Hyperventilatie, hoe kom ik er van af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Hyperventilatie, hoe kom ik er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 10:59

Hai Bokkers!

Ik heb sinds ongeveer oud en nieuw last van hyperventilatie. In het begin was het vooral het snel ademen en dus probren de ademhaling weer onder controle krijgen. Maar nu heb ik het ook gewoon benauwd en het idee dat ik warme lucht in adem.

Ik ben van de week bij iemand van het GGZ geweest en deze heeft me tips gegeven voor het weer oke ademen.
Nu had ik het vanacht weer benauwd, niet het snel ademen ik ademde gewoon heel rustig dus ik ging er vanuit dat dit geen hyperventilatie was.
Had vanmorgen een afspraak staan bij de dokter, dit was eigenlijk voor iets anders maar ik vond de benauwdheid toch wel eng dus ben ik daarvoor gegaan. Hij zegt dat dit ook gewoon hyperventilatie is en dat mijn longen/hart goed klinken en ook mijn zuurstof is na het steeds zuchten voor het luisteren van de longen gemeten op 99% dus dat is ook in orde.

Nu is de vraag; hoe kom ik van die stomme hyperventilatie af want ik vind dat benauwde gevoel maar eng..
Tips als op je ademhaling gaan letten of juist ergens anders aan denken heb ik al gehad en helpen niet echt..

Wie heeft DE tip voor mij?

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:02

Een hyperfree kopen bij een apotheek..of een zakje pakken en daar in en uit in blazen...

en zorgen dat je van de stress af komt *\o/*

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:03

Ik ga dit even volgen. Ik krijg het soms ook op onlogische momenten ineens benauwd. Dan ga ik op mijn ademhaling letten en dan weet ik zeker dat het alleen maar erger wordt. Ik weet niet of het hyperventilatie is, ik heb het gevoel dat ik juist te traag ga ademen dan. Maar ik herken je klachten wel. Je probeert je op iets anders te concentreren maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik heb wel gemerkt dat iets doen waardoor je wel normaal MOET ademhalen goed helpt, zoals even een sprintje trekken of veel praten. Maar je kunt natuurlijk niet te allen tijde de kamer uit rennen als je het benauwd krijgt xD

Frozen

Re: Hyperventilatie, hoe kom ik er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:09

je moet er gewoon voor zorgen dat het te vele zuurstof in je hersens verdwijnt...daar krijg je ook dat rot gevoel van...dus als je b.v gaat lopen ofzo gaat het weer weg...
en uitademen....vasthouden "is heel moeilijk"...dan weer inademen...weer uitblazen...en proberen vol te houden...
je lichaam is min of meer aan het hardlopen...dus die extra zuurstofmoet je zien kwijt te raken...

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 11:14

Frozen schreef:
Een hyperfree kopen bij een apotheek..of een zakje pakken en daar in en uit in blazen...

en zorgen dat je van de stress af komt *\o/*

Maar als je gewoon een rustige ademhaling hebt dan heeft dat in een zakje niet heel veel zin toch?

Wat is dat hyperfree?

Lienepien95

Re: Hyperventilatie, hoe kom ik er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:26

Ik volg even...lig vaker een week plat door een zeer heftige hyperventilatie aanval. Ben wel benieuwd of mensen goede tips hebben :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:28

Er loopt een topic over dit onderwerp. Zal hem even op zoeken. Daar staan al heel veel ervaringen/tips in.

Britt, misschien denk je dat je goed ademt, maar als je de klachten van hyperventilatie hebt, dan is dat niet zo. Onbewust adem je dan toch fout. Het gaat verder dan alleen maar snel ademen. Ook een hoge of een lage ademhaling maakt uit, misschien adem je te diep in en niet genoeg uit, etc etc.

jammer genoeg bestaat DE tip niet. Het is een combinatie van allerlei dingen. Een magische oplossing bestaat er niet voor.

edit: [MWS] hyperventilatie wie nog meer??

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:30

Ik heb het ook een tijd gehad. Echt heel erg vervelend!
Als je op je ademhaling gaat letten zorg er dan voor dat je langer uitblaast dan in ademd. Want bij hyperfentilatie krijg je teveel zuurstof binnen als ik het goed heb begrepen. Inspanning kan helpen idd, bijvoorbeeld gaan traplopen. En als je roker bent wil het ook nog wel eens helpen om een sigaret op te steken.
Maar het is een gevolg van stress dus misschien kan je proberen daar wat aan te doen?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:31

Ik heb in stressvolle situaties ook last van hyperventilatie.. Is zeer irritant maar ik zou niet weten hoe ik ervan af moet komen. Goed letten op mn ademhaling helpt vaak wel om mezelf rustig te krijgen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:39

Jel_R07 schreef:
Ik heb het ook een tijd gehad. Echt heel erg vervelend!
Als je op je ademhaling gaat letten zorg er dan voor dat je langer uitblaast dan in ademd. Want bij hyperfentilatie krijg je teveel zuurstof binnen als ik het goed heb begrepen. Inspanning kan helpen idd, bijvoorbeeld gaan traplopen. En als je roker bent wil het ook nog wel eens helpen om een sigaret op te steken.
Maar het is een gevolg van stress dus misschien kan je proberen daar wat aan te doen?

Prachtige tip :') maar ik moet heel eerlijk zeggen, sinds ik stress-rook, heb ik eigenlijk geen last meer gehad.

edit: Ik adem ook niet snel als ik het benauwd heb, maar juist heel langzaam en ik denk dat ik dan verkeerd ademhaal. Hyperventilatie is niet alleen maar het snelle paniekachtige wat je ziet in films, het kan ook in stilte gebeuren :j

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:40

Ik heb heel veel baat gehad bij haptonomie :j

Het argument van roken snap ik, omdat je dan heel bewust je ademhaling regelt. Maar verder kan ik aan roken enkel negatieve argumenten koppelen :')

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:46

Ja haha daarom ook, als je een sigaret opsteekt dan ga je echt inhaleren en uitblazen :P
Verder is het natuurlijk nergens bevorderlijk voor maar je kan er de controle op je ademhaling wel mee terug krijgen :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:46