Wanneer zet je de volgende stap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Regallie

Wanneer zet je de volgende stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 11:37

We leven in een tijdperk waarin het vinden van werk niet gemakkelijk is. Gelukkig trekt de economie weer wat aan, maar toch is de werkloosheid nog steeds erg hoog. Bedrijven geven nauwelijks nog vaste contracten. Je mag al blij zijn met een jaarcontract. Maar er blijft altijd die onzekerheid, wordt mijn contract verlengt of sta ik straks weer op straat?

Hoe belangrijk is die financiële zekerheid voor jullie privéleven?

Mijn situatie:

Vorig jaar heb ik samen met mijn vriend een huis gekocht. We zijn inmiddels beide bijna 27. Hij heeft een vast contract en het bedrijf waar hij werkt lijkt weinig last te hebben van de crisis (gelukkig). Ik werk sinds 2011, maar heb wel contracten gehad bij meerdere bedrijven. Nu had ik gehoopt dat mijn contract van mijn huidige werk verlengd zou worden, maar niets is minder waar. Ik sta straks weer op straat (als ik niet binnen paar weken een nieuwe job vindt). Vervelend, maar het is niet anders. We gaan weer druk aan de sollicitatie. Mijn lijntjes zijn alweer uitgegooid en ik zie het ook wel positief in.

Maar dan het "probleem". Mijn vriend en ik willen ook wel graag verder in het leven. We willen allebei wel graag kinderen. Maar wanneer? Je wilt je kindje zekerheid kunnen bieden, ook financieel. Rondkomen van het inkomen van mijn vriend wordt lastig. Ik ben de gene die het meeste geld mee naar huis brengt.
Nu zwanger proberen te worden is geen optie. Stel je voor dat het lukt vindt dan nog maar eens werk. Maar wanneer is het wel een optie? Zwanger worden tijdens een jaarcontract lijkt me ook niet het meest slimme.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Winged

Re: Wanneer zet je de volgende stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:04

Ik denk dat je inderdaad moet kijken of het financieel haalbaar is, maar ook wel zelf moet bedenken wanneer voor jullie de uiterste datum is voor kinderen. En daarnaast; Wie zegt dat het in 1 keer lukt? Of binnen een jaar?

Wanneer het financieel lukt en jullie willen het heel graag NU dan zou ik het leven niet 'on hold' zetten vanwege de economie.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:17

Ik snap jouw situatie wel hoor. Vriendlief heeft een eigen bedrijf, maar dat brengt amper iets binnen door de crisis. Ik heb een vast contract, maar dat is niet genoeg om van rond te komen. Toch willen we graag een keertje verder... De vraag is idd wanneer jullie niet langer willen wachten. Stel een soort van deadline. Je kunt je leven niet eeuwig uitstellen. Aan de andere kant: als je er straks financieel echt heel rot bij zit, is dat geen ideale situatie. Ik zou dan ook wel even wachten tot je iig weer een financiële buffer hebt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:03

Gewoon verder gaan met leven. Ja, een baan is handig en geeft zekerheid maar geen garanties. Die krijg je nooit dus als jullie verder willen en een gezin willen stichten moet je dat gewoon doen. Anders kun je wachten totdat je een ons weegt en gebeurt er nog niks.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 08:34

Bedankt voor jullie reacties.

Jullie zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde. Plan een deadline in. Laat het leven niet afhangen van zekerheid, want die is er nooit.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:39

Vergeet niet dat een vast contract ook niet zalig makend is! Ook daarmee kan je op straat komen te staan. Je hebt nooit 100% zekerheid!

Dus idd als het tijd is is het tijd, vast contract of niet..

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:57

Ik werd zwanger toen we beiden nog studeerden (ongeplanned) en werd tijdens mijn zwangerschap ernstig ziek. Mijn dochter is nu ruim 10 maanden, mijn vriend heeft een goede werkplek, ik ben aan het revalideren en wil daarna ook weer parttime aan de slag wij hebben het makkelijk gered qua financiën.
Het ligt er maar aan hoe duur je het maakt. Moet het een glanzendnieuw kamertje zijn of steek je zelf de handen uit de mouwen met de verfroller en zoek je knappe meubeltjes op marktplaats? Moet er een hele merkgarderobe worden aangeschaft of zijn leuke krijgertjes afgewisseld met h&m en Hema ook goed genoeg?
Zo'n kleintje kost een hoop geld, dus een goede basis is wel zo fijn, maar met een beetje creativiteit komt het echt wel op zijn pootjes!

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:20

Cerilene_ schreef:
Ik werd zwanger toen we beiden nog studeerden (ongeplanned) en werd tijdens mijn zwangerschap ernstig ziek. Mijn dochter is nu ruim 10 maanden, mijn vriend heeft een goede werkplek, ik ben aan het revalideren en wil daarna ook weer parttime aan de slag wij hebben het makkelijk gered qua financiën.
Het ligt er maar aan hoe duur je het maakt. Moet het een glanzendnieuw kamertje zijn of steek je zelf de handen uit de mouwen met de verfroller en zoek je knappe meubeltjes op marktplaats? Moet er een hele merkgarderobe worden aangeschaft of zijn leuke krijgertjes afgewisseld met h&m en Hema ook goed genoeg?
Zo'n kleintje kost een hoop geld, dus een goede basis is wel zo fijn, maar met een beetje creativiteit komt het echt wel op zijn pootjes!

Allereerst nog van harte gefeliciteerd.

We zijn gelukkig allebei wel creatief, dus alles nieuw zal niet gebeuren. Ook niet als we beiden wel werk zouden hebben. We proberen nu ook "zuinig" te leven. Dat moet dus goed komen.

Fijn te horen hoe jullie erover denken.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:15

Ik wilde wachten met zwanger worden bij m'n vorige werkgever op een vast contract.. 2 jaar verder bedrijf failliet..

Toen kwam ik bij m'n huidige werkgever. Waar ik eerst 3x een jaar contract zou krijgen.

Ik heb na de eerste verlenging m'n pil weggedaan.
Toen duurde het een jaar voordat ik zwanger was.
M'n zoontje is nu 2 maanden en ik heb van m'n baas toezegging gehad op een vast contract.
Wij hebben nml net een huis gekocht.

Ik zou zo'n keuze niet laten afhangen van een vast contract.. Tegenwoordig zegt dat niets meer..
Straks lukt het zwanger worden niet 1-2-3 en ben je jaren verder.. Stel je voor dat je dan ook nog 3 jaar op je contract had gewacht!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:23

Ohw, precies de situatie waar ik ook in zit. Man heeft vaste baan, helaas werd mijn contract niet verlengd en volg ik ook nog een deeltijd opleiding.
Helaas kunnen we niet leven van alleen mijn man zijn salaris maar worden we ook al wat ouder, man half de 30 en ik eind 20.

Ik ben ook zo bang dat ik geen werk meer vind en we het financieel dan helemaal niet meer trekken. Maar aan de andere kant.....zou ik er later spijt van krijgen als ik om deze reden nooit aan kinderen ben begonnen?

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 08:59

Kipje39 schreef:
Ik wilde wachten met zwanger worden bij m'n vorige werkgever op een vast contract.. 2 jaar verder bedrijf failliet..

Toen kwam ik bij m'n huidige werkgever. Waar ik eerst 3x een jaar contract zou krijgen.

Ik heb na de eerste verlenging m'n pil weggedaan.
Toen duurde het een jaar voordat ik zwanger was.
M'n zoontje is nu 2 maanden en ik heb van m'n baas toezegging gehad op een vast contract.
Wij hebben nml net een huis gekocht.

Ik zou zo'n keuze niet laten afhangen van een vast contract.. Tegenwoordig zegt dat niets meer..
Straks lukt het zwanger worden niet 1-2-3 en ben je jaren verder.. Stel je voor dat je dan ook nog 3 jaar op je contract had gewacht!

Mijn vriend denkt dat het in 1 keer raak zal zijn :') .. Beetje overmoedig dus..

Ik vind het fijn te horen hoe jullie erover denken en dat ik niet de enige ben in deze situatie.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:03

Regallie schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Jullie zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde. Plan een deadline in. Laat het leven niet afhangen van zekerheid, want die is er nooit.

Wij zitten wat in dezelfde situatie. Ik heb een jaarcontract, mijn vriend is zekerder van zijn werk. Nu willen wij geen kinderen dus dat maakt het allemaal wat gemakkelijker.

Zekerheid heb je inderdaad nooit. Je kan ook prima je werk houden, maar een kindje met problemen krijgen, waardoor alles toch weer moeilijker wordt. Mijn vriend zijn beste vriend gaat binnenkort een kindje krijgen, het heeft helaas een hartafwijking en zal meteen na de geboorte veel operaties nodig hebben.. Niet zoals ze zich het hadden voorgesteld en heel hun leven zal wel op de kop gezet worden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:15

Zit/zat ook in de zelfde situatie maar ben 31 en zwanger nu.

Gelukkig kunnen we in dit huis blijven wonen van salaris vriend maar we zoeken huisje met grond voor onze paarden en dat moet dan echt van 2 salarissen.

Ik werk als accountmanager en heb nu een jaarcontract. Hiervoor had ik een half jaar contract. Baas weet inmiddels dat ik zwanger ben en als mij contract afloopt is kindje half jaar oud.

Door onze leeftijden 31 en 39 nu wilde we niet wachten tot ik over 2 jaar misschien wel een vast contract heb.

Vriend is eigen baas in een sector die het ook niet heel makkelijk heeft. Gelukkig hebben we wel allebei goed gespaard.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:42

Tja hier soortgelijk...

Vriend eigen bedrijf, wat in principe stabiel en fijn loopt. Maar geen vetpot waar we dik van rond kunnen komen zonder mijn salaris.

Ik werk nu op een jaarcontract. Hierna zou ik nog een jaarcontract krijgen. Maar wij hebben ook besloten geen 2 jaar meer te willen wachten. Vriend is 33 en mocht het niet direct lukken is hij ook de jongste pappa niet meer en dit wil hij liever ook niet (no offence!). Daarnaast rammelt het als een malle!

Ik vertrouw er dan maar op dat ik mijn werk goed doe en mijn contract dus verlengd gaat worden. Mocht dat niet zo zijn, geloof ik ook wel weer ergens anders aan de bak te komen. Ik ben de beroerdste niet en wil prima van alles aannemen. Daarnaast heb ik een goede universitaire opleiding en een mooi cv.

Maar spannend vind ik het ook wel....