Zwanger: 2 vragen over rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EsterW

Zwanger: 2 vragen over rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 10:20

Hai!

Ik ben nu ca. 11 weken zwanger, heb een eigen (zeer braaf) paard. De verloskundige geeft aan dat het prima is om door te rijden, zolang het goed voelt. Dus wanneer je last krijgt van je buik, of juist van je banden, bekken etc., dan stoppen. Dat kan na 8 weken zijn, of pas na 32 weken, dat hangt van je eigen lijf af. Dat is ook wat ik hier teruglees in allerlei topics.

Ik heb 2 vragen waar ik het antwoord niet precies in andere topics kan vinden:

1) lichtrijden of doorzitten?
Op bokt las ik in een topic uit 2007 dat je beter niet kunt lichtrijden. Op stal hoorde ik juist dat je beter niet meer (te veel) kunt doorzitten, maar juist moet lichtrijden. In beide gevallen had de argumentatie te maken met je bekken en bekkenbodemspieren.

Wat is - voor mijn eigen lijf en/of voor de baby - het verstandigste: doorzitten of lichtrijden?

2) lage rugpijn - wel/niet doorrijden?
Ik zit scheef op mijn paard. Mijn paard is zelf ook scheef. Dat is rijtechnisch onze grootste uitdaging en daarwerken we hard aan, onder meer dus door zo'n clinic houding & zit, maar ik heb ook 'gewoon' wekelijks les. De osteopaat is ook regelmatig bezoeker. Door die scheefheid heb ik sowieso vaak na een goed uur rijden last van mijn onderrug. Is ook een kwestie van ontspanning, goed bekken kantelen en geen holle rug trekken. Dat vind ik allemaal moeilijk.

Echter: ik merk de laatste week dat ik meer en sneller last krijg van mijn onderrug na het rijden. Het duurt ook wat langer voor het wegtrekt. Ik wil eigenlijk niet te snel stoppen met rijden, het gaat verder nl. nog uitstekend en ik ben pas 11 weken zwanger. Ik lees allemaal verhalen over mensen die tot ruim 5 of 6 maanden rijden en dat zit eigenlijk ook in mijn hoofd als doel. Ik heb ook geen rugpijn als ik aan het rijden ben, maar pas erna, als ik al afgestapt ben. Ik wil natuurlijk ook mijn eigen lijf en de baby geen kwaad doen.

Wie weet er meer te vertellen over rijden als je zwanger bent en lage rugpijn als klacht?

Ben benieuwd naar jullie reacties! Dank je wel.

MarianneW

Re: Zwanger: 2 vragen over rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:25

Ik zou geen doel stellen van 5 of 6 maanden, maar gewoon kijken hoe lang het gaat. Luister naar je lijf, en volg je gevoel daarin. Dat ook met doorzitten of lichtrijden, je merkt vanzelf wat jij prettiger vindt.

Ik ben nu zelf 6 mnd zwanger van mijn tweede kindje, maar kan nog wel rijden, maar hoef geen zware dressuurmatige oefeningen te verwachten. Een buitenritje daarentegen is heerlijk :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:26

Ik ben zelf gestopt met rijden met 16 weken. Mijn benen trokken het niet meer.

Verder lichtrijden of doorzitten maakte niet uit.

Ik heb er bewust voor gekozen mijn spieren en banden te laten verslappen die ik nodig had om goed te kunnen paardrijden. En ik heb een goede fysio gezocht die mij erg goed door mijn zwangerschap instabiliteit heen geholpen heeft.

Wat is nou een jaar niet rijden op een pijnvrije zwangerschap en pijnvrij lichaam.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:28

Ook hier iemand die nog een beetje rijd, ben 5 maanden zwanger en stap vooral nog wat rond. Een buitenritje in stap of in de bak.

Merk dat ik echt niet meer wil doorzitten en dat ik uit balans ben.

Ik heb 3 weken niet gereden omdat ik wat klachten had (vloeien) maar ben vorige week (nu alles goed gaat) weer eens opgestapt om een stapritje te maken daar heb ik weinig last van.

Als rijbroek heb ik een endurance broek, die hebben geen knoop en rekt goed mee.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:30

Je kindje zit natuurlijk veilig in je buik, er zal wel een flinke klapper gemaakt moeten worden mocht je een miskraam krijgen.
Ik zelf rij al niet meer, mag ook niet van mijn vriend en mijn pony is niet de makkelijkste. Ben net zo ver als jij.
Maar ik denk dat je het snel genoeg zal voelen aan je bekken/banden en dat je dan echt wel zal stoppen, uiteindelijk wordt opstappen met een toeter van een buik ook een uitdaging.

Het lijkt mij logisch om te gaan lichtrijden, als je doorzit vang je een hoop op met je buikspieren, en deze zijn zich nu lekker aan het verplaatsen, ik heb begrepen dat ik niet teveel aan mijn buikspieren mag werken. Maar heb me er verder niet in verdiept aangezien ik niet meer op stap haha!

Geniet van je zwangerschap :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:34

Ik ben nu 23 weken zwanger en ik rij alleen maar rustige buitenritjes nog..
Bij m'n vorige zwangerschap tot bijna 40 weken Door gereden alleen nu merk ik dat een stap ritje nog wel eens te veel kan zijn :)
Gewoon stoppen wanneer dat voor jou goed voelt en geen doelen stellen :)

Geniet van je zwangerschap!
Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 09-02-15 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:36

Je moet idd geen doel stellen,
je zegt dat je pas 11 weken zwanger bent...ik kon met 11 weken al niet meer rijden vanwege zware BI
In tegenstelling dat rijden soms zou helpen bij bi werkte dit bij mij averechts en had zelfs dagen dat ik amper kon lopen.
Dus gestopt....kindje en mijn eigen gezondheid waren even belangrijker dan het paard.
Destijds heeft iemand van stal af en toe gereden op mijn merrie.
Verder vermaakte ze zich prima in het land met de rest van de paarden.

Luister goed naar je eigen lichaam,
je hebt nu last van je onderrug, dus je lichaam verteld je al dat het nu teveel word.
Ga desnoods lekker stapritjes maken, en dan nog eens kijken hoe het gaat.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:39

Nu al zeggen dat je zolang dit of dat wilt blijven doen is niet slim, zeker niet als je lijf nu al gaat reageren.
Persoonlijk heb ik met 3,5 maand voor het laats gereden omdat het draven echt zeer deed en daarna nooit meer omdat het tijdens de bevalling niet goed ging in het bekken /onderrug.
Je kunt streven naar een doel maar besef wel dat je lijf met iets belangrijks bezig is, en dat zal je lijf altijd voor laten gaan.En moet je dan doorgaan omdat het zo leuk of belangrijk voor jou is?
(natuurlijk is bewegen gezond maar als je teveel doet zal dat niet zonder gevolgen zijn )
Zelfs al is je kindje er dan zul je ook echt nog heel vaak hebben dat het paard er niet van komt om welke reden dan ook.
Ik zou zeggen doe er alles aan om fit te blijven en gezond om juist voor je kind,man en paard te blijven zorgen!
Het is veel erger als je dat niet kunt,lichamelijken geestelijk maar ook om praktische zaken dat is mijn eigen ervaring! -O-

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:44

Ik heb bij de eerste zwangerschap met 16 weken moeten stoppen vanwege lichte bekkeninstabiliteit. Bij de tweede heb ik tot een week voor de bevalling (bevallen met 37 weken) nog een rustig buitenritje gemaakt, dus met 36 weken. En ook tot die tijd gewoon gereden. Hoewel op het laatste hooguit een half uur met veel stappen dus.

Luister naar je eigen lichaam! Als je nu al aangeeft meer rugpijn dan anders te hebben na het rijden, kun je hier zelf wel je eigen conclusie uit trekken.

Qua lichtrijden of doorzitten: volgens mij maakt dat niks uit. Kan weinig gebeuren met het vruchtje. Dat zit veilig. Het is alleen wat voor jezelf het prettigst is. Ik rijd zelf western, dus vond joggen juist heerlijk ontspannen. Dan blijf je dus doorzitten.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:46

Ik (5 maanden zwanger) stap ook maar 1x per week op.

Andere dagen wandel ik (3,5 km) of longeer ik mijn paard.
Dit is voor mij nu een gezonde lichaamsbeweging en paard krijgt toch aandacht en beweging.

Heb mezelf ook geen doelen gesteld, daarmee zou ik mezelf te snel over belasten.

Luister naar je lijf is het beste advies denk ik zo!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:23

Ik heb tot ruim 20 weken doorgereden, draven was enorm oncomfortabel dus ik heb vooral gestapt en in verlichte zit gegaloppeerd. Ik ben wel vrij vroeg gestopt, ik had nog langer gekunt maar ik rij motor voor mijn werk en wilde dat volhouden dus dat had voor mij prioriteit. Dat laatste heb ik gedaan tot 32wkn en toen vond mijn werkgever het beter als ik de tweewieler liet staan.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:26

32 weken zwanger en hobbel nog wat rond. Ik doe vooral oefeningen in stap en af en toe pak ik een drafje/galopje mee.
Ik zou geen doelen stellen maar gewoon kijken tot wanneer je lichaam het trekt! Ik heb een tijdje niet "kunnen" draven omdat mijn buik dat niet fijn vond. Inmiddels vind mn buik het goed zolang ik maar niet te lang draaf.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:40

Ik ben nu 24 weken zwanger en rijd nog, maar wel korter en meer stappauzes tussendoor en maar twee keer per week.
Denk dat je het langste volhoudt wanneer je luistert per dag naar je lijf wat lukt.
Lukt een uur niet dan rij ik een half uur. Last met draven, dan doe ik veel stap en galop werk.
Stappen is sowieso niet belastend in mijn geval. Bij de eerste had ik echter al met 16 weken last van mijn bekken en ben toen ook gestopt.

Vraag 1
Lichtrijden gaat veel beter dan doorzitten, zeker nu ik meer buik krijg.

Vraag 2
Niet doorrijden, gewoon wat korter rijden en wat meer stappauzes nemen.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:46

Ik ben inmiddels 6 maanden zwanger maar ik zit er nog 5x per week op. Stap, draf en galop gaan prima. Lang doorzitten wil niet meer. Verder lukt alles nog, zelf een rit over het strand.

Voor ieder zal het anders zijn. Luister goed naar je eigen lichaam. Ik heb ook geen doel vastgesteld maar geniet van iedere dag dat ik er nog op zit. Werkt mijn lichaam vandaag of morgen tegen dan is het klaar en geniet ik verder vanaf de grond.

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:47

ik heb zelf tot ongeveer 5 maanden gereden half uurtje max
en daarna af en toe een stapritje heel relax

het ligt echt aan jezelf en aan je lichaam wat je wel en niet kunt

ik had meer last van doorzitten dan lichtrijden
maar ik denk dat dit ook verschilt

net als wat hierboven al staat luister naar jezelf
en wie weet voel je je dalijk wat beter en kan je meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:50

Ik ben 3 maanden ver en merk tot hiertoe nog niet veel. Kan nog prima doorzitten, ook wat lage sprongen nemen gaat nog. Hoop echt dat het nog een tijdje zo blijft! Enige waar ik last van heb is m'n conditie die steeds slechter wordt :\

Volgens mij is het onmogelijk te zeggen wat je wel en niet kan doen, ik denk dat je vanzelf wel aanvoelt wat lukt en wat niet :) dus gewoon op je lichaam vertrouwen!

Mijn instructrice is gestopt met 5 maanden omdat het toen pijnlijk werd. 5 maanden hoor ik wel vaker.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:38

Tsja denk dat je echt naar je eigen lichaam moet gaan luisteren, het is echt per vrouw verschillend..

Mijn eerste zwangerschap heb ik echt nog best lang door gereden, was zelfs al 41 weken zwanger en zat nog op een paard (wel van een vriendin die super braaf was, en ook al was het alleen maar stappen voornamelijk of een klein drafje). Maar ik/mijn lichaam voelde me nog super fit.

Mijn 2e zwangerschap moest ik al stoppen nadat ik 35 weken zwanger was want toen kreeg ik te maken met zenuw beknelling in mijn benen.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 09:55

Thnx allemaal!

Jullie hebben natuurlijk gelijk met 'luisteren naar je lichaam'. Ik geloof dat ik een beetje oostindisch doof ben. Voel me verder nog zo fit en geniet zo van het rijden, dat ik er eigenlijk niet aan wil dat mijn lijf zegt dat het mss. wat te veel is. Ik lees zo vaak (ook hier) "ik heb gereden tot 20, 30, 35 weken" en dat wilde ik ook zo graag! Ik ben p*tverd*rie pas 11 weken zwanger... Maar, nogmaals, jullie hebben gelijk...

Ik heb nu besloten om flink minder te gaan rijden, max. 2x per week (reed 4 a 5x per week). Dan kan ik hopelijk mijn reguliere les op dinsdagavond nog een tijdje volhouden + bijv. de vrijdag nog een rustig (buiten)ritje. Dan is het ook redelijk verdeeld en krijgt mijn rug/bekken hopelijk voldoende hersteltijd tussendoor.

Gisteravond paard dus maar braaf gelongeerd.

En voor degene die reageerden die nu zwanger zijn: gefeliciteerd!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:16

Ik ben nu pas 8,5 week.. en rij ook nog, maar ook zover áls ik kan, en dat zijn dan idd voornamelijk stap ritjes... Omdat mijn man liever niet heeft dat ik de andere gangen doe, dus compromie gesloten wel rijden maar alleen stappen

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:26

Hier ook afspraak met mijn vriend, rijden mag maar alleen op je eigen sportpaard (die ik al 9 jaar heb) ze is niet heel braaf maar wel zijn we echt een team. En ze voelt het heel goed aan (zo goed dat ze andere paarden aanvliegt om mij te beschermen).

Wij hebben nog 2 friezen maar die kunnen nog wel eens wat vlug zijn en 2 koudbloeden maar 1-tje bokt nog wel eens daar mag ik dus niet meer op.

22 weken nu.

Gisteren met barebackpad 20 minuutjes dressuurmatig door binnenbak gestapt. Raar maar waar dar kan ik nog van genieten!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:03

Lage rugpijn kan uit je SI-gewricht komen. Ga eens naar een fysio om dat te overleggen en voor oefeningen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:05

Ik hoorde om mijn heen van meiden die tot lang in de zwangerschap zijn blijven rijden dat hun bevallingen ook zwaar waren. Of dat helemaal te herleiden is aan het paardrijden is niet helemaal te achterhalen.

Ook zijn er een aantal veel te snel weer in het zadel gegaan. Met alle schade van dien. Dit waren wel echt ervaringen in combinatie met het paardrijden en te vroeg al beginnen

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:08

Ik ben gestopt met 8 weken. Het voelde niet meer goed, niet zozeer lichamelijk maar tussen mijn oren vooral. Nu doe ik nog grondwerk (scheelt wel dat het niet mijn eigen paard is en de eigenaar gewoon rijdt).

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:09

Ik ben helaas al met 11 weken gestopt met rijden. Ik wist niet meer hoe ik van mijn pony moest komen zonder pijn. En ik was een beetje bang ook al heb ik het braafste paard ter wereld.
Tussen kind 1 en 2 weinig gereden en niet gereden terwijl ik zwanger was.
ik had beide keren erge bekkeninstabiliteit.

Nu is mijn jongste 8 maand en ben ik onze conditie weer aan het opbouwen, ik wandel veel met hem aan de hand. Mijn bekken doet nu pas minder pijn dus ik hoop er straks weer op te kruipen.

Luister naar je lijf!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:09

smurfje schreef:
Ik hoorde om mijn heen van meiden die tot lang in de zwangerschap zijn blijven rijden dat hun bevallingen ook zwaar waren. Of dat helemaal te herleiden is aan het paardrijden is niet helemaal te achterhalen.

Dat schijnt een fabel te zijn, gelukkig :)

Ik ben in ieder geval zelf met twee vingers in mijn neus bevallen, en ik heb lang gereden.