(Te) lage hartslag, meer mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

(Te) lage hartslag, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:10

Zijn hier mensen die ervaring hebben met een (te) lage hartslag?
Een paar weken geleden ben ik op vakantie van mijn stokje gegaan. Bij controle bleek ik een hartslag te hebben van 37 slagen per minuut. Ook mijn bloeddruk was veel te laag. In het ziekenhuis werd mijn hartslag op 42 gemeten en een dag later opnieuw in de veertig.
Gisteren heb ik een bloeddruk/hartmeting voor 24 uur gehad. De bloeddruk was opnieuw aan de krappe kant (maar acceptabel). Mijn hartslag bleek overdag regelmatig tussen de 36 en 42 te zitten. Ook tijdens mijn slaap zit ik veel te laag. Vandaag is een hartfilmpje gemaakt en toen kwam ik op 55 (nog te laag, maar de assistente was niet tevreden. Over twee dagen heb ik een gesprek met mijn dokter en gaan we kijken of een bezoek aan een cardioloog nodig is.

Ik ben wel veel afgevallen en het zou kunnen dat mijn lichaam zich opnieuw aan het stabiliseren is, maar ik (en mijn familie) maken ons toch wel zorgen.
Je kunt zo moeilijk zonder je hart :=

luuntje

Re: (Te) lage hartslag, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:17

Trage hartlag is niet erg. Aldus de cardioloog vorige week.
Hartritmestoornissen is wel erg en dan moet je naar een arts.

Je zal waarschijnlijk een sporthart hebben.
Mijn hart in rust blijft ook onder de 50 slagen per minuut.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:19

Luuntje, er werd in mijn geval gesproken over bradycardie. https://www.hartstichting.nl/hartziekte ... radycardie
Het vervelende is dus dat ik af en toe flauwval (niet heel frequent gelukkig) en de vorige keer zo vervelend terecht gekomen ben dat ik mijn nek wel had kunnen breken of verdrinken in bad.
Op dat punt vind ik het dus wel potentieel gevaarlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:54

Schijnt wel zo te zijn dat mensen met een groter hart ook een lagere hartslag hebben, en daar kan schijnbaar best nog wat verschil in zitten. Dus misschien zit jouw ideale hartslag sowieso al onder het gemiddelde.
Verder lijkt het me idd niet gek dat een lage bloeddruk ook voor een lagere hartslag kan zorgen. Met voeding kun je al veel doen wat betreft de bloeddruk. Wat meet zout eten natuurlijk, maar er zijn ook bepaalde kruiden, en verder is het belangrijk om veel vezels te eten voor een goede darmflora, dus genoeg volkorenbrood/pasta en vezelrijke groente en fruit.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:57

mijn stiefvader heeft vorig jaar een hartstilstand gehad, sindsdien medicijnen. Gister op controle geweest bleek niet goed te zijn, onregelmatige hardkloppingen en heel laag. Vrijdag weer naar het ziekenhuis voor meer onderzoeken..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:00

Mijn partner heeft een hartslag van tussen de 40/45 slagen p/m. Hij is zéér uitgebreid onderzocht en blijkt in topvorm te zijn. Topsporters hebben ook vaak een lage hartslag.
De combinatie van lage hartslag/groot hart is geen probleem.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:13

Mijn vriend heeft dit ook. Hij werd telkens licht in zijn hoofd en is naar de dokter gegaan. Hij heeft ook last van lage bloeddruk en trage hartslag. Maar niet zo ernstig dat hij verder onderzocht moet worden. Maar wel vervelend soms.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:14

Lage bloeddruk icm met een trage hartslag kan wel degelijk gevaarlijk zijn :j Niet in het kader van hartklachten, maar wel de zaken die Cayenne aangeeft :j Door een lage bloeddruk heb je sneller de kans om flauw te vallen, en dat kan een lelijke val veroorzaken -O-

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:29

Lage bloeddruk is vaak alleen al oorzaak van af en toe flauw vallen. Een lage rusthartslag is in principe niet erg. Sporters hebben vaak een rustharsslag tussen de 40-50. En daar is dan helemaal niets mis mee. Maar een te trage hartslag kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben behalve goede duurconditie en dan kan het mogelijk wel problemen geven. Sinds ik veel sport had ik ook een vrij lage rustpols . Meestal zo tussen de 42-45. Later zakte die nog verder. Maar dat bleek niet te komen door een av blok die zich uiteindelijk ontwikkelde toto totaalblok. Daar heb ik nu een pacemaker voor en die zorgt er tevens voor dat mijn rustpols van inmiddels soms onder de 30 dook nu niet onder de 50 kan zakken. Dus niet zo zeer de lage rustpols maar het av blok was de reden van de pacemaker. Alleen toen heeft men wel besloten om de ondergrens op 50 te zetten.
Rustpols van 55 is natuurlijk heel prima want je ligt bij het maken van een ecg en voordat alles is aangesloten lig je al snel een paar minuten en ben je dus echt in totale rust.
Gewoon even het gesprek afwachten en waarschijnlijk (gezien de laatste metingen ) valt het reuze mee.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:45

Ik heb hetzelfde en het kan komen door heel veel sporten. Ik val alleen niet flauw, al scheelt het soms niet veel. Ik zorg ervoor dat ik overal wat zout op doe. Ook drink ik sterrenmix thee.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:46

Een lage hartslag hoeft niet erg te zijn. Ik ben ermee geboren, bij mij in rust is het rond de 40. Heb het laten onderzoeken, maar er is niets mis mee. Is regelmatig en krachtig. Alleen gewoon langzaam.
Daarnaast heb ik ook een lage bloeddruk, en ja dat kan vervelend zijn samen. Ben ook wel eens flauwgevallen. Ik ben er ook voor naar de dokter geweest omdat het toch wel erg vervelend kan zijn afhankelijk waar en hoe je flauwvalt, maar die gaf aan dat er niets aan te doen is.
Ik vermijd situaties waarin ik weet dat ik vatbaar ben voor flauwvallen (te weinig gegeten/gedronken, te moe, te koud, te warm, veel bloedverlies), en heb er al weer een tijdje geen last van :) Oh, en je hebt een excuus om meer zout te eten :P
Mijn situatie hoeft helemaal niet van toepassing op die van jou te zijn, maar wilde even aangeven dat het niet erg hóeft te zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:38

Sterrenmixthee? Helpt dat tegen een lage hartslag?
Ik sport inderdaad veel, maar op dat moment heb ik nergens last van. Ik heb gewoon door de dag heen momenten dat ik echt even het gevoel heb dat ik wegval en soms gebeurt dat ook. Het rare is dat de laatste keer voor ik flauwval net flink had gegeten. Ik dacht eerst dat het een suikertekort oid kon zijn, maar dat bleek niet het geval.
De lage hartslag maak ik me op zich ook geen zorgen over, maar wel de manier waarop je terecht kunt komen wanneer je flauw valt. En mijn vriend is er ook erg van geschrokken. Die zag het gebeuren. Het duurde waarschijnlijk nog geen 2 minuten maar voor hem leek het uren.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:44

In sterremix zit zoethout, die kan zorgen voor een wat hogere bloeddruk.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:06

En wat zei de huisarts ervan? Nog doorgestuurd naar de cardioloog of is het toch gewon aan de lage bloeddruk toe te schrijven.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:26

Bij de Tuinen kun je gemalen zoethout kopen en hier thee van maken.

Ik heb het ook in huis, drink het zo goed als iedere dag (lage bloeddruk)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 07:50

Greetje, ik heb het afgelopen week gigantisch druk gehad en ben nog niet in staat geweest te bellen. Dinsdag ben ik vrij en bel ik even :) Afgelopen dagen van 06:00 uur 's ochtends tot 23:00 's avonds gewerkt ivm de KWPN hengstenkeuring en maandag zit ik ook de hele dag op kantoor.

Ik vind zoethout niet lekker, maar wil sterrenmix en zoethoutthee wel proberen :j