Allergisch voor frituurvet?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Allergisch voor frituurvet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:08

Ik zal beginnen bij het begin.

Wij eten eigenlijk standaard op vrijdag patat, weekend begint en mams heeft geen zin in koken dus we eten patat. Vroeger haalden we vaak patat, nu bakken we het al jaren weer zelf.

Nooit heb ik last gehad van klachten na het eten van patat (of ander gefrituurd eten). Een paar jaar terug begon het ineens. Ik werd drie weken achter elkaar wakker in de nacht van vrijdag op zaterdag, kotsmisselijk. Bijzonder om te vermelden ook dat het alle drie de keren tussen 00.00 en 01.00 was. Na een emmer uit de badkamer te pakken, ben ik op mijn rechterzij gaan liggen en met rustig ademhalen en niet bewegen werd de misselijkheid minder en viel ik na een half uur/ uur weer in slaap. 's morgen nergens geen last van en ook gewoon weer zin in eten.

We kwamen er toen achter dat het begonnen was toen mijn ouders ander frituurvet zijn gaan gebruiken. Dus na drie weken weer gauw overgestapt op het oude merk (vloeibaar frituurvet met olijfolie van de AH) en daarna geen last meer gehad.

Tot vorige week, vorige week aten we vroeg voor ons doen, 17.30 in plaats van 19.00 uur. Later op de avond werd ik misselijk, maar doordat ik wat rondliep zakte het binnen een kwartier weg. En vannacht was het weer zover (toevallig aten we ivm griepje van mn moeder en visite gisteren patat). Ik ben om 00.15 uur wakker geworden en was kotsmisselijk, heb een emmer gepakt en ben weer op mijn rechterzij gaan liggen en gaan concentreren op mijn ademhaling. (dan raak ik afgeleid van de misselijkheid) na een half uur weer in slaap gevallen en vanochtend nergens geen last van.

Nu het rare, afgelopen twee keer hebben we gewoon hetzelfde vet in de frituurpan gehad. Ja we hebben een nieuwe fles gehaald, maar op de fles staat niks over een verbeterd recept of iets dergelijks. Ik ga er dus vanuit dat het vet niet verandert is.

Met ander gefrituurd eten gaat het altijd goed (loempia's, etc), als ik patat haal in een cafetaria is dit eigenlijk altijd bij een betere zaak (kwalitaria's etc). Op evenementen haal ik nooit gefrituurd eten uit angst dat het vet daar slecht is. Vet eten als saucijzenbroodjes, kaasbroodjes, pizza, pannekoeken, etc gaat allemaal prima. Het lijkt dus echt om het frituurvet te gaan.

Ik word er een beetje moedeloos van, waarom reageer ik nu ineens ook op het frituurvet waarmee het al zeker drie jaar goed ging? Is er dan toch iets verandert in het recept zonder dat ze dit vermelden op de verpakking?

Verder heb ik een verteringsstelsel waar je U tegen zegt zo sterk. Eigenlijk nooit misselijk (behalve deze geintjes dus), nooit diarree of overgeven na het eten van eten wat over datum is. Nooit opgeblazen gevoel of overdreven rommelende darmen. De misselijkheid zakt ook alleen maar weg als ik op mn rechterzij lig, op mn rug kan nog net maar op mn linkerzij lijkt het erger te worden.

Iemand enig idee? Want om nou elke keer kotsmisselijk wakker te worden in de nacht na het eten van patat is ook zo wat... :')

edit: ik ben verder nergens allergisch voor, reageer alleen overdreven op muggensteken en dazenbeten (enorm opgezwollen delen waar ik gestoken/gebeten ben)
Laatst bijgewerkt door Anoli op 19-02-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady24

Re: Allergisch voor frituurvet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:11

Patat uit de oven eens proberen? Dan weet je gelijk dat het ook echt aan het frituurvet ligt, en kun je toch lekker patat eten :)
Wel vervelend hoor!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:15

Ligt het niet gewoon aan de soort friet? daar al eens naar gekeken? Want als je de ene keer aviko hebt en dan een eigen merk en dan euroshopper misschien reageer je daar op.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:17

kan je galblaas zijn.
en dat gaat opspelen na het eten van vet/gefrituurd eten..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:26

spicegirl schreef:
kan je galblaas zijn.
en dat gaat opspelen na het eten van vet/gefrituurd eten..

Met ander vet eten heb ik nergens last van. Kan bij wijze van een pakje boter opeten en niks merken maar patat of snack gaat dus soms mis.

Merk patat is wel een slimme laura, morgen eens de vriezer checken. Ivy ovenfriet gaat prima, jammer alleen dat je kroket dan niet zo lekker smaakt :')

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:28

Soms heb ik mijn slimme momentjes :')

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:30

mijn dochter had precies hetzelfde.
en dat was dus de galblaas.
altijd kwam het s nachts opzetten..

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:35

Wij bakken ook elk weekend zelf friet maar nooit in frietvet.
Ik heb ooit uit nood zonnebloemolie in de frietpan gedaan en dat is zo goed bevallen dat ik alleen nog maar daar in bak.
Lekker goedkoop ook :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:46

Wij hebben een airfraider. Je kan er van alles in doen. Bijv. Kroketten, friet, aardappelen, vlees, cake, afbakbroodjes. Het wordt gewoon warm en gaar. Dit is puur door warmte en volgens mij ook olie maar durf ik niet zeker te zeggen. Hier zit geen frituurvet in en ik vind de friet nog lekkerder dan uit de frituur. Is ook een stuk gezonder. Meschien is dat wat....
veel succes! Lijkt me erg vervelend.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:49

Ik zou inderdaad ook even controleren of er nu niet wellicht geswitched is van soort friet.
Wanneer is het vet voor 't laatst verschoond, daar zou je evt op kunnen reageren? Of wellicht een snack die er in is gebakken waar jij niet tegen kunt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:55

Wat eet je bij je patat? Kan niet zo zijn dat je juist reageert op de mayonaise of een andere saus?
En eet je alleen maar patat en geen snacks?

Ik word alleen misselijk als de patat op te lage temperatuur is gebakken en net niet gaar is..bleghhh

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:11

Ik eet patat en snacks. Die snacks kunnen heel wisselend zijn van kroket tot bamibal en van frikandel tot mexicano. Saus is mayo en curry maar we hebben hier vaste merken van.

Oud vet zal ik morgen moeten checken maar geloof het niet. Ik houd niet van donkerbruine friet dus misschien idd net niet gare patat, maar moet zeggen dat ik niet het idee heb dat de patat niet gaar is.

Ga morgen wel even opzoeken over de galblaas. :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:32

Het kan ook nog vertraagde lediging van je maag zijn (door het vele vet) of een plotseling bloedsuiker dip. Eens proberen of het helpt als je iets zuurs neemt bij het eten (augurk of een glas sinaasappelsap?) voor het geval het aan de lediging ligt. Zo niet, neem eens een suikerklontje als je zo misselijk bent, hoezeer je ook niets wil eten.

Succes ermee, misselijkheid is erg naar!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:38

Ik denk eerder dat je gewoon niet goed tegen vet kunt en dat heeft niet zoveel te maken met andere vette producten die je eet, vet en vet is niet hetzelfde.
Hoe vaak vervang je het vet en maak je de pan dan goed schoon?
Als het niet gaar zou zijn proef je dat wel en daar wordt je toch ook niet meteen ziek van.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:41

Vroeger bakte wij ook in vloeibaar frituurvet, maar tegenwoordig in frituurolie.. véél gezonder.. _/-\o_
Dat zou je eens kunnen proberen..

Daarbij snijden wij zelf onze frieten van verse aardappelen.. :9 :9
Dat is veel beter (ook vooral ook veel lekkerder!!) dan die klant en klare frieten..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 06:09

Kijk eens op Google bij orgaan klok.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 08:53

Bedankt voor de tips allemaal, ga vandaag eens kijken op google over de galblaas en het ledigen van mn maag en de orgaan klok. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:50

Het is nuttiger om op je linkerzij de gaan liggen in plaats van rechts haha :D

Wellicht eens olie proberen in plaats van vet. Is sowieso gezonder en misschien reageert je lichaam daar wat minder op.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:56

Ik heb nu het ook, maar niet elke dag, en ivm met dieet eet ik ook niet vet, maar juist veel sla en ook koolsoorten. Ik moet as woensdag naar het ziekenhuis voor een echo en bloedonderzoek. Maar bij mij denken ze aan galstenen, of aan een maagzweer of zweertje in de 12 vingerige darm. Vooral wat jij zegt dat het opkomt en naar een kwartier weer weg trekt, en dat je daarbij het beste in die houding kan gaan liggen komt mij heel bekend voor. Ik heb nu een 10 daagse kuurtje gekregen tegen de zweer. Wellicht is het verstandig om naar de huisarts te gaan en dit evt. aan te geven.
Bij mij waren het de eerste paar keren namelijk ook maar een kwartiertje, maar het werd steeds erger, de laatste deed 2 uur, en deed zoveel pijn.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:01

Misschien frituren jullie in arachide-olie, dat is gemaakt van pinda's? Of eet je satesaus?
Ik heb ook een enorm sterke maag, maar in de puberteit werd ik ineens allergisch voor pinda's. Elke keer als ik iets met pinda had gegeten werd ik ook in de nacht misselijk wakker, zodra het er uit was, kon ik weer lekker verder slapen.
Ik zal eens kijken naar welke je snacks je de afgelopen keer hebt gegeten en eens bijhouden wat je eet en of je dan ook misselijk wordt, kan maarzo dat daar wel een patroon in zit.
Een allergie kan spontaan opkomen, dus zal daar wel rekening mee houden.
Sterkte in ieder geval, misselijk zijn is echt heel naar.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 10:24

Satesaus eet ik wel vaker, ook gewoon pinda's en pindakaas. Ik reageer verder nergens op het is nu twee keer gebeurt van het frituurvet wat we normaal altijd gebruiken. De eerste 3 keer kwam dus doordat mijn ouders toen ander vet hadden gebruikt.

Zal eens kijken in de schuur, maar volgens mij gebruiken wij al olie in plaats van vet, maar goed ik noem het altijd vet.

Rare is dat ik er geen last van heb bij een cafetaria. En ik ga er vanuit dat ze daar toch niet hetzelfde vet/olie gebruiken als wij thuis :?

Vind het erg fijn dat jullie meedenken :j
Ik geef trouwens niet over, ik krijg het met rustig ademhalen en op mijn rechterzij liggen onder controle. Heb wel het gevoel alsof ik enorm vol zit op het moment dat ik wakker word. Net alsof alles in mn maag is blijven zitten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 10:44

De vertraagde maaglediging heb ik net gelezen en behalve de misselijkheid afgelopen twee keer heb ik verder geen van de andere klachten.

Galblaas: heb ik ook geen van de klachten van, want behalve deze twee keer ben ik nooit misselijk. Braak ik ook niet (tenzij een flinke griep), geen jeuk, geen gewichtsverlies, etc...

Met de orgaanklok zou het wel uitkomen bij de galblaas. Dus wellicht is het een gevoeligheid voor vet, maar alleen bij een bepaald type vet denk ik dan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:48

Zeer verhit vet is natuurlijk best een aanslag op je lijf, het is zo'n beetje het slechtste wat je in je mond kan stoppen. Dat je galblaas dat niet zo tof vindt is niet vreemd op zich :+

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 10:50

Nee dat snap ik, vind het alleen raar dat ik er nu 2x last van heb en normaal nooit.
Maar we gaan eens wat dingen uittesten om te kijken wat mn lichaam doet :j

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:06

Over de galstenen, normaal gesproken zit de pijn rechtboven, en met misselijkheid enz. Bij mij zat de pijn boven in het midden, en zonder misselijkheid.
Wat op internet staan, zijn de vaak voorkomende symptomen, maar dat hoeft dus niet hetzelfde bij jou te zijn. Het kan dus best galstenen zijn, dit kunnen ze dan zien op een Echo.