Geen bloed doneren vanwege BSE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Geen bloed doneren vanwege BSE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:04

Terecht of misschien een beetje overdreven?

Scenario:
Ik ben in 1995 geboren in Nederland en heb daar gewoond tot en met 2011. Hierna ben ik naar Canada verhuisd. Nu is de regel in Noord-Amerika dat iedereen die na 1980 tenminste 5 opeenvolgende jaren in Europa (met name West-Europa) gewoond heeft, geen bloed mag doneren. Dit is dus vanwege de mogelijkheid tot dragen van BSE oftewel gekkekoeienziekte.

Nu heb ik een best wel zeldzame bloedgroep en wilde ik heel graag een goede daad verrichten, dus vind het eigenlijk best jammer dat ik nooit bloed kan doneren ondanks dat ik 100% gezond ben. -O-

Nayomie

Re: Geen bloed doneren vanwege BSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:15

Kun je je niet laten testen en eventueel met een verklaring waarin staat dat jij niks mankeert naar de bloedbank stappen om alsnog bloed te kunnen doneren? Uitzonderingen zijn er om gemaakt te worden namelijk.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:16

Had geen idee dat BSE zelfs sluimerend aanwezig kon zijn?

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:17

Testen is bij dieren niet mogelijk (behalve nadat ze gestorven zijn), dus bij mensen ook niet vrees ik... Wel jammer natuurlijk, de kans is enorm klein.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:30

BSE is een prionenziekte en behoorlijk gevaarlijk. Bij mensen is het de ziekte van Creuzfeld Jacob, dus niet BSE. Dit is een hele heftige ziekte waardoor je zenuwcellen in de hersenen afbreken, de ziekte openbaart zich pas tussen je 50-60 levensjaar.
Het kan zijn dat jij besmet bent doordat er in die periode het binnen hebt gekregen via voedsel. Wat ik lees is de kans klein, maar niet onwaarschijnlijk. Determinatie van het prion is moeilijk en niet mogelijk om te testen in het bloed.

Oftewel, het voordeel van jouw zeldzame bloedgroep weegt niet op tegen het risico die het bloed opleverd.
(Als je bloed geeft gaat het bloed een heel verwerkingsproces door, wat behoorlijk kostbaar is. Een zak rode bloedcellen kost ruim 200,- (ookal maakt sanquin winst, er zit behoorlijk wat onderzoeks en loonkosten in). )

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:45

Dat klopt, maar waarom mag ik in Europa dan wel doneren? De Nederlandse bloedbank wil mij wel hebben en het risico zal toch gelijk zijn?

Loopt iedereen in Europa dan het risico om Creuzfeld Jacob te krijgen na een bloedtransfusie?

Na hier op de uni wat nagevraagd te hebben, blijken er heel wat mensen te zijn die als klein kind minstens 5 jaar in Europa gewoond heeft en dan toch bloed doneerd. Waardoor het bij mij overkomt dat je alleen niet mag doneren als je aangeeft in Europa gewoond te hebben. Is het risico dan toch klein genoeg?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:52

Er zijn in Nederland ook regels over het bloed doneren als je een tijd in de UK hebt gewoond volgens mij, en ik denk om diezelfde reden. In de UK was het probleem veel groter dan in NL. Zeker wat generaliserend dat heel Europa eronder wordt geschaard. Misschien dat je bij de bloedbank zelf meer uitleg kan krijgen?

Regels zijn misschien wat dubbel, maar het is echt een hele heftige ziekte. Binnen twee jaar na het openbaren van de ziekte zitten je hersenen vol met gaten en niet veel later overlijdt je.

Zo is het in NL ook zo dat wanneer je als man seks hebt gehad met andere mannen (ookal was het maar één keer) je ook niet meer bloed mag geven. Best dubbel want niet iedere man is even losbandig en wellicht juist een vrouw die bloed geeft wel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:04

De regels zijn streng, omdat ze de risico's zoveel mogelijk willen minimaliseren.

Weefseldonatie mag in Nederland iig niet als je in een bepaalde periode in Engeland geweest bent, de regels mbt bloeddonatie hierover weet ik niet zeker.

Edit/
Even opgezocht op de site van Sanquin en ook bloed doneren mag in Nederland niet als je tussen 1980 en 1996 meer dan 6 maanden in de UK geweest bent.
In Amerika nemen ze blijkbaar nog een wat ruimere marge ;)

_Snow_White

Re: Geen bloed doneren vanwege BSE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 00:32

Het is zeker een heftige ziekte, maar om nu een hele grote bevolkingsgroep uit een heel continent te verbieden... Het lijkt mij gewoon een beetje overdreven.

Bij de bloedbank hadden ze het trouwens niet eens opgemerkt als ik het niet zelf aangegeven had. Ze controleren (helaas?) echt niet streng. Ik ken ook een aantal homoseksuele jongens die gewoon bloed doneren onder het motto van "for all they know I'm straight." Ikzelf zou nooit kunnen liegen, en doe het dan ook gewoon niet, maar dat het kan lijkt mij een beetje een glitch in the system.

De medewerkster van de bloedbank was volgensmij een beetje paranoide en claimde dat Nederland een erg BSE gevoelig land is geweest en dat daarom veel inwoners besmet zijn met de menselijke variant... Ik had er tot op heden nog nooit van gehoord, dus dat lijkt mij ook wel een beetje mee te vallen.