Coeliakie geconstateerd, nu een leek.....help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Coeliakie geconstateerd, nu een leek.....help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 09:10

Hoi bokkers. Zoals de titel het al zegt. Afgelopen vrijdag een zeer zeldzame vorm van coeliakie geconstateerd. Heb ik weer.... :+
Advies van de MDL-arts is een glutenvrij dieet. 50 tot 70% had er baat bij. Nou dat is voor mij genoeg redenen om ermee te beginnen.

Ik heb nu al anderhalf jaar diarree en slik daarvoor questran was goed helpt, maar niet afdoende. Glutenvrij dieet zou een oplossing kunnen zijn. Het kon wel een half jaar duren voordat ik resultaat zou zien. Maar het is het proberen waard.

Ik heb de site http://www.cvn.nl al gevonden en een afspraak gemaakt met de diëtiste. Afgelopen weekend al behoorlijk lekker gegeten met alles waar nog gluten in zaten..... Maar verder?

Ik ben hier een leek in en hoor graag persoonlijke ervaringen.

Alvast bedankt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:18

Mijn nichtje, tante en moeder eten glutenvrij.

Het is een kwestie van aanpassen, in heel veel dingen zitten gluten.
Op elke familiefeestje is er een aparte taart en cake voor de glutenvrij etende mensen.

Nichtje is ermee geboren en wordt enorm ziek bij het eten van 2 broodkruimels.
Mijn moeder heeft er maar licht last van.
En tante is het pas boven gekomen na 50jaar, die moet nu dus heel wat dingen missen. Terwijl nichtje het gewoon nooit gegeten heeft.

Ondertussen kan je zowat in elke winkel al wel een afdeling glutenvrij vinden.
Vroeger kon brood en pasta etc alleen bij de natuurwinkel.

Grootste dingen die ik me kan bedenken, zijn geen bier, geen brood, pasta,taart.
Opletten met frit/kroketten en vooral dan het vet/olie. Meeste koekjes zitten gluten in.

Vooral goed verpakkingen lezen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 07:49

afdeling glutenvrij hoeft tegenwoordig niet eens meer zo nodig er zijn zoveel alternatieven voor handen.... De dietist zal je goed kunnen helpen en in het begin zal het best wel eventjes aanpassen zijn.
Je kan iig al de verpakkingen eens gaan bekijken in de supermarkt, gluten moeten altijd vermeld staan op de verpakking als allergeen, dus die producten moet je vermijden. Simpel gezegd is dat alles waar tarwe in verwerkt zit (en nog wat producten meer, maar dat zal de dietist je vertellen).
Begin eens goed verpakkingen te lezen. De coeliakie vereniging heeft ook productlijsten beschikbaar waarop je kan zien wat glutenvrij is.

Nog een tip: bij de diagnose coeliakie kun je via de belastingdienst geld terugvragen ivm een chronische ziekte. Ook wel fijn :)
Restaurants ruim van tevoren contacten dat je glutenvrij eet, vaak is het verstandig om ze ook eventjes te vragen naar hun ervaring er mee. Dingen als kruisbesmetting worden vaak vergeten en als je zodanig gevoelig bent datj e daar klachten van hebt is dat gewoon heel erg balen...

kaatje77

Re: Coeliakie geconstateerd, nu een leek.....help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 12:31

Ik kan morgenmiddag al bij de Diëtiste terecht!

Dank jullie wel voor jullie berichten, volgens mij valt het best mee :o

Ik laat mij morgen goed voorlichten en dan hopen dat het aanslaat bij mij :j

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:41

Mijn zoontje moet ook glutenvrij ( 1.5 jaar)( erg veel pijn bij 2 broodkruimels) het valt best mee er zijn veel alternatieven.
En soms is het ook best lastig zeker bij een dagje weg of verjaardagsfeestje.

Ik ben lid geworden bij de vereniging, en wat baklessen gevolgd, bakelke week een brood, verder bak ik voor de lunch vaak pannekoek, of bv banaan ei havermout .

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:13

Hoe gaat het nu kaatje? Goede info gehad van de diëtiste? Al een beetje gewend aan je dieet? NCV heeft binnenkort ook weer jaarvergadering met glutenvrije markt. Paradijs om alle lekkernijen te proeven.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 14:19

Ja. Ben helemaal glutenloos sinds twee weken. Was wel wennen
Vooral het brood.

Ben direct van ncv lid geworden en volgende week wederom naar de diëtiste.

Gisteren uit eten geweest met een allergenen kaart heerlijk gegeten!

Ik vind het echt meevallen. Alleen het brood. Ik eet nu genius van de ah en die is wel goed te eten, maar diepvries of shar is echt brrrrrrrr niet lekker

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:41

Vital brood van dr Schar is wel lekker hoor( smaakt bijna als normaal brood). En het brood van de Jumbo, YAM is ook goed te eten. Is wel wat zwaarder, maar vult daardoor wel goed.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:48

Fijn dat het zo goed gaat. Merk je al verschil?

Ik was nooit een broodeter dat scheelt. Vind gv brood van ah en Jumbo goed te doen. Net als sommige Schär broodjes. En zelfgemaakte bkb's (kaasbroodjes) natuurlijk.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:53

hè Hallo
ook Ik heB coeliakie!
het brood van de AH(Genius) is idd erg lekker!(ook ik ben geen grote brood eter)
het word gelukkig steeds gemakkelijker om glutenvrije producten te vinden!
ik zal je nog even een pb sturen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:55

Misschien is het een idee om zelf brood te maken :)

Of roosteren?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:02

Of gewoon altrnatieven voor brood?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:03

Speltbrood schijnt heel lekker te zijn!
Mijn oma had coeliakie en we hadden het er laatst nog over dat zij brood zo miste, en hoe ze had genoten van speltbrood :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:04

Speltbrood en echte coeliakie gaat niet samen. Dan is zelfs mijn broodmes gebruiken al hartstikke schadelijk.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:08

Ik eet het zuurdesem brood van schar of het vital brood,beiden doe ik meestal wel in de rooster!Wat ook erg lekker is zijn de pistolettes van schar..Die doe ik iets langer in de oven dan aangegeven..Pizzabodem van schar is ook lekker..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:18

Kijk eens in de link in mijn onderschrift. Daar staan wel goeie tips bij :j

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:25

vuurneon schreef:
Speltbrood en echte coeliakie gaat niet samen. Dan is zelfs mijn broodmes gebruiken al hartstikke schadelijk.

Speltbrood bevat inderdaad gewoon gluten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:29

secricible schreef:
Of gewoon altrnatieven voor brood?

Kom maar op, wat zijn goede alternatieven voor brood ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:17

Kwark, yoghurt, salades, restjes warm eten enz. Ik eet nooit brood en eet toch erg lekker en gevarieerd :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:21

Lijnzaad is ook fijn om bv de yoghurt wat gevulder te maken. Mijn voorkeur is dat te combineren mer vers fruit.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 21:43

Ik heb een week ontbeten met yoghurt en muesli, maar daar houd ik het niet op vol, evenals cornflakes met melk, dat haalde ook niet genoeg honger weg....

Nu 4 broodjes ah genius met roomboter light en dubbel beleg is goed te doen :))

Bedankt voor alle ons, zal ze in de loop vd week allen even beantwoorden

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:48

Bij mijn zus is ook Coeliakie geconstateerd toen ze een jaar of 11 was. Tegenwoordig is het een stuk simpeler vind ik, er is glutenvrije pasta, brood, deeg, bier, pizza en nog veeeel meer! Voor echt specifieke dingen zoals glutenvrij brood of koekjes even op de glutenvrije(dieet) afdeling van de supermarkt kijken (brood ligt soms in de vriezer). Verder bij gewone artikelen even de ingrediënten lijst bestuderen, vooral sauzen en gemarineerd vlees zit het vaak in.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:51

lukt het ondertussen al om etiketten goed te lezen??? :))

En heb je al dat als je iets "normaals" tegenkomt dat glutenvrij blijkt te zijn, dat je het gewoon MOET meenemen? O:)

Zelf vind ik facebook erg fijn, zie dan soms producten langs komen (of een search naar een glutenvrije variant) waardoor ik weet bij welke winkel ik moet zijn.

Zo heb ik vanmiddag bijna staan springen in de Boni omdat ik eindelijk kipsaté had gevonden die glutenvrij is. *\%/*

edit: Als je een Deen in de buurt hebt houd dan de folder (websitegedeelte) in de gaten. Deze winkel heeft regelmatig een merk van zijn glutenvrije assortiment in de aanbieding (50 % en laatst zelfs 50 cent)

Nog even kort lijstje van lekkere dingen _/-\o_ :
negerzoenen - ikea
"daim" taart - Jumbo, andere varianten Ikea
Crememergpijpjes (wel even checken per winkel)
bitterkoekjes
amandel petitfours (lidl is gv)
hazelino/schuim (diepvries is niet besmet door ander gebak)
chocoladerijstewafels (lidl heeft met kokos erbij op :Y) )
oja en paprikachips van de lidl uit zo'n stapelbus is gv (er is ook paprikachips in gewoon een zak met enkel waarschuwing, maar ik heb nu last dus waarschuwing is niet enkel waarschuwing :( )

En nog een edit: vakantie naar Engeland en Italie/Spanje is leuk, want daar is gvspul makkelijk te verkrijgen :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:32

Kaatje, muesli en cornflakes ?? Euh ? Of zijn die er inmiddels ook glutenvrij ?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:49

Er bestaat idd glutenvrije muesli en conrflakes. Muesli in elk geval van Lieke is Vrij (Ekoplaza) in verschillende soorten. De Jumbo heeft o.a. van Peak's een aantal ontbijt'granen' in huis en van eat natural zijn er ook 2 glutenvrije muesli/cruesli-achtige dingen, zowel bij AH als Jumbo in elk geval. Andere supermarkten heb ik niet echt in de buurt. De Plus hier heeft bijna niks.

Brood haal ik bij de AH Genius, hier regelmatig met 35% sticker, dus dan inslaan voor de vriezer. Van Schar zijn de ciabatta's nog wel lekker uit de oven (via internet kan je daar ook een bruine/meergranen variant van bestellen). Of ik bak zelf met een bakmix van bv Conzensa brood. Is op zich zo gedaan, wordt wel een kledderig deeg, maar verder prima te eten en laat zich ook goed gesneden invriezen.

Ik ontbijt met yoghurt met lijnzaad, haverzemelen, beetje geraspte kokos en fruit of bv. boekweitpak, gv havermout (Lieke is Vrij havervlokken), gierst, rijstvlokken en voeg daar voor de vulling ook lijnzaad enzo aan toe. Voor de lekker iets van kaneel, evt wat honing en wat (gedroogd) fruit.

Maalijdsalades voor de lunch met gv couscous (peak's) of quinoa of rijst, soepen met aardappel, zoete aardappel, kikkererwten, linzen of bonen als zetmeelcomponent. En dan goed gevuld. Ik heb een Pinterest account en als je daar zoekt op glutenvrij, krijg je een keur aan gerechten.

Er verschillende webwinkels die gericht zijn op o.a. glutenvrij, maar ivm de verzendkosten bestel ik niet zo vaak en alleen dingen die in bulk kunnen en lang houdbaar zijn. Sinds kort is er hier in Eindhoven een glutenvrije super, dus daar moet ik ook nog eens heen.

Bij de Ekoplaza kun je ook online bestellen, want ze hebben niet altijd alles in de winkel, en het dan in de winkel ophalen.