig te zeggen, als we gewoon met z'n tweeën zijn. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:54

Je hoeft haar ook niet te kwetsen, maar je mag best voor jezelf opkomen :j

Vertel haar dat jullie hadden afgesproken om naast elkaar te gaan zitten met de reis naar Praag, maar dat je bij het reisje naar Assen hebt ervaren dat dit niet werkt voor jou omdat je misselijk wordt. Geef aan dat je het niet erg vindt dat zij bij het raam wil zitten, maar dat jij dit ook wil en dat je daarom liever een ander plekje (voor in de bus) bij het raam wil hebben.

Als jullie vriendinnen zijn, dan zal dit echt niet jullie vriendschap kapot maken :n