Wij eten eigenlijk standaard op vrijdag patat, weekend begint en mams heeft geen zin in koken dus we eten patat. Vroeger haalden we vaak patat, nu bakken we het al jaren weer zelf.
Nooit heb ik last gehad van klachten na het eten van patat (of ander gefrituurd eten). Een paar jaar terug begon het ineens. Ik werd drie weken achter elkaar wakker in de nacht van vrijdag op zaterdag, kotsmisselijk. Bijzonder om te vermelden ook dat het alle drie de keren tussen 00.00 en 01.00 was. Na een emmer uit de badkamer te pakken, ben ik op mijn rechterzij gaan liggen en met rustig ademhalen en niet bewegen werd de misselijkheid minder en viel ik na een half uur/ uur weer in slaap. 's morgen nergens geen last van en ook gewoon weer zin in eten.
We kwamen er toen achter dat het begonnen was toen mijn ouders ander frituurvet zijn gaan gebruiken. Dus na drie weken weer gauw overgestapt op het oude merk (vloeibaar frituurvet met olijfolie van de AH) en daarna geen last meer gehad.
Tot vorige week, vorige week aten we vroeg voor ons doen, 17.30 in plaats van 19.00 uur. Later op de avond werd ik misselijk, maar doordat ik wat rondliep zakte het binnen een kwartier weg. En vannacht was het weer zover (toevallig aten we ivm griepje van mn moeder en visite gisteren patat). Ik ben om 00.15 uur wakker geworden en was kotsmisselijk, heb een emmer gepakt en ben weer op mijn rechterzij gaan liggen en gaan concentreren op mijn ademhaling. (dan raak ik afgeleid van de misselijkheid) na een half uur weer in slaap gevallen en vanochtend nergens geen last van.
Nu het rare, afgelopen twee keer hebben we gewoon hetzelfde vet in de frituurpan gehad. Ja we hebben een nieuwe fles gehaald, maar op de fles staat niks over een verbeterd recept of iets dergelijks. Ik ga er dus vanuit dat het vet niet verandert is.
Met ander gefrituurd eten gaat het altijd goed (loempia's, etc), als ik patat haal in een cafetaria is dit eigenlijk altijd bij een betere zaak (kwalitaria's etc). Op evenementen haal ik nooit gefrituurd eten uit angst dat het vet daar slecht is. Vet eten als saucijzenbroodjes, kaasbroodjes, pizza, pannekoeken, etc gaat allemaal prima. Het lijkt dus echt om het frituurvet te gaan.
Ik word er een beetje moedeloos van, waarom reageer ik nu ineens ook op het frituurvet waarmee het al zeker drie jaar goed ging? Is er dan toch iets verandert in het recept zonder dat ze dit vermelden op de verpakking?
Verder heb ik een verteringsstelsel waar je U tegen zegt zo sterk. Eigenlijk nooit misselijk (behalve deze geintjes dus), nooit diarree of overgeven na het eten van eten wat over datum is. Nooit opgeblazen gevoel of overdreven rommelende darmen. De misselijkheid zakt ook alleen maar weg als ik op mn rechterzij lig, op mn rug kan nog net maar op mn linkerzij lijkt het erger te worden.
Iemand enig idee? Want om nou elke keer kotsmisselijk wakker te worden in de nacht na het eten van patat is ook zo wat...

edit: ik ben verder nergens allergisch voor, reageer alleen overdreven op muggensteken en dazenbeten (enorm opgezwollen delen waar ik gestoken/gebeten ben)