Waar moet ik heen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kevertje04

Waar moet ik heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 17:46

Ik zal eerst de situatie even globaal schetsen:
Ik ben ruim een jaar depressief geweest, daar ben ik nu herstellende van. Eind september vorig jaar is dat bekend geworden bij mijn naasten, daarvoor was er maar één iemand die van mijn gevoelens en gedachtes op de hoogte (een collega) was.

Mijn moeder is, nadat bekend was geworden hoe ongelukkig ik was, extreem bezorgd geworden. Ze is constant overbezorgd, ik kreeg elke dag tig vragen over psychiaters, psychologen en of het haar schuld was. Als ik dan zei dat ik wilde dat ze erover op hield omdat ze me niet hielp, kreeg ik de rest van de dag blikken naar mn hoofd geworpen en ging ze de dag erna weer gewoon verder met vragen stellen. Dit terwijl bij de psychiater nadrukkelijk is gezegd me met rust te laten omdat dat overbezorgde gedrag alleen maar averechts werkt. Ik ben nu op het punt gekomen dat ik haar echt niet meer kan uitstaan, want ze blijft, wat ik ook zeg, irritant en overbezorgd zijn.

Omdat er thuis dus zoveel spanning was en ik eigenlijk constant onder druk stond, heb ik besloten even uit huis te gaan. Ik ben een paar dagen bij een vriendin ingetrokken en bloeide helemaal op. Ik bleef niet meer in mn bed liggen om mn moeder te ontwijken, ik kon weer naar school en mensen zeiden dat ze me vaker zagen lachen. Maar na een tijdje voelde ik me toch een beetje bezwaard, alsof ik inbreuk pleegde in hun happy gezinnetje. Besloten even naar huis te gaan, maar daar was nog steeds niets veranderd, dus besloot ik naar een andere vriendin te gaan. Daar ben ik nu drie weken maar ik begin me weer zo bezwaard te voelen...

Ik voel me nergens meer gewenst, thuis ben ik wel gewenst (mijn moeder appt elke dag drie keer of ik thuis wil komen eten), maar dat is echt nog te vroeg voor me. Ik heb dinsdag mn moeder gezien omdat ik jarig was en er is niets veranderd. Haar gedrag is één en al bezorgdheid en ik kan zo vaak zeggen dat haar zorgen onterecht zijn maar ze blijft er in zitten.

Over een week moet ik bij die vriendin weg, maar ik heb geen idee waar ik heen moet. Ik wil niet meer anderen tot last zijn met mn aanwezigheid, ik voel me echt enorm bezwaard om bij vriendinnen in te wonen. Ik heb zelfs al naar beschikbare kamers gekeken, maar ik twijfel of dat een goed idee is omdat volledige zelfstandigheid mijn examens niet erg goed zal doen... Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? Naar huis is geen optie, vriendinnen ook liever niet en op kamers is misschien ook too much...

Dat ik respect- en/of harteloos ben tegenover mijn moeder hoef ik niet te horen. Ik zou met alle liefde weer thuis komen wonen maar het enige wat ze doet is druk op me leggen en dat trek ik niet. Zolang zij dat niet begrijpt, kan ik niet bij haar wonen.

Anoniem

Re: Waar moet ik heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:54

Lastig... ook voor je moeder, want je bent wel haar kind en ze wil dat het goed met je gaat.
Waarschijnlijk weet ze met haar verstand wel dat ze minder bezorgd moet zijn, maar zegt haar hart iets anders.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:54

Wat een lastige situatie. Ik heb iets vergelijkbaars gehad, en ik ben toen wel uit huis gegaan omdat ik er anders echt aan onderdoor was gegaan. Weet je, je eigen gezondheid is belangrijker dan die examens. Die kan je nog herkansen. In het ergste geval moet je een jaar overdoen. Maar als thuis wonen jou dusdanig ongelukkig maakt dat je eigenlijk niet meer kan functioneren dan moet je daar gewoon weg. Het is zonde dat je moeder niet luistert naar je, en dat overbezorgde kan ontzettend beklemmend voelen dus ik snap heel goed dat je dat niet goed trekt. Nu is het natuurlijk wel zo dat je door een depressie wat minder stabiel kan worden en dingen je meer raken dan anders. Heb je al geprobeerd om de vragen van je moeder gewoon te pareren met een heel simpel antwoord? "Mam, ik vind dit soort vragen niet prettig dus ik ga geen antwoord geven. Mag ik even bij de koelkast?" En dat telkens weer herhalen, en ook telkens weer direct omschakelen op een ander onderwerp. Dat geeft jou wat meer controle en wellicht dat dan de boodschap bij je moeder toch binnenkomt.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:57

Heb jij begeleiding van een psycholoog etc gehad? Of heb je dat nog steeds?
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en ook een week buiten huis verbleven, ik kreeg gewoon geen begrip voor mijn situatie binnen het gezin.
Toen heb ik samen met mijn ouders bij de psycholoog een gesprek gehad zodat er gezorgd werd dat alles wat we aan elkaar kwijt wilden binnen een veilige situatie kon worden gezegd. Het hielp ook erg dat mijn psycholoog natuurlijk buiten de situatie stond en het gesprek kon leiden.
In ieder geval hoop ik dat je snel weer een plek vindt waar je je veilig en fijn voelt TS!

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 17:59

Ja Dani, dat heb ik geprobeerd. Mijn moeder is altijd al een beetje een doordrammer geweest, dus als ik zoiets zei, gooide ze er altijd nog een opmerking erachteraan. Dan wel eentje als 'ik wil het gewoon zo graag goed doen,' dan wel 'voor mij is het ook moeilijk, hoor.'

Ik heb contact gehad met verschillende psychologen en psychiaters, maar het heeft tot nu toe nog niet goed gevoeld. Wel hebben ze allen duidelijk geprobeerd te maken wat mijn moeder het beste kan doen, en het gaat dan vaak een dag of twee goed, maar ze valt steeds weer terug in haar oude patroon.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:18

Hè, wat vervelend dat ze echt geen rekening wil houden met jouw gevoel hierin. Natuurlijk is het voor haar ook moeilijk, maar het zou fijn zijn als ze jou toch beter kon ondersteunen. Dan zou ik toch serieus overwegen om het huis uit te gaan. Het moet niet zo zijn dat jouw herstel geblokkeerd wordt door je thuissituatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:28

Wat een vervelende situatie. Moet je weg bij die vriendin omdat zij dat wil, of is dat omdat je jezelf bezwaard voelt?

In welke omgeving zoek je eventueel onderdak?

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 18:34

We hebben vantevoren afgesproken om het op vier weken te houden, en zitten nu in de derde week.

Omgeving Nieuwegein.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:35

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 18:38

Dat zou echt fantastisch zijn, maar Apeldoorn is wel een eindje weg en ik moet elke dag gewoon naar school.. ik stuur wel even een pb'tje om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Bedankt!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:56

Er zijn meerdere advertenties op Boktmarkt onder vacatures...

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:42

Ik heb even gekeken, maar dat is allemaal te ver weg of niet inruil voor woongelegenheid. Maar toch bedankt :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:50

Wat een vervelende situatie. Helpt het niet wanneer je moeder met een hulpverlener hierover praat?

Wellicht kun je op zoek gaan naar een (studenten)woning/kamer/appartement en op jezelf gaan wonen eventueel via begeleid wonen.
Dan heb je de druk van thuis niet en hoef je je ook niet bezwaart te voelen bij vriendinnen.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 21:35

Mijn moeder heeft afgelopen week een afspraak geregeld via de huisarts :j

Ik denk inderdaad dat dat de beste oplossing is voor nu.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 06:04

Ondanks dat het nu hrlemaal niet prettig is, is het wel fijn dat je een bezorgde moeder hebt. In de zin van dat je misschien idd een gesprek met je moeder en hulpverlener aan kan gaan en kan kijken voor oplossingen. Doordat ze wel echt met je begaan is, is er ook een grote kans dat zij zich in wil zetten om haar gedrag aan te passen. Het is verschrikkelijk verveldend als iemand constant vraagt hoe het gaat als het gewoon niet goed gaat, hoe lief ook bedoeld. Ik denk dat het heel belangrijk is dat jij open bent naar haar over hoe jij je voelt met al die vragen en dat ze je 10 x beter helpt door dat absoluut niet te doen. Aangezien de irritatie van jou kant groot is, kunnen jullie zon gesprek met zn 2en niet fatsoenlijk voeren, vandaar evt met hulpverlening. Je kan dan ook aangeven dat als jij wil praten of iets van haar wil dat je daar dan zelf wel mee komt en dat dat ook nog lang kan duren voordat je zoiets doet.
Verder ben ik het wel eens met wat hierboven gezegd wordt, je gezondheid is belangrijker dan je examens. Anders kom je in zon toestand dat je niet eens examens of school kan doen!

Veel sterkte meid, ik hoop dat er snel een oplossing komt!

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 11:01

Ik was op Kamernet aan het kijken maar daar moet je een premium account hebben om te kunnen reageren op een advertentie :n
Ik ga vandaag in de lokale supermarkten briefjes ophangen. Iemand die nog een ander idee heeft om aan een kamer te komen?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:41

Marktplaats, inschrijven bij een wooncoöperatie.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:02

Lastige situatie, ik snap dat je moeder bezorgd is, en ergens zou ik daar blij mee zijn. Genoeg moeders die zich niet interesseren in hun kinderen.

Waarom is op kamers gaan geen mogelijkheid? 'to much'?
Het klinkt dat je zelfstandig wilt zijn/vrijheid dan is dit dé mogelijkheid :)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 16:09

Like_peres schreef:
Waarom is op kamers gaan geen mogelijkheid? 'to much'?
Het klinkt dat je zelfstandig wilt zijn/vrijheid dan is dit dé mogelijkheid :)

Omdat het toch wel een hele kluif is om ineens helemaal voor mezelf te moeten zorgen, wassen, koken, schoonmaken, boodschappen, en dan ook nog mn examens ernaast.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:15

Hmm dan is het enige wat over blijft intrekken bij familie/vrienden of je moeder.
Als je inschrijft voor een woning moet je ook alles zelf doen.
Als je een studentenwoning in gaat moet je ook zelf wassen schoonmaken boodschappen koken etc, wellicht zal je soms samen koken, of taken verdelen. Eigenlijk moet je er dan rekening mee houden dat je dan gewoon bijna alles zelf moet doen, maar dat hoort ook weer bij volwassen worden.

En anders een goed gesprek met je moeder is dat een idee, of heb je dat al geprobeerd ( misschien overheen gelezen).

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:31

Dan zou begeleid wonen nog een optie kunnen zijn, zo ben je niet afhankelijk van vrienden/familie wat ook weer spanning bij jou teweeg kan brengen.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:41

Oo met op kamers bedoelde ik inderdaad ook begeleid wonen, daar leer je dan een hoop, en vanuit daar kunnen ze je ook nog helpen aan een huisje. :)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:04

Misschien een stomme opmerking, maar laat je moeder een keer lezen hoe je je voelt. Bijvoorbeeld dit topic, misschien kan ze zich dan beter "plaatsen".
Bij mijn moeder helpt het beter om haar iets te laten lezen als dat ik iets zeg, of ik moet echt heel boos zijn.

Helaas woon je ver bij mij vandaan, anders had ik je graag geholpen.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 22:31

Ik heb de afgelopen paar dagen wat meer met mn moeder gepraat en duidelijk gemaakt dat ze zich onnodig veel teveel zorgen maakt, hier reageerde ze best oké en begripvol op, dus ik denk dat dat met de tijd wel goed komt.

Hoe werkt dat begeleid wonen? Moet dat via een zorginstelling als Altrecht of via je huisarts?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:49

Is het misschien een idee dat je met je moeder afspreekt dat je weer probeert thuis te komen wonen. (En ondertussen wel blijft kijken naar een fijne woonplek)
En dat je met je moeder van te voren afspreekt dat jullie iedere week op een vaste tijd even een half of heel uurtje gaat zitten en je moeder dan met vragen bij jou kan komen. En dat jij ze dan zo goed mogelijk probeert te beantwoorden. Buiten die tijd vraagt ze jou ook niet hoe het gaat en laat ze jou je eigen ding doen.
Voor jou is het van te voren dan bekend wanneer de vragen komen en kan je ook voorbereiden. En voor je moeder is dan duidelijk dat ze je buiten die tijd geen (moeilijke) vragen moet stellen.
Desnoods spreken jullie een teken/woord af die jij zegt als ze buiten het afgesproken uurtje met vragen komt. Dan levert het mischien(voor beide kanten) minder moeilijke situaties oo.

sterkte met het juiste besluit te nemen!