ernstige opperarm breuk (5delige breuk), wat met rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aco

ernstige opperarm breuk (5delige breuk), wat met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 16:53

Hallo

oké, hoe begin je aan zo'n topic... Laten we gewoon beginnen bij het begin.

Sinds vorig jaar in januari rij ik een hele mooie en toffe Sting merrie; Do. Een jonge merrie die nu 7 jaar wordt. Ze was enkel zadelmak, kon zelfs geen galop onder het zadel.
Ik ben echt verliefd geworden op die merrie en hoop op een dag echt haar baasje te mogen zijn.
We volgenden les van een hele goeie dressuurruiter hier in de buurt en alles ging zo vlot en goed vooruit! Ik kreeg zelfs te horen dat mijn droom om ooit kür op muziek te rijden met haar zeker realiteit ging worden zoals we vooruitgang boekten.
foto van Do en ik
Afbeelding

Tot zondag...

Ik reed in de piste, Do stond prikkelbaar maar dan is ze zo leuk te rijden! Haar middendraf komt dan altijd beter tot zijn recht.
Tot ze op een gegeven moment aanzette in een rengalop en enkele serieuze bokken gaf. Ik verloor mijn stijgbeugels en kwam in haar nek te liggen... Geen paniek dacht ik bij mezelf, ik lig er nog op...
Maar ze bleef door crossen tot bij de omheining waar ze vervolgens heel kort de remmen toe smeet met gevolg dat ik met een serieuze snelheid van haar nek vloog tegen de onderste balk van de omheining.

Ik doe mijn ogen open en had geen pijn, oef! Tot ik naar mijn arm keek. Die lag volledig weggedraaid van me. Ik kon het niet aanzien en heb meteen de andere kant opgekeken maar wel getest als ik mijn vingers nog kon bewegen (voor mijn pezen). Dit was gelukkig nog intact.
De volgende momenten van mijn leven heb ik helse pijnen moeten doorstaan! Nog nooit in mijn leven heb ik zoveel pijn gehad als toen.
De enige 2 vragen die door me hoofd bleven spoken was: 'Hoe is het met Do?' en 'Hoe lang mag ik niet rijden?'
Op die 2de vraag konden ze me helaas niet antwoorden want het was een zeer complexe breuk.

Operatie heeft uiteindelijk haast 5 uren geduurd voor ze alles op hun plek kregen. Het was millimeter werk om geen pezen te beschadigen en het was een wonder dat dit niet gebeurd was tijdens de val.
Er zijn ook 3 assistenten komen kijken naar de spectaculaire breuk tijdens de operatie... Ik was het gespreksonderwerp van het ziekenhuis die dagen dat ik in het ziekenhuis was.
In mijn arm zit nu een spalk en die gaat er voor de rest van mijn leven in blijven.

rx foto van mijn arm voor en na de operatie. Je ziet echt aan de breuk dat mijn arm gedraaid lag en dus volledig af was.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LBQXOTZI-D.jpg

Nu ben ik eindelijk thuis en probeer ik het te redden met zo min mogelijk pijnstillers want mijn grootste zorg: Ga ik ooit nog kunnen paardrijden?
Volgens de dokters wel maar hoogstens binnen 6 maanden revalidatie. Maar toch heb ik mijn twijfels.

Zijn er nog bokkers die een zeer ernstige breuk hebben gehad en die terug rijden? Hoe was jullie revalidatie?
Ik ben enorm opzoek naar moed want verlies deze soms wat...

nine1987

Re: ernstige opperarm breuk (5delige breuk), wat met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:58

Jezus, wat heb jij een smak gemaakt zeg.. Heel veel beterschap..

Op hoe en wat kan ik je helaas niet helpen.. Heb het zelf (gelukkig) nog nooit meegemaakt..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:59

Ik heb weliswaar geen gebroken arm maar ik vind niet dat je hoop moet verliezen.
Ik zelf heb een fixe herina met zware atrose er omheen en ik ben ook weer aan het oppakken.

Heel eerlijk ik had graag met je geruild, rijden met 1 arm is makkelijker dan een kapotte rug ;)
Maw geef de hoop niet op, niet voor je het weer geprobeerd hebt!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:02

Ik heb 2,5 jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt. Paard zette ook rodeo in, ik zat nog, tot t hek aan t eind van de lange zijde, en daar ook tegen aan geklapt. Ik hoorde direct knak, en gezien ik al eens mijn andere arm gebroken had (spaakbeen en ellepijp toen), wist ik meteen hoe laat het was... Al was er dit keer niks aan de zien, behalve een beetje zwelling, en de keer ervoor dus echt een bochtje in mijn arm extra had... Die van mij was gelukkig niet zo naar doorgeschoven als die van jou, maar wel ook een gecompliceerde (moeilijke) breuk.
Inmiddels rijd ik weer, maar bij beiden redelijk lang moeten revalideren. Bij de eerste breuk was ik 16, gebeurde vlak voor de zomervakantie, dus mocht bijna niets. Mezelf veel geleerd links te doen, zelfs badmintonnen :P Na 5 maanden zat ik weer op een paard, wel met iemand ernaast, want het was nog niet goed heel, en mocht eigenlijk nog niet rijden. Na 8 maanden was het eindelijk helemaal weer goed en mocht ik alles weer doen. De 2e breuk, nu 2,5 jaar geleden, heeft ook 6 maanden geduurd voor ik alles weer mocht.

EDIT: Bij mij was het in beide gevallen de onderarm, maar qua breuk en genezing wel redelijk vergelijkbaar denk ik.

Veel beterschap!! Het komt echt wel weer goed!!
Laatst bijgewerkt door darkadia op 25-02-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:06

Getver wat een vervelend verhaal! Heel veel beterschap en hopelijk zit je dit jaar nog weer op het paard :).

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 17:12

dankje allen voor de steun. Heb al veel zitten wenen dat ik nooit meer zou kunnen rijden maar daamee zal het niet beteren. Dus sinds vandaag loop ik rond, geen pijnstillers in de hoop dat ik snel revalideer en snel weer kan rijden...

Juist terug van Do... Heb haar alleen uit de box kunnen halen, kuisen en in de piste los gelaten.... *\o/* voelde ook al goed dat ik nog iets kan.

darkadia schreef:
Ik heb 2,5 jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt. Paard zette ook rodeo in, ik zat nog, tot t hek aan t eind van de lange zijde, en daar ook tegen aan geklapt. Ik hoorde direct knak, en gezien ik al eens mijn andere arm gebroken had (spaakbeen en ellepijp toen), wist ik meteen hoe laat het was... Al was er dit keer niks aan de zien, behalve een beetje zwelling, en de keer ervoor dus echt een bochtje in mijn arm extra had... Die van mij was gelukkig niet zo naar doorgeschoven als die van jou, maar wel ook een gecompliceerde (moeilijke) breuk.
Inmiddels rijd ik weer, maar bij beiden redelijk lang moeten revalideren. Bij de eerste breuk was ik 16, gebeurde vlak voor de zomervakantie, dus mocht bijna niets. Mezelf veel geleerd links te doen, zelfs badmintonnen :P Na 5 maanden zat ik weer op een paard, wel met iemand ernaast, want het was nog niet goed heel, en mocht eigenlijk nog niet rijden. Na 8 maanden was het eindelijk helemaal weer goed en mocht ik alles weer doen. De 2e breuk, nu 2,5 jaar geleden, heeft ook 6 maanden geduurd voor ik alles weer mocht.

Veel beterschap!! Het komt echt wel weer goed!!

Dit doet me enorm goed om te lezen... heeft me weer wat moed. Gewoon er al eens opzitten zou iinderdaad al veel betekenen voor me

Jolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:16

Heb in het verleden mijn bovenarm ook in 5 stukken gebroken en hierbij is er een pin ingezet om alles aanelkaar te laten groeien. Heeft een half jaar geduurd en ik rij sinds die tijd gewoon weer. Geduld hebben alles komt goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:21

Humeruskop breuk gehad.
In drie stukken, geheeld zonder operatie, geluk bij een ongeluk. Hematoom was na een jaar opgelost.
Een goed advies: Hou je aan de regels en slik pijnmedicatie, je krijgt dit niet zomaar.
Jezelf pesten komt wel aan de beurt als je je spieren weer gaat gebruiken.
Grootste angst was dystrofie in tegenstelling tot de chirurg, want die waarschuwde voor frozen shoulder.
Ben in totaal een viertal maanden bezig geweest met spierkracht opbouw, breuk zelf zat met 6 weken weer aan elkaar.
En zat er na die vier maanden gewoon weer op.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:25

Niet te vroeg weer teveel willen doen, dat komt de genezing niet ten goede. Gewoon normale beweging voor zover mogelijk is wel goed, maar niet belasten. Zou voorlopig iig nog niet erop gaan zitten, want stel dat t mis gaat en je valt wel, dan ben je verder van huis (verbogen plaat enzo). T vergt veel geduld, maar uiteindelijk komt het goed!

Beetje offtopic misschien, maar gaan/gingen de platen er ook weer uit bij jullie? Ik heb ze in mijn beide armen nog zitten...

Wat betreft pijnstilling. Die gebruikte ik eigenlijk ook al heel snel niet meer. Zolang ik geen gekke dingen deed had ik er geen pijn aan, alleen bij stoten (had de 1e keer geen gips, 2e x wel), maar daar hielpen de pijnstillers ook niet voor.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:32

Mijn ervaring is dat artsen je de paardensport graag af willen raden, dus dat ze zeggen dat je er wel weer terug op komt, vind ik al positief.
Zelf 4 december mijn elleboog uit de kom gevallen, wat volgens de arts slechter nieuws was dan de boel gebroken te hebben. Spieren waren ingescheurd (mazzel gehad dat het niet was afgescheurd) kapsel wordt nu door littekenweefsel bij elkaar gehouden en ik moet goed blijven oefenen om de beweging weer goed te krijgen. Maar zit wel weer sinds 2 weken op het paard. Rustig aan gedaan tot de arts zei dat het mocht en nu ook weer kalm aan op aan het bouwen. Tijd maakt me niet uit, als het maar goed voelt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:33

Rustig aan, als je het gaat forceren voor het helemaal geheeld is ben je voorlopig nog niet jarig!
Gebruik je medicatie zoals is voorgeschreven.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 18:35

Ze zeiden de pijnstillers te nemen wanneer nodig maar geven aan wat het maximum was. Vannacht ga ik er zeker nemen zodat ik een goeie nachtrust heb maar het lukt overdag dus waarom niet? Het geeft mij een goed gevoel... een gevoel dat de revalidatie zeker gaat lukken (stom, ik weet het maar ja).

Jullie kunnen je niet voorstellen hoe goed het voelt om dit alles te lezen van jullie en jullie goed herstel!! Geeft me zoveel hoop!

Plaat blijft er zeker in bij me. Want de breuk loopt juist naast een belangrijke zenuw. Ze vonden het raar dat deze zelfs nog niet bescadigd was. De plaat eruit halen zou de zenuw teveel beschadigen. Deze blijft dus maar zal mijn arm niet meer voor fde volle 100% kunnen bewegen zei de dokter.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:27

Holy.. -O-

Ik heb dan in november mijn bovenarm gebroken na een onverwachte rodeo val van mijn haflinger en ben daar ruim 11 weken mee bezig geweest en nog steeds kan ik amper gewicht tillen en mag ik nog niet sporten.. volgende week ga ik weer stapritjes maken te paard maar meer ook nog niet. Ik vond dat ik al lang bezig was en aardig wat pijn had!

Maar vergeleken met jou mag ik niet klagen.. jemig, wat een breuk.. :(:) Ik kan je alleen maar ontzettend veel sterkte wensen en voor je duimen dat het herstel snel gaat. Zo snel als dat kan gaan dan, in zo'n heftig geval.. :=

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:38

het komt heus wel weer goed met je arm het had erger gekunt...
heb me pols een keer gebroken gehad door dat iemand me liet schikken en glee ik uit en knak het buitenste been uiteinde ingedrukt en 90 graden gebogen..... je kan het verschil van me polsen nog zien... maar rij nu ook gewoon paard

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:40

Ik heb een humeruskop breuk gehad, de schouderkop zegmaar eraf gebroken, gelukkig net niet op de groeischijf...
Is natuurlijk niet zon ingewikkelde breuk als jij, maar wel een bovenarm breuk dus :o
Het is nu alweer een jaar of 10 geleden, maar weet nog wel dat ik na 2 maanden weer voor het eerst te paard heb gezeten, heb nog wel denk een jaar gemerkt dat er krachtsverschil was. En was erg stijf in het begin, maar met goede fysiotherapie of oefentherapie en geduld kom je er wel hoor! :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:53

Ai je hebt een flinke smak gemaakt zeg.
Maar kop op hoor. Geeft het gewoon goed de tijd voor herstel. En ben er van overtuigd dat je gewoon weer kan gaan rijden. Tja misschien dat het niet helemaal zo gaat als je kon.

Ik heb in 2012 mijn pols gecompliceerd gebroken. Oke is iets heel anders. MAar heb er een flinke beperking aan overgehouden. Nu ook 2 operaties verder en weer aan het opbouwen. Maar ik kan nog steeds rijden. Heb ik last ja omdat er nu in mijn arm een zenuw is vrijgelegd.
Het voelt anders. Maar dat zal later beter worden.
Maar ik kan nog steeds rijden.

dus kop op en geef het zeker niet op.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:58

Zo dat is een flinke smak zeg!

Ik heb een aantal jaren terug ook een smak tegen de bakrand gemaakt, met als gevolg dat mijn hand volledig los stond van mijn elleboog (beide onderarm botten door midden). Hier heb ik een tijd lang ijzeren platen in gehad die er nu ook weer uit zijn. De botten waren gelukkig alleen maar doormidden, en niet in verschillende stukken gebroken oid. Ik heb geen idee hoe lang mijn revalidatie geduurt heeft... ik denk zo'n 3-4 maanden?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:00

Hier geen opperarm breuk gehad maar wel heel zware revalidatie na voorste kruisband operaties van mijn knieen (bij elkaar zo'n 2 jaar mee bezig geweest -O- zo'n beetje slechtste tijd in mijn leven, ik weet er zijn ergere dingen maar wat heb ik het moeilijk gehad. En dat durf ik nu pas te zeggen want op dat moment was ik alleen maar stoer, want zeggen dat je het moeilijk hebt, no way).
Nu rijden we weer en hoe!
Hoe erg het ook is en hoeveel pijn je moet voorduren als je weer op je paard kunt rijden zoals jij dat wilt is alles vergeten echt waar.
Dus heel veel sterkte. En een maand of een week, het is niets, het gaat allemaal weer voorbij. Trouw je oefeningen doen en slik idd je medicatie die heb je niet voor niets. Het is niet nodig pijn te lijden (heb ik ook moeten leren, maar het scheelt je erg veel energie die heb je wel ergens anders voor nodig namelijk je herstel). :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:07

Komt wel weer goed.
Ik heb de humerus verbrijzeld gehad, en ik had al een onderarmprothese dus dat was een mooie bende. Humerus bleek ook nog eens onderontwikkeld te zijn. Dus daar is een pen in gegaan, en ze hebben alle botfragmenten er mooi omheen gemozaiekt. De revalidatie heeft lang geduurd, maar dat kwam bij mij ook doordat ik de prothese niet meer aan kon, deze aangepast moest worden etc etc.
Over een half jaar zit jij gewoon weer te paard hoor. Ik zat er met een week of 6 al weer op. Mazzel dat m'n paarden western gereden zijn en eenhandig rijden voor hen en mij gewoon is.

Niet teveel en te snel willen, maar zodra je het qua pijn weer kunt hebben, vooral gaan lopen ed. Bot heeft trilling nodig om sneller te genezen.

Ik wens je een snel en goed herstel toe!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:16

Helaas ook ervaring met breuken en ik rijd zeer zelden eens op het paard van mijn zus. Ik vind mijn lijf belangrijker dan paardrijden en heb mijn dromen opgegeven.
De pijn die ik heb doorgemaakt wegen niet op tegen de hobby. Voor vele onbegrijpelijke maar ik heb het nu 1.5 jaar later redelijk kunnen accepteren. Buiten het opgeven van mijn grootste hobby en passie heb ik er ook veel voor terug gekregen. Het enige wat ik nog wel moeilijk vind om er mee om te gaan is de band tussen het paard en mijn zus, dat mis ik wel vreselijk.
Wat er gebeurt is wil ik niet in het openbaar vertellen maar je mag wel pben als je meer informatie wilt weten. Het hele proces in het loslaten en verwerken van dit soort ongelukken is lastig en zal lang duren.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:35

Jemig, wat moet jij een pijn hebben gehad! Wat een breuk zeg.. Brr. Als eerste veel beterschap.

Ik ben 5 jaar geleden van de trampoline gevallen en heb toen mijn radius kop verbrijzeld (in elleboog) en deze was ook 'uit de kom'. Ze hebben mij hier een week mee laten lopen, ik was op vakantie en daar zagen ze alleen een klein breukje (nog steeds grote vraagtekens hoe dat kan, aangezien mijn hele gewricht kapot was). Een week later ben ik thuis naar het ziekenhuis gegaan en daar gelijk geopereerd. Ook pinnen erin. Ik heb 6 weken in het gips gezeten en daarna nog bijna een jaar met een gipsspalk gelopen. De eerste maanden heb ik deze constant gedragen. Na 4 maanden ongeveer ben ik weer gaan rijden, weliswaar volgens de artsen en fysio te snel, wel met de spalk. Het heeft wel een tijd geduurd voor ik zonder spalk kon rijden.

Echter ben ik vorig jaar zomer opnieuw geopereerd om de boel 'schoon' te maken. Maar dit is vooral het gevolg van dat ik eigenlijk gelijk geopereerd had moeten worden.

Ik heb helaas nog wel wat last van mijn arm, ook met rijden. Ik ben wat beperkt in mijn draai beweging en kan daardoor niet meer zo goed mijn hand rechtop zetten. Ook zijn paarden die sterk in de hand zijn voor mij erg lastig/gevoelig. Maar ook als ik veel til dan heb ik meer last.

Maar er valt prima mee te leven en rijden gaat zeker wel :). Wel wil ik je aanraden om echt een beetje de tijd te nemen. Ik weet hoe moeilijk het is om niet zo snel mogelijk er weer op te klimmen. Maar je moet je hele leven nog met je arm, dus kan je beter nu even de tijd nemen om het goed te laten helen. Rijden kan je al snel, helemaal als je zo graag wilt, eigenlijk iets te snel vaak.

Succes!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:40

Poeh zeg, dat is niet niks... Ik had de mazzel dat de plank verrot was en ik er dwars doorheen de sloot in vloog (wel geremd door de plank). Behalve blauwe plekken had ik niets. Wat heb ik dan een geluk gehad en jij een pech..
Heel veel sterkte met je herstel. Volg vooral je gevoel, iedereen geneest anders.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:59

Afgelopen 21 november heb ik met een ongelukje op stal mijn linker sleutelbeen verbrijzeld en rechter elleboog gebroken. Op mijn sleutelbeen is na een week een plaat gekomen en mijn elleboog heeft 4 weken in het gips gezeten. Dit was geen ernstige breuk maar geeft nogsteeds het meeste last, buigen en strekken gaan absoluut nog niet volledig. Sinds begin januari (ongeveer 6 weken dus) zit ik al wel weer op paard en ik moet zeggen dat het absoluut meeviel. Zolang je iets trek kracht aan je arm kunt hebben zonder pijn en je kunt op je paard komen dan kun je al snel weer rijden heb ik gemerkt. Ook met een beperking in de beweging.
Wil absoluut niet zeggen dat je er na zo'n nare breuk ook met 6 week weer op zit maar geloof er wel in dat je weer op paard komt! Desnoods met wat aanpassing ;) erin geloven en creatief zijn dan komt het wel goed!

Voor nu eerst veel beterschap en een goed herstel gewenst!

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:19

klumpertje schreef:
Afgelopen 21 november heb ik met een ongelukje op stal mijn linker sleutelbeen verbrijzeld en rechter elleboog gebroken. Op mijn sleutelbeen is na een week een plaat gekomen en mijn elleboog heeft 4 weken in het gips gezeten. Dit was geen ernstige breuk maar geeft nogsteeds het meeste last, buigen en strekken gaan absoluut nog niet volledig. Sinds begin januari (ongeveer 6 weken dus) zit ik al wel weer op paard en ik moet zeggen dat het absoluut meeviel. Zolang je iets trek kracht aan je arm kunt hebben zonder pijn en je kunt op je paard komen dan kun je al snel weer rijden heb ik gemerkt. Ook met een beperking in de beweging.
Wil absoluut niet zeggen dat je er na zo'n nare breuk ook met 6 week weer op zit maar geloof er wel in dat je weer op paard komt! Desnoods met wat aanpassing ;) erin geloven en creatief zijn dan komt het wel goed!

Voor nu eerst veel beterschap en een goed herstel gewenst!

Dank je! Ik ben er realistisch in en zou al blij zijn dat ik binnen 6maanden mijn meissie kan uitstappen. Gewoon dat ik erop kan zitten gaat me een hemels gevoel geven weet ik nu al.

Door al jullie berichtjes over goed herstel zie ik het echt alweer veeeel beter zitten. Vrijdag naar de dokter en dan vraag ik als er dingen zijn dat ik kan doen voor een goeie revalidatie. Ik wil en ik zal opnieuw op mijn paard rijden!! (Nu zelf ook ng voor de volle 100% overtuigd raken hiervan.)
Heb vannacht voor het eerst op mijn zij geslapen. Wat deed dat goed voor mijn rug!
Vandaag waarschijnlijk geen Do te zien :( maar morgen wel *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:21

O ja, je paard heeft voorlopig vakantie.