Ik vroeg mij af, of er hier meer mensen zijn die een cilindrische afwijking hebben.
(Wat is het: Een oogafwijking wat veroorzaakt dat je dubbel gaat zien. Het licht komt dan kruislings je oog binnen, omdat je oog de verkeerde vorm heeft, vergelijkbaar met een eiervorm.)
Nu heb ik al een paar jaar een bril; in het begin werkte deze perfect tegen het dubbel zien. Maar omdat ik het niet mooi vind (bij mezelf) om een bril te dragen, droeg ik deze de laatste tijd zeer weinig. Ik begon op te merken dat het dubbel zien steeds erger werd: vooral bij witte objecten met een donkere achtergrond. Ik zie dan wel een rand van plusminus !!10!! cm van dat object af komen. Had dus mijn oude vertrouwde bril weer op gezet, maar er blijft een klein randje.
Nou is mijn vraag of andere mensen dit ook zo erg als ik hebben. De opticien beweert dat het niet normaal is, maar dat ze er ook niets aan kunnen doen. Ik heb sinds een aantal weken lenzen genomen, maar deze corrigeren mijn cilinder helemaal niet. Ik zie scherper, maar nog steeds ontzettend dubbel. Zag laatst zelfs (met lenzen) een witte zin op een zwarte achtergrond gewoon dubbel zweven. Echt letterlijk twee zinnen.
Vinden jullie lenzen bij een cilindrische afwijking ook zo waardeloos of ligt dat aan mijn opticien? En herkennen mensen zich in deze problemen, het zo erg dubbel zien?
Voor een duidelijker beeld misschien.
) en daarmee heb ik er weer meer last van. Omdat ik toch 99,99% van de tijd m'n lenzen draag, vind ik het wel best zo. Deze lenzen heb ik destijds nog aangeschaft in het gulden-tijdperk, dus tja, ik kijk goedkoop, en goed.