Thuis gaat niet meer. En nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Thuis gaat niet meer. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 14:01

Hoi.

Mijn situatie thuis gaat echt niet meer, zit nu echt op zn toppunt. Hoe en wat exact vertel ik niet, gaat niemand wat aan. De komende dagen ga ik ook bij een vriend slapen als noodoplossing.

Maar waar kan ik dan terecht ... wat zijn mogelijkheden?

Zijn er mensen hier die een beetje mee kunnen denken?
Ons gezin zit al bij jeugdzorg. Kan je anders daar terecht ofzo? Of moet het toch echt via mijn psycholoog?
Of is er helemaal niks aan te doen?

Dus ... is iemand misschien een beetje wegwijs hierin of heeft iemand dit zelf meegemaakt, en zou me eventjes willen helpen?

Groetjes,

(en maak hier alsjeblieft geen reltopic van ... heb respect)

Anoniem

Re: Thuis gaat niet meer. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:03

Pfoe, ik weet niet wat voor problemen zich bij je thuis afspelen, maar een onprettige thuissituatie is verschrikkelijk :(:)
Ik zou 't inderdaad sowieso bij je psycholoog neerleggen, mocht er noodzaak tot actie zijn, dan is hij/zij daartoe ook verplicht om actie te ondernemen.
Verder kun je hier misschien wat antwoorden op je vragen vinden..? http://www.bureaujeugdzorg.info/Jeugdigen/

Heel veel sterkte gewenst in ieder geval, ik hoop dat het goed komt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:05

Hallo, je wil geen reltopic, helaas lopen heel veel van je topics daar op uit. Ik zou je toch het advies willen geven om dit met behulp van jeugdzorg op te lossen. Het zal waarschijnlijk nog steeds om je eetprobleem gaan tussen jou en je ouders en dat is "zware"kost. Wij hebben je al heel vaak adviezen gegeven waar je altijd een weerwoord op had, logisch misschien gezien je ziekte maar verwacht niet dat er nu nog mensen zijn die nog betere adviezen kunnen geven waar jij wel wat mee doet, in ieder geval sterkte de komende tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:14

Ik zou proberen nog even vol te houden tot je 18de en dan uit huis te gaan, al zijn er ook mogelijkheden om eerder al uit huis te gaan.
Weet niet of er ook fysiek geweld aan te pas komt, maar dan zou je inderdaad hulp van buitenaf in kunnen schakelen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 14:17

Renee, bedankt voor de link. Afspraak met psych staat al voor volgende week. Maar je zegt dat zij verplicht is om actie te ondernemen als ze het nodig vindt, heeft ze daar dan ook de middelen voor, dat ze het echt in praktijk uit kan brengen? Want dan leg ik het gewoon bij haar. Zij is professioneel en weet wat het beste is neem ik aan...

Bigone, met mijn eetstoornis gaat het hartstikke goed de laatste anderhalve/twee maanden. Misschien nog steeds last van een paar eetgestoorde gedachtes maar daar blijft het dan ook bij. Dus dat is al geen "zware"kost meer, kijk er niet meer naar om zelfs dus dat gaat allemaal prima :'D Dus positief gezien is er tenminste sws al één lichtpuntje (:

KoudbloedKim, fysiek geweld is er gelukkig niet, is er dan ook gelijk geen sprake meer van hulp van buitenaf? Welke mogelijkheden zijn er dan om eerder het huis uit te gaan? Is dat dan gewoon op kamers (particulier)?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:22

Ik zou eens informeren bij je psycholoog of er mogelijkheden zijn om een begeleid wonen kamertje te krijgen.

Op jezelf, maar toch De nodige begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:22

Nou, het ligt een beetje aan de ernst van de situatie. Als de situatie écht onhoudbaar is en er direct 'gevaar' is voor jou of voor anderen in de situatie, dan is de psycholoog - boven de geheimhoudingsplicht - toch verplicht om actie te ondernemen. Omdat ik niet weet hoe jouw situatie er uit ziet, kan ik ook niet zeggen of, en zo ja, wat zij voor jou kan doen. Dat moet je aan haar voorleggen inderdaad. Succes..!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:33

Top dat het lichamelijk en geestelijk in ieder geval beter gaat met jou, hoop dat er verder ook een oplossing gevonden word, volgens mij kun je onder de achttien ook gewoon op kamers met zorg van jeugdzorg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:39

Ik zou toch naar iets uitkijken waar begeleiding bij om de hoek komt kijken. Zeker met jouw geschiedenis. Bestaat kamertraining nog?
Een psychiater of psycholoog kan in samenwerking met jeugdzorg/maatschappelijk werk meer voor je betekenen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:44

Als je thuissituatie echt onhoudbaar is, is er altijd iets van crisisopvang vanuit Jeugdzorg. Vinden zij het echter niet drastisch genoeg, kun je niet per direct ergens terecht denk ik.
Waar zit je zelf aan te denken? Gezien je leeftijd is het wel lastig.. Je bent een beetje oud voor crisisopvang binnen een ander gezin. Misschien een groepswoning voor jeugd? Maar ook dan weer alleen als Jeugdzorg het noodzakelijk acht. Denk dat het toch via Jeugdzorg moet.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:46

Er zijn heel veel groepswoningen voor jeugd, zeker ook speciaal voor jeugd die psychisch met zichzelf of met bepaalde situaties in de knoop zitten. Misschien kun je daar eens naar gaan kijken. Dan kom je op een woongroep met begeleiding op maat.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:46

Urgentie wordt tegenwoordig haast niet meer gedaan. Zelfs niet met een geldige reden. Ik zou inderdaad wachten tot je 18 bent en dan bijvoorbeeld op kamers. Anders zit je inderdaad al snel aan begeleid wonen. Of je moet kijken of er een crisisopvang is in jouw omgeving. Maar goed, dan moet er een goede geldige reden zijn en dat is zo via bokt lastig te beoordelen. Je mag me best pb sturen als je wilt?
Zit zelf ook met zo'n situatie namelijk.

Kun je niet tijdelijk bij vrienden of familie, of bijvoorbeeld in de weekenden zodat je even `lucht`krijgt?

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:49

Via je psych ga je waarschijnlijk meer succes hebben, zij/hij zal je beter kunnen zeggen wat je nu moet doen.

Je bent volgens je profiel 17, probeer het nog een jaar vol te houden en ga dan huis uit. Ideaal is het niet, maar ja.. Al is uit huis gaan niet altijd de makkelijke oplossing hoor, ik kan ervan meespreken.. Ook al lijkt het zo. En is het deels zo, maar gemakkelijk wordt het nooit.
Ik zou nooit willen teruggaan naar het "thuis wonen" zelf (kan nog steeds amper op bezoek bij mijn ouders zonder mentaal er volledig door te zitten), maar op je 18de op je eigen benen staan.. soms heb je heimwee naar het zalig thuis wonen, ook al was dat niet zo zalig.
Ik wil hier maar mee zeggen, uit huis gaan is vaak de beste oplossing als het ècht niet meer gaat.. Maar probeer ook nog van je jeugd te genieten, ook al ga je uit huis, want voor je het weet is het voorbij en kan je niet meer terug. Dat echte huisje-tuintje-hondje/kindje leventje waar je noodgedwongen aan begint, dat kan binnen een aantal jaar ook nog. Probeer vooral echt nog zo veel mogelijk van je jeugd te maken, nu het nog kan. Is enige advies dat ik kan geven.
Succes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:59

xEmily schreef:
Bigone, met mijn eetstoornis gaat het hartstikke goed de laatste anderhalve/twee maanden. Misschien nog steeds last van een paar eetgestoorde gedachtes maar daar blijft het dan ook bij. Dus dat is al geen "zware"kost meer, kijk er niet meer naar om zelfs dus dat gaat allemaal prima :'D Dus positief gezien is er tenminste sws al één lichtpuntje (:

Dus omdat het sinds een paar weken goed gaat met je eetstoornis waar je al jaren last van hebt is dat voor je ouders geen zware kost meer :? Die hebben er nog net zoveel last van jij...

Ik zou het gewoon verder bij je psycholoog aankaarten, en samen naar een oplossing zoeken. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:00

Als je gezin bekend is bij jeugdzorg betekent dat ook dat er een begeleider/ contactpersoon is.
Ik zou die eens benaderen en daar je verhaal doen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:04

Denk dat het verstandig is inderdaad dit met je psycholoog of jeugdzorg te bespreken. Die kennen jou hopelijk ondertussen een beetje en kunnen jou helpen met te kijken wat de beste plek zou zijn.
Nu op jezelf lijkt mij niet de meest ideale oplossing maar uit huis en dan ergens anders begeleiding kan vaak een hoop oplossen. Even (tijdelijk) uit de situatie zodat iedereen weer rust krijgt en tijd om aan zich zelf te werken.
Neem aan dat je wel een naam weet van degene bij jeugdzorg die jullie als gezin begeleid? Bel of stuur die persoon een mail denk namelijk dat ze graag van de situatie op de hoogte zijn. En niet willen dat je zomaar bij een vriend in trekt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:09

Je psycholoog is er voor dit soort situaties.. Vertellen dus en om hulp vragen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:16

Ik zou sowieso zsm contact opnemen met je psych, die zal samen met jou het beste kunnen kijken en uitzoeken wat de opties zijn .

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:23

Hoi Emily, ik zie dat je vlakbij mij woont (ik woon in Roosendaal en Breda). Als ik iets voor je kan betekenen kan je me pb'en!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 07:45

Ik ga vandaag een afspraak maken bij de psych :j
Desondanks wacht ik sowieso tot ik mijn vader weer zie, misschien dat hij ook ideeën heeft.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:10

Emily ik ben eigenlijk toch wel benieuwd hoe het nu gaat? Heb je nog contact gehad met je psycholoog of jeugdzorg om te kijken hoe nu verder?