Misbruik/geweld in een relatie...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Misbruik/geweld in een relatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:41

Veel mensen hebben er een mening over.....en veel mensen zwijgen er daarom over.

Misbruik, geweld in een relatie.

Er wordt vaak gezegd "ga toch weg bij zo'n vent". "Je laat het jezelf aandoen".
Ja, en nee. Op zich kan je zeggen, ieder mens heeft een keus... :j
Maar als de keus bestaat tussen de bekende weg(slaan,misbruik,noem het maar)of de onbekende weg(wat gaat de dader dán doen)...
Dan kiezen veel mensen toch om te blijven.

Ik ben benieuwd wie hier nog meer slachtoffer zijn geweest van geweldig of/en misbruik in een relatie.
Dit topic open ik niet voor nare verhalen of aandacht,maar wel omdat ik het fijn zou vinden om er eens openlijker over te kunnen praten, zonder dat ik teveel in details wil treden (per pb wel).

Ik was jong, ik was beinvloedbaar, ik zat in een nare situatie en was een makkelijke prooi.
Helaas nu ruim 12 jaar later nog steeds regelmatig last van de gevolgen, herbelevingen in de nacht, soms angst op bepaalde plekken....
Altijd hoop ik nog op een excuus van zijn kant, wat echt nooit zal komen...

Houd het topic svp netjes///

magicmist

Re: Misbruik/geweld in een relatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:43

hier ervaring mee, helaas. weggaan is makkelijker gezegd dan gedaan.
je geeft om iemand, weet niet wat ie doet als je weggaat. je slaat een voor jou onbekende weg in.

gelukkig nu 13 jaar verder heb ik er weinig last meer van na een hoop therapie en begeleiding. maar het is iets wat je altijd met je meedraagt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:46

Ja, gaf jij om diegene?
Ik in het begin zeker wel. Bij mij duurde het ruim 3 jaar, durfde te vertrekken toen hij aan de andere kant van de wereld zat.
Helaas nam hij toen ook gelijk vliegtuig terug en veel gedoe geweest met bedreigingen.
Op het laatst(nouja, vrij snel al...)gaf ik niet zoveel meer om diegene...

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:52

nja geven om.. Het eerste jaar wel. Daarna was het meer angst denk ik voor het onbekende.
Het duurde bij mij 4 jaar totaal dat ik durfde te vertrekken nadat het compleet uit de hand liep en eindelijk mijn ogen open gingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:54

Ja herkenbaar de angst. Vooral als er gedreigd wordt, wat diegene allemaal zal gaan doen als je vertrekt.
Ik ben weleens vertrokken maar kwam altijd terug...

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:56

ik ben ook meerdere malen vertrokken en altijd weer teruggekomen.
Wat ook meespeelde was dat hij altijd beloofde het beter te gaan doen etc etc. ik geloofde hem. maar na de laatste keer dus niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:09

Bah Kim, wat verdrietig voor je moeder. (en voor jullie, als gezin).
Herkenbaar hoor die meningen.
Ook krijg ik vaak het verwijt 'je ouders hadden moeten ingrijpen'. Wat misschien wel zo is, maar soms zijn zaken niet zo zwart-wit.

Gaat het wel goed met je moeder nu?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:15

Anoniem schreef:
Ja, gaf jij om diegene?
Ik in het begin zeker wel. Bij mij duurde het ruim 3 jaar, durfde te vertrekken toen hij aan de andere kant van de wereld zat.
Helaas nam hij toen ook gelijk vliegtuig terug en veel gedoe geweest met bedreigingen.
Op het laatst(nouja, vrij snel al...)gaf ik niet zoveel meer om diegene...

Ik heb het zelf gelukkig niet meegemaakt. Maar ik lees jou verhaal en het komt me erg bekend voor. Heb jij hierover misschien een keer een artikel geschreven op een site?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:18

Nee, ik heb er nooit iets over geschreven naar mijn weten.... :D

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:20

oh haha, op ze.nl stond namelijk een artikel over iemand die gevlugd was toen haar vriend in het buitenland zat en zij is toen ook bedreigd. Kan zo snel het artikel niet vinden maar als je het wil lezen, het was in de categorie the break-up.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:22

Ik zal eens zoeken. Maar, dat heb ik iig niet geschreven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:29

Ja, ik vind dat altijd heel tricky.
Als ik nu terugdenk, betrap ik mijzelf soms ook op de gedachte "waarom ging ik niet'.
Maar zo iemand heeft je zó in de tang, dat je gewoon echt murw wordt.
Helemaal als je kinderen erbij betrokken worden lijkt me.
Ja, heel plat gezien had ze "moeten"gaan. Uit bescherming voor de kinderen.
Maar: ik kan me honderden reden indenken waarom ze niet is gegaan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:31

Ik denk dat het je nog gaat verbazen hoeveel vrouwen er in zo'n relatie hebben gezeten. En ik denk dat zeker gezien de laatste tijd de familiedrama's etc zo in het nieuws komen, dit ook een soort van angst geeft. Want stél dat... Jouw partner nou net degene is die van het dreigen tot de daad komt?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:39

Ik denk dat het als buitenstaander onmogelijk is om uitspraak te doen over hoe en wat van zo'n relatie. Heel makkelijk en snel gezegd: "je moet hem maar verlaten!" Was het maar zo eenvoudig. Ik kan me er niet veel bij voorstellen maar zal in elk geval nooit een oordeel vellen.

Mijn buurvrouw, die rond de 80 jaar is, opent de deur af en toe met een blauw oog. Zij heeft mij al vaak laten voelen hoe erg ze haar man haat, hoe hij haar in hun huwelijk heeft 'ingeluisd',... en toch houdt ze het al een heel leven met hem uit. Ik denk dat er veel meer achter zit en vind het ook jammer dat er nog steeds zo'n groot taboe over heerst.

Vind het in elk geval erg sterk voor de vrouwen die toch hun vrijheid durven herwinnen!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:39

Niet helemaal het zelfde mee gemaakt maar ook mishandeld toen de relatie net uit was. Kon ook moeilijk bij hem weg blijven. Hebben nog zeker een half jaar intensief contact gehad. En toen ontmoete ik een geweldig iemand (is gewoon een vriend) en toen kon ik het contact afkappen.

Maar heel moeilijk in het begin. Vooral omdat ik alles nog steeds met hem wilde delen...

Hij heeft nu weer een nieuwe vriendin en ik ben nog steeds alleen. Heb een aardige knauw aan mijn vertrouwen in mannen er aan over gehouden.

Dit alles is in juli alweer twee jaar geleden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:41

Ik denk dat je als buitenstaander makkelijk praten is, en lastig oordelen.
Maar wat als de dreigementen zoals bij KoudbloedKim toch echt gebeuren? Het kunnen loze woorden zijn, maar misschien als een man zich zo kwaad maakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:50

Ja, je weet het niet.
Mijn ex is opgepakt omdat hij bewapend naar ons huis kwam(en belde dat hij eraan kwam, de sukkel).

Ik had gewoon veel last van schaamte. Was ook nog jong. Wilde/kon het met eigenlijk niemand delen.
Breuken heb ik altijd over gelogen.

Azara, wat naar dat het bij jou nog ná de relatie ontstaan is. Dan verandert volgens mij ook gewoon je hele herinnering van de relatie die je had. Ik hoop dat jij ook met de tijd weer een fijne partner vindt!

Robin, wat verdrietig....op die leeftijd....waarschijnlijk al een eeuwigheid samen met haar man...Bah...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:46

Wat een verdrietige verhalen :(:)

Ik heb vanuit mijn werk (maatschappelijk werker) enige ervaring met gewelddadige relaties en ik probeer altijd wel te kijken naar het aandeel van de vrouw in de hele situatie. En dan niet als schuldige, maar in de zin van " wat maakt dat iemand jou zo heeft kunnen beïnvloeden?" en "wat moet er bij jou gesterkt/versterkt worden om ervoor te zorgen dat je niet (weer) kwetsbaar wordt voor iemand met verkeerde bedoelingen?". Mijn ervaring is namelijk dat er altijd wel iets in deze vrouwen zit dat maakt dat ze gemakkelijk weer bij iemand met verkeerde bedoelingen terechtkomen. Vaak is dit een enorm laag zelfbeeld of een jeugd waarin geen oprechte liefde is gekend. Hierbij scheer ik natuurlijk niet iedereen over één kam, het blijft maatwerk :)

Hoe denken jullie daarover als ervaringsdeskundigen?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:48

Ik denk dat het ook totaal ligt aan hoe de persoon zelf in elkaar zit.

Als ik mij en mn beste vriendin bijvoorbeeld vergelijk in ons doen en laten: ik zou weg gaan en hem nog een trap na geven, zij zou blijven. Niet omdat ze niet weet dat het anders kan, maar omdat ze dat stukje zekerheid mist en daarbij gewoon erg gevoelig is. Ik ben het tegenovergestelde, zou bij de tweede klap al een pets teruggeven en hem letterlijk de deur uittrappen.

1e klap vind ik wel heel kort door de bocht, omdat er zoooooooo ontzettend veel achter kan zitten, denk aan frustraties door niet praten van beide partijen etc. Een eerste zou ik overheen kunnen komen, al ligt het er absoluut aan waarom. Al is het eigenlijk nooit goed te praten :n. Maar in sommige gevallen kan ik het "begrijpen".

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:51

Yv_ schreef:
Ik denk dat het ook totaal ligt aan hoe de persoon zelf in elkaar zit.

Als ik mij en mn beste vriendin bijvoorbeeld vergelijk in ons doen en laten: ik zou weg gaan en hem nog een trap na geven, zij zou blijven. Niet omdat ze niet weet dat het anders kan, maar omdat ze dat stukje zekerheid mist en daarbij gewoon erg gevoelig is. Ik ben het tegenovergestelde, zou bij 1 klap al een pets teruggeven en hem letterlijk de deur uittrappen.

En toch weet je nooit van tevoren hoe je gaat reageren, en hoe het gaat ontwikkelen.

Ik ken meerdere die zeggen/zeiden; als hij dit doet dan doe ik dat.
Ook vrouwen die sterk in hun schoenen stonden en volledig zelfstandig waren.
Helaas bleken toch zij in een gewelddadige relatie terecht te zijn gekomen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:53

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, gelukkig. (ik voel me nu gemeen om 'gelukkig' te zeggen.)
Ik heb er in mijn opleiding heel af en toe wel eens mee te maken gehad, maar nooit veel. Ik kan me wel voorstellen dat het allemaal veel minder makkelijk gaat dan het klinkt. Helemaal bij dergelijke bedreigingen, zoals die hier voorbij komen.
Vind het heel dapper van jullie, dat jullie hier wel uit gestapt zijn en er nu zo over praten met elkaar. Heel veel succes en sterkte en ik hoop echt voor jullie dat dit met elkaar praten helpt en dat nooit iemand dit ooit nog mee hoeft te maken. Y;(

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:55

Corelli schreef:
Wat een verdrietige verhalen :(:)

Ik heb vanuit mijn werk (maatschappelijk werker) enige ervaring met gewelddadige relaties en ik probeer altijd wel te kijken naar het aandeel van de vrouw in de hele situatie. En dan niet als schuldige, maar in de zin van " wat maakt dat iemand jou zo heeft kunnen beïnvloeden?" en "wat moet er bij jou gesterkt/versterkt worden om ervoor te zorgen dat je niet (weer) kwetsbaar wordt voor iemand met verkeerde bedoelingen?". Mijn ervaring is namelijk dat er altijd wel iets in deze vrouwen zit dat maakt dat ze gemakkelijk weer bij iemand met verkeerde bedoelingen terechtkomen. Vaak is dit een enorm laag zelfbeeld of een jeugd waarin geen oprechte liefde is gekend. Hierbij scheer ik natuurlijk niet iedereen over één kam, het blijft maatwerk :)

Hoe denken jullie daarover als ervaringsdeskundigen?

Ik denk dat er al veel voortekenen zijn waardoor de verhoudingen scheef trekken en het uiteindelijk zo ver kan komen.

Een assertief persoon zou dit mi zo ver niet laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:58

Ik ben heel assertief maar er zijn idd bij mij wel redenen dat dit bij mij heeft kunnen gebeuren.
Ga er verder niet op in liever maar laten we het erop houden dat ik door omstandigheden beïnvloedbaar was.

Toch kan je dit volgens mij niet in alle gevallen zo stellen..

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:35

Helaas ook ervaring mee.. En idd weggaan is makkelijker gezegd dan gedaan, vaak is mishandeling niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk zoals bij mij ook het geval was.. En geestelijke mishandeling is vele male heftiger. Ik bleef er bij omdat ex een soort van zelfmoordpogingen deed voor mijn neus om mij maar bij zich te houden op dat moment..
Dit is voor een buitenstaander helaas onbegrijpelijk en nog 3 jaar na die tijd snappen een heleboel mensen het nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:41

Dat is ook heel erg, die dwang...
of het heftiger is, durf ik niet te zeggen. Ik denk dat alles even heftig is. Lichamelijke mishandeling is ook vaak wel samenhangend met geestelijk.

Neemt niet weg dat het allemaal vreselijk is.