Hoe uit winterdip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Hoe uit winterdip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:43

Ik heb behoorlijk last van een winterdip. Raak snel gefrustreerd om de kleinste dingen. Kan alleen maar negatief denken..

Ik loop met alles achter de feiten,.. Van alles stel ik uit..

Wie heeft er tips om eruit te komen?

BigOne

Re: Hoe uit winterdip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:50

Elke dag een half uur stevig doorstappen en eventueel een vitaminecomplex met B en D vitamines slikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:01

Zoveel mogelijk buiten komen, eventueel vit. D bijslikken inderdaad. Door een tekort aan vitamine D kan je een te laag serotonine gehalte krijgen, en dat hormoon is verantwoordelijk voor je gemoedstoestand. Veel mensen wijten een winterdip aan het sombere weer en dat dat je rot laat voelen, maar in werkelijkheid is het gewoon een lichamelijk probleem. Vitamine D zit ook veel in vis, in ieder geval enkel in dierlijke producten. En je lichaam maakt het natuurlijk ook zelf aan door zonlicht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-01-15 12:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:02

Zonnebankje pakken :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:09

Bedankt voor de tips ik ga vabdaag nog vitamine D halen

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:20

Sjira, jij neemt me de woorden uit de mond. Niets zo zalig als een half uurtje zonnebanken :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:20

Sjira schreef:
Zonnebankje pakken :)

helaas geen geld voor..

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:25

Is er niemand in de familie die een zonnebank heeft, misschien kan je daar terecht ?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:28

Gewoon naar buiten helpt ook al hoor! Ik ben ook meer een zomermens, dus dit nare sombere natte winterweer kan me gestolen worden, maar het helpt écht als je elke dag even een half uurtje buiten bent, ook als de zon niet schijnt. Je moet je er even toe zetten, zeker als de bank en het dekentje (heel hard) roepen, maar het helpt echt én het is gratis!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:29

Voor de gene die een zonnebank nemen, hebben jullie daarna niet een extra dip? Ik heb dat namelijk wel, ik heb daarna een extra 'blegh' gevoel. Paar dagen later voel ik me wel beter dan anders in de winter. :j

Ook probeer ik elke zonnestraaltje mee te pakken, dat doet ook heel goed.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:33

Neen hoor, zalig wegdromen met een muziekje op de achtergrond......Wel altijd 's avonds, en dan lekker de bank op met een fleecedekentje. *D

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:35

Dat zal het zijn, dat ik nu net onder de zonnebank vandaan kom en het ijskoud heb. :))
Maar ik word ook altijd zo rot wakker, ik schrik wakker doordat hij uitspringt en ik het dan koud heb of door het alarm wat afgaat.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:38

Mijn winterdip is al heel wat minder geworden nu ik Vitamine D bij slik. Voel me weer fris en fruitig :)

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:39

Een lekker lang warm bad, een nekkussentje, wat geurige olie of badschuim .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:40

Lekker buiten bewegen, ook al schijnt de zon niet. Frisse lucht en actief zijn helpt enorm.
Daarna een warme douche of bad. Heerlijk :)

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:08

Ik heb een lichttherapie-lamp
Deze geven een bepaalde hoeveelheid daglicht, blauw licht. Elke ochtend (in de winter) heb ik dat ding even aan, en na een paar dagen merk ik duidelijk verschil. Minder moe, vrolijker en weer veel meer zin om dingen te ondernemen.
Deze lampies heb je voor een paar honderd euro, maar ook gewoon voor een normale prijs. Ik heb gewoon een simpel LifeLite lampenbolletje voor +-40 euro

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:01

Ik heb hetzelfde was heel erg moe,zag overal "spoken" (vooral met rijden) kon niet meer positief denken had overal pijn echt alles deed me zeer zowel in de spieren als in de botten heel raar gevoel was dat.Alle symptomen van d3 en B12 tekort had ik!
Ben toen B12 gaan nemen op eigen initiatief daar kwam heel lichtjes verbetering maar nog niet zoals het hoorde.
Dus op hangende pootjes naar de dokter (echt hoor ik kom NOOIT bij een huisarts) daar mijn verhaal gedaan.
Tuurlijk werd het op iets psychisch gegooid en ik moest maar gaan kletsen met zo'n spych persoon enz enz jaaaaaaaaa daaaaaaaaaaag!!!

Heb serieus aangedrongen op een bloedonderzoek waaronder de vit.B12 en vit.D3. en zie daar.....vit.B12 was een waarde van 400nmol (redelijk dus)en de vit.D3was een waarde van 36!!!
Veelste laag die vit D3,arts zei dat het helemaal niet zo laag was dus ik fronste nog maar een keertje.

Uiteindelijk ampulletjes gekregen van 25.000ie elke week eentje nemen en dat gedurende 6weken.
Na zo'n 3 weken begon ik me langzaam ietsiepietsie beter te voelen maar nog niet optimaal.
na de 6weken bloed laten prikken (dat was afgelopen maandag) en vandaag de uitslag gekregen,ik heb een waarde van 72nmol vit d3.

Assistente vond het goed ik zeg nog steeds te laag!!!Ze hanteren daar nog steeds de ouderwetse onderwaarde van 50nmol en ik wil als onderwaarde 80nmol aanhouden.
Heb dus zelf vitD3 capsules besteld die ik ga nemen en na de zomer laat ik weer bloedprikken op D3.

Ts mijn raad aan jou is: Ga bloedprikken en kijk eerst wat je D3 waarde is aan de hand daarvan kun je gaan bij slikken.
Het zou jammer zijn als je te lage d3 inneemt nml dan stijgt je waarde te langzaam of misschien helemaal niet (mocht je een tekort hebben)Neem capsules en geen tabletjes capsules worden beter opgenomen door de olie (in vet oplosbaar)

Je hoeft er geneens voor bij je huisarts te zijn gewoon bellen naar de praktijk daar aangeven wat je wilt prikken dan maken ze het prikbriefje klaar (althans zo kan het hier)
Ik ka me heel goed voorstellen dat je je ellendig voelt je komt er niet met wandelen end want de zonsterkte is gewoon nu nihil om d3 aan te kunnen maken.

Alvast heel veel beterschap!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:17

Hier ook een winterdip persoon.
Ik mis de warmte, ben alleen maar moe, kortaf en geregeld niet te genieten.
Ben ook super wit in mijn gezicht, dat mensen vragen of ik me wel goed voel :').

Ben wel dagelijks buiten, heb 2 paarden dus ben dan wel geregeld buiten.

Wat bij mij helpt is gewoon leuke dingen doen, en als het zonnetje schijnt lekker naar buiten om dan even de vitamine D op te snuiven!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:29

Hier ook een witte snoet die daar nogal last van heeft.

Zaterdag heb ik gewoon 1 uur lang alleen maar in de zon gestaan/gelopen dat is heerlijk en leef ik van op!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:48

Ik heb/ had het ook.
Een lichtbak en vitamine D3 zetten zoden aan de dijk!
Verder hebben beweging en buitenlucht zin - maar je kunt pas zelf vitamine D aanmaken als de zonkracht 4 of hoger is. (Je kunt dat zien op de website van het knmi.)
Ben je hele dagen buiten met zonkracht 4 (....oh, ik verheug me er zo op!!) (blote huid, geen zonnebrandcrème en minstens een half uur) hoef je geen vitamine D te slikken, de rest van de tijd wel.