Welke supplementen naast sport? (kracht- abs- en wat cardio)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Welke supplementen naast sport? (kracht- abs- en wat cardio)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 10:16

Zijn er hier mensen die supplementen als eiwitshakes, BCAA, creatine nemen?

Ik ben nu lekker 2 maandjes aan het sporten en loop er wat tegenaan dat ik soms een hele dag moe kan zijn na een workout. Ik las dat BCAA je helpt sneller te herstellen en als ik dan wat op sites zoals body&fit rondkijk, dan heb je nogal wat te kiezen.

Dus wat gebruik jij, en wat zijn aanraders?

Uiteraard probeer ik al goed te eten, maar dan nog kom ik niet helemaal aan mijn eiwitten. Ik wil namelijk geen vlees en vis eten en kwark kan ik niet tegen. Ik eet nu havermout, joghurt, pompoenpitten en probeer meer met peulvruchten te doen (roosteren enzo). Ook ei vind ik soms wel lekker, maar elke dag eieren houd ik ook niet zo goed vol. Een shake klinkt dan wel makkelijk op sportdagen.

F_Orumster

Re: Welke supplementen naast sport? (kracht- abs- en wat cardio)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 10:22

Handige links, dank je!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:44

Ik gebruik ook eiwitshakes (merk Sun Warrior, is plantaardig eiwitpoeder) en slik vitamine D en B. Die laatste vooral omdat ik weinig/geen dierlijke producten eet. Ik denk niet dat eiwitshakes echt zullen helpen tegen vermoeidheid, want de eiwitten zorgen voornamelijk voor betere spiergroei. Misschien dat magnesium wat voor je is.

Eet je trouwens wel genoeg? Als je simpelweg niet genoeg brandstof binnenkrijgt, kan dat natuurlijk ook voor een vermoeid gevoel zorgen :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 11:46

Ik slik inderdaad al magnesium, anders heb ik rusteloze benen.

Ik eet niet altijd genoeg, daar ben ik me van bewust. Zaterdag na het sporten wel een flinke kom havermout genomen (80-100gram) maar toch evenhard gedipt. Daarom dat ik denk aan de spieren die hard bezig zijn om te herstellen en minder aan inname van carbs.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:14

Let wel op: van creatine hou je wel vocht vast.
Je kan ook een after work out nemen..

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:40

Van creatine hoef je geen vocht vast te houden hoor Romeo, dat was vooral een probleem bij wat oudere versies van creatine. Inmiddels zijn de supplementen zo ver ontwikkelt. Mocht je wel vocht vasthouden: zodra je met de creatine stopt gaat dat ook weer weg :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:04

Ik heb het probleem zelf ondervonden. Daarom dat ik het meld. Elk lichaam reageert anders op een bepaald middel. Ik hou er gewoon niet zo van dat men alle informatie van internet plukt.

Omring je met mensen die kennis hebben, schakel professionals in (dit kan ook bij je sportschool) en leer van mensen die echt kennis EN ervaring hebben. En niet van een blog op een internet site.

Waarom informeer je niet eens bij jou op de sportschool wat men jou adviseert? Dan kunnen ze het geheel afstemmen op jou. Of neem eens contact op met body en fit, daar zijn ze ook niet beroerd om advies te geven.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:34

Tuurlijk is body & fit niet te beroerd om advies te geven, die moeten ook gewoon geld verdienen aan hun producten :')

Ik heb zelf meerdere malen een creatine kuur gedaan en nooit vocht vastgehouden, momenteel gebruik ik ook creatine en daar houd ik wederom geen vocht van vast. Ik zou persoonlijk eerder zelf informatie opzoeken(wetenschappelijk onderbouwd), dan het maar gewoon gaan vragen in de sportschool, ook daar hebben ze de eeuwige wijsheid niet in pacht :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:01

Ik bestel zelf niet bij Body en fit. Ben niet zo te spreken over hun producten, daarnaast komen ze ook steeds minder goed uit de test. Ik ga liever naar XXL Nutriton.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 20:05

Bedankt voor jullie antwoorden! Die whey perfect had ik al eerder gezien en klinkt wel goed.

Romeo2007 schreef:
Ik heb het probleem zelf ondervonden. Daarom dat ik het meld. Elk lichaam reageert anders op een bepaald middel. Ik hou er gewoon niet zo van dat men alle informatie van internet plukt.

Omring je met mensen die kennis hebben, schakel professionals in (dit kan ook bij je sportschool) en leer van mensen die echt kennis EN ervaring hebben. En niet van een blog op een internet site.

Waarom informeer je niet eens bij jou op de sportschool wat men jou adviseert? Dan kunnen ze het geheel afstemmen op jou. Of neem eens contact op met body en fit, daar zijn ze ook niet beroerd om advies te geven.

Ik weet dat je niet op mij per se richt, maar in zijn algemeen, maar toch wil ik even zeggen dat ik juist ook niet zomaar info van internet pluk. Ik lees eerst vanalles alvorens ik ergens aan begin. Ik kijk nu ook even via pubmed, maar ben ook nieuwsgierig naar gebruikerservaringen op bokt :)

Liefst haal ik het uit mijn voeding en ga ik helemaal niet graag aan de supplementen, maar de hele dag moe zijn van sporten is ook niet handig.

Ik sport in een heel massale sportschool, en erg goedkoop, ik verwacht daar geen aanspreekpunt te vinden :o Maar meestal sport ik thuis, zelfstandig.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:10

Als je geen vis en vlees eet is het moeilijk om zonder supplementen aan je creatine te komen, dat wordt namelijk vooral daaruit gehaald.

Eiwit zijn ook andere bronnen voor(eieren/zuivel/noten/peulvruchten), maar daar moet je dan wel redelijk wat van gaan eten. Een supplement is dan niet alleen handiger, ook een stuk goedkoper :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 20:17

Ik eet trouwens wel wat vlees hoor, ik zie dat het nu overkomt als zijnde vegetariër, wat ik niet ben. Ik eet het alleen liever niet, ben 'flexitariër' en verminder-tariër. Ik eet het wel enkele keren per week omdat ik denk dat we vlees niet volledig kunnen missen, maar enkele keren per week is genoeg. Ik wil dus niet mijn vleesinname vergroten om meer eiwitten binnen krijgen.

Ik heb ook wat gezocht naar eiwitalternatieven, door bijvoorbeeld linzen te roosteren als het ware als nootjes, maar het is het toch net niet, veel gedoe, kort houdbaar etc. Een supplement klinkt dan wel wat handiger inderdaad!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:08

Over BCAA lees ik meermaals dat het een afname in serotonine tot gevolg heeft. Ook niet wat je wilt. Ik lees nog even verder B-)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 09:20

Gisteren van een kennis een bak whey perfection (met BCAA) op proef gekregen.
Een halve portie 30-60 minuten voor de workout en de andere halve portie erna genomen.
Ik voelde me een stukje fitter na de workout, maar ik moet wel de kanttekening maken dat de workout van gister iets meer cardio-gericht is (doe ik 1maal per week). Vanmorgen ook nog een half schepje van genomen.

Ik ben benieuwd hoe dit me op langere termijn gaat bevallen.

Allemaal bedankt voor de tips!