Een goede tandarts, hoe bepaal je dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Een goede tandarts, hoe bepaal je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 13:19

Ik ben vandaag bij een nieuwe tandarts geweest. Mijn oude tandarts is met pensioen, hij had een eenmanszaakje. Een gemoedelijke man, dacht mee en voor mijn gevoel met kennis van zaken en werkend met moderne technieken.

Deze nieuwe tandartsenpraktijk (verhuisd naar hartje centrum) die zijn patiënten heeft overgenomen is overweldigend, wel 6 assistenten, meerdere consult/behandelkamers, hagelnieuwe spullen.

En ondanks dat ze supervriendelijk waren heb ik zo mijn twijfels. Mijn oude tandarts had veel vertrouwen in zijn opvolgers. Maar nu ik daar kwam vertelden ze me minzaam dat zij het heel anders aanpakken dan deze oude man.

Een set foto's een hoop geprik in mijn mond van zowel een assistente en de tandarts. Onder het geluid van vaktermen zonder veel uitleg voelde ik me een beetje klein worden.
Ik mag komende twee weken twee keer terugkomen, eenmaal voor een uitgebreide (50 minuten) reiniging en instructie (deed mijn oude tandarts al tijdens het consult). En eenmaal voor twee vullingen. Daarnaast waren er een aantal risicoplekjes, die moeten onder meerjaarlijkse controle komen te staan.

En nu ben ik weer terug met een unheimisch gevoel en het idee dat me een hoop behandelingen en controles zijn aangepraat die misschien niet per se noodzakelijk zijn.
Of wel, wie weet is mijn oude tandarts juist wat in gebreke gebleven en moet het nu grondig worden aangepakt? Kwaad kan deze uitgebreide aanpak zeker niet. Ik geloof ook zeker dat deze tandarts kundig is.

Maar ik ben geen kenner....
Hoe weet je wat goed is? Waar kan je terecht met vragen over een goede tandarts? Wat is jullie ervaring?

Ik ben verzekerd voor 75% van de kosten, dus dat is niet mijn grootste zorg.

Pluttersput

Re: Een goede tandarts, hoe bepaal je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:50

Meh.. een tandarts die je zo laat terugkomen... Die risicoplekjes, hoe vaak is meerjaarlijks? 2x Per jaar is imo echt wel genoeg. Als het fout is kun je er dan iets aan doen.
Als het je niet bevalt staat het je natuurlijk altijd vrij om gewoon een andere tandarts te zoeken :) Misschien als je hun voorlegt dat je graag uitleg zou willen dat ze dat dan wel erbij geven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:59

Second opinion nemen.
Heb ik ook ooit gedaan bij tandartswissel omdat die ineens wel erg veel wilde doen.
Helaas bleek deze gelijk te hebben en was mijn oude TA nalatig geweest.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:08

Ik ben ook een keer gewisseld van mijn oude eenmanszaak dorpstandarts naar een grote moderne praktijk in de stad.

er bleek toen ook best wat achterstallig onderhoud te zijn, met name in tandsteenverwijdering, spalkje enz. Mijn oude tandarts klonk ook kundig maar was blijkbaar wel makkelijk. Tegenwoordig wordt er toch meer gelet op plak en tandsteen en tandvlees dan toen hij zijn vak leerde denk ik. En als je dan ook nog alleen bent...

Het kan dus dat er wel echt wat moet gebeuren aan je gebit. Maar dan nog vind ik wel dat je mag verwachten dat ze uitleggen wat ze aan het doen zijn, je de kosten uitleggen, waarom iets moet enzovoorts. Het is gewoon slecht vakmanschap als ze je klein e opgelicht laten voelen.

Mijn nieuwe praktijk deed wel van die geintjes als "instructie tandenstokeren" van welgeteld 1 minuut (omdat ik het al wist), waar ze vrolijk 25,- euro voor in rekening brachten. Ook 50 minuten reiniging is hartstikke duur, ik zou duidelijk afspreken dat dat echt de max is en zo mogelijk korter. En inderdaad, meer dan 2 x per jaar controle neigt ook naar geldklopperij. Ik zou dus wel kritisch blijven op je nieuwe praktijk, ook al hebben ze misschien deels gelijk dat er even wat moet gebeuren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:13

Sizzle schreef:
Second opinion nemen.
Heb ik ook ooit gedaan bij tandartswissel omdat die ineens wel erg veel wilde doen.
Helaas bleek deze gelijk te hebben en was mijn oude TA nalatig geweest.

^ Dit heb ik ook gehad. Geen SO gedaan maar de tandarts heeft goede uitleg gegeven en ik geloofde hem eigenlijk wel. Toen de behandeling af was (meerdere vullingen opnieuw zetten) merkte ik dat ik ineens koud water kon drinken zonder pijn, mijn "gevoelige" tanden waren gewoon gevoelig door miniscule gaatjes en slecht gezette vullingen zonder verdoving.

Wat vindt het internet van deze tandarts? Google het een keer, je kunt vaak al een hoop terugvinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:48

Je zou een andere TA nog eens kunnen laten kijken als je het niet vertrouwd.
Ik ben ook na het stoppen van mijn oude tandarts bij een moderne praktijk beland met een peleton aan tandartsen en assistenten , maar mijn gevoel is altijd goed geweest bij die nieuwe praktijk.
Ook ik had achterstallig onderhoud, nieuwe technieken en inzichten dragen daar wel in bij(ze zien meer etc) maar er kwamen wel meer mensen bij mijn oude TA weg met achterstallig onderhoud. Ergens had ik toen oom even de gedachte van "is het echt zo of is het zakken vullen" maar gevoelsmatig zat het goed nu na 5 jaar waarbij de laatste twee jaar/ 4 controles maar 1 keer een gaatje geloof ik wel dat het goed zit zeg maar (naast het feit dat ik de afgelopen twee jaar zonder rustgevende middelen naar de tandarts kan en geen uitstelgedrag meer heb)
Ik zou er in ieder geval niet blij van worden als ik geen uitleg/minimale info krijg. Bij mijn praktijk zijn ze heel scheutig met info en uitleg inclusief beeldmateriaal zoals je foto's erbij pakken en laten zien wat er scheelt.
Als ik jouw gevoel zou hebben gehad dan had ik denk ik een second opinion gewild of een vraag om uitleg etc neergelegd hebben

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:37

Ik zou lekker helemaal op je nieuwe tandarts vertrouwen. 6 assistenten valt reuze mee, wij werken met 10 assistenten. Jongere tandartsen hebben een nieuwere opleiding gehad, letten (over het algemeen) meer op tandvlees problemen dan de oudere garde, (natuurlijk zijn er uitzonderingen) daarom mag je ook gelijk 50 min reiniging ipv 5 minuutjes een onderfrontje schoonmaken. Hier word ook waarschijnlijk helemaal tussen de tanden schoon gemaakt, veel uitgebreider. Precies het werk wat ik ook doe als preventie assistente.

Natuurlijk kan je een second opinion nemen maar waarschijnlijk zeggen deze hetzelfde. En je kan altijd aangeven dat je dingen niet snapt en of ze het wat makkelijker uit willen leggen. Maar als het gaat om vastlegging in je kaart dan gebeurt de communicatie tussen tandarts en assistent gewoon in vaktaal.

Trouwens voor die risicoplekjes lijkt het me sterk als je vaker dan 2x per jaar moet komen. Dat is inderdaad een beetje overdreven misschien. En het allerbelangrijkste: Je moet doen waar jij achter staat. Is het gevoel niet juist bij de behandeling of persoon, vraag er dan naar, geef het aan en anders op zoek naar een tandarts die je wel vertrouwd.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 07:09

Zo te horen heb je een 'tandvleesscreening' gehad, de ruimtes tussen je tanden/kiezen en het tandvlees is gemeten en daaruit zijn verdiepte plekken ontdekt. Dit komt voort uit een tandvleesontsteking, zorg is dus zeker dat je mond goed gereinigd word en jij leert hoe je thuis je mond zo optimaal mogelijk schoon kunt houden. Jammer dat de communicatie tussen jou en de behandelaars niet lekker is gelopen, het had je duidelijk moeten zijn wat de noodzaak hiervan is. Een chronische tandvleesontsteking kan namelijk overgaan in je kaakbot en botverlies veroorzaken.

@waves, bepaalde declaraties moesten een x aantal keren in rekening worden gebracht, bv jouw instructie word voor 20 minuten in rekening gebracht, omdat anders via je verzekering de controle niet worden vergoed. Valt niet onder de noemer geldklopperij. Daarbij is 50min reinigen inderdaad een redelijk kostbare behandeling, maar zeker niet overdreven lang voor iemand waar achterstallig onderhoud plaats moet vinden. 2x per jaar controle is ook vrij normaal voor patiënten met tandvleesproblemen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 09:21

Bedankt voor de berichten. Ik ga in ieder geval voor de komende twee behandelingen. En daar hoop ik dan met een beter gevoel van thuis te komen.

Ik blijf het lastig vinden om een oordeel te kunnen vinden over wat juist is. Natuurlijk is uitgebreid behandelen altijd beter dan te weinig.