Hoe omgaan met de pijn van een ander?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Hoe omgaan met de pijn van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:15

Zie titel.

Even een situatieschets: Vrouw, 55 jaar, heeft geregeld pijn in nek, schouders en rug. Na meerdere onderzoeken en jarenlang fysiotherapie zijn ze erachter dat het 'gewoon slijtage van de spieren' is. Er is geen sprake van reuma en de gewrichten lijken in orde. De spieren zouden over de jaren veel teveel zijn belast en zijn nu niet meer te herstellen. Het motorrijden heeft ze hiervoor op moeten geven en ze merkt dat veel andere dingen ook moeten wijken. Ik merk dat ze dit vreselijk moeilijk vindt, en vooral het om hulp vragen is af en toe nog een struikelblok. Ze werkt niet en is veel thuis. In het huishouden overwerkt ze haarzelf wel regelmatig teveel.

Maar nu die pijn, die pijn is zo onduidelijk. Meestal is de pijn het ergst als ze veel ingespannen heeft of als ze 's nachts slecht slaapt. Nu slaapt ze altijd max. 5 uur per nacht. Als ze echter sport in de sportschool, wordt de pijn minder. De fysiotherapeut en de oefentherapeut Mensendieck hebben haar niet verder kunnen helpen. Momenteel gaat ze soms naar een Shiatsu therapeut om volledig te kunnen ontspannen. Dit helpt, voor die ene dag. De rest van de week moet ze het doen met paracetamol en warmtepleisters. Andere pijnstillers kan ze niet slikken i.v.m. haar medicatie voor diabetes.

De reumatoloog heeft gezegd dat ze eventueel naar de pijnpoli kan. Dit wil ze echter zelf niet, omdat ze dit ziet als 'het eindpunt van de behandeling'.

Nu verblijf ik bij haar in huis en zie ik haar elke dag. Ik zie dus ook elke dag haar pijn. Het enige wat we nu voor haar kunnen doen steeds is paracetamol (2x para/coff) halen of warmtepleisters plakken. Een zachte massage werkt ook wel, maar slechts voor eventjes. Ik vind het vreselijk om niks te kunnen betekenen. Ik heb enkele taken in het huishouden overgenomen, maar ze wil niet dat ik alles overneem omdat ze zichzelf nuttig wil blijven voelen.

Maar zoals vandaag, dat ze vannacht niet geslapen heeft, is de pijn in haar schouder heel hevig. Dit is af te lezen in haar gezicht en ze klaagt erover. En ik weet niet wat ik verder nog kan doen. Hebben jullie tips hoe ik verder om kan gaan met haar pijn?

Anoniem

Re: Hoe omgaan met de pijn van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:22

Kijk eens of dry-needling wat voor haar kan betekenen of een osteopaat. Die laatste wordt overigens maar deels vergoed dus ik weet niet of ze dat kan betalen...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:45

Misschien een rare tip, maar een psycholoog zou goed kunnen helpen met de acceptatie van de ziekte, zodra dat beter gaat zou ze ook wat makkelijker los moeten kunnen laten en minder over haar eigen grenzen moeten gaan.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:53

Ik zou toch de pijnpoli proberen ze kunnen daar nog wel eens wat vinden voor de pijn. Dan wordt het leven al iets makkelijker.

Ik weet niet hoelang dit al speelt maar ze moet leren om het te accepteren. Dot is heel moeilijk en duurt bij iedereen anders.
Wat jij kunt doen. Helaas niet zoveel. Er voor haar zijn als ze veel pijn heeft. Je doet al super je best. Echt super!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:56

Ga naar een pijnpoli en zorg voor een goede medische therapeut. Beiden kunnen haar helpen met de handeling van de pijn. Pijnpoli is misschien een eindstation (is niet zo) en kunnen soms wonderen doen op pijngebied. En een goede therapeut kan haar leren omgaan met pijn, daardoor gaat die misschien niet weg maar leert je wel hoe je deze pijn kunt accepteren waardoor hij meestal al als minder erg ervaren wordt.

Helaas ben ik ervaringsdeskundige (fijn woord eigenlijk) op gebied van pijn. Vanwege meerdere problemen heb ik eigenlijk constant pijn in meer of mindere mate die mijn leven soms flink verstoren. Soms continue zeurend aanwezig ook in rust tot heftige pijn en niet eens een sok kunnen verdragen. Zowel pijnpoli als revalidatie met de nodige psychotherapie hebben me daarin heel goed kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-02-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:57

LZP -> MWS

singa

Dat is inderdaad heel erg moeilijk om mee om te gaan, Denise. Weet in ieder geval dat je zeker niet niks voor haar betekent! Er zijn voor haar, luisteren naar haar geklaag, haar helpen bij praktische dingen (enkele dingen uit het huishouden, haar paracetamol en warmtepleisters aanbieden, ...) betekent hoogstwaarschijnlijk al heel veel!! Het feit dat je er hier een topic over opent zegt eigenlijk al voldoende.

Je kan de pijn helaas niet wegnemen, je kan wel haar leven aangenamer maken, en daar ben je nu al goed mee bezig!

Anoniem

zonnebloem18 schreef:
Misschien een rare tip, maar een psycholoog zou goed kunnen helpen met de acceptatie van de ziekte, zodra dat beter gaat zou ze ook wat makkelijker los moeten kunnen laten en minder over haar eigen grenzen moeten gaan.

Mee eens. Het is volgens de arts een kwestie van accepteren blijkbaar (er is, hoe vervelend ook, niets aan te doen). Wellicht maakt dat de stap om naar de pijnpoli te gaan wat makkelijker.

Wel erg vervelend zeg :(:)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:59

Voor "dit soort pijn", ga ik om de 2/3 weken naar de fysio voor dryneedling. Werkt heel goed bij mij, waardoor de pijn veel draagbaarder blijft.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:01

Ik herken het. Mijn moeder heeft fybromialgie en nog andere dingen. Ze heeft elke dag pijn, dan weer in haar rug, dan nek etc. Ik heb het op een gegeven moment los kunnen laten. Ik vind het erg vervelend voor haar en ik zie dat ze er ook psychisch onder lijdt, maar ik heb mijn eigen problemen en leven. Bij mij was het puur tijd. Heel raar/naar, maar op een gegeven moment 'went' het dat ze pijn heeft.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:01

Heel veel sterkte toegewenst, ik sluit me aan bij bovenstaande reacties...

Zou je mij een PB willen sturen hoe ze dit hebben onderzocht (slijtage spieren)? Zelf heb ik een soortgelijk iets, heb werkelijk alle therapieën geprobeerd, van fysiotherapie tot cranio sacraal, daarnaast ook dry needling, pijn poli en ga zo maar door...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:55

Pijnpoli kan ze altijd heen.
Of ze iets kunnen betekenen voor haar weet ik niet. Ga je niet dan weet je zeker dat het niet helpt.

Aanvaarden van de pijn voor haar zal biet makkelijk zijn.
Hulp van een psycholoog kan een uitkomst zijn.

Ik snap heel goed dat ze zelf dingen wil blijven doen.
Gewoon om zich nuttig te voelen.
Jullie zouden wel kunnen afspreken welke taken nog haalbaar zijn voor haar om te doen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:46

Ik ben zelf chronisch pijnpatient en heb veel baat bij revalidatie gehad. Daar zat ook een stuk begeleiding van psycholoog bij en hoe goed om te gaan met wat nog wel kan.
Pijnpoli heb ik ook gedaan, maar hielp telkens maar tijdelijk en dan zijn de behandelingen in mijn geval (zenuwen) te zwaar en de teleurstelling, als het weer voorbij was en de pijn weer volop terug kwam.
Ik heb gelukkig wel medicatie voor de pijn, anders is het niet te doen.
Als ik jouw was dan zou ik eerst eens een goed gesprek met haar hierover hebben. Dingen die ze echt niet meer kan zou jij dan kunnen overnemen of door anderen. Haar laten weten dat ze het niet alleen hoeft te doen en dat ze gerust mag aangeven als het even niet kan.. Dat geeft al heel veel rust bij haar denk ik. De weg die ze wil gaan volgen moet ze zelf uitdokteren. Sommige dingen kunnen helpen en een beetje verlichting kan al een boel schelen. Acceptatie van wat ze nog wel en niet kan is heel belangrijk! Daar kan een revalidatiecentrum misschien bij helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:14

Bij pijnlijke spieren denk ik altijd: pH papier bij de drogist halen, op de eerste spugen en op de tweede plassen. Een verzuurd lichaam, onjuist pH gehalte is makkelijk aan te pakken. (Bijv baden in natrium bicarbonaat, anders eten, etc.)

In het alternatieve circuit (gebaseerd op het werk van de arts Hessel Keppelink) is er een protocol: vitamine D, curcuma, L-Theanine en de stof PEA (maar een nadeel: het opbouwen van PEA duurt plm drie maanden).

Voor haar kan een psycholoog zin hebben: zo veel pijn en zo weinig perspectief: brrr!

En voor jou kan het zin hebben om eens te kijken naar 'de reddingsdriehoek. Er is een onduidekheid qua taal: zij heeft pijn, dat is een feit. Feitelijk kun je zeggen dat ze slachtoffer is: de artsen kunnen haar niet helpen - erg naar! Het woord slachtoffer in de reddingsdriehoek kun je vaak maar beter vervangen door "zielepiet": iemand die een al dan niet reele kwaal gebruikt om anderen te manipuleren. Zij doet dat niet, zo te lezen.
Maar omdat haar pijn begrijpelijkerwijs naar voor jou is, loop jij de kans om de reddersrol op je te gaan nemen - doe dat maar niet...
Sterkte voor jullie allebei!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:17

Je zou PEApure kunnen proberen, dit mag samen met medicatie. :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:29

Gaan wandelen in de natuur. Natuurlijk met een kort rondje beginnen. Buiten zijn is goed voor mensen. Als ze dan niet geholpen wil worden kan dat helpen om de ontspanning te vinden die nodig is en het is geen zware belasting voor de spieren.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:12

Wat enorm naar zijn dit soort situaties altijd!

Ik denk dat inderdaad een psycholoog fijn zou kunnen zijn, al is het gewoon voor haar om zich even te kunnen uiten zonder dat ze zich als last voelt. Mensen vergeten soms dat ze een aanwinst zijn in je leven ipv een last en zijn als de dood dat te worden.

Daarnaast is misschien zo'n revalidatie centrum waarbij ze je proberen te helpen/leren omgaan met chronische/blijvende klachten een idee? (Of is dat een pijn poli?)

Heel veel succes en sterkte

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:13

Eh, ik lees nergens dat ze niet geholpen wil worden.

(Dat ze niet naar de pijnpoli wil kan betekenen dat ze iets achter de hand wil hebben voor als het echt niet meer zo gaat. Niet dat ze hulp afwijst of pijn zou willen hebben oid.)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:27

_Denise_ schreef:
De reumatoloog heeft gezegd dat ze eventueel naar de pijnpoli kan. Dit wil ze echter zelf niet, omdat ze dit ziet als 'het eindpunt van de behandeling'

... maar ook een mogelijk begin van een betere kwaliteit van leven (ondanks aanwezigheid van pijn)
Als ze al zoveel geprobeerd heb, is het onwaarschijnlijk dat een volgende behandeling (welke dat ook zal zijn) ineens wél een hele berg verbetering zal geven.

Voor jou: neem haar ongevraagd werk uit handen. Zelf vragen zal ze nooit doen, maar ze zal het zeker waarderen! Let er wel op dat je haar niet álles uit handen neemt, ze wil zelf ook nog iets bij kunnen dragen. Maar de echte zware dingen zou jij bvb met een ander familie/gezinslid over kunnen nemen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:35

Paracetamol heeft pas een goede werking al je het verdeeld over de dag slikt, dus ook meer dan 2 tabletten per dag. Misschien moet ze even overleggen met de huisarts. Vaak mag je wel 6 tot 8 tabletten per dag, verdelen over 3 of 4 keer. Als je het ritme volhoud ga je pas resultaat merken. Maar ik weet natuurlijk niet of deze mevrouw dat zomaar mag verhogen, dus wellicht even met de huisarts contact opnemen.

Verder valt er natuurlijk nog genoeg te doen aan therapie, massage of bijvoorbeeld andere weldaad die lekker is voor je spieren zoals sauna of infrarood.

Bij een pijnpoli kun je bijvoorbeeld een tenskastje krijgen om maar een voorbeeld te geven. Kortom nog genoeg te proberen en zeker niet het eind.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:42

RoodZonnetje schreef:
_Denise_ schreef:
De reumatoloog heeft gezegd dat ze eventueel naar de pijnpoli kan. Dit wil ze echter zelf niet, omdat ze dit ziet als 'het eindpunt van de behandeling'

... maar ook een mogelijk begin van een betere kwaliteit van leven (ondanks aanwezigheid van pijn)
Als ze al zoveel geprobeerd heb, is het onwaarschijnlijk dat een volgende behandeling (welke dat ook zal zijn) ineens wél een hele berg verbetering zal geven.

Voor jou: neem haar ongevraagd werk uit handen. Zelf vragen zal ze nooit doen, maar ze zal het zeker waarderen! Let er wel op dat je haar niet álles uit handen neemt, ze wil zelf ook nog iets bij kunnen dragen. Maar de echte zware dingen zou jij bvb met een ander familie/gezinslid over kunnen nemen :)

"Eindpunt van de behandeling"?

De mevrouw is toch al 55 jaar! Als dit bij haar wel zou werken, zou dat toch een uitkomst zijn om de rest van haar leven met minder pijn te leven. 55 is toch niet te jong om eens een gokje te wagen of dit iets op kan lossen, al is het maar een beetje. (ik was 25 toen ik naar de pijnpoli ging, helaas zonder resultaat). Als zij niet wil, dan moet het toch niet een soort van 'jouw probleem' worden..

Dit is verder niet aanvallend bedoeld, maar als je pijn hebt, en je wilt er vanaf, dan laat je daar toch iets aan doen als er nog opties zijn om te proberen of moet het dan NOG erger worden...

Als laatste optie heb je nog psychosomatische therapie, welke haar leert om de pijn te accepteren..

Maar volgens mij dwalen we een beetje af, hoe jij het beste hiermee om kunt gaan.. Ik denk dat een goed gesprek uitkomst kan bieden, misschien wil ze daardoor nog iets proberen, als ze ziet dat jij er ook veel moeite mee hebt en het zo niet langer kan.

PS. Ben nog even nieuwsgierig hoe ze bij haar dit hebben gediagnosticeerd, omdat het sprekend lijkt op de klachten die ik heb, die volgens 'sommige' artsen niet door mijn scoliose veroorzaakt worden.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:46

Waarom slikt ze paracetamol? Wil ze geen sterkere pijnstiller of mag ze dat niet? De reumatoloog kan veel betere pijnstilling voorschrijven.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:50

Is ze al eens bij een osteopaat geweest? Zo niet zou ik daar zéker eens naar kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:52

Coentjuh, dat mevrouw dat ziet als eindpunt van behandeling heeft te maken met het niet kunnen accepteren van de pijn. Dat heeft niets met niet willen te maken. Ik raad inderdaad als eerste therapie aan om het te accepteren zodat die stap wat kleiner wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:10

Jij kan in feite niks doen. Zij moet het doen. Zij is de enige die hier beter mee om kan gaan. :) Als ze dat niet wil en liever zwelgt in zelfmedelijden, dan kan jij daar weinig aan doen. :)
Je kan haar hoogstens motiveren om naar de sportschool te gaan ipv het huishouden te doen met het argument dat ze dan minder pijn heeft en dat dat een stuk nuttiger bezig zijn is dan het huishouden in haar geval.