flapoorcorrectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lilydj

flapoorcorrectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:02

hoi allemaal, ik heb even een rare vraag.
ik heb 1 flapoor en daar ben ik al mijn hele leven heel onzeker door, heb ook nog nooit een staart durven dragen.
nu heb ik volgende week stage en besefte mij dat ik hoogstwaarschijnlijk de rest van mijn leven op werk en dergelijke een staart moet dragen.

een oorcorrectie kost rond de 2000,- wat mijn vader dus niet gaat betalen, en mijn verzekering verzekerd ook niks. maar nu zag ik andere verzekeringen die tot 18 jaar wel een groot deel vergoeden.
kan ik zomaar van verzekering veranderen voor die operatie?
ik heb al ge-googled maar ik kon daar niks over vinden.

ik hoop dat iemand voor mij het antwoord hierop heeft!

Froukje
Forever young

Re: flapoorcorrectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:17

:n Niet als jij nog op naam staat van je vader. Dan moet die ook van verzekering veranderen.

SanneChinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:22

Je vader zal dan idd ook van verzekering moeten veranderen. Ik heb zelf een flapoorcorrectie gedaan en bij mij kostte dit ruim 2700 euro. Het is voor mij nu bijna een jaar geleden (ben nu 15) en ik moet zeggen dat al het geregel van tevoren zeker wel de moeite waard is!

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:01

ja ik wil het ook echt heel graag, alleen ja, het is veel geld, en dat heb ik simpelweg niet :(

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:04

Eerlijk? Begin er niet aan. Ben in 2004 voor het eerst geopereerd en heb er tot op de dag van vandaag spijt van gehad. 2e en 3e keer werden ook nog vergoed, wéér mis en de 4e keer weigeren ze te vergoeden. De stand is weliswaar voldoende, maar de pijn die ik er nog dagelijks aan heb, waardeloos.

Mijn advies, probeer je er overheen te zetten. En anders, zorg dat je uiteindelijk bij een goede arts terecht komt!

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:24

een goede arts zoek ik sowieso, maar dat is logish :P

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:33

lilydj schreef:
een goede arts zoek ik sowieso, maar dat is logish :P

Elke arts heeft risico's.

Mag ik vragen of jij een foto wil posten? Alleen van je oor.

Kijk soms kunnen dingen vaak erger voelen dan ze zijn. Ikzelf heb 1 lui oog, die snel een afwijkende stand heeft. Dat voelt zo'n beetje hetzelfde, ik kan er geen haar voor hangen. Ik snap jou wel. Maar ik heb er inmiddels wel vrede mee.
Soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 10:55

ik zou best een foto willen plaatsen maar ik heb niks met een camera erop, dus dat lukt niet.
het is overigens niet heel erg, maar ik schaam me er wel heel erg voor

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:00

Meid, dat beetje flapoor maakt je juist leuk en uniek. Er was laatst een programma waar ze modellen zochten, daar kozen ze juist een meisje met flaporen uit omdat het haar een heel eigen uitstraling gaf :D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:01

Een collega van mij heeft ook een flapoor en een plat oor. Maar je raakt er vanaf dag 1 aan gewend, het past bij haar en ik kan me haar niet anders voorstellen. Als je op je stage gewoon eens probeert met die staart? Die mensen zie je niet de rest van je leven dus als ze irritant doen ben je er ook weer zo vanaf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:10

Het heeft het leven van mijn klasgenoot volledig verandert. Zijn zelfvertrouwen hing echt af van die flaporen; niemand vond het verder storend of viel ons niet eens meer op. Maar hij had er zelf teveel moeite mee. Helaas ging hij daardoor anderen pesten... Na de operatie was hij zichzelf, leuke jongen die ook nooit meer iemand heeft gepest. Hij is ondertussen harstikke succesvol in zijn leven, doordat hij door die operatie gewoon weer zichzelf durfde te zijn.

Ik heb dat met mijn tanden, 1 scheve tand stoorde mij zo erg dat ik alsnog weer een beugel heb genomen als volwassene. Niemand zag het echt die scheve tand, maar ik wel en ik moet ermee leven. T punt is, dat als er niets aan gedaan kon worden ik er wel mee leerde leven maar er kan wat aangedaan worden. Ja, was duur maar elke cent waard :j ik ben weer trots op mijn gebit!

Ts, wat ik er eigenlijk mee wil zeggen; als het je echt blijft storen en je ook tegenhoudt om jezelf te zijn (doordat je bv je oor angstvallig blijft verstoppen), is het misschien een idee om dan voor volgend jaar (als je vader er voor open staat) met je vader te kijken naar een verzekering die het wel vergoed of iig voor een groot deel. Dan kun je misschien zelf dit jaar alvast wat sparen om een stukje mee te betalen aan die operatie.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 11:45

vuurneon schreef:
Het heeft het leven van mijn klasgenoot volledig verandert. Zijn zelfvertrouwen hing echt af van die flaporen; niemand vond het verder storend of viel ons niet eens meer op. Maar hij had er zelf teveel moeite mee. Helaas ging hij daardoor anderen pesten... Na de operatie was hij zichzelf, leuke jongen die ook nooit meer iemand heeft gepest. Hij is ondertussen harstikke succesvol in zijn leven, doordat hij door die operatie gewoon weer zichzelf durfde te zijn.

Ik heb dat met mijn tanden, 1 scheve tand stoorde mij zo erg dat ik alsnog weer een beugel heb genomen als volwassene. Niemand zag het echt die scheve tand, maar ik wel en ik moet ermee leven. T punt is, dat als er niets aan gedaan kon worden ik er wel mee leerde leven maar er kan wat aangedaan worden. Ja, was duur maar elke cent waard :j ik ben weer trots op mijn gebit!

Ts, wat ik er eigenlijk mee wil zeggen; als het je echt blijft storen en je ook tegenhoudt om jezelf te zijn (doordat je bv je oor angstvallig blijft verstoppen), is het misschien een idee om dan voor volgend jaar (als je vader er voor open staat) met je vader te kijken naar een verzekering die het wel vergoed of iig voor een groot deel. Dan kun je misschien zelf dit jaar alvast wat sparen om een stukje mee te betalen aan die operatie.

ja bij mij maakt ook niemand er een punt van, wordt er ook niet mee gepest ofzo maar ik heb er zelf wel last van, en dat hindert me :s
maar mijn vader ging kijken voor me, dus ik hoop echt dat ik over één tot twee jaar die operatie kan laten doen, duurt nog wel een tijdje, maarjah :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:50

Tijd gaat sneller dan je denkt! :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:12

Volg je gevoel. Maar houd er rekening mee dat de buitenwereld jou nu al goed vindt.
Een flapoor.. maakt geen lelijk mens!!

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:20

Je kunt wel altijd een afspraak maken met een plastisch chirurg om het te bespreken, dit soort correcties worden over het algemeen wel vergoed en de plastisch chirurg kan je anders ook advies geven over de verzekeringsmaatschappij.
As je er ook echt last van hebt en inderdaad heel onzeker erdoor bent waardoor je bepaalde dingen niet kunt/durft, kun je het ook via de psych proberen te spelen.
Laatst bijgewerkt door LaCiega op 25-01-15 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:21

LaCiega schreef:
Je kunt wel altijd een afspraak maken met een plastisch chirurg om het te bespreken, dit soort correcties worden over het algemeen wel vergoed en de plastisch chirurg kan je anders ook advies geven over de verzekeringsmaatschappij.

Wordt het consult vergoed?

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:24

vuurneon schreef:
LaCiega schreef:

Wordt het consult vergoed?

Dat is volgens mij afhankelijk van het verdere verloop, maar daar pin ik me niet op vast. Volgens mij was het dat als blijkt dat de zorgverzekeraar het niet vergoed, dat die het eerste consult wel verzekerd. Als het wel vergoed wordt dan zit het eerste consult ook inbegrepen.

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:33

Toen ik 11 was heb ik ook en flapoor correctie gehad. Ik schaamde me er zo voor! Ik vond het vreselijk, het stak aan de zijkant door mijn haar heen.

Volgens mij werd dit toen der tijd vergoed door de verzekeraar.

Ik ben er nu erg blij mee! Niemand ziet dat ik ooit flaporen had en ook de littekens zie je niet. Dit is echter wel al 15 jaar geleden, dus hoe het toen zat met de verzekering t.o.v. nu dat weet ik niet.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:34

Vanaf 2005 werd de correctie, cosmetisch gezien niet meer vergoed. Ik zou eerst in 2005 voor het eerst onder algehele narcose geopereerd worden, maar door nieuwe regels nog een afspraak kunnen krijgen voor een operatie onder plaatselijke verdoving in 2004. Dit ging fout, de hechtingen lieten te snel los. 2e keer was wel in 2005, maar die operatie viel onder een hersteloperatie en werd dus vergoed. Wederom, de hechtingen lieten te snel los en ik bleek allergisch voor het oplosbare draad. 3e keer begonnen ze moeilijk te doen over vergoeding, maar omdat ik een zeldzaam iets was, wilden ze de derde keer nog wel vergoeden. De stand is uiteindelijk voldoende, maar de pijn die ik er nog elke dag aan heb, speciaal bij het slapen gaan is niet leuk. Het is de 3e keer gecorrigeerd met niet oplosbaar draad en ik weet dat mijn oren niet 'vast' zitten aan mijn hoofd.

Er zullen heus succesvolle operaties zijn hoor. Maar door mijn ervaring kan ik niet anders dan het afraden. Ik heb het toen laten doen omdat ik er verschrikkelijk mee gepest werd (en ook nog eens rood haar heb, hoe leuk wil je het maken voor anderen?) dus die stap is uiteindelijk gemaakt. Maar nu wilde ik dat ik het nooit had laten doen..

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:44

LaCiega schreef:
As je er ook echt last van hebt en inderdaad heel onzeker erdoor bent waardoor je bepaalde dingen niet kunt/durft, kun je het ook via de psych proberen te spelen.

Ik ben benieuwd waar je dit op baseert. Ik heb voor een zorgverzekeraar gewerkt en een flapoorcorrectie wordt nooit (in elk geval niet in 2014 en 2015) vergoed vanuit de basisverzekering (basisverzekering is bij elke maatschappij hetzelfde, de overheid bepaalt wat hieruit vergoed wordt.). Bij sommige verzekeringsmaatschappijen wel vanuit een aanvullende verzekering. En ook dan zijn er vaak specifieke eisen, je moet sowieso een verwijzing hebben van je huisarts en vaak is een flapoorcorrectie een selectief ingekochte behandeling en moet je opletten waar je heen gaat. Kinderen onder de 18 krijgen de aanvullende verzekering van de ouder met de hoogste aanvullende verzekering waarbij ze op de polis staan.
Ik heb op jouw leeftijd ook aan 1 oor een correctie gehad, was niet heel erg opvallend, het was in elk geval nog nooit iemand opgevallen, maar mij stoorde het wel. Ik snap dus je probleem TS. Mocht je nog vragen hebben, dan mag je me altijd een pb sturen.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:52

Bij mij is het onder plaatselijke verdoving gedaan, was wel heel raar gevoel dat gezaag en geboor aan je oor (bij was het 1 oor). Maar het is wel in 1 keer goed gelukt, ik heb wel een hele tijd maar op 1 zij kunnen slapen. Ook heb ik nog een ribbel in mijn oor waar het kraakbeen weer aan elkaar gegroeid is. Als het niet gedaan was toen ik jonger was, weet ik niet of ik het nu nog had laten doen (was toen ook 15 en ben nu 30). Er zijn zoveel andere dingen die ik niet mooi vind aan mezelf, een dingetje meer of minder maakt me niet. De mensen die me mogen, mogen me gelukkig gewoon om wie ik ben en niet om mijn mooi gecorrigeerde oor ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:54

Els1984 schreef:
Bij mij is het onder plaatselijke verdoving gedaan, was wel heel raar gevoel dat gezaag en geboor aan je oor (bij was het 1 oor). Maar het is wel in 1 keer goed gelukt, ik heb wel een hele tijd maar op 1 zij kunnen slapen. Ook heb ik nog een ribbel in mijn oor waar het kraakbeen weer aan elkaar gegroeid is. Als het niet gedaan was toen ik jonger was, weet ik niet of ik het nu nog had laten doen (was toen ook 15 en ben nu 30). Er zijn zoveel andere dingen die ik niet mooi vind aan mezelf, een dingetje meer of minder maakt me niet. De mensen die me mogen, mogen me gelukkig gewoon om wie ik ben en niet om mijn mooi gecorrigeerde oor ;)

Mooi gezegd dat laatste! Denk dat TS dat eens goed in zich op moet nemen :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:09

Ik heb het ook laten doen op mijn 19e dacht ik.
Beide oren.
Rechts was bij mij erger dan links.
Overigens is dit na de operatie nog steeds het geval.
Links is heel mooi geworden. Rechts is deels weer teruggegaan in de oude stand helaas.
Ook heeft mijn rechteroor een rare ribbel bovenin.
Dus eigenlijk is het niet goed gelukt de operatie.
Inmiddels ben ik 30 en nog steeds als ik een (zonne)bril op heb doet dit pijn aan mijn oren.
Denk goed na over de operatie. Geeft absoluut geen garantie voor een mooi resultaat en grote kans dat je pijn houdt aan je oren.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:25

Ik heb wel wat ervaring met deze operatie, niet bij mezelf overigens, maar ik kan je ook een top arts aanraden en je mag me pben.

De meeste verzekeringen vergoeden het trouwens alleen volledig tot je 12 de jaar, hoe het daarna zit zou je per verzekering moeten bekijken of ze het tot 18 vergoeden. Het is zeker de moeite waard van verzekering te wisselen voordat je het traject in gaat.
Na de eerste poliafspraak en foto's gemaakt bij een medische fotograaf wordt de verzekering gevraagd (met die foto's) of ze toestemming geven voor de operatie. Zo gaat dat in de meeste gevallen.
Er zijn meerdere manieren/technieken voor een flapoorcorrectie, de arts die ik je kan aanraden staat zeer goed bekend.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 17:01

het is bij mij zo dat ik zelf wel last heb van mijn oor, bijvoorbeeld met kou gaat mijn flapoor veel sneller pijn doen, en als ik ga liggen dan flapt ie zegmaar de verkeerde kant op, dus soms wordt ik wakker met een heel pijnlijk oor omdat ie dan de hele nacht verkeerd heeft gelegen, dus dat is voor mij ook een hele grote reden om dit uiteindelijk wel te laten doen, niet alleen omdat ik het gewoon lelijk vind zegmaar