Na gebruik van Soja producten, nu klachten mbt lactose?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Na gebruik van Soja producten, nu klachten mbt lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 22:50

Hoi Bokkers!

Ik heb eens even een vraagje aan jullie. Tot een aantal maanden geleden dronk ik geregeld melk (vooral in Latte Macchiato's) en at ik 's ochtends volle room. Dit heb ik de laatste maanden niet meer gedaan, sinds een paar maanden drink ik alleen nog maar producten die Soja bevatten en volle room laat ik ook staan. Koken met room doe ik ook niet meer, maar wel weer met Soja.

Voorheen had ik nooit last van melkproducten, maar nu ben ik de laatste keren ergens blijven eten waar room in zat en ik heb er steeds zoveel last van...

Kan dit in verband zijn met elkaar? Alvast bedankt!

zonnebloem18

Re: Na gebruik van Soja producten, nu klachten mbt lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:06

Ik ken het niet met melkproducten, maar mijn moeder kreeg na een paar jaar pescotarier te zijn flinke klachten na het eten van rundvlees, uitslag, zwellingen uiteindelijk naar de spoedeisende hulp omdat ze benauwd werd.
Het lijkt me niet geheel onlogisch dat dit met lactose ook goed mogelijk is, een stukje overgevoeligheid omdat je er een lange tijd erg weinig van hebt gehad. Mijn moeder kan het nu wel weer goed eten, dus haar lichaam is er op 1 of andere manier toch weer aan gaan wennen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 08:54

Ik herken het wel :) als je lijf ergens niet zo goed tegen kan maar gewend is aan een bepaalde dosis zal de reactie minimaal zijn. Maar als er geen sprake meer os van gewenning zal je een grotere reactie krijgen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:04

Waarschijnlijk heb je nooit echt goed tegen melk gekund en merk je dat nu pas. .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:21

Alle dieren, dus ook mensen, worden na hun eerste jaar/paar jaar lactoseintollerant, dat schijnt heel normaal te zijn, maar omdat wij toch melk blijven drinken past het lichaam zich aan bij veel mensen om die melk toch nog te kunnen verwerken, maar het lijkt mij best logisch dat, als je uiteindelijk toch stopt met melk drinken, je lichaam zich alsnog aanpast en lactose-intollerant wordt.
Ik kan er zelf ook niet tegen. Als kind kreeg ik er enorme buikpijn van, en tegenwoordig alleen nog uitslag en puistjes.
Mijn vriend viel het vooral op dat hij melk helemaal niet meer lekker vond sinds hij ermee gestopt is, terwijl hij het vroeger heel veel dronk. En ook zijn huid is veel egaler geworden.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 10:23

Bedankt voor jullie uitleg! Dat maakt het al een stuk duidelijker :) Sinds ik gestopt ben met melkproducten te consumeren, heb ik ook inderdaad minder last van puisten en eczeem. Ik ben helaas erg eczeem gevoelig, maar dit is zeker minder geworden nu ik melkproducten zoveel mogelijk vermijd.

Bedankt voor jullie informatie. Vind dat echt razend interessant!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:27

Soja en koemelk allergieën zijn aan elkaar verbonden. Als er een allergische reactie op soja is getriggerd kun je nu dus ook allergisch reageren op melk.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 11:04

phormicola schreef:
Soja en koemelk allergieën zijn aan elkaar verbonden. Als er een allergische reactie op soja is getriggerd kun je nu dus ook allergisch reageren op melk.

Sorry, maar kun je dit verder uitleggen? :o Ik heb geen klachten als ik Soja gebruik. Of begrijp ik je verkeerd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:41

Ik lees dat ook wel eens, maar ben het nooit tegen gekomen.. niet in mijn omgeving, en zelf kan ik ook prima tegen soja. Ik vind het sowieso vreemd dat het wordt vergeleken.. soja is een peulvrucht.. Ik kan me wel voorstellen dat mensen die overgevoelig zijn voor soja daardoor ook geen melk kunnen verdragen omdat koeien zo veel soja krijgen, en dat mensen die genetisch gemanipuleerde soja eten daar ziek van kunnen worden (van de roundup waar het mee wordt bespoten), maar dat is in Nederland verboden..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:01

Soja is een sterk allergeen en kan zodoende een kettingreactie in beweging zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:45

phormicola schreef:
Soja is een sterk allergeen en kan zodoende een kettingreactie in beweging zetten :)

Maar TS heeft helemaal geen allergische reactie gehad op soja. Juist nu ze weer echte zuivel gebruikt krijgt ze er last van. Wat goed mogelijk is, omdat je lichaam waarschijnlijk minder van het enzym aanmaakt wat nodig is om lactose te verteren. Het was immers niet nodig. Als jij nu als een malle vlees gaat eten ga je er ook spijt van krijgen :))

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:06

Hier hetzelfde probleem.

Ben nu dik een jaar vrij van melk en melkproducten. Maar wat kan ik een buikpijn krijgen als ik iets van melk of melkproducten binnen krijg.

Ik ben dol op ijs. Dit niet meer mogen eten vanwege het last krijgen. Morgen hebben we gewone ijs en wil weer ene poging wagen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:25

Ijs heb ik wel eens van sojamelk gemaakt. Is erg lekker. En het kan vast ook van notenmelk of rijstmelk.
In de winkel zie je het ook steeds vaker. Vooral bij de natuurwinkel hebben ze veel keus.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:30

Ik heb nooit echt klachten van melk gehad, maar ivm mijn gezondheid dus melkvrij en glutenvrij gaan eten to be shure.
En ik had dus hetzelfde, binnen twee weken kon ik dus echt niks meer verdragen aan melk!
Ik wijt het gewoon aan dat je lichaam went aan de klachten die je er van krijgt, die soms niet eens merkbaar zijn, ik had niet eens darmklachten bijvoorbeeld.
Toch allergisch dus, en sindsdien doe ik het stukken beter.

Ik vind het dus niet raar, erg herkenbaar..

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:34

Mensen zijn meestal niet allergisch aan 'melk' maar aan de eiwitten die het bevat. Soja bevat ook zeer veel eiwitten, vandaar dat bij een soja allergie ook een allergische reactie bij melk kan optreden. Heeft helemaal niets met GGO's te maken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:02

Er zijn zo veel producten met eiwit.. Vlees bv, dan zouden die mensen ook geen rundvlees kunnen eten. Het is echt de lactose die mensen niet verdragen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:06

Ik kan ook niet tegen het eiwit in melk... Beiden niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:06

Lactose is een soort suiker, geen eiwit. Melkeiwit uiteraard wel maar de meest voorkomende intolerantie wat zuivel betreft is toch echt lactose.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 07:33

je hebt intolerantie tegen lactose en allerie tegen eieitten in melk. Zijn 2 verschillende dingen. Mijn zusje en moeder zijn allergisch voor melk eiwitten. mijn moeder alleen nog voor die van koemelk mijn zusje waarschijnlijk nu ook tegen die van geiten melk. Mij zusje is ook allergisch geworden voor soja juist omdat zij dat ineens veel ging drinken omdat ze geen melk mocht. Soja staat er idd bekend om een allergeen te zijn.
Ze kunnen bijden gewoon vlees eten. Zijn andere eiwitten.

Bij mijn dochtertje van 10 maanden word vermoed dat ze koemelkeiwit allergie heeft. De melk die ze krijgt heeft geknipte eiwitten. In maart word het in het ziekenhuis getest.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:03

Vlees heeft hele andere eiwitten dan soja en melk :) maar een mens hoort helemaal geen melk te drinken dus het is wel begrijpelijk dat er veel mensen allergisch zijn

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:59

Even te melden dat veel soja producten ook geen gezonde uitwerking meer heeft. Ik zou het niet bovenop elkaar gebruiken. Ik ben een voorstander om geen dierlijk melk te gebruiken, maar probeer het af te wisselen met bv. rijst-kokos-noten melk. Zeker gemodificeerde sojaproducten zou ik mijden

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:07

Ik ben dus ook intolerant voor soja, binnen enkele weken was het bingo. Dus soja in plaats van melk is een zware afrader. Gewoon houden bij wat ketjap enzo, want soja zit echt in veel dingen!!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:12

8nnemiek schreef:
Alle dieren, dus ook mensen, worden na hun eerste jaar/paar jaar lactoseintollerant, dat schijnt heel normaal te zijn, maar omdat wij toch melk blijven drinken past het lichaam zich aan bij veel mensen om die melk toch nog te kunnen verwerken, maar het lijkt mij best logisch dat, als je uiteindelijk toch stopt met melk drinken, je lichaam zich alsnog aanpast en lactose-intollerant wordt.
Ik kan er zelf ook niet tegen. Als kind kreeg ik er enorme buikpijn van, en tegenwoordig alleen nog uitslag en puistjes.
Mijn vriend viel het vooral op dat hij melk helemaal niet meer lekker vond sinds hij ermee gestopt is, terwijl hij het vroeger heel veel dronk. En ook zijn huid is veel egaler geworden.

Niet alle mensen worden lactose-intollerant. Maar het is wel zo dat het enzym dat er voor zorgt dat lactose omgezet wordt (lactase) een verminderde productie kan hebben. Dat betekend dat je het minder goed kunt verteren. Mensen die lactose-intollerant zijn, missen dit enzym compleet. Dit is echter niet bij iedereen zo. Er zijn ook mensen die op latere leeftijd dat nog prima kunnen verteren. Het is wel zo dat volwassenen het simpelweg niet meer nodig hebben. :)