Wat heb ik? Witte nagel, nu hele nagel er af, geen pijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Wat heb ik? Witte nagel, nu hele nagel er af, geen pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:34

Dag Bokkers,

Het is niet het meest smakelijke verhaal maar ik wilde toch hier graag om ervaringen vragen omdat ik niet goed weet wat ik heb en waar ik op zou moeten Googlen :') en Bokt weet nogal eens wat.

Ik ben zo'n vervelende teennagelpeuteraar en kwam er kortgeleden opeens achter dat de nagel van mijn ring-teentje helemaal wit was geworden (zoals de uitgroei-rand van je nagel) en een beetje dikker? Ik had er geen last van, deed geen pijn en jeukte niet. Besloot dat het wellicht een kalknagel was, dat klonk mij logisch in de oren maar weet eigenlijk niet precies wat dat is :o en dat ik mijn nageltjes wel zou lakken deze zomer en dat was dat.

Totdat ik besloot mijn nagels eens netjes te knippen en toen bleek dat de betreffende nagel volledig los zat, op een inimini hoekje na die ook niet wit was geworden. Heb de nagel er af gehaald, wat absoluut geen pijn deed en onder de nagel lijkt gewoon een soort eelt te zitten? Is geen druppel bloed aan te pas gekomen ook. Er zit ook geen beginnetje meer bij de nagelriem ofzo, hij is er echt helemaal af.

Nu vraag ik mij af, heb ik een kalknagel/schimmelnagel (gehad)? Moet ik gaan smeren met iets? Er gaat ook geregeld een paard op mijn voeten staan en ik stoot mijn teentjes nog wel eens, zou dat de oorzaak zijn? Mijn volledige nagel moet nu teruggroeien (ten minste, ik hoop dat dat gebeurt?) en als ik iets moet smeren oid dan zou ik daar graag mee beginnen :j

Ik ben benieuwd naar ervaringsverhalen.

Gydja

Re: Wat heb ik? Witte nagel, nu hele nagel er af, geen pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:36

Yek klinkt allemaal niet zo lekker.
Ik zou een bezoekje brengen aan een pedicure of aan een podoloog. Of je huisarts ( die je wss doorverwijst naar de pedicure of podoloog )

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:38

Ik zou even inderdaad wat gydja zegt langs de pedicure gaan of een goede podoloog.

Witte nagel zou ik zeggen kalk nagel, die zijn vaak wit gelig en brokkelen of vallen er af. Dit hoeft ook zeker niet te bloeden, mijn vader had hier ook altijd last van aan zijn voeten. Alleen door zijn diabetis ging hij al naar een podoloog. Kalknagels kunnen terugkomen, dan zijn er enorm veel middeltjes al bij kruidvat te halen, maar zou er eerst naar laten kijken... Kom je kalk te kort ?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:38

Ik heb het ook aan alle nagels van 1 voet.
Kom er helaas nooit meer vanaf,heb van alles geprobeerd en zelfs bij de huisarts wat op kweek laten zetten maar niks werkt.

Ik heb me er maar bij neergelegd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:47

Mioux schreef:
Ik zou even inderdaad wat gydja zegt langs de pedicure gaan of een goede podoloog.

Witte nagel zou ik zeggen kalk nagel, die zijn vaak wit gelig en brokkelen of vallen er af. Dit hoeft ook zeker niet te bloeden, mijn vader had hier ook altijd last van aan zijn voeten. Alleen door zijn diabetis ging hij al naar een podoloog. Kalknagels kunnen terugkomen, dan zijn er enorm veel middeltjes al bij kruidvat te halen, maar zou er eerst naar laten kijken... Kom je kalk te kort ?

Het is een groot misverstand dat er in nagels kalk zit, dat is dus echt niet zo. Een nagel bestaat uit keratine, net als haren. Een kalknagel is eigenlijk een schimmelinfectie aan de nagel, die dus ook als zodanig behandeld moet worden. Dus eerst vast laten stellen of het inderdaad een kalknagel was, dan kun je daarnaar handelen.

Als er nog een stukje nagelwortel aanwezig is in de teen, zal er een neiuwe nagel groeien, alleen kan dit wel een tijdje duren en kan het ook maar zo zijn dat het geen mooie nagel meer wordt.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:55

Mijn zoontje heeft het ook gehad, maar bij hem had zijn pony er opgestaan en draaide ook nog eens met zijn hoef, Toen deed het heel veel pijn. Na een paar dagen niet meer. Later kwamen we er achter dat de nagel los zat en er helemaal af is gegaan. Is een nieuwe nagel voor terug gekomen, Heeft wel heel lang geduurd (geloof een jaar).

Als je het niet vertrouwd zou ik even langs de huisarts gaan. Want als het een schimmel is dan moet het wel gehandeld worden

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:11

Hier heeft mijn moeder bepaalde kalk tabletten moeten slikken destijds, maar jij zegt dan dus dat de huisarts dit niet correct had? Was ook op haar handen overigens, weet niet of dat t verschil is. Maar bij haar zijn de nagels inmiddels wel beter

Zo wie zo zou ik even de pedicure of podoloog informeren, wij kunnen alleen maar gokken : )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:38

Ik heb een opleiding nagelstyliste gehad inclusief een groot stuk ziektes en afwijkingen.
Er werd/wordt ook altijd gezegd dat de witte vlekjes op je nagels komen door kalktekort, maar dat was alleen om kinderen meer melk te laten drinken. Die vlekjes zijn gewoon luchtbelletjes tussen twee laagjes nagel...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 13:47

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik had al zo'n idee dat kalknagels niks met kalk te maken hadden, zo'n foutief begrip net als dat ringworm geen worm is :j

Ik vermoed geen schimmel omdat het niet jeukt. De nagel is ook niet gelig geweest, niet brokkelig en viel er niet in stukjes af. Was gewoon egaal wit en hard, en zat aan de randjes nog enigszins vast, alleen aan de onderkant los! Ik heb 'm er voornamelijk af gehaald omdat ik bang was ergens achter te blijven hangen en dat 'ie er dan af zou scheuren.
Ik ben nu toch meer geneigd om te denken dat het door een ontmoeting met een paardenhoefje of aanvaring met een bedpoot is gekomen. De teen lijkt verder helemaal gezond... ik ga niet zo snel naar de huisarts dus vraag me af of het wat op zou leveren?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:27

Waarschijnlijk heb ik twee verschillende soorten schimmelnagel.
Variant een wordt dik, gelig en hard. Reageert uitstekend op middel nummer een van het kruidvat.
Variant twee gaat over witte plekken, meestal langs de rand - en op gegeven moment valt het ding er af. Er komt een keurige nieuwe roze nagel voor terug, maar na verloop van tijd begint het opnieuw, ondanks middel nummer een....

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:00

Precies dit heb ik ook eens gehad. Was een schimmelnagel. Ook geen leuk of iets dergelijks maar de nagel ging er in z'n geheel af behalve een dun soort 'velletje' over het nagelbed heen. Hier heb ik een kuur van de dokter voor gekregen. Daarna is de nagel netjes weer aangegroeid en de schimmel is nooit terug gekomen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:12

wat het ook zou kunnen zijn:

Ik heb ooit een dag veel gelopen op nieuwe schoenen (lees: die heel erg gingen knellen).
Hierdoor werd mijn nagel ook wit. Daarna viel hij eraf en kwam er gewoon een nieuwe.

Kan het zijn dat er veel druk op heeft gestaan (of een paard)?
Want dan heeft het niets met schimmel te maken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:14

Ik heb het ook een keer gehad. Was een maand daarvoor een paard op mn teen gaan staan. Heel die maand geen klachten gehad en toen opeens toch die nagel eraf.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:24

Ik heb dat laatst ook gehad.. Helemaal geen last meer van :)
Ik zal niet te snel naar een pedicure of iets gaan, tenzij je er echt last van krijgt..