Stekende pijn achter ogen door vermoeidheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Stekende pijn achter ogen door vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 07:15

Hallo,

Als ik heel moe ben (oververmoeid) heb ik altijd dat ik niet meer uit mijn ogen kan kijken.
Zolang ik met kleine oogjes alleen maar voor mij uit kijk en mijn hoofd niet snel draai dan gaat het goed.
Als ik mijn hoofd draai dan krijg ik een stekende pijn achter mijn ogen. Ik heb dit ook als ik mijn ogen beweeg (naar rechts/links/boven/onder kijken). Vaak doet het dan ook erg pijn als ik in fel licht kijk (bijvoorbeeld de zon), ik word daar dan heel naar van.
Ik vroeg mij af of er iemand is die daar ervaring mee heeft?
Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat hij daar ook last van heeft, dus vraag me af of dat wel 'normaal' is.
En vraag mij af waardoor die pijn dan komt.

Ik heb dan vaak ook knallende hoofdpijn en kan niks anders als liggen aangezien ik anders ga overgeven. (Lichaam wordt op de rem gezet).
Maar dit is niet altijd het geval. Ik heb er nu bijvoorbeeld ook last van. Maar nu heb ik alleen last van die stekende pijn achter mijn ogen als ik ze beweeg. En als ik hoest dan word ik wel misselijk.

Ik ben benieuwd of er mensem zijn die dit bekend voor komt. Of die weten waar die stekende pijn door ontstaat.

Ayla

Re: Stekende pijn achter ogen door vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 07:20

Klinkt als migraine.. Denk dat je hiervoor het beste even langs de dokter kunt gaan.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 07:48

Het klinkt inderdaad als klachten die bij migraine horen, maar ik krijg zulke dingen ook alleen als ik veel te ver over mijn eigen grenzen ben gegaan. Volgens mij geldt dit ook voor jou. Je zegt het zelf al: oververmoeid, lichaam trapt op de rem etc

Ik denk dat zaak is om twee dingen te doen:
1. Er gaan vast kleinere signalen van je lijf aan deze grote klachten vooraf. Probeer die eens op te sporen.
2. Ga tijdig op deze waarschuwingssignalen reageren. Laat het niet meer zo ver komen dat je oververmoeid raakt en je lichaam uiteindelijk moet zeggen "tot hier en niet verder" om jezelf te beschermen. Ga kijken naar een langdurig beter patroon, want dit is niet gezond voor je :)

Kun je zeggen waardoor je zo vermoeid raakt ? Enig idee?

Ik herken je verhaal echt en ik weet ook dat het makkelijker gezegd dan gedaan is om het te veranderen. Ik ben inmiddels op een punt dat ik weet welke kleine signalen aangeven dat ik te veel hooi op mijn vork neem, maar het lukt me nog niet altijd om er naar te luisteren en tijdig een stap terug te doen.
De bewustwording hiervan is echter al wel heel helpend, want ik weet dat ik op zo'n moment over mijn grenzen aan het heen gaan ben en ik kan voorspellen dat dat niet lang goed gaat, waardoor ik toch wel steeds probeer te verbeteren. Het overkomt je minder, zeg maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 07:51

Heb je je ogen al laten testen?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:05

Begin idd eerst met je ogen testen. Lijkt mij dat daar de pijn in zit. Had ik ook. Zag wel goed maar veel pijn achter de ogen.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 08:17

Ik heb een bril dus mijn ogen worden regelmatig getest. (Eerst elk jaar. Nu 1 keer in de 2 jaar.)

Migraine heb ik even opgezocht maar dat is aan 1 kant las ik. Is dat alleen links og rechts of kan dat dus ook achter je ogen zijn?

Corelli ik reageer later vandaag even op je bericht! :)

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:38

Ik herken dit ook als migraine, ik heb het helaas namelijk zelf ook. Bij mij begint het met pijn achter de beide ogen, dit breidt zich uit naar stekende hoofdpijn en vervolgens naar misselijkheid en eventueel ook overgeven. Ik ga mee met de reacties dat je de kleine, eerste signalen moet gaan herkennen om het nooit zo ver te laten komen. Heb je ook dat de pijn vervolgens na een goede nachtrust weer verdwenen is? Dit, in combinatie met het te weinig rust pakken van te voren, geeft wel echt aan dat het door oververmoeidheid komt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:47

xXxXsasxXxX schreef:
Ik heb een bril dus mijn ogen worden regelmatig getest. (Eerst elk jaar. Nu 1 keer in de 2 jaar.)

Migraine heb ik even opgezocht maar dat is aan 1 kant las ik. Is dat alleen links og rechts of kan dat dus ook achter je ogen zijn?

Corelli ik reageer later vandaag even op je bericht! :)
Dit kan ook achter beide ogen zijn.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 18:30

Corelli: Ik heb het chronisch vermoeidheidssyndroom, dus ik ben eigenlijk altijd moe. Over het algemeen kan ik daar nu redelijk mee om gaan, en kan ik dingen die ik moet over het algemeen wel zo plannen dat het wel te doen is. Maar soms zijn er dingen die ik wel moet doen, terwijl dat eigenlijk net te veel is dan, waardoor ik eigenlijk over mijn grens heen ga. En dat stapelt zich dan op, en dan ben ik vanzelf weer een keer oververmoeid.

M_ariskaa: Ik heb het ook in precies die volgorde. Als ik hier last van heb dan lig ik over het algemeen alleen maar op de bank/bed, aangezien ik dan echt niks kan. Als ik lig met mijn ogen dicht, dan gaat het goed. Zodra ik mijn ogen open doe dan heb ik extreme hoofdpijn, als ik ga zitten of lopen dan ga ik overgeven. Ik heb het niet altijd in deze mate. Ik heb bijvoorbeeld sinds gisterochtend weer pijn achter mijn ogen. Soms wel misselijk, maar niet zo erg als wat ik hierboven beschreef.
Maar als ik het dus wel erg heb, dan probeer ik heel veel te slapen. En daarna wordt het wel beter.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:55

Jammergenoeg herken ik dit veel te goed. Ook ik noem dit een vorm van migraine want op zn ergst voelt het echt hetzelfde. Ik ben ook wel bekend met eenzijdige aanvallen om allerlei andere redenen, maar bij oververmoeidheid heb ik precies wat jij beschrijft. En er is echt maar 1 oplossing: rust!
Bij mij komt het door chronisch slaapgebrek. Gemiddeld eens per maand stort ik gewoon in en moet ik echt 1 of 2 dagen in bed blijven liggen en verdraag dan niks. Met heeeeeel stil liggen is het uit te houden, maar elke beweging is pure hel (duizeligheid, misselijk, overgeven, bonkend hoofd met steken). Ik kan dus ook bijna niet slapen dus die dagen duren erg lang. Mijn advies zou dan ook zijn om dan zoveel mogelijk slaap te pakken, herstel je gewoon sneller.
Ik ben inmiddels heel goed geworden in het herkennen van de eerste signalen. Als ik geluk heb merk ik het al heel vroeg aan een toenemende druk rondom mn hoofd maar meestal zijn het toch de steken achter mn ogen. Zodra ik die voel, laat ik gewoon alles vallen en duik in bed (als het mogelijk is natuurlijk). Doe ik dat niet, heb ik gegarandeerd een paar uur later een veel groter probleem. Ik vond het eerst overdreven om vanwege een beetje steken al te gaan liggen. Maar bij mij werkt het! Daarmee voorkom ik gewoon dat het erger wordt en ben ik met een halve dag of 1 dagje weer in de benen.

Ik heb voor mn andere migraine preventief medicatie, betablokkers. Die gebruik ik niet in de winter, omdat het bij mij heel erg getriggerd wordt door warmte. Maar afgelopen jaar heb ik gemerkt dat die verrekte aanval door oververmoeidheid gewoon doorgaat, daar werkt die medicatie bij mij dus niet tegen.