Hoe op het moment leven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

love_yeah

Hoe op het moment leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 14:40

Tegenwoordig merk ik veel vaker dat ik er niet echt bij ben, en dat alles nogal onwerkelijk is en dat ik niet alles meer zo meemaak als eerst. (Komt waarschijnlijk door mijn burn out)

Maar nu wil ik dus weer bewuster leven, dat ik bewuster word van dingen die om mij heen gebeuren. Maar hoe krijg ik dit voor elkaar? Heeft iemand tips (mag ook via PB)

Groetjes :)

laliz

Re: Hoe op het moment leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:02

Er zijn ook lichamelijke redenen voor zulke derealisatiegevoelens (bijvoorbeeld vitamine tekort, epilepsie). Heb je hier al met je huisarts over gesproken?

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 15:09

Lizzle schreef:
Er zijn ook lichamelijke redenen voor zulke derealisatiegevoelens (bijvoorbeeld vitamine tekort, epilepsie). Heb je hier al met je huisarts over gesproken?

Ik eet (opzicht) gezond. En slik ook dagelijks vitamine supplementen. Dus denk dat dat het niet is...

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:21

Je zou wat meer informatie op kunnen zoeken over mindfulness

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 15:36

K_im schreef:
Je zou wat meer informatie op kunnen zoeken over mindfulness

Had ik toevallig net al gedaan! Erg interessant

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:40

Ik heb ook mindfulness gedaan en daar veel van geleerd op dit gebied. Zou je wel aanraden om echt een cursus te gaan doen, er is op internet namelijk veel 'inhoudsloze' informatie. Van die uitspraken dat je je gedachten uit moet zetten, bijvoorbeeld, dat je dan denkt van, uhhmm, hoe dan?? :P Daarom kan een cursus je veel beter helpen.

EDIT: ik heb dit gedaan terwijl ik op school een minor filosofie volgde. Dat was echt heeeeelemaal mijn ding en heeft voor mij op gebied van bewustzijn óók heel veel gedaan. Stond wel lijnrecht tegenover de mindfulness en ik vond de combinatie heel bijzonder. Heeft m'n leven echt verrijkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:53

Je hersenen verstoken veel glucose en zuurstof - het zijn echt energie vreters.
Als jij op dit moment burned out bent, dan hoort dit gewoon bij het ziektebeeld. Als je er niet helemaal bij bent - hoe vervelend ook: zucht eens diep en realiseer je dat je ziek bent en momenteel niet alles kan.

Goed voor jezelf zorgen: goed eten, supplementen, dingen zoals wandelingen maken - en geen mindfulness!!
(Hoe nuttig mindfulness ook is: het komt neer op meditatie en dat is om te beginnen gewoon hard werk. Niet doen dus!) (Tenzij je gewend bent om te mediteren en door "de rijstebrijberg" heen komt in de rust daar achter.)

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 07:42

Janneke2 schreef:
Als jij op dit moment burned out bent, dan hoort dit gewoon bij het ziektebeeld. Als je er niet helemaal bij bent - hoe vervelend ook: zucht eens diep en realiseer je dat je ziek bent en momenteel niet alles kan.

Goed voor jezelf zorgen: goed eten, supplementen, dingen zoals wandelingen maken - en geen mindfulness!!
(Hoe nuttig mindfulness ook is: het komt neer op meditatie en dat is om te beginnen gewoon hard werk. Niet doen dus!) (Tenzij je gewend bent om te mediteren en door "de rijstebrijberg" heen komt in de rust daar achter.)

Ik had tot ongeveer 1 maand geleden een burn out. Maar wegens verandering maar ander onderwijs gaat het beter en ben ik er bijna van af...

En btw ik was dat mindfulnes ook niet van plan, snapte er geen bal van :')

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:37

Beginnen met yoga en dan eventueel de stap naar Mindfulness maken. Ik vind het zelf een hele goede manier om in het hier en nu te blijven. Met begeleiding bij een goede yogaschool kom je een heel eind, erg prettig om een burnout te boven te komen/ te voorkomen.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:44

Janneke2 schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zag enorm tegen mijn mindfulness cursus op omdat ik helemaaaaal niet van mediteren hou, en wat dat betreft was mijn voorgevoel waar: aan het mediteren heb ik weinig gehad en ik vond het zelfs vervelend. Neemt niet weg dat ik van mindfulness héél veel goede lessen heb geleerd. Een voorbeeldje: als ik de bus een keer miste, kon ik volledig in mijn eigen chagrijnigheid verdwijnen. Een neerwaartse spiraal van gedachten dat nu de rest van mijn dag verkloot was etc.... TS herkent het vast. Door de mindfulness kan ik zien: "okee, ik heb de bus gemist en ben nu chagrijnig. Prima, dat mag." En vervolgens kan ik het laten zijn voor wat het is en ruimte hebben voor andere gevoelens en gedachten, die zich op het moment voordoen. Dit is een klein voorbeeldje, maar het is iets wat in mijn hele leven op deze manier doorwerkt.

Dus ja: mindfulness is veel meditatie, maar het is niet alléén meditatie, en als je met meditatie niks hebt, kan je toch héél veel van mindfulness leren.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 00:24

Begin lekker simpel!! Pak pen en papier en schrijf eens op wat je ziet, probeer alles als een sprookje te omschrijven daarin. Ga met mooi weer op een terrasje zitten met een goede kop.koffie (ofzo) en pak er een roman bij. Of ga iets doen wat je leuk vindt,bedenk eens wat je echt leuk vindt en waarom? Ga lekker wandelen, verplicht jezelf iedere om iets te doen waardoor het bloed gaat stromen en je hart harder moet werken dan met stil zitten, dan maak je hormonen aan die je beter doen voelen.

Geluk zit in jezelf, je moet alleen de prikkels vinden die dit gevoel versterken. Dat vind je alleen met rust, ritme en reinheid..

Hoop dat je er iets mee kan, sterkte!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:44

Sterretje90 schreef:
Een voorbeeldje: als ik de bus een keer miste, kon ik volledig in mijn eigen chagrijnigheid verdwijnen. Een neerwaartse spiraal van gedachten dat nu de rest van mijn dag verkloot was etc.... TS herkent het vast. Door de mindfulness kan ik zien: "okee, ik heb de bus gemist en ben nu chagrijnig. Prima, dat mag." En vervolgens kan ik het laten zijn voor wat het is en ruimte hebben voor andere gevoelens en gedachten, die zich op het moment voordoen. Dit is een klein voorbeeldje, maar het is iets wat in mijn hele leven op deze manier doorwerkt.

Dus ja: mindfulness is veel meditatie, maar het is niet alléén meditatie, en als je met meditatie niks hebt, kan je toch héél veel van mindfulness leren.

Klopt. Over woorden valt eindeloos te debatteren, maar "er gebeurt iets dat mij emotioneert - en dan zeg ik tegen mezelf *zo en zo*" kan heel erg nuttig zijn.
(Maar aan de slag met dit soort dingen kan zwaar/ te zwaar zijn voor wie burnt out is, tenzij iemand sowieso in staat is om via meditatie rust te vinden.)