Euthanasieverklaring (16+ ?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Euthanasieverklaring (16+ ?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 00:12

Ten eerste, ik weet niet goed of dit onderwerp zo besproken mag worden op Bokt, omdat het toch wel iets heftigs is. Ik denk daarom dat een 16+ waarschuwing misschien wel op zijn plaats is. Het is natuurlijk niet een alledaags onderwerp en misschien ook niet iets waar jonge kinderen zich al druk om moeten maken.

Laatst was ik op mijn werk in een huisartsenpraktijk de map met euthanasieverklaringen aan het doornemen, om te kijken of er niet nog formulieren in zaten van mensen die inmiddels al overleden of verhuisd zijn. Het viel mij op dat het eigenlijk allemaal mensen waren van +- 65 jaar of ouder. Er zaten misschien een stuk of drie mensen tussen die op het moment van 'invullen' (want het is natuurlijk in werkelijkheid wel wat meer dan simpel invullen) tussen de 40 en de 50 jaar waren.

Nu is mijn vraag, waarom leggen jongere mensen geen euthanasieverklaring af? Kan dit niet, of ligt hier een taboe op? Ik bedoel, heel banketstaaf gezegd zit een ongeluk vaak in een heel klein hoekje. Het hoeft helemaal niet te betekenen dat je pas op oudere leeftijd in een situatie terecht kan komen die mensonwaardig is. Dit kan net zo goed gebeuren als je pas 30 bent en in de bloei van je leven staat. Toch?

Ik ben wel benieuwd hoe Bokt hierover denkt. Misschien zijn er jongere mensen op Bokt die wel een euthanasieverklaring hebben?

Let op: ik heb het hier niet over geloof kwesties en dit is ook niet mijn bedoeling om het in dit topic daarover te hebben. Laten we gewoon een ieder zijn of haar mening respecteren. De een is principieel tegen euthanasie, de ander niet.

Als je niet weet wat een euthanasieverklaring is: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... aring.html

JesdaJinnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:14

Ik ben 23 en heb er nog nooit van gehoord of is dat raar?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:14

Ik heb er zelf geen. Nooit bij stil gestaan en ik vind het nu ook niet nodig om over na te denken :)

Jorinda

Re: Euthanasieverklaring (16+ ?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 00:15

Haha nee, dat is niet raar denk ik hoor ;) Ik kom het toevallig tegen in mijn werk en daarom dacht ik er al een tijdje over na.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:15

Ik zal je heel eerlijk zeggen dat ik echt dacht dat dit alleen kon als er een reden voor was.
Met reden bedoel ik, dat je een lang, of kort, slopend ziektebed in het verschiet hebt met geen kans op positieve uitkomst.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:16

Ik denk dat jongere mensen over het algemeen nog niet zo stilstaan bij hun sterfelijkheid.

JesdaJinnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:18

Heb het even globaal door gelezen en ik zou het niet raar vinden als jongeren dit wél hebben vastgelegd. Ook zij kunnen verongelukken. Wel denk ik dat ze er op zo'n jonge leeftijd niet aandenken...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:20

Eigenlijk net zoiets als aangeven wat er met je organen gebeurt als je overlijdt.
Dat doet dan wel de mensen onder 40, maar dat is dan ook bekender.
Als je een euthanasieverklaring makkelijk kan invullen, is het misschien toegankelijker om te doen. Voor je organen hoef je alleen in te loggen en aan te kruisen.
Heb er zelf nooit over nagedacht, zie het af en toe voorbij komen in tv-series ( :') ) maar misschien toch handig om eens in te verdiepen. Je weet het maar nooit hè..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:22

Ik denk dat men in Nederland echt heel blij mag zijn met de mogelijkheid tot euthanasie. Natuurlijk is dat geen lolletje, maar als echt alles geprobeerd is, de persoon in kwestie alleen nog maar een weg van pijn te volgen heeft: jazeker! Dit geldt ook voor die personen die nooit meer uit hun coma zullen ontwaken. Die lijdensweg is overigens meer voor de familie die maar moet toezien hoe de dierbare maar ligt te liggen.
En dit kan helaas ook op jongere leeftijd gebeuren. Ik ben 33 jaar en woon momenteel in Spanje. Daarom heb ik nog niets vastgelegd. In Spanje heeft men namelijk een andere mening over euthanasie.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:25

Ik heb dit wel met mijn omgeving al besproken wat mijn wensen zijn.
Als ik er als kasplantje bij zou komen liggen zonder mogelijkheden om te communiceren bijvoorbeeld.
Dan wil ik toch echt euthanasie.

Ben zelf regelmatig met alle dingen er rondom heen bezig qua: zoprg dat overlijdensverzekering goed geregeld is.
Dat men weet in welke map in welke kast zij info kunnen vinden over wat te doen in geval van overlijden.
Dat soort zaken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:25

Eerlijk gezegd dacht ik ook dat dat niet zomaar kan, of heel veel moeite kost. Want als het kan dan zou ik dat graag willen doen ja. :j Zeker weleens over nagedacht ook.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:26

ik moet zeggen dat ik er best vaak over na heb gedacht om zo'n verklaring te nemen..
Het kan zomaar gebeuren dat ik lelijk van mijn paard val, een auto ongeluk krijg of ernstig ziek wordt..
Als je dan nog is alles aan moet gaan vragen (kan volgens mij wel even duren??) zit je dan ook niet op te wachten.
Ik ga me er nog is goed in verdiepen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:32

Ik wist niet van het bestaan af

Wil niet een kasplant zijn

Ook niet (zwaar) gehandicapt na ziekte of een ongeluk

Ik geniet liever van het leven en niet vastzitten in mijn lijf .

De niet reanimatie is lastig , vanaf mijn 35ste kan ik beter kijken of ik wil blijven , ben 22 heb voor nu genoeg dromen. ..

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:37

Ik heb er inderdaad overna gedacht.
Maar moet bekennen dat ik al me hele leven bang ben dat er iets met mijn benen zou kunne gebeuren dus verlamd raken.
Echt daar ben ik al tijd al bang voor geweest dat ik ook hier overna heb gedacht.
Maar moet bekennen dat ik niet weet tot waar het punt is om niet verder te willen leven.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:45

Ik heb wel eens over dit soort dingen nagedacht. Maar wist/weet niet wat alle mogelijkheden zijn, was niet bekend met wat er in de link staat.
Ik zeg al vanaf dat ik jonger ben dat als ik ga dementeren ooit in mijn leven dat ze mij mogen ombrengen (hmm.. klinkt zo naar.) Ik heb te veel gezien, wat dementie met een mens doet en de nabestaande. Dat is gewoon zo vreselijk en mens onterend. (maar hier zal geen toestemming voor te verkrijgen zijn denk ik)
Ben toch ook wel van menig dat als ik door een ongeluk of ziekte een kast plantje word dat het dan ook klaar is. Misschien toch maar eens in gaan verdiepen. Ik denk dat er op een jongere leeftijd door mensen er gewoon niet over nagedacht word. Die zijn nog in de bloei van hun leven en zullen niet serieus nadenken dat ze zomaar iets kan overkomem of ze willlen er nog niet aan denken.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:55

Nanne schreef:
Ik zal je heel eerlijk zeggen dat ik echt dacht dat dit alleen kon als er een reden voor was.
Met reden bedoel ik, dat je een lang, of kort, slopend ziektebed in het verschiet hebt met geen kans op positieve uitkomst.

Het invullen van een wilsverklaring kan altijd. Daadwerkelijke euthanasie kan inderdaad alleen gebeuren in de situatie die jij schetst en dan is dat alsnog een lang traject. Alleen jij kan euthanasie aanvragen, als jij niet voldoende bij kennis bent (bewusteloos, dement, etc) dan kunnen familieleden wijzen op de wilsverklaring maar dit wil nog niet zeggen dat dit inderdaad gebeurt. Als je nog bij kennis bent gaat er naast een heel traject om te bevestigen dat de situatie ondragelijk lijden is ook een heel traject met psychologische gesprekken vooraf om te bepalen of dit echt de wens is van de patiënt en geen "opwelling". Al met al alsnog een pittig traject.

Ik heb zelf geen wilsverklaring ingevuld (ben 22) en ga dat voorlopig ook niet doen. Een situatie die ik nu als ondragelijk zou zien zou tegen die tijd dat dat werkelijk aan de orde is wellicht mijn grens niet zijn. Je schuift toch je grenzen op. Als ik bij kennis ben en dat traject in zou willen stappen heb ik niets aan een wilsverklaring want dan ligt de keuze 100% bij mij en beginnen alle testen dan pas. Als ik niet bij kennis ben zou dit niet meer kunnen en kunnen naasten ook niet voor mij bepalen. Tja, ik heb mijn oma ook naar een toestand zien gaan die niet wenselijk was (door hersenbloeding, dementerende verschijnselen. Zelfs tot de mate van mensen niet herkennen), maar die is daaruit wel flink opgeknapt en heeft nu een goed leven ondanks de mentale beperking (veel geheugen is terug gekomen, alleen korte termijn blijvend aangetast). Artsen hadden niet verwacht dat het beter zou worden maar dat werd het wel (herstel heeft wel 3 jaar geduurd). Zij is niet bij bewustzijn om euthanasie aan te kunnen vragen, als het op papier had gestaan had ze ook euthanasie moeten plegen volgens mijn opa, volgens mijn moeder dan weer niet. Wat als mijn moeder er niet was geweest om nee te zeggen?

Ik heb het van dicht bij mee gemaakt. Mijn opa heeft euthanasie gepleegd. Gelukkig wou zijn eigen arts dit doen (dus echt euthanasie en geen hulp bij zelfdoding). Want ook al wil je het zelf, het is geen recht van de patiënt. Je zult ook een arts moeten vinden die dit wil doen. Ik kies er in ieder geval bewust voor om pas hier in te stappen tegen de tijd dat het aan de orde is.

Edit: Ik heb ook alzheimer meegemaakt van dichtbij, dit zal nooit beter worden maar alleen maar slechter worden. Ondanks dat wil ik niet dat derden voor mij beslissen a.d.h.v. iets wat ik eerder ingevuld heb. Wel zou ik graag willen dat ze het zo aangenaam mogelijk voor mij maken. Dat betekend voor mij een goed o.a. verzorgingstehuis (daar kan behoorlijk verschil in zitten!). Daarnaast vraag ik me af in hoeverre je bewust meemaakt wat je meemaakt op het moment dat je zwaar dementerend bent of in coma ligt. Ligt dementerend zal je wel bewust meemaken maar zal mogelijk niet genoeg reden zijn voor euthanasie.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:11

Ik heb het ook nog niet ingevuld omdat ik heel erg bang ben om dood te gaan en om daarover na te denken.
Dit is zo erg uit de hand gelopen dat ik hiervoor zelfs bij een psycholoog heb gelopen omdat ik niet meer rustig kon worden met het idee dat ik echt dood ga ooit, heel gek.
*mompelt iets van struisvogels'
Dus vandaar maar ik vind het wel erg goed!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:43

Ik denk dat dat komt omdat voor veel mensen euthanasie verklaring in gedachten hoort bij een langdurig ziekteproces..

Niet behandelen en niet reanimeren is veel bekender en zullen ook meer jongeren hebben.

Ik kan mij zo een twee drie ook geen situatie bedenken waarbij ik vooraf zou aangeven wanneer mijn leven actief beindigt dient te worden, in plaats van passief..

De situaties die ik dan voor ogen heb, geven meer dan voldoende tijd om het dan met je naasten te bespreken en dan alsnog te tekenen.

Het enige is dan bijvoorbeeld vegatatieve staat, maar vaak is dan passief het meest voor de hand liggende (er is dan geen lijden in feite, dus actief zou niet eens mogen?)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:38

Goed dat die verklaringen er zijn.

Mijn praktijkervaring is dat het een wassen neus is.
Schoonvader kreeg kanker, uitgezaaid en heeft bij zijn goede verstand een euthanasieverklaring getekend.
Op het moment dat hij en zijn vrouw euthanasie wilde laten toepassen, kon het niet.
Hij was te slecht door de kanker in zijn hoofd.

Wij als familie en hij hebben nog weken van lijden voor de boeg gehad.
Mijn zoon had nachtmerries over opa die zo raar deed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:46

Wat luuntje zegt. Over het algemeen wordt het door de artsen toch niet erkend als zijnde 'dat is wat jij op dit moment daadwerkelijk wil". Want het gaat namelijk om situaties waarin jij niet meer kan aangeven wat je wilt. Tja, en dat jij bij je volle verstand hebt gezegd dat je het niet wil, wil niet zeggen dat je, nu het zover is, daadwerkelijk niet wil.

In mijn ogen heeft het dus geen nut om zo'n verklaring te hebben en dus ga ik er ook geen tijd en energie in steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:56

Ik heb het idee dat ik een uitzondering ben, mijn wensen mbt levensbeeindiging bij ziekte of ongeval liggen al jaren in de kast bij de huisarts.
Geen fijn onderwerp, maar als je voor een geliefde voor een keuze staat, is het zo een steun om zijn/haar wensen te weten en je eigen wensen bekend te hebben gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:02

Iemand die ik ken werkt in de palitieve terminale zorg. En hoevaak ik wel niet hoor dat ze uiteindelijk niks aan die verklaring hebben. Vaak verschillende reden. Of ze niet helder genoeg meer. Of er moet opnieuw naar gekeken worden.

Dus ik vind het weinig nut hebben om een verklaring te tekenen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:04

Wij hadden er van de week net een presentatie over op school.
Je moet dacht ik 18? zijn en dan kan je een verklaring indienen dat, als je het leven niet meer zit zitten ze er een einde aan mogen maken.
Toch ligt het in praktijk wat ingewikkelder.
Stel je voor je hebt dementie, dan vinden ze die verklaring niet meer genoeg. Want de mening kan veranderd zijn en de man/vrouw wil misschien nog wel blijven leven.
Dokters zien er vaak vanaf hoewel het wel steeds meer gebeurt dan vroeger.
Liever gebruiken ze hulp bij zelfdoding.
Dan zijn hun niet in eerste plaats verantwoordlijk omdat je zelf het middel inneemt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:20

Ik hoop dat als ik dement word ik het ineens goed word en dat ik zelf niet meer weet dat ik van voren en van achteren leef. Klinkt hard maar dan maar liever goed dement dan de eerste stadia. Ik hoorde ook dat die verklaring dan niet rechtsgeldig is. Voor andere dingen zou het ook een afweging kunnen zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:21

WillBokkers schreef:
Liever gebruiken ze hulp bij zelfdoding.

Hulp bij zelfdoding is nog altijd strafbaar, en dientengevolge ook niet iets wat een arts zal doen of zal adviseren.