Hulp, wat moet ik kiezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Hulp, wat moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 15:57

Lieve bokkers,

Ik ben 15 jaar en heb m'n eerste burn out gehad en voel me nog steeds niet lekker en zit niet goed in m'n vel, nu zit ik in m'n examen jaar en moet ik 23 dingen inhalen voor 20 maart. Ik twijfel enorm of ik er nog aan moet beginnen. Ik weet niet wat ik aankan en heb een poosje totaal geen lol gehad in mijn leven. Ik twijfel dus tussen een jaar overdoen : lol hebben, get makkelijker hebben, tijd hebben voor de paardjes, kijken naar een vervolg opleiding, niet slagen met m'n vriendinnen, achteraf denken dat ik het wel aan haf gekund dus schuldgevoel. Of ervoor gaan strijden : stress, het wel halen mrt vriendinnen, weinig tijd hebben, de kans hebben weet een dip te krijgen maar geen schuldgevoel omdat ik het geprobeerd heb,een vervolg opleiding kiezen en niet weten wat ik moet gaan doen.

Edit: ik zit in een havo 6 klas en doe 6 jaar over havo, slaag ik met 7ens mag ik naar havo 4, slaag ik niet moet ik naar het mbo. Aks ik een jaar overdoe mag ik evengoed naar havo omdat dit wegens ziekte was.

Kunnen jullie me helpen de keus te maken? M'n ouders hebben allebei een andere mening dus moet het zelf kiezen en weet NIEY wat ik moet doen

Grtjs
Laatst bijgewerkt door Horseloverl op 08-02-15 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Hulp, wat moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:00

Wat zegt je begeleider op school van dit dilemma.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 16:01

FriesWytske schreef:
Wat zegt je begeleider op school van dit dilemma.

Zelf kiezen, ze steunt me en zegt dat het misschien slimmer is om een jaar over te doen maar dat ik het ook nog moeilijker kan gaan vinden omdat ik m'n vriendinnen dan niet meer bij me heb

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:05

Niet op letten of je samen met vriendinnen slaagt of niet. Dit gaat om jezelf. Bij je vervolgopleiding maak je toch nieuwe vriendinnen en dan ga je ze of niet meer zien of iedereen doet zn best en je gaat wel nog leuke dingen doen.

Ik zou kijken naar hoe gemotiveerd je bent, hoe makkelijk je leert en hoge punten haalt, en of het wel haalbaar is. na je burn out is het misschien niet slim om weer te gaan stressen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:16

15 jaar en een burn out? Pfoe, wat heftig :(:) Heb je daar hulp voor (gehad)?
Ik zou gaan voor de optie overdoen, omdat je dat minder stress oplevert. Een burn-out heb je niet zomaar en dat moet je serieus nemen. Even een tandje terug schakelen, lijkt me op de lange termijn het verstandigst.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 16:26

Jaa 15 ja haha, ik loop bij een psycholoog en het gaat gelukkig al beter.ik wil het wel heeeel graag maar weet ook noet of het slim is

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:48

Wat gaat er beter, waar heb je inzicht in? Want, als ik het eerlijk mag zeggen, dan heb ik het idee dat je er nog niet bent, als je overweegt om er toch nog voor te gaan :)
Je schrijft zelf al heel duidelijk op dat het je heel veel energie en stress gaat kosten en dat het waarschijnlijk te hoog gegrepen is..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:52

Jaar over doen! Dan maar geen vriendinnen maar je gezondheid gaat voor. Mijn moeder en vader hebben allebei een burn-out gehad. Ook ik heb er onder geleden. Voor jou (hoop ik) ook een stuk ontspanning als je bij de paarden kunt zijn. Is heel belangerijk nu dat je op het juiste moment stop zegt. Succes

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:15

Corelli schreef:
Wat gaat er beter, waar heb je inzicht in? Want, als ik het eerlijk mag zeggen, dan heb ik het idee dat je er nog niet bent, als je overweegt om er toch nog voor te gaan :)
Je schrijft zelf al heel duidelijk op dat het je heel veel energie en stress gaat kosten en dat het waarschijnlijk te hoog gegrepen is..

Hoe ik me voel en ik eet weer, m'n hoofd zot wel snel vol. Ik ben er ook nog niet maar ik ben geen stopper en een controle freak dus ik denk dat ik het daarom moeilijk vind.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:16

Cas123 schreef:
Jaar over doen! Dan maar geen vriendinnen maar je gezondheid gaat voor. Mijn moeder en vader hebben allebei een burn-out gehad. Ook ik heb er onder geleden. Voor jou (hoop ik) ook een stuk ontspanning als je bij de paarden kunt zijn. Is heel belangerijk nu dat je op het juiste moment stop zegt. Succes

Dankjewel!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:43

Als een goede vriendin van jou dit getypt zou hebben, wat zou je haar adviseren? :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:48

ED → MWS

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:49

Zit je nu in je examenjaar?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 18:38

Corelli schreef:
Als een goede vriendin van jou dit getypt zou hebben, wat zou je haar adviseren? :)

ehmm toevallig heeft mn vriendin het ook :p, en ik zeg tegen haar ook dat ze moet stoppen alleen geeft zij ook niet op

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 18:38

Corelli schreef:

jaa

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:42

Ik zou het overdoen. Ik ben ook 15 en zit zelf in mijn examenjaar op het vmbo, en heb dysthymie en een depressie. Ik heb er zelf voor gekozen dit jaar niets meer aan mijn school te doen en me volledig te richten op mijn herstel.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:43

Kan je niet kiezen voor een deelexamen? Dus nu een aantal vakken (waarvan je niet zoveel hoeft in te halen, bijvoorbeeld) en dan volgend jaar de andere vakken? Dan heb je weer een heel jaar om die vakken in te halen en hoef je niet alles overnieuw te doen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:11

ilangok schreef:
Ik zou het overdoen. Ik ben ook 15 en zit zelf in mijn examenjaar op het vmbo, en heb dysthymie en een depressie. Ik heb er zelf voor gekozen dit jaar niets meer aan mijn school te doen en me volledig te richten op mijn herstel.

Depressie zit er bij mij ook nog in, goed belsluit genomen voor jezelf!!! Ik hoop dat ik ook de goede beslissing ga maken, wellicht hebben we nog way aan elkaar :)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:12

Destination schreef:
Kan je niet kiezen voor een deelexamen? Dus nu een aantal vakken (waarvan je niet zoveel hoeft in te halen, bijvoorbeeld) en dan volgend jaar de andere vakken? Dan heb je weer een heel jaar om die vakken in te halen en hoef je niet alles overnieuw te doen.

Dat wilde ik eerst ook gaan doen, alleen deel examen hebben we niet op mijn school, je krijgt een blaadje per vak maar geen volledig diploma

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:13

Francieen schreef:
Destination schreef:

Dat wilde ik eerst ook gaan doen, alleen deel examen hebben we niet op mijn school, je krijgt een blaadje per vak maar geen volledig diploma

Maar die haal je volgend jaar dan toch? Volgens mij is het op elke school wel mogelijk hoor ;)
Ik heb ook deelexamen, ik heb vorig jaar niets ontvangen, maar heb nu 'ontheffing' voor die vakken.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:16

Dat wilde ik eerst ook gaan doen, alleen deel examen hebben we niet op mijn school, je krijgt een blaadje per vak maar geen volledig diploma[/quote]
Maar die haal je volgend jaar dan toch? Volgens mij is het op elke school wel mogelijk hoor ;)
Ik heb ook deelexamen, ik heb vorig jaar niets ontvangen, maar heb nu 'ontheffing' voor die vakken.[/quote]

Geen idee waarom maar het kan niet haha

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:01

mag ik je een goede tip geven?
ik zit nu voor het tweede jaar bij mijn 'vriendinnen' in de klas, en ik ben als een baksteen laten vallen door een paar.

ik zou mij als ik jou was niet aan trekken van of je vriendinnen slagen of niet, het is gezelliger maar niet nodig en ik denk dat het voor jou veel fijner is.
waarom zou je heel erg gaan stressen als je het ook even allemaal kan laten bezinken, aan jou problemen werken en goed kijken wat voor vervolg opleiding je wilt doen!

het is maar mijn idee hoor maar je moet je vooral niet schuldig voelen als je het niet hebt geprobeert!
als je het wel probeert en je schiet in de stress, voelt je niet lekker en gaat je onzeker voelen kan dat alleen maar problemen geven, en stel dat je het niet haalt?

je geeft zelf aan dat je depressie hebt, daar kan je je nu op focussen en je veel beter voelen voor volgend jaar!

en oh als er wat is staat mijn pb voor je open :) !

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 10:30

Heb net gesprek gehad en ik blijf zitten :D

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:54

Francieen schreef:
Heb net gesprek gehad en ik blijf zitten :D

Goed besluit!
Ik wens je het beste toe en veel succes volgend jaar!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:58

Goed besluit!
En dan heb je nu van februari tot juni de tijd om te oefenen in 'rustig studeren'.
Feit is, dat je zonder stress makkelijker leert. En omdat je toch blijft zitten, kun je je richten op 'hoe zit het nou precies, waar gaat dit over, wat is hier belangrijk aan' - de stof lekker van alle kanten besnuffelen. En zodra je moe wordt: pauze!