Cranio Sacraal Therapie (mensen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Cranio Sacraal Therapie (mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:04

Vorige week ben ik ("toevallig") met een cranio sacraal therapeut voor paarden in aanraking gekomen. Naar aanleiding van het gesprek met haar ben ik me gaan verdiepen in deze therapievorm. Momenteel zit ik aardig in de knoop met mezelf en ik vind het belangrijk om dit zo snel mogelijk op te lossen. Ik ben reeds begonnen met een andere vorm van therapie, maar ik heb het gevoel dat cranio sacraal therapie me misschien extra kan ondersteunen hierin.

Zijn er mensen met ervaringen met deze therapie? Merkte je duidelijk verschil?

SplashIsLief

Re: Cranio Sacraal Therapie (mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 10:36

Is er niemand die ervaring heeft met deze vorm van therapie? -O- Jammer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:52

Nee helaas, ben er ook wel nieuwsgierig naar. Wel heeft mijn paard een keer zo'n behandeling gehad en dat deed hem er goed, kon ik zien.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:10

Ik heb deze therapie bijna 2 jaar terug gehad, maar ben na 3x gestopt. Deed me niets en heb t als zeer nutteloos ervaren.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:23

Mijn hoefsmid doet aan Cranio Sacraal bij mensen. Schijnt een erg fijne therapie te zijn, ik heb geen ervaring.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:54

Ik dacht dat het een onderdeel van osteopathie is. Ga dan naar een osteopaat die lid is van de vereniging dan weet je zeker dat hij/zij een gedegen opleiding heeft gevolgd. Heb zelf geen ervaring met dat gedeelte van osteopathie.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:11

Ik ben heb er wel ervaring mee en vond het erg fijn. Echt een mooie ervaring. Zelf vond ik het heel fijn voor mijn nek. Wat ik ook erg apart vond, was dat nadat ze klaar was ik alle kleuren veel intenser vond dan voor de behandeling.

Mijn huisgenoot is cranio sacraal therapeut voor paarden, honden en mensen.
( zie onderschrift)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:17

Ben ooit begonnen met cranio sacraal opleiding voor paarden, maar had erg veel last van rugpijn en zo. Ben toen daar zelf behandeld geweest, en was een heel vreemde ervaring: hoewel ik niets van emoties ervaarde, voelde ik plots de tranen over mijn wangen lopen, heel vreemd. Daarna kon ik me totaal niet meer concentreren, ik was als in een roes, leek wel alsof ik verdovende middelen gebruikt had of zo (niet dat ik daar ervaring mee heb).

Het heeft het probleem niet opgelost, maar dat wil niets zeggen: arts, osteo, fysio, chiro, accupuncturist... krijgen het ook niet goed.

Mijn hengst heeft er trouwens ook wel baat bij.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:25

Ik heb er persoonlijk zeer goede ervaringen mee. Na een zware whiplash op te hebben gelopen in 2004 waardoor ik weinig meer aan mijn nek, schouders en rug kon verdragen bood de Cranio Sacraal Therapie uitkomst. Tijdens de eerste keer dat ik bij de therapeute was kon ze mijn lichaam in exact dezelfde positie brengen als dat mijn lichaam tijdens het ongeluk in had gezeten. Heel vreemd om te ervaren.
In totaal heb ik bijna 3 jaar lang de Cranio Sacraal Therapie gehad, en dan ongeveer eens per 2/3 maanden. Ik vond het persoonlijk altijd heerlijk, fijner dan een massage of schoonheidsbehandeling. De momenten van therapie waren de momenten waarop mijn lichaam voor 100% kon ontspannen. Ik sliep dan ook gelijk wanneer de therapeute startte met de therapie.
Als ik er nu over nadenk, denk ik dat ik maar weer eens een sessie ga boeken. :D

Mijn lichaam is een stuk sterker geworden na verloop van tijd tijdens de therapie. Zo sterk dat ik nu weer gewoon kan sporten, paardrijden, hardlopen etc. Terwijl de huisarts en doktoren hadden gezegd dat ik dat nooit meer zou kunnen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:37

Ik heb er ook positieve ervaring mee. Vorig jaar op aanraden van Leonie87 naar haar cranio sacraal therapeut geweest, een aantal behandelingen gehad en nog 2 mensen er heen gestuurd die het ook als positief ervaarden. Ben een tijd niet geweest maar afgelopen week weer geweest en merk meteen dat ik een stuk fijner in mijn lijf zit! Meer bewegingsruimte, minder klachten.

Therapeut vertelde me toevallig van de week dat er 2 soorten Cranio Sacraal therapeuten zijn. De een is meer op het lichaam gericht en de ander meer op emotioneel vlak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:05

Interesant! en de totale ontspanning komt dat voort uit de therapie op emotioneel vlak?

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:26

Elisa2 schreef:
Interesant! en de totale ontspanning komt dat voort uit de therapie op emotioneel vlak?

Mijn therapeute maakte een combinatie van beiden. Aan het begin van de sessie even een kort gesprekje van ongeveer 15 minuten met hoe gaat het en waar heb je last van. Daarna mocht ik gaan liggen op de behandeltafel en ging ze aan de slag. De totale ontspanning kwam dan ook op de tafel. Zodra ze ging "wiegen" was ik vertrokken, in slaap dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:52

Dat klinkt heel goed.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 08:24

Bedankt voor alle ervaringen :j
Chita schreef:
Ik dacht dat het een onderdeel van osteopathie is. Ga dan naar een osteopaat die lid is van de vereniging dan weet je zeker dat hij/zij een gedegen opleiding heeft gevolgd. Heb zelf geen ervaring met dat gedeelte van osteopathie.

Klopt :j Ik loop/liep al bij een osteopaat. Lichamelijk gezien heb ik daar wel wat aan gehad, maar ik ben nu vooral op zoek naar ondersteuning op het emotionele vlak.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:38

Ik heb zelf een cursus gedaan waardoor ik een ontspanningsbehandeling voor paarden met Cranio Sacraal kan geven. Ik vind dat ik er na 4 dagen veel te weinig van weet om het professioneel te doen maar als ik het bij mijn eigen paardjes doe merk ik zeker dat ze ervan genieten én ik wordt er zelf helemaal zen van.

Ik heb ook bij een osteopaat gelopen voor een whiplash die ook cranio sacraal gebruikte en vond dat erg prettig. Ik had tijdens de behandeling het gevoel dat ik mijn hoofd even niet zelf hoefde te dragen. Maar in hoeverre het echt hielp weet ik niet.

Voor het emotionele deel wordt ook SomatoEmotional Release gebruikt, een vorm die afgeleid is van Cranio Sacraal therapie

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:40

Uiteindelijk besloten er gewoon voor te gaan en aan de hand van mijn eigen ervaring te oordelen. Vrijdag de eerste behandeling gehad en... voor het eerst sinds maanden voelt mijn lijf ontspannen, al 2,5 dag lang. Zoveel rust. Ik merk ook dat ik anders ben gaan ademen en er weer ruimte komt. Wat super fijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:54

Wat fijn, dat klinkt goed zeg! ik ben benieuwd hoelang het effect aan houdt.