Aanhoudend last van rug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Aanhoudend last van rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:03

Heyhoi bokkers,

Ik loop hier nu al een tijdje mee en weet niet zo goed wat ik ermee moet. Ik heb het gevoel sowieso niet helemaal goed in mijn lichaam te zitten, maar vooral vaak last van mijn rug. Of ik nou gebogen of recht zit, of lig of sta. Ik heb altijd wel zo'n gevoel alsof ik iets zwaars getild heb en dus een zeurende pijn in mijn rug krijg. Ik heb een vrij zware boekentas maar ik neem ook echt alleen maar mee wat écht per se mee moet naar school, dus veel kan ik daar niet aan veranderen helaas... Hierdoor ga ik vaak ook in de meest onmogelijke houdingen achter mijn bureau hangen om mijn rug maar te ontlasten, met als gevolg alleen maar nog meer last van mijn rug. Wie herkent dit probleem /weet een oplossing?

_Ashii_

Re: Aanhoudend last van rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:06

Ga eens even langs de fysio. Voor de zekerheid. Grote kans dat je spieren vast hebt zitten etc.
Heb het ook gehad. Heb vorig jaar door een verkeerde houding 6 maanden zeker bij de fysio rond gelopen, maar dat kwam door me knie waar iets niet mee klopte.
Heb nu weer last van me rug maar dat komt door een slecht matras op het bed. Nieuwe is onderweg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:07

Ik zie dat je 17 bent, ik herken je gevoel heel erg en bij mij was het voordat ik serieuze schade opliep scoliose. Ontstaat vaak door een slechte houding en komt erg veel voor bij vooral lange adolescenten. Misschien de moeite waard om eens mee naar de huisarts te stappen? Ik heb naar aanleiding van m'n scoliose therapie gehad bij een mensendieck therapeut en die heeft me toen heel erg veel geholpen met mijn houding door een paar simpele oefeningen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:07

Hey Morgane,

rugklachten zijn erg vervelend (ik weet er helaas veel van) maar moet je vooral ook zeker serieus nemen! Dus ik zou er in de eerste plaats eens met een arts over spreken en vragen of er niet geröntgt kan worden. Dat lijkt me stap één. Als daar alles in orde is door naar fysiotherapeut...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:12

Het "probleem" is denk ik ook deels dat mijn bureau/stoel/laptop verhoudingen niet helemaal kloppen. Staat mijn stoel hoog genoeg dan is mijn bureau net hoog genoeg om aan te schrijven, maar weer te laag om aan de laptop te werken.

Ik ben niet ontzettend lang (1.70) maar heb dus wel vaak een niet al te beste houding... Daar probeer ik uiteraard wel aan te werken. Ik vraag me af of het niet ook een soort gewenning aan het opeens rechter lopen kan zijn.

Heyy Soesita haha, ja ze zijn zeker vervelend... Kan je daar gewoon een afspraak bij de huisarts voor maken dan?

Misschien ook niet om onopgemerkt te laten: Ik heb ook als ik zonder zadel gereden heb (en dus recht móét zitten) belachelijk veel pijn aan mijn borstkas en rug, zo erg dat ik er vaak niet van kan slapen zonder de maximale dosis paracetamol.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:14

je kan ten alle tijde naar een huisarts toe stappen :) dus ook voor zoiets.
Rug klachten zou ik inderdaad zoals hierboven vernoemd zeker serieus nemen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:16

Dan zal ik eens kijken of ik binnenkort bij de huisarts binnen kan wandelen. Ik hoop alleen niet zoals ik vaak hoor in een van-het-kastje-naar-de-muur situatie te belanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:16

Ik zou inderdaad (zoals hier is aangeraden) even foto's laten maken zodat je weet of het iets aan je wervels is, zoals bijvoorbeeld scoliose. Mocht dat niet zo zijn zou ik naar de fysio of manueel therapeut gaan om eens even lekker gekraakt en gemasseerd te worden, dat verricht hier echt wonderen :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:18

Dat kan ik dan inderdaad eens uit gaan zoeken. Hopelijk is het 'maar' een slechte houding hihi.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:18

Train je je buikspieren? Die zijn heel belangrijk. Dan hoeven de spieren in je rug je niet alleen te dragen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:21

Ik train ze wel, maar niet intensief of vaak. Ik vind dat nogal moeilijk omdat we een gast leraar op school hadden die ons een workout liet doen, maar vertelde dat dingen als situps goed zijn voor je buikspieren maar ontzettend slecht voor je rug.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:30

Dat je trouwens pijn hebt aan je rug nadat je hebt paardgereden zonder zadel komt omdat je dan wel rechtop zit.
Je hebt eigenlijk continu een slechte houding om het maar even zo te zeggen door die boekentas en zithouding aan je bureau. Hierbij ervaar je last van je rug. Als je gereden hebt, heb je eigenlijk uit gewoonte met een rechte rug gereden wat dus wederom voor last aan je rug veroorzaakt doordat je hem wel in een juiste houding hebt. Snap je? Dus dat eens zo pijn

Wandel gewoon volgende week even bij je huisarts binnen. Laat je voor de zekerheid even nakijken op alles zoals scoliose inderdaad en misschien helpt de fysio je er makkelijk vanaf :) wie weet! Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:35

Ja dat klopt zeker Ashii. Het is ook zo verleidelijk om onderuit te zakken als je moe begint te worden (na school/paarden in de ochtend/voormiddag). Maar dat is ook iets waarbij ik strenger voor mezelf moet zijn. Misschien ook eens kijken naar zo'n yogabal, die schijnen goed te helpen bij houdingproblemen. (of zo'n zadelstoel, aangezien ik toch recht zit op een zadel :') )

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:39

Bal of balansstoel is zeker een goed idee en algemeen op je houding letten ook, maar allereerst gaan nakijken of er constitutionele problemen zijn. Dan naar fysio om er leren mee om te gaan en als ook dat niet helpt pas op zoek naar hulpmiddeltjes die de klachten kunnen verlichten maar de oorzaak niet wegnemen. :)*

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:40

Haha ja dat is inderdaad de goede volgorde, ik betrap mezelf er vaak op daar te snel in te willen gaan. :+

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:45

Mijn probleem kwam vooral vanuit me knieën. Die staan erg naar binnen gedraaid, met name me rechter. Dat is me probleem knie. En vorig jaar heb ik verstapt of iets? ik weet het niet maar heb daar erg last van gehad. In heerlen hebben ze toen een MRI en foto's gemaakt zonder resultaat. Bij mitralis heb ik een echo laten maken, zonder resultaat. Toen naar Sittard daar ook een MRI en foto's ook zonder resultaat. Uiteindelijk me laatste hoop gezet op de fysio. Ook hun een echo gemaakt, hun zagen een irritatie op de kniebanden en hij had me kraakbeen gemeten. Was wat aan de lage kant vond hij maar kon er mee door maar verder was alles in orde. Toen kreeg ik schokwave therapie op me knie en werd me rug weer gecorrigeerd omdat die scheef was door het scheef lopen. Was een lang en vrij pijnlijk proces.. Heb toch zeker 6 maanden bij de fysio rond gelopen.
Heb toen ook de pech gehad dat een paard me op de slechte knie getrapt had. Dus een flinke kneuzing in de knie zelf zat er ook in. Me rug heeft in die maanden tijd ook de nodige klappen gehad. Verkeerd niezen waardoor spieren in me linker schouder vast schoten en me rug :') paard rijden mocht ik toen ook niet omdat die schokken weer me spieren konden vast zetten.
Heb me ook steunzolen laten aanmeten en die hebben me ook erg geholpen :)
Moet zeggen na die 6 maanden heb ik er wel erg profijt van gehad en het gaat stukken beter nu! Met knie en rug :D