Angstaanvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BalouArera

Angstaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 20:52

Hallo,
Ik zit sinds een paar maanden met angstaanvallen en aangezien ik er nu écht klaar mee ben, besloot ik na lang twijfelen toch een topic te openen.
Het begon eind december (topic van toen) en is sindsdien alleen maar erger geworden. Als er iets leuks gebeurt of als ik blij ben, gaat er meteen weer een slechte gedachte door mijn hoofd. Daardoor ben ik de laatste steeds minder vrolijk en spontaan. Mijn angsten zijn de hele tijd op de achtergrond aanwezig en ik word er zo ziek van! Letterlijk en figuurlijk.
Mijn angst heeft twee 'vormen'.
- Het einde van de wereld, dat Rusland ineens kernbommen gaat gooien of dat er oorlogen komen die alles vernietigen. Of dat er een epidemie komt, denk aan een nog gevaarlijkere ebola ofzo.
- Alle ellende op de wereld. Kinderarbeid, slavernij, terrorisme, armoede, onderdrukking. Het is gewoon allemaal zo verpest, ik straf mezelf er eigenlijk voor dat ik het zo goed heb ook al kan ik er niks aan doen.

Vroeger was ik ook heel snel bang (vooral 's winters en 's avonds) maar ik dacht eigenlijk dat ik daar nu overheen was. Meestal ging het 's zomers weg maar ik heb zo'n gevoel (aangezien het nu zoveel heftiger is) dat het niet zomaar weg gaat. Ik baal zo dat alle andere mensen van mijn leeftijd zich zorgen maken over jongens en boos zijn dat ze dat ene jurkje niet kunnen kopen. Terwijl ik zit na te denken over kindermishandeling en terrorisme.
Ik heb een vriendin die daar ook heel mee bezig is en zij is er van overtuigt dat de wereld niet lang meer zal bestaan enz. Dat vind ik heel moeilijk want dat triggert mijn angst nog meer. Ook is er de laatste tijd veel ruzie thuis, mijn ouders hebben ruzie, mijn broertjes hebben vaak ruzie en samen hebben ze dan ook nog eens ruzie.

Mijn angsten komen vooral 's avonds in bed (maar dat heb ik een soort van opgelost door rustig naar bed te gaan en dan nog even te lezen enzo) dus ze zijn er ook steeds meer overdag. Het is een soort dingetje in mijn hoofd die iedere keer als ik blij ben, zegt, jij hebt het leuk maar weet je hoeveel mensen het slechter hebben.
Ik realiseer me wel dat ik daar allemaal niks aan kan veranderen maar toch voelt het als mijn schuld. Ik voel me steeds vervelender en ik kan het niet meer negeren.
Weet iemand wat ik kan doen of herkent iemand dit?

Dankjewel als je alles gelezen hebt, ik spring van de hak op de tak, sorry. Alles is me nu gewoon een beetje teveel aan het worden en ik wilde het kwijt voor ik helemaal gek wordt. Bokt leek mij de beste oplossing dus ik heb het maar gewoon meteen geplaatst voor ik ga twijfelen.

Moos99

Re: Angstaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:57

Wat vervelend!
Het is aan de ene kant een mooi iets dat jij je zo bekommert om de rest van de wereld, en ik denk dat we ons allemaal bewust moeten zijn van mensen die het minder goed hebben, maar je begrijpt zelf ook dat we onszelf daar niet voor hoeven/moeten straffen. Heb je er al eens aan gedacht met iemand erover te praten? Eventueel een maatschappelijk werker die jou helpt. Heb je al dingen ontdekt die er tegen helpen, eventueel wat ademhalingsoefeningen of bepaalde afleiding?

Ik geloof dat je hier wel weer vanaf kunt komen! Sterkte met de situatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:06

Eerst en vooral zijn dit geen angstaanvallen. Dit is gewoon een erge vorm van piekeren die je duidelijk erg beïnvloedt in je dagelijks leven. Het lijkt me verstandig om hulp te zoeken zodat het geen al te erge vormen aan gaat nemen (zoals niet meer weg durven te gaan). Aangezien je het in de zomer niet hebt en in de winter wel zou het kunnen dat het een simpel vitamine d tekort is. Dat zorgt ervoor dat je een tekort aan serotonine krijgt en je rot gaat voelen.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:17

Vervelend dat je je er zoveel zorgen over maakt. Ik denk dat je het beste hier met iemand over kan praten, het liefst met iemand die zich vooral bezighoudt met mindfulness. In mijn ervaring heeft dat beter geholpen dan een psycholoog omdat mindfulness zich meer beter houdt met (negatieve) gedachten en hoe die tegen te houden(nou heb ik niet hetzelfde als jij, maar ik ben bij vier psychologen geweest en dat was allemaal niks. Nu voel ik me helemaal op mijn plek bij mijn mindfulness coach en heeft zij in twee 'lessen' me al veel meer geholpen dan die vier psychologen bij elkaar in tientallen sessies). Probeer ook even afstand te nemen van je vriendin als dat lukt, of praat er eens goed met haar over dat je vaak nare gedachten hebt en dat zij dat soms triggert omdat ze er ook over nadenkt en praat. Ik wil je in ieder geval sterkte wensen, zo'n piekerfabriek kan echt heel naar zijn en voor veel stress zorgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:01

Herkenbaar. Wat je zelf omschrijft is goed om te doen; leid jezelf af, ga een boek lezen, maak een puzzel ofzo. Het helpt om er met iemand over te praten, doe dat bij voorkeur overdag, in elk geval niet 's avonds, doe na het gesprek iets totaal anders om je gedachten te verzetten. En accepteer dat de wereld nu eenmaal zo is, je kunt je er nog zo druk om maken, het zal toch niet veranderen. ;)

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 07:59

Ik herken het ook wel een beetje, maar heb het niet zo erg als jij. Vooral als ik dan weer iets op internet lees of op het nieuws zie van alle ellende in de wereld. Ik bedenk me dan gewoon dat ik beter nu lekker kan genieten van het leven! Je kunt er zelf niks aan veranderen. Maar ik snap heel goed dat dat moeilijk is. Ik zou inderdaad eens kijken of je met iemand hierover kan praten.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 12:53

Dankjulliewel, geluk ben ik niet alleen! Ik zit er inderdaad aan te denken om sowieso eens een keer met een vriendin te praten. Ze loopt bij een soort van pyscholoog dus daar kan ik als dat niet helpt altijd eens langs gaan.
Vitamine D pillen had ik nog niet aan gedacht, dat ga ik ook proberen. Heel erg bedankt voor de tips! Daar heb ik veel aan! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:37

Je hoeft niet eens per se naar een psycholoog te gaan. Een praktijkondersteuner van het ggz (even over informeren bij je huisarts) is net een stapje lager maar dus ook wat toegankelijker. Je moet in ieder geval hoe dan ook langs de huisarts voor een verwijzing, mocht je die stap willen nemen. Maar zoals gezegd, omdat je er in de zomer minder/geen last van hebt denk ik dat je het even aan moet kijken en moet zorgen dat je meer vitamine d binnenkrijgt. Wellicht is daar je probleem al mee opgelost en hoef je niet eens hulp te zoeken :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:40

Onverwachte hoek misschien: tekenbeten en dus Lyme kunnen ook paniekaanvallen veroorzaken. Misschien bij jou niet van toepassing, maar zelf wel 3 jaar als psychisch behandeld terwijl ik dus wel ziek was. Dus hoe meer mensen er alert op zijn hoe beter.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:42

Wat al een verschil maakt is met het stoppen van het lezen, luisteren en kijken van het nieuws.
Alles blokkeren en niet meer de wereld op je schouders meedragen.

Misschien een kwestie van je kop in het zand steken, maar voor mij werkt het. Ik kon ook echt beinvloed worden door nieuwsbeelden en er over blijven piekeren.
Anderhalf jaar geleden ben ik gestopt met het nieuws en man...... wat vreselijk heerlijk is dat. Geen ellendige beelden meer in mijn hoofd en niet meer piekeren over alle nare dingen in de wereld. Heel fijn.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:50

Wat is er veranderd rond de tijd of ervoor dat het begon?
Verhuist? Iemand kwijt geraakt? Drankgebruik? Operatie? Ander werk? Gestopt met sporten of de hond uitlaten oid? Anders gaan eten of slapen?
Gebruik je medicatie?

Soms is de oplossing simpeler dan het lijkt, maar voelt dat niet zo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:50

Hoi BalouArera,
Ten eerste: probeer vitamine D - maar wees niet boos als het resultaat een tijdje op zich laat wachten.
Vwb mindfulness: het punt is, om te gaan ""lachen met"" de nare gedachten. Let op: ik zeg niet 'lachen om'!

Dus je hebt het naar je zin - er schiet iets naars door je heen (het hoeft ook niet verbaal te zijn)
...spreek jezelf dan lichtjes toe, "dat die nare stem (of hoe je het maar noemen wilt) jou weer aan het plagen is" -
...en richt je er op, dat die nare 'stem' overdrijft.

Uiteraard: er is veel ellende in de wereld, maar gelukkig ook veel moois.
En het belangrijkste: je kunt als mens kiezen, om het mooie groter te maken en het lelijke kleiner.
Dat laatste kan tegenvallen als je toch al bakken met stress ervaart - val dus niet in die valkuil! !!
Dat je nu veel stress ervaart is naar.
Momenteel is het dus 'deze tijd zo goed mogelijk doorkomen' (zonder jezelf of anderen tekort te doen) - zijn de ruzies uitgewerkt, opgelost of hoe dan ook, kun je je weer richten op je mogelijkheden als mens.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 20:21

Gix schreef:
Wat is er veranderd rond de tijd of ervoor dat het begon?
Verhuist? Iemand kwijt geraakt? Drankgebruik? Operatie? Ander werk? Gestopt met sporten of de hond uitlaten oid? Anders gaan eten of slapen?
Gebruik je medicatie?

Soms is de oplossing simpeler dan het lijkt, maar voelt dat niet zo.

Niks eigenlijk, ik ben in de zomervakantie mijn 3 beste vriendinnen 'kwijt geraakt' als in, we kregen ruzie, hebben dit een soort van uitgepraat en negeren elkaar nu. Een van die vriendinnen mis ik wel heel erg maar ik heb inmiddels wel hele lieve vriendinnen terug gekregen.

Morgen meteen naar de drogist voor vitamine D!
Tekenbeet heb ik niks van gemerkt maar het zou niet zo gek zijn als ik gebeten ben door een teek omdat ik in de zomer heel vaak in de bossen enzo ben, dat hou ik in de gaten.
Het nieuws vermijden probeer ik al zoveel mogelijk maar dat is lastig aangezien het héél veel op de radio komt en die staat bij ons thuis altijd aan. Ook kijkt mijn vader heel vaak het nieuws. Maar als ik het kan ontlopen probeer ik dat wel.
Dat stemmetje omzetten ga ik proberen! Klinkt wel goed!