strippen en inleiden net na de 40 weken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

strippen en inleiden net na de 40 weken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 22:08

Mijn verloskundige zei mij eergisteren dat als ik a.s maandag met 40 weken en 1 dag zwangerschap nog niet ben bevallen zij mij gaan strippen. Mocht dit niets uithalen word ik met 40 weken en ongeveer 5 dagen ingeleid. Niet door medische redenen behalve dat zij in deze regio niet aanlangdurige (42 weken) zwangerschap doen.

Echter wil ik gewoon de zwangerschap door lopen zoals mijn lichaam dat aangeeft. Zo lang ik genieg vruchtwater heb zie ik geen probleem. Tevens vernam ik van kennis die verloskundige is dat vroegtijdig inleiden geen zin hoeft te hebben. Het kan ook niks uithalen en dan krijg je dus na een aantal dagen een keizersnede.

Wat is wijsheid en hoe maak ik onderbouwd duidelijk dat mijn wensen elders liggen dan de aangeboden zorg? En wat is jullie visie?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:20

Waarom willen ze dat vrouwen niet met 42 weken bevallen?
Hier ken ik dat bij mijn verloskundig praktijk niet, ze strippen vrouwen met 41 weken als je dat graag wilt en anders wordt je met 42 weken ingeleid als de bevalling zich nog niet aan dient.
Ik ben dus wel benieuwd naar de reden waarom zij het anders doen.

Persoonlijk zou ik pas met 41 weken overwegen of strippen een idee is wanneer de zwangerschap gewoon goed verloopt. Dit heb ik bij de eerste zo gedaan. Eerder laten strippen heeft geen zin vertelde mijn verloskundige toen.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:21

ik ben met 42 weken en 4 dagen gestript smorgens om 11 uur en om 7 uur bevallen van een stevige zoon.
de andere dag stond er alwel een zhuis opname gepland.

maar ik zou het zo weer doen.
Ik had het niet laten doen denk ik met 40 weken. Maar ik ben dan ook the old fashion way bevallen dus gewoon thuis zonder alle nieuwe toeters en bellen die je erbij kan halen tegenwoordig.

de ingreep zelf valt reuze mee. ze zeiden toen tegen mij je kan er geluk mee hebben dan komt het kindje vandaag maar kan ook op andere tijd komen.
keizersnee is bij mij nooit ter sprake gekomen ook omdat ze met strippen de vruchtzak niet breken.

suc6 en geniet er nog even van

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:25

@Urion:
Als jij wilt dat je lichaam het zelf doet op de tijd die de baby en jouw lichaam aangeven, dan is dat jouw wens en jouw keuze en daar heeft de verloskundige zich maar aan aan te passen. :)
Vaak wordt het echter anders gebracht: We gáán strippen en we gáán dit en dat.
Ik vind het feit dat het jouw lichaam en jouw baby betreft al genoeg reden om zelf te bepalen wat er gaat gebeuren. Het vraagt echter wel geloof en vertrouwen in je eigen lichaam en je eigen gevoel. :)

Mijn visie is dat je lichaam het zelf prima kan en zelf aangeeft wanneer de tijd rijp is.
Mijn laatste is nu bijna een jaar geleden gewoon thuis geboren, terwijl ik volgens de verloskundige te oud zou zijn, weeenzwakte zou hebben door een luie uitgerekte baarmoeder, bijgestimuleerd zou moeten worden, mijn kind te zwaar zou zijn (was 10 pond, maar de andere 3 waren ook 9-10 pond) enz. enz.
Uiteindelijk ben ik toen ik ongeveer 32 weken zwanger was, overgestapt naar een verloskundigepraktijk die meer aansloot bij mijn manier van denken over zwanger zijn en bevallen en heb ik zelf op de tijd die mijn lichaam + baby aangaven mijn kind gebaard. Na 2 x aan het infuus en 1 x persen zonder persweeen (bij de geboorte van onze andere 3 kinderen) was het een openbaring voor mij. Wachten op je lichaam en je baby, die kunnen het en die doen het op het moment dat zij er voor klaar zijn. Je hoeft er dan alleen maar in mee.
Ik heb heel veel gehad aan het boek van Wendy Schouten: bevallen op eigen kracht.
Succes in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door Coloured op 04-02-15 22:46, in het totaal 11 keer bewerkt

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 22:27

Ze doen er niet aan omdat het voor kind meer kwaad kan dan goed. En dan denk ik dst ze bang zijn voor te weinig vruchtwater. Ik wil dus inderdaad gewoon voldragen als kind er nog niet uit wil. Met 42 weken moet het dat is een ander verhaal. Vind het lastig om duidelijk te maken.

Ik heb inderdaad gewoon te horen gekregen wst ze gaan doen.

Essxan

Re: strippen en inleiden net na de 40 weken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:36

Ik ben gestript met 41 weken zwangerschap. Had op het moment van strippen al wel 3 centimeter ontsluiting, en zag zelf de zwangerschap niet meer zitten I.v.m spanning omdat mijn zoontje een ernstige hartafwijking heeft. Ben om 4 uur s'middags gestript en om 1 uur s'nachts braken mijn vliezen en 4 uur later was hij al geboren.

Ik vond het strippen best pijnlijk.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:40

Urion schreef:
Ze doen er niet aan omdat het voor kind meer kwaad kan dan goed. En dan denk ik dst ze bang zijn voor te weinig vruchtwater. Ik wil dus inderdaad gewoon voldragen als kind er nog niet uit wil. Met 42 weken moet het dat is een ander verhaal. Vind het lastig om duidelijk te maken.

Het is jouw lichaam hè, jij bepaalt, niet zij.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:52

Ik ben met 39 wkn in hoef overleg gestript, niet als pijnlijk ervaren trouwens. Lekker is anders maar niet pijnlijk. Probeer aan te geven dat je het moeilijk vind maar dat je gevoel er niet goed bij is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:04

Als jij je er niet goed bij voelt en jij wil gewoon je zwangerschap voldragen , dan heeft je verloskundige gewoon dikke vette pech. Jouw lijf, jouw kindje en jouw keuze.
Als er nu tekenen zijn dat actie of ondersteuning nodig is is het een ander verhaal, maar bij een volkomen normale zwangerschap waarbij de zwangere zich prima voelt en/of het gewoon ziet zitten zie ik geen voordelen in de boel aanjagen en vervroegen...

Gewoon opkomen voor jezelf en je gevoel volgen. (Hoewel dat nog weleens makkelijker gezegd is dan gedaan )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:09

Ik heb altijd begrepen dat de voeding die voor de baby aanwezig is in de placenta op raakt na een bepaalde tijd (tussen 41 en 42 weken) en dat dat de reden is waarom dan eigenlijk altijd ingeleid wordt.

Ik ben zelf ook ingeleid in het ziekenhuis op 42 weken precies, ik zag er erg tegenop en wilde graag thuis bevallen. De verloskundige heeft mij enkele dagen voor de bevalling 2x gestript en dat heeft niets uit gehaald. Uiteindelijk heb ik de bevalling in het ziekenhuis niet als vervelend ervaren, het is ook wel prettig om te weten dat de beste zorg in de naastgelegen kamer aanwezig is.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-02-15 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:10

Coloured schreef:
Urion schreef:

Helemaal mee eens. Zij mogen zonder jouw toestemming dit soort handelingen niet uitvoeren. Waarom vind je het lastig om dat duidelijk te maken? Omdat zij de "professionals" zijn of heeft het een andere reden?

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:11

Hier in duitsland laten ze je ook geen 42 weken lopen (tenzij je dat persee wil), omdat er onderzoeken zijn geweest dat rond de 42weken de placenta minder begint te werken/of al minder werkt. Bij sommige iets eerder, bij sommige iets later. Dus hier is gewoon de grens rond de 41 weken.
Er zijn/kunnen dus wel degelijk risico's aan verbonden zijn om te wachten.

denk dat het belangrijkste is dat je je eigen gevoel volgt, in hoeverre dat kan.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:14

dushi88 schreef:
Hier in duitsland laten ze je ook geen 42 weken lopen (tenzij je dat persee wil), omdat er onderzoeken zijn geweest dat rond de 42weken de placenta minder begint te werken/of al minder werkt. Bij sommige iets eerder, bij sommige iets later. Dus hier is gewoon de grens rond de 41 weken.

denk dat het belangrijkste is dat je je eigen gevoel volgt, in hoeverre dat kan.

Er zijn ook genoeg onderzoeken die uitwijzen dat er behoorlijke risico's zitten aan inleiden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:15

Coloured schreef:
Urion schreef:

Mijn gedachten, je hoeft geen duidelijke uitleg te geven. Je bent hun dit niet verantwoordelijk

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:19

Anoeska27 schreef:
dushi88 schreef:

Er zijn ook genoeg onderzoeken die uitwijzen dat er behoorlijke risico's zitten aan inleiden.

Ik ben niet tegen inleiden, maar ik denk wel dat de risico's onderschat worden.
Ik merkte zelf duidelijk verschil tussen mijn eerste en tweede baby, de tweede is op natuurlijke wijze geboren.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:20

Ik heb zelf juist al tijdig aangegeven dat ik vind dat de baby na 40wk echt wel klaar is en dat ik geen reden zag om nog 2wk langer door te lopen (ik ken dan weer verhalen uit mijn eigen omgeving over de risico's van overtijd gaan) en daar werd heel netjes rekening mee gehouden: ik ben bij beiden gestript en met succes.
Lijkt me dat als jij het juist andersom wilt om het zo te noemen, dat dat net zo goed kan. Krijg nu van je bericht de indruk dat het je gewoon werd medegedeeld ipv dat het in overleg gegaan is?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:22

De reden dat ze je in willen leiden zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de placenta minder goed gaat functioneren als je over tijd bent.

Ik zou gewoon aangeven bij je verloskundige dat je het zelf niet zo ziet zitten, en liever wilt wachten op je lichaam. Tenzij er een medische indicatie is natuurlijk. Jij hebt uiteindelijk het laatste woord. Hopelijk kan je dit oplossen in goed overleg met je verloskundige!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:22

Had het even in de app gezet naar een vriendin, zij is verloskundige. Zij stuur het volgende terug, letterlijk gekopieerd.

Het is inderdaad verschillend per regio. De meeste Kaukasische vrouwen bevallen tussen de 40 en 41 weken (dit is de normale fysiologische draagtijd) Uit onderzoek is gebleken (Miranda studie) dat strippen na 41 weken het meest effectief is. Echter zijn er ook vrouwen die dit liever niet doen omdat een inwendig onderzoek simpelweg niet prettig is. Inleiden is landelijk vanaf 42 gezien het medische risico dat dan toeneemt. De werking van de placenta neemt af waardoor er bijvoorbeeld minder vruchtwater is en de groei van het kindje afneemt.
Voor zover bij mij bekend mag de vrouw er zelf voor kiezen om tot 42 af te wachten mits moeder en kind in goede gezondheid zijn en er regelmatige controle wordt uitgevoerd (echo vruchtwater en CTG van de hartslag van het kind) zij moet dat goed geïnformeerd zijn over de voor en nadelen van afwachten en de voor en nadelen van inleiden.

Het is inderdaad zo dat de kans op een "kunstverlossing" hoger is bij inleidingen. Een kunstverlossing is bijvoorbeeld met een vacuümpompje, tang of zelfs een keizersnede. Echter wordt dit nooit zomaar gedaan.
Een keizersnede is een grote buikoperatie met risico's die een arts liever zo lang mogelijk uitstelt tenzij niet anders mogelijk.

42 weken mag je dus uiterlijk afwachten, de meeste ziekenhuizen bieden inleiden vanaf 41 weken aan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:45

Ik was bij mijn oudste, 30 jaar geleden, 43 weken zwanger. Ik ben gestript (ik vond het niet pijnlijk) en daarop begonnen de weeen, op een gegeven moment prikten ze de vliezen door want de ontsluiting schoot niet op na 30 uur, bleek ik haast geen vruchtwater meer te hebben en had mijn dochter gepoept. Ze is na eerst verkeerd liggen plots zelf gedraaid met de vacuum gehaald en had ontlasting binnen gekregen. Dit terwijl ik de laatste twee weken om de dag op controle ging. Ik zou niet zolang wachten omdat het risico van een achteruitgaande placenta best wel groot is en je toch graag een gezond kindje wil. Succes met je beslissing.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:56

Maar dat kan ook met38 weken gebeuren. En hou ook in je achterhoofd 30jaar geleden waren de echo's en controle ook een stuk minder als nu

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:00

chanicha schreef:
Ik zou niet zolang wachten omdat het risico van een achteruitgaande placenta best wel groot is en je toch graag een gezond kindje wil.

Sorry, maar deze opmerking schiet bij mij toch wel heel erg verkeerd. Natuurlijk wil iedere moeder een gezond kindje. Geen enkele moeder kiest voor een ongezond kindje omdat ze liever eigenwijs is. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat langer wachten geen grotere risico's oplevert dan een inleiding. Er is inderdaad een hele kleine kans dat de werking van de placenta kan verminderen als je langer doorloopt. Er is echter een hele grote kans dat de bevalling eindigt in een kunstverlossing als je wel gaat inleiden.

Ik wil eigenlijk nog heel veel meer typen, maar ben echt heel boos na die opmerking en merk dat ik niet helder krijg wat ik eigenlijk wil zeggen.

TS: als je wil dan kan ik je een fb groep doorgeven waar professionals (zowel gyns als verloskundigen) zitten die je precies de voor en nadelen van langer doorlopen kunnen vertellen en die eventueel ook kunnen "bemiddelen" tussen je eigen vk als je er zelf niet uit komt met ze.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 05-02-15 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:09

Bij mijn eerste ben ik ingeleid. (Vanwege gecompliceerde zwangerschap). Was zwaar,...moet je zeker niet te licht over denken. Maar tja,...het was niet anders.

Nummer 2 dreigde naar de 42 te gaan....daar ik daar echt geen zin in had heb ik toen voor mijn eigen inleiding gezorgd.
Moet je dat uiteraard wel zin in hebben :+

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:28

Anoeska27 schreef:
chanicha schreef:
Ik zou niet zolang wachten omdat het risico van een achteruitgaande placenta best wel groot is en je toch graag een gezond kindje wil.

Sorry, maar deze opmerking schiet bij mij toch wel heel erg verkeerd. Natuurlijk wil iedere moeder een gezond kindje. Geen enkele moeder kiest voor een ongezond kindje omdat ze liever eigenwijs is. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat langer wachten geen grotere risico's oplevert dan een inleiding. Er is inderdaad een hele kleine kans dat de werking van de placenta kan verminderen als je langer doorloopt. Er is echter een hele grote kans dat de bevalling eindigt in een kunstverlossing als je wel gaat inleiden.

Ik wil eigenlijk nog heel veel meer typen, maar ben echt heel boos na die opmerking en merk dat ik niet helder krijg wat ik eigenlijk wil zeggen.

TS: als je wil dan kan ik je een fb groep doorgeven waar professionals (zowel gyns als verloskundigen) zitten die je precies de voor en nadelen van langer doorlopen kunnen vertellen en die eventueel ook kunnen "bemiddelen" tussen je eigen vk als je er zelf niet uit komt met ze.

Volgens mij spreekt chanicha over haar ervaring. Ze zegt IK zou niet wachten en geeft nergens aan dat Ts geen gezond kind wil.

Ts doe waar jij je goed bij voelt. Bij mijn tweede ben ik met 38 weken ingeleid. En ja, dat was pittig , maar ik zou dit bij een volgende zwangerschap niet anders willen (geen plannen in die richting :D ) Bij mijn eerste hebben ze me ruim 41 weken laten lopen. Ik ging om de 2 dagen op controle en kreeg dan steeds een CTG. 2 weken na mijn uitgerekende datum zat ik met visite voor de begrafenis in plaats van kraamvisite. Ik wou dat ze mijn gevoel serieuzer hadden genomen. Wat ik dus wil zeggen. .. laat je voorlichten over de voor- en nadelen van beide en doe wat voor jou goed voelt. Dat is niet perse wat je verloskundige je nu opdraagt.

succes

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:34

Altijd doen wat jij zelf wil. Je niks zomaar laten aanpraten.

Ik wilde bij mijn 2de al eerder ingeleid worden. Met 39 weken zat ik er totaal doorheen. Mocht niet. Uiteindelijk toch flink laten blijken dat ik niet meer wilde. Met 40 weken en 1 dag ingeleid. Mijn dochter was 11 pond. Was een dramatische bevalling. Was dit maar een weekje eerder gebeurt, dan was het misschien minder heftig geweest. Ik wil hiermee niet vertellen, laat je inleiden, maar luister naar jou intuïtie. Als jij het gevoel hebt dat je niet ingeleid hoeft te worden, dan moet je daarnaar luisteren.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 05:31

Lein, wat enorm verdrietig dat jullie een kindje zijn verloren omdat er niet naar je geluisterd werd. :(:) Helaas ken ik ook een dergelijk verhaal. Het heeft mij altijd bevestigd dat je goed naar je eigen gevoel moet (leren) luisteren. Zowel links- als rechtsom. Iets wat dus m.i. ook voor de TS opgaat.

TS, vervelend dat je verloskundige niet naar je luistert en met jou/jullie in overleg gaat. Zoals anderen al zeggen mag jij weigeren als jij het niet wilt. Ook als ze een ander protocol hebben. Protocol is geen wet. Het is wel vervelend dat er zo met je omgegaan wordt en je dus moet 'vechten' om gehoord te worden en je eigen weg te volgen.
Ik kan je aanraden je gevoel te volgen. Heb vertrouwen in jezelf, je lijf en je kindje. Ik doe dat ook (vandaag 39 weken zwanger) en het is soms pittig, maar het gaat om mij en mijn kindje. Niet om de verloskundige.

Ook heb ik eens een statistiek opgeslagen die ik tegenkwam over het risico van 'over tijd' gaan. Ik kan deze later wel uploaden als je wilt (staat op laptop)?

Succes! En probeer nog te genieten van het zwanger zijn :)