overtraindheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

overtraindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 07:38

Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die overtraind zijn geraakt. Wat waren de symptomen, hoe hebben ze zich ontwikkeld, hoe en door wie is de diagnose gesteld en hoe is het probleem vervolgens aangepakt.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:04

Ik heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar lees af en toe de blog van Jeanet Wolf (bodybuildster). Zij raakte eind vorig jaar overtraind en heeft daar veel over geschreven (http://www.jeanetwolf.nl).

Greetje63

Re: overtraindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 12:10

Bedankt voor je reactie Many, alleen kan ik over die periode helemaal geen blogs terugvinden. En hoewel ik wel graag het verhaal had terug willen lezen verschilt krachtsport nogal met duursporen waar mijn interesse ligt. Dus ik ben vooral geïnteresseerd in verhalen uit die hoek.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:44

Ik ben overtraind geweest door mijn opleiding. Ik sportte toen 9 uur op mijn opleiding en nog 7 uur intensief thuis (fitness) per week.
Ik merkte voornamelijk dat ik last kreeg van shinsplints en 'kleine pijntjes', dus ik werd blessuregevoeliger. Ook merkte ik dat ik ongelovelijk moe werd, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk.
Ik merkte dat ik qua kracht en conditie juist achteruit ging! Misschien kwam dat ook wel omdat ik mijn dieet niet had aangepast op mijn sporten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 19:50

Phen schreef:
Ik ben overtraind geweest door mijn opleiding. Ik sportte toen 9 uur op mijn opleiding en nog 7 uur intensief thuis (fitness) per week.
Ik merkte voornamelijk dat ik last kreeg van shinsplints en 'kleine pijntjes', dus ik werd blessuregevoeliger. Ook merkte ik dat ik ongelovelijk moe werd, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk.
Ik merkte dat ik qua kracht en conditie juist achteruit ging! Misschien kwam dat ook wel omdat ik mijn dieet niet had aangepast op mijn sporten.

Wie had toen de diagnose gesteld en zijn andere mogelijke oorzaken uitgesloten? Je tipt zelf namelijk al je niet aangepaste dieet dus mogelijk te korten van het een en ander aan.
Hoe heb je het vervolgens opgepakt?

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:17

We werden in de gaten gehouden door de opleiding die daar zelf ook een onderzoek naar doet. Het hele jaar hebben we vragenlijsten moeten invullen en 5x interval sub maximaal testen met hartslagmeters, van daaruit konden ze concluderen of je mogelijk overtraind was, ze doen dit samen met sportartsen. Helaas had ik die email moeten ontvangen. En tja wat doe je eraan? Rust houden.
Ik nam te weinig eiwitten tot mij, waardoor spieren ook minder makkelijk kunnen herstellen. Dit zou alleen niet de enige reden zijn waardoor ik overtraind raakte. Maar overtraind raak je niet alleen van te veel sporten, maar ook door een stressvolle opleiding, maar in mijn geval ook zeker door mijn psychische toestand.
Mijn opleiding word wel vergeleken met topsport of zelfs meer dan topsport (topsporters trainen minder uur per week). Echt heel erg zwaar dus.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 22:36

Maar enkel het feit dat de spieren niet goed kunnen hertstellen door onvoldoende voedingstoffen zijn trainingen al minder effectief en dat zou achteruitgang in conditie al kunnen verklaren lijkt me. Zo ook de vermoeidheid. En als de omvang/intensiteit van sporten zo hoog ligt dan is blessuregevoeligheid ook niet echt vreemd lijkt me. Dus ik ben wel benieuwd wat dan de redenen waren dat ze tot de conclusie overtraindheid zijn gekomen. Waren er nog andere 'graadmeters' die meegenomen zijn?

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:42

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 07:27

Dank je Bootsiebob, maar het internet staat vol met info over mogelijke oorzaken van overtraindheid en dan meestal nog met een rijtje mogelijke symptomen. Maar ik ben dus echt op zoek naar ervaringsverhalen. En dan hoe is het (achteraf gezien)ontstaan, wat waren de klachten, hoe is de diagnose gesteld en door wie, zijn andere voor de hand liggende factoren ook echt uitgesloten en hoe is het verloop daarna geweest.
Maar in ieder geval toch bedankt voor het meedenken.