Cholesterol leugen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Cholesterol leugen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 22:04

Prof. Dr. Walter Hartenbach schreef het boek De Cholesterol Leugen, waarin hij de vloer aanveegt met opvattingen over cholesterol-verlaging. Volgens hem worden de mensen met een (te) hoog cholesterol misleid door de "Cholesterol Maffia" van o.a. de farmaceutische industrie en is er juist sprake van o.a. een positieve invloed op onze stofwisseling.
Ook Jasper Albas spreekt op zijn website over de 4 grote leugens rondom Cholesterol. Hij stelt: Cholesterol wordt vaak -ten onrechte- geassocieerd met hart en vaatziekten. Het is waar dat cholesterolgehaltes hoog zijn bij mensen met grote kans op hart en vaatproblemen. Maar dat betekent nog niet dat een hoog cholesterolgehalte de oorzaak is van deze hart en vaatproblemen.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

secricible

Re: Cholesterol leugen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:09

Mijn insziens is er geen sprake van een leugen, maar van een redelijk recente (voor voeding recent iig) wetenschappelijke ontdekking waar de wereld langzaamaan aan went. O.a. In de nieuwe richtlijnen goede voeding van amerika die afgelopen week zijn vrijgegeven is de cholesterol aanbeveling niet meer aanwezig.

Ook in nederland sijpelt het langzaam door, maar door de gigantische hoeveelheid informatie (betrouwbaar en onbetrouwbaar) die rondgesmeten wordt rondom voeding is goed onderzoek tegewoordig belangrijker dan ooit voor je iets vrij geeft.
Het voedingscentrum zal over een jaar of 30 ook wel gaan volgen, gezien de snelheid van vernieuwing die zij volgen...

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:10

Ik lees graag even mee. Heb er niet zoveel verstand van maar vriendlief zit aan de medicijnen omdat hij een veel te hoge cholesterol had/heeft en daarmee dus inderdaad kans om op latere leeftijd last te krijgen van hart en vaatziekten. Het zit schijnbaar bij hen in de familie, zijn vader had dit ook en heeft 10 jaar geleden en hartstilstand (of hartaanval? weet ik zo even niet meer) gehad, waarschijnlijk als gevolg van zijn te hoge cholesterol.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:11

Ik zou jullie willen aanraden het boek Voedselzandloper te lezen.
Wetenschappelijk bewezen feiten over echte voeding

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:19

Zoals voor eigenlijk alle lichamelijke stoffen/ processen geld; teveel is nooit goed en brengt andere processen weer uit balans met verhoogd risico op bepaalde ziekte beelden.
Het is zeker geen leugen want verhoogd cholesterol is wat daadwerkelijk verstoppingen in aders kan veroorzaken, er zijn echter verschillende soorten cholesterol en je hebt het wel degelijk ook nodig. Dus wat de bronnen in de OP bedoelen is denk ik dat er teveel nadruk word gelegd op het feit dat het slecht is en dat veel bedrijven producten aanbieden om het cholesterol te verlagen voor mensen die dit niet nodig hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 08:37

bono_ schreef:
Ik lees graag even mee. Heb er niet zoveel verstand van maar vriendlief zit aan de medicijnen omdat hij een veel te hoge cholesterol had/heeft en daarmee dus inderdaad kans om op latere leeftijd last te krijgen van hart en vaatziekten. Het zit schijnbaar bij hen in de familie, zijn vader had dit ook en heeft 10 jaar geleden en hartstilstand (of hartaanval? weet ik zo even niet meer) gehad, waarschijnlijk als gevolg van zijn te hoge cholesterol.

Zo werd het mijn broer ook voorgelegd, echter het stukje wat ik zo dadelijk zal plaatsen (kopie van de site) zegt dat het juist andersom is. Dit wordt uitgelegd in het schuingedrukte deel over vuilnis in de stad en de ratten die erop af komen.

Zelf raakte ik wel redelijk overtuigd door wat erover geschreven is. Het komt heel geloofwaardig over, maar toch durf ik niet voor de volle 100% te zeggen dat het waar is (ben zelf tenslotte ook geen arts).

Wat Sky_Britt zegt, dat is meer wat ik zelf ook denk. Maar nogmaals: ik ben geen arts, dus kan het niet met 100% zekerheid zeggen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 08:40

Dit is het stuk wat Jasper Alblas op zijn site schreef.

De 4 Grote Cholesterol “Leugens” Waar We Allemaal Intrapten

Of je nou genetische aanleg hebt voor hart en vaatziekten of een hoog cholesterol of niet, het is belangrijk dat je weet wat de 4 grote “leugens” over cholesterol zijn en hoe je op een gezonde manier je cholesterol kunt verlagen. In dit artikel ga ik je in vogelvlucht door het steeds groter wordende cholesterol-probleem leiden, zonder belangrijke details weg te laten.

Als je dit artikel leest en toepast zal je:
Direct je cholesterol verlagen;
Begrijpen hoe LDL cholesterol & HDL cholesterol werken;
Weten wat de 4 grote “leugens” van cholesterol zijn; en
Snappen waarom deze nooit aan jou verteld zijn.
Het is zeer belangrijk dat je dit artikel goed leest en begrijpt, want als het op cholesterol en hart en vaatziekten aankomt, kun je helaas niet vertrouwen op het advies van ‘betrouwbare’ instanties. Je zal je eigen onderzoek moeten doen en dit artikel is de beste plek om te starten.
Door veel ‘betrouwbare’ instanties wordt advies gegeven over het verlagen van je cholesterol. Als je de websites, van vele van deze instanties bekijkt en hun advies over het verlagen van je cholesterol opvolgt, dan zal je inderdaad je totale cholesterol verlagen. MAAR je zult de kans op hart en vaat of andere dodelijke ziektes daarbij verhogen!
Waarschijnlijk kijk je nu met gefronste wenkbrauwen naar het scherm. Hoezo, ik verlaag me cholesterol maar ik verhoog de kans op hart en vaatziekten? Dat snap ik niet. Laat me het je uitleggen..

#1: Cholesterol is niet het probleem..
Cholesterol wordt vaak -ten onrechte- geassocieerd met hart en vaatziekten. Het is waar dat cholesterolgehaltes hoog zijn bij mensen met grote kans op hart en vaatproblemen. Maar dat betekent nog niet dat een hoog cholesterolgehalte de oorzaak is van deze hart en vaatproblemen.
Stel je het volgende voor: in Amsterdam wordt voor een maand het vuilnis niet opgehaald. De zakken vuil stapelen zich week na week op. Na de tweede week al krioelt het van de ratten. In week drie komt er een vrouw uit Rotterdam en die ziet alle ratten en het afval, en de vrouw zegt: waarom hebben al die ratten dat afval mee gebracht? Dat klinkt onlogisch toch? Hoe kunnen ratten nou afval meebrengen. Het punt van het verhaal is: de oorzaak en het gevolg liggen precies andersom.
Cholesterol en hart en vaatziekten zijn precies hetzelfde. Net zo min als dat de ratten de oorzaak zijn van het rondslingerende afval, is een hoog cholesterolgehalte de oorzaak van hart en vaatziekten.
Zoals je in dit artikel zult lezen geeft een hoog cholesterol wel aan dat er een probleem is, maar is het hoge cholesterolgehalte is zeker niet de oorzaak.
De oplossing is dus niet om je cholesterolwaarden te verlagen, maar om de echte oorzaak van het probleem aan te pakken. Het verlagen van je cholesterolgehalte zou in de afval metafoor hetzelfde zijn als dat de gemeente van Amsterdam het afvalprobleem probeert op te lossen door de ratten te verwijderen.
Het wetenschappelijke bewijs dat cholesterol niet de oorzaak is van hart en vaatziekten is te vinden in deze studie. In deze studie blijkt dat van 1940 mensen de cholesterolwaarden (LDL) voor mensen die wel aan hart en vaatziekten lijden niet anders is dan de cholesterolwaarden (LDL) voor mensen die niet aan hart en vaatziekten lijden.
Er is ook wetenschappelijk bewijs voor de stelling dat cholesterol niet de oorzaak is van verstopte bloedvaten of aderverkalking (of met een duur woord: atheromatose).
Al in 1936 is het Landé & Sperry niet gelukt om een correlatie te vinden tussen cholesterolgehalte en atheromatose. Ook in een, in 1962 door Dr. Marek, gepubliceerde studie in ‘The American Heart Journal’ wordt beschreven dat er geen correlatie gevonden kon worden tussen cholesterol levels en atheromatose in de 106 onderzochte patiënten.
Er is nog een andere grote misvatting over cholesterol. Veel mensen denk dat je, je het cholesterol-gehalte kunt verlagen als je producten met cholesterol uit je voedingspatroon verwijderd, echter…

#2: Er is geen correlatie tussen de hoeveelheid cholesterol dat je via je voeding binnenkrijgt en de hoeveelheid cholesterol in je bloed.
Ei, lever, kaas, vis, boter en vlees staan bekend om de hoge gehaltes cholesterol die ze bevatten. Veel dokteren en andere medici raden nog steeds aan deze producten te vermijden omdat ze de kans op hart en vaatziekten zouden verhogen.
Er wordt dus aangenomen dat allereerst: cholesterol in je voeding het cholesterol in je bloed verhoogt. En ten tweede: dat een hoog cholesterol in je bloed de kans op hart en vaatziekten verhoogt (we hebben zojuist al gezien dat die stelling niet correct is).
Deze aannames worden in de Farmingham Heart Study weerlegt. De Farmingham Heart Study is de grootste hart studie ooit uitgevoerd. In de studie worden de voedingspatronen, van maar liefst 15.000 mensen (inwoners van Farmingham, Massachusettes, USA) verdeeld over 3 generaties, en het effect van hun voedingspatroon op hun hart en bloedvaten bestudeerd.
Het onderzoek dat loopt vanaf 1948 en bestaat uit 1.200 deel-onderzoeken en is de meest complete en meest uitgebreide studie over hart en vaatziekten uit de medische geschiedenis.
De bevindingen van die studie liegen er niet om. In Archieves Of Internal Medicine (1992) concludeert Dr. Williams Castelli, ex-voorzitter van de Framingham Heart Study: Des te meer verzadigde vetten en cholesterol iemand eet, des te lager het cholesterolgehalte in het bloed is.
Dit betekent dus dat verzadigde vetten en cholesterol in je voeding juist je cholesterol verlagen.
En dat is precies het tegenovergestelde van wat de meeste doctoren en medici adviseren. Dit brengt ons meteen naar een andere stelling die –ten onrechte- door vele mensen voor waar wordt aangenomen.
De stelling dat dierlijke verzadigde vetten je cholesterolgehalte zouden verhogen. Het klopt dat verzadigde vetten, verkregen door het gedeeltelijke hydrogenering van onverzadigde vetten (ook wel transvetten genoemd), het cholesterolgehalte in je bloed verhogen, maar dit zijn geen natuurlijke of dierlijke verzadigde vetten.

#3: Dierlijke verzadigde vetten verhogen je cholesterol niet
In de studie ‘Cardiovascular disease in the Masai’ door Mann GV, et al. gepubliceerd in Journal of Atherosclerosis Research, 1964, wordt beschreven hoe een Afrikaanse stam gemiddeld 300 gram aan dierlijk vet per dag eet en één van de laagste cholesterolgehaltes heeft die ooit gemeten zijn in gezonde mensen. Dus uit deze studie kunnen we concluderen dat dierlijke vetten juist cholesterol verlagen.
Het meest verbluffende bewijs komt uit hedendaagse studies van mensen met diabetes en overgewicht (oa. Meckling et al. 2004, Sondike et al. 2003, Westman et al. 2002, Foster et al. 2003, Yancy et al. 2005 en Seshadri et al. 2004). De patiënten kregen een voedingspatroon voorgeschreven dat weinig koolhydraten en veel vetten bevatte. Tot wel 50% van hun calorie-inname waren verzadigde vetten. Desondanks gebeurde er niets met het totale cholesterol, niets met LDL-cholesterol, in sommige gevallen ging HDL-cholesterol omhoog en in alle gevallen gingen de triglyceriden omlaag.
In het tweede deel van dit artikel leg ik je uit wat LDL, HDL en triglyceriden zijn, maar in het kort is HDL & LDL ‘goed’ en triglyceriden ‘slecht’.
En als je nog meer wetenschappelijke studies bekijkt, kunnen we ook tot de conclusie komen dat…

#4: Verzadigde vetten veroorzaken –in tegenstelling tot wat veel mensen denken- geen hart en vaatziekten
De aanname dat dierlijke verzadigde vetten je cholesterol, en daarmee de kans op hart en vaatziekten zouden verhogen is gebaseerd op een studie die bekent staat als ‘The Seven Country Study’ van Ancel Keys en zijn collega’s gepubliceerd in 1953.
In deze studie wordt ‘bewezen’ dat vet eten de kans op hart en vaatziekten verhoogt. Het blijkt echter dan Ancel Keys onderzoek data van 22 landen tot zijn beschikking had, maar slechts de onderzoekdata van de 7 landen gebruikte die zijn hypothese ondersteunde.
In plaats van het de 7 landenstudie, zou het onderzoek dus de 22 landenstudie moeten heten. En als de data van alle 22 landen gebruikt zou zijn zou A. Keys nooit tot de conclusie gekomen kunnen zijn dat vet eten de kans op hart en vaatziektes verhoogt.
Meneer A. Keys heeft dus behoorlijk gemanipuleerd met de onderzoeksresultaten, door enkel de data te gebruiken die zijn hypothese ondersteunde. Hij heeft hiermee de hele medische wereld op het verkeerde been gezet.
Deze studie heeft ervoor gezorgd dat doctoren en de medische wereld jarenlang vet eten hebben afgeraden (om zo de kans op hart en vaatziekten te verminderen). Geheel onterecht!
In de afgelopen decennia zijn er talloze studies geweest die deze conclusie weerlegt hebben. Onder andere de resultaten uit de Framingham Heart Study geven aan dat de mensen die de meeste verzadigde vetten aten, het slankste lichaam hadden en het meeste bewegelijk waren.
Even een korte samenvatting van de belangrijkste leerpunten:
Er is geen correlatie tussen het cholesterol dat je via je voeding binnenkrijgt en je cholesterolgehalte.
Natuurlijke verzadigde vetten verhogen je cholesterolgehalte niet.
De kans op hart en vaatziekten wordt niet verhoogd door een hoog cholesterolniveau.
De stelling dat voeding met een hoog cholesterol (en de natuurlijke verzadigde vetten) je kans op hart en vaatziekten vergroot is dus niet juist.
Doe je eigen onderzoek
Voordat we iets dieper ingaan op wat cholesterol precies is, wil ik je er nog even op wijzen dat –als je je eigen onderzoek doet- je zeker studies gaat tegenkomen die het tegendeel lijken te bewijzen.
De oorzaak van deze schijnbare tegenspraak is dat de studies vaak niet volledig genoeg zijn uitgevoerd en dus niet representatief zijn. Een voorbeeld hiervan is de zeven landen studie, die we zojuist besproken hebben.
Hou dus goed in je achterhoofd dat niet alle wetenschappelijke studies voor waar aangenomen kunnen worden. Het is dan ook nog maar de vraag of de gepubliceerde onderzoeken een eerlijk beeld schetsen.
In dit filmpje zegt Ben Goldacre dat in de medische wereld bij lange na niet alle studies gepubliceerd worden en dat dit selectieproces niet altijd eerlijk verloopt. Hij zegt dat er vaak een selectie van de studies wordt gemaakt zodat er een bepaald beeld onder de doctoren ontstaat over een bepaalt probleem of medicijn, dat gunstig is voor bepaalde industrieën.
Zorg dat je altijd je eigen onderzoek doet voordat je andermans mening overneemt (inclusief die van mij!). Om je een eigen mening te kunnen formuleren is het belangrijk dat je weet wat cholesterol precies is.
In deel 2 van dit artikel wordt duidelijk beschreven wat cholesterol precies is in wat je kunt doen op het direct te verlagen. Je kunt het tweede deel van het artikel hier vinden.
Wat vind je ervan dat ze ons jaren lang een verkeerd beeld over cholesterol hebben voorgehouden? Laat een berichtje achter in de comments onderaan deze pagina.
Bonus sectie: (voor mensen met overgewicht)
Uiteindelijk gaat het jou er natuurlijk om dat je een zo gezond mogelijk leven leidt en dat je de kans op de levensgevaarlijke hart en vaatziektes verkleint.
In de Farmingham Heart Study waar ik eerder in dit artikel naar refereerde blijkt dat niet een hoog cholesterol de kans op hart en vaatziekten verhoogt, maar dat die kans juist verhoogt wordt door overgewicht.
Als jij overgewicht hebt is het belangrijk dat je daar zo snel mogelijk vanaf komt, want elke dag telt. Onderzoek aan de universiteit van Kopenhogen wijst uit dat niet alleen je hoeveelheid overgewicht de kans op overlijden verhoogt, maar ook de duur van het overgewicht (ook al is het maar een paar kilo).
Om makkelijk en succesvol af te vallen heb ik Jasper’s boodschappenlijst ontwikkeld. Op deze boodschappenlijst vind je enkel producten die je op een gezonde manier snel helpen afvallen – zodat je de kans op hart en vaatziekten snel doet verminderen.
Als je, je naam en emailadres hieronder invult dan stuur ik de boodschappenlijst direct naar je toe.

Daarna kun je hier het tweede deel van het artikel lezen. (Als je dit wilt lezen, dan kun je Cholesterol Leugen intypen op Google en dan de site van Jasper Alblas aanklikken).

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:51

Ik ga mij geen uitspraken doen over het al dan niet juist zijn van bovenstaande, daarvoor ben ik niet voldoende wetenschappelijk onderlegd.

Wat ik wel weet is dat ik vorig jaar na een periode van 4 maanden eten tegen alle richtlijnen van het voedingscentrum in (14 eieren per week, vlot 300 gr vlees per dag, + drie dagen vis per week, geen brood/aardappelen/psta,...) mijn cholesterol in mijn bloed heel erg laag was ten opzichte van het gemiddelde.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:17

De meest recent genoemde artikelen uit bovenstaand stukje zijn <10 jaar oud, dat vind ik het opvallendst. Doe er verder geen uitspraak over, want zit er zelf nu niet goed genoeg in, maar hun gebruik van bronnen vind ik erg beperkt..

Dit stukje is in die context ook opvallend:
"Al in 1936 is het Landé & Sperry niet gelukt om een correlatie te vinden tussen cholesterolgehalte en atheromatose. "
Een onderzoek van bijna 80 jaar geleden? Vind het niet zo gek dat ze toen geen verband konden vinden, gezien de moderne technieken van nu.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:03

Florenc schreef:
Ik ga mij geen uitspraken doen over het al dan niet juist zijn van bovenstaande, daarvoor ben ik niet voldoende wetenschappelijk onderlegd.

Wat ik wel weet is dat ik vorig jaar na een periode van 4 maanden eten tegen alle richtlijnen van het voedingscentrum in (14 eieren per week, vlot 300 gr vlees per dag, + drie dagen vis per week, geen brood/aardappelen/psta,...) mijn cholesterol in mijn bloed heel erg laag was ten opzichte van het gemiddelde.

Dat kan ook een kwestie zijn van (geen) aanleg ervoor hebben. Als je er wel aanleg voor hebt dan blijft het ook hoger, ondanks welke goedbedoelde voedseladviezen je ook volgt.

Voedselzandloper zag ik hierboven ergens genoemd staan. Die stond ook al op mijn lijstje om nog te gaan lezen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:19

I vind het verwarrend.
In min familie komt familiare cholesterolamie voor. Bijna alle familieleden met een te hoog cholesterol heben al in ht zh gelegen met hart en vaat problemen. We hebben geen van allen overgewicht en leven en actieve en gezonde levensstijl. In de jaren 80 en 90 zijn we als familie onderzocht en massaal op de cholesterol verlagers gezet. Toen kwamen ook de verhalen uit het verleden, van al overleden familie leden naar boven. Allemaal overleden aan hart problemen en sommigen zijn zelf nooit ouder dan 30 geworden. Destijds werd aangenomen dat dat te maken had met het dichtslibben van de aderen.
Ik at zelf jaren vegetarisch, nu eet sinds een jaar of15 wel vis, schaaldieren en biologisch, grasfed, vlees, veel rauw, en vaak volgens het paleo of voedselzandloper principe. Ik ben nog erg in dubio over de medicatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:32

mijn cholesterol schommelde altijd rond de 7,5 totaal.
iets te hoog dus en moest ook een dieet volgen...er veranderde helemaal niks.
toen toch maar eens naar een dieetiste gegaan en die adviseerde me om minder vlees te eten....dat doe ik.nu en mijn totaal waarde zit nu op 5,3.
dus ja..zeg het maar waar het van komt.
misschien toeval of toch door minder vlees te eten?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:43

Ik sta altijd erg achterdochtig tegenover een nieuwe zienswijze die een complottheorie ("leugens", "cholesterol maffia") nodig heeft om de gangbare mening te verklaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:48

De waarheid zal in het midden schommelen.
Maar titels die de woorden: bedrog, leugen, DE Waarheid, complot of revolutionair bevatten kun je beter terug zetten in het schap.
Pure marketing rotzooi.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:59

Toch denk ik dat de boel in beweging is en hopelijk wordt er snel meer duidelijk. Ik geloof in gevarieerd eten van natuurlijke producten, dus... Becel komt er bij mij niet in, al dan niet met cholesterolverlagende toestanden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:16

Florenc schreef:

Er is al aangetoond dat cholesterolrijk eten geen invlod heeft op je cholesterolgehalte. Hoe meer je eet, hoe minder je aanmaakt. Wel kan voeding mt HDL (goed cholesterol) het LDL (slechte cholesterol) doen verlagen, dus jou bevinding is niet heel gek.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:15

Kuggur schreef:
Ik sta altijd erg achterdochtig tegenover een nieuwe zienswijze die een complottheorie ("leugens", "cholesterol maffia") nodig heeft om de gangbare mening te verklaren.

Hier hetzelfde, maar des te interessanter om het eens voor te leggen om te kijken hoe anderen hierover denken. Ik heb er zelf geen uitgesproken mening over. Mijn broer heeft een hoog cholesterol (ondanks dat hij heel gezond leeft), net als mijn man (die toch exact hetzelfde eet als ik en ik heb een "normaal/gemiddeld" cholesterol). Bij mijn man zijn de waarden lager geworden sinds hij is gestopt met roken, maar dan nog zijn ze volgens zijn arts heel hoog. Ik vraag me hierdoor wel af - net als wat er in het stukje geschreven staat - of het niet per persoon verschillend is wat iemand al dan niet nodig heeft en of de hoogte al dan niet een probleem is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:16

Sizzle schreef:
De waarheid zal in het midden schommelen.
Maar titels die de woorden: bedrog, leugen, DE Waarheid, complot of revolutionair bevatten kun je beter terug zetten in het schap.
Pure marketing rotzooi.

Dat ben ik met je eens. Het had alleen wel mijn interesse gewekt, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn broer en man hiermee te maken hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:19

RuthenRoos schreef:
Toch denk ik dat de boel in beweging is en hopelijk wordt er snel meer duidelijk. Ik geloof in gevarieerd eten van natuurlijke producten, dus... Becel komt er bij mij niet in, al dan niet met cholesterolverlagende toestanden.

Wij eten thuis alleen wat mijn oma nog als normaal voedsel zou herkennen. Die tip is mij ooit gegeven en dat vond ik een erg goede. Dit houdt bijvoorbeeld in: gewoon brood, volle melk en roomboter (klein beetje). In het weekend drinken mijn man en zoon een glas of twee cola met een bakje nootjes en that's it. Zelf drink ik alleen maar thee (al vanaf jonge leeftijd) of een heel enkele keer water. Zouden de onregelmatige werktijden (5-ploegendienst) ook invloed op iemands cholesterol kunnen hebben?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:28

Ach, er was ooit ook een gerenommeerd professor die beweerde dat AIDS niet door het HIV virus werd veroorzaakt. Iedereen heeft recht op zijn eigen dwaling, maar ben je bereid het experiment met je eigen lichaam aan te gaan.