Bekkeninstabiliteit door ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dust

Bekkeninstabiliteit door ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:32

Wie heeft er bekkeninstabiliteit door een trauma, dus niet door zwangerschap?

Heb inmiddels al 18 jaar een instabiel bekken doordat er een paard op mij gevallen is. Jaren met klachten gelopen, maar altijd gedacht dat het door mijn rug kwam. In 2003 stelde de fysio een bekkenband voor. Dit scheelde wel, maar het rare loopje en het altijd pijnklachten hebben bleef.
In 2011 ben ik aan een hernia geopereerd en toen ging het even beter.

Loop inmiddels weer bij de fysio ivm ernstige instabiel bekken. Nu gaat het weer wat beter en heb zelfs periodes zonder pijn.
Maar nu ik weer wilde fietsen gaat dit niet meer. De pijn is te veel en normaal ging ik altijd gewoon door. Iets meer of minder pijn maakte niet uit.
Maar nu ik weet hoe het is om zonder pijn te leven, wil ik dit niet meer.
Op de sportschool op de fiets kan ik wel tot maximaal 15 minuten fietsen (ligt er wel aan hoe ik me voel)

Nu is mijn vraag, wie heeft hier ook last van en hoe los jij dit op?
Zijn er dingen die het mogelijk maken om toch bv. te kunnen fietsen, op een verjaardag lang op een stoel te zitten enz. Wat zijn de problemen waar jij tegenaan loopt en heb je er oplossingen voor.
Ik kan inmiddels mijn bekken zelf weer corrigeren, maar dan moet ik niet te moe zijn. Want anders schiet hij gelijk weer fout.

Ga dit ook met de Fysio overleggen, maar soms kan een simpel iets heel veel betekenen.

Groetjes Karin

Eunomia

Re: Bekkeninstabiliteit door ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:49

Mijn bekken is ook instabiel geworden door een val waarbij het paard bovenop mij viel, daarnaast ook nog een gescheurde ruggenwervel en een verschoven SI-gewricht opgelopen, daardoor is alles ietwat scheef, omdat mijn SI-gewricht niet meer op zijn plaats wil staan en dat maakt mijn bekken dan weer instabiel (als ik het goed heb begrepen destijds)

Het is nu zo'n 2,5 jaar geleden en ik heb er vrijwel dagelijks nog last van. Omdat ik niet met mijn fysiotherapeute op kon schieten, maar in hun praktijk moest blijven ivm. manueel therapie ben ik gestopt. Achteraf wel spijt gehad, maar de stap om nu weer te gaan beginnen is mij net wat te groot en ik heb er, heel stom, met school en de pony's geen tijd voor.

Ik kan niet lang staan zonder pijn te krijgen, ik moet steeds verzitten en paardrijden gaat ook niet meer zonder pijn. Met paardrijden ben ik daarom (oa.) ook gestopt en heb ik nu twee Shetjes om straks mee te gaan mennen.
De stal mesten, kruiwagen rijden etc. voel ik wel maar door mijn hoge pijngrens geef ik dit niet aan als 'pijn'.

Ik heb geaccepteerd dat ik het heb, houd er een beetje rekening mee, maar fijn is het ook weer niet. Als ik een avondje als vrijwilliger heb geholpen bij de tennis voor een gehandicapten, loop ik de volgende twee dagen met veel pijn rond, maar om die reden laat ik het niet aan me voorbij gaan. Andere sporten doe ik, naast gym, niet en ik denk dat dat mijn lichaam niet zoveel goed zou doen, maar die behoefte heb ik ook niet.

Misschien dat ik toch weer een keer met fysiotherapie ga starten als ik daar tijd voor heb en ook tijd heb om er actief mee aan de slag te gaan.

Voor fietsen heb ik geen tips, ik heb eem scooter dus doe dat niet meer. :P Mocht ik iets vergeten zijn of je meer wil weten hoor ik het wel.
Op mijn telefoon raak ik snel het overzicht in een groot verhaal kwijt. :o

Murthul

Re: Bekkeninstabiliteit door ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 00:12

Hier ook een enorm instabiel bekken dat niet komt door zwangerschap. Ik heb een bindweefselafwijking waardoor ik nogal los in elkaar zit, niet alleen mijn bekken is het probleem dus.
Fietsen doe ik al jaren niet meer, en ik zit in een rolstoel met speciaal kussen/rugleuning die mijn bekken wat ondersteunt. Als ik thuis op de bank zit gebruik ik vaak een babykussen om mijn heupen/bekken wat te ondersteunen waardoor ik t wat langer volhoud. :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 05:59

Even een stipje zodat ik uitgebreid kan reageren als ik achter de laptop zit. Hier ook bekken instabiliteit door een ongeval/trauma.