Leefregels voor een gezonde levensstijl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Leefregels voor een gezonde levensstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 12:07

Heyhoi bokkers,

Ik vroeg me af welke leefregels jullie gebruiken of al eens van gehoord hebben? Dir Dit dan vooral ook richting afvallen maar vooral ook gewoon gezond zijn.

Zo hoor ik dat je veel water moet drinken maar hoeveel precies is me nooit duidelijk geworden.
Ook ken ik mensen die bijvoorbeeld maar 1 snoepje/koekje per dag of een glas frisdrank per dag.

Wie kent er nog meer? Ze moeten wel een beetje haalbaar zijn dus niet meteen te extreem.

Eske_B

Re: Leefregels voor een gezonde levensstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:11

Met alleen water en thee, zo'n 1,5-2 liter per dag, minimaal 2 stuks fruit en 200 gram groente per dag kom je al aardig ver :)
Dan nog 30-60 minuten bewegen per dag.

Snoeo met mate, vaak kan je iedere 7 of 10 dagen een 'ik mag alles eten dag' doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:12

Ik houd mij wel aan 2 stuks fruit en 150-200 gram groente op een dag en drink 2 liter aan water en/of kruidenthee en 1 glas licht gezoete drank (Slimpie ranja bv). In het weekend drink ik wel een glaasje fris, doordeweeks niet. Brood; 5 plakken volkoren.

Enige waar ik mij beter aan moet houden is zuivel inname en minder snacks (heb een zwak voor drop). Dus ik probeer nu elke morgen te starten met melk of iig kaas op brood want mijn calcium inname is te klein.

Doordat ik beperkt ben in de keuze van fruit en groente en daar vrij eenzijdig in eet, neem ik vitaminepillen erbij op advies van het ziekenhuis.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:19

Ik probeer het volgende aan te houden in mijn gezonde levensstijl.

- min. 2 liter water drinken per dag, groene thee doet het ook goed
- min. 2 stuks fruit per dag
- min. 2/3 keer groentes eten per dag. Bijv. tussendoor, bij de lunch en het avondeten.
- Zo min mogelijk uit zakjes, potjes etc. Dus echt voedsel eten, waarvan ik de ingredienten herken of nog liever, het zelf gemaakt heb.
- Proberen voldoende eiwitten binnen te krijgen
- Geen vlees eten
- Minstens 3 keer per week écht hard sporten en 2 keer per week lichter sporten

Mij spreekt de vegetarische/veganistische levensstijl met veel fruit en groentes erg aan. Maar dit verschilt natuurlijk erg per persoon. Voor sommige mensen werkt high carb, bij andere high protein, andere balanceren alles. Zoek uit wat voor jou werkt er haalbaar is :)

Nog een kleine toevoeging. Persoonlijk vind ik light producten echt chemische rotzooi. Pure producten doen echt veel meer voor je gezondheid, energielevel en huid.

Dit artikel is wellicht leuk om te lezen. http://sochicken.nl/lievelingseten
Laatst bijgewerkt door Marijkjuh op 24-01-15 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:21

Marijkjuh schreef:

- min. 2/3 keer groentes eten per dag. Bijv. tussendoor, bij de lunch en het avondeten.
- Zo min mogelijk uit zakjes, potjes etc. Dus echt voedsel eten, waarvan ik de ingredienten herken of nog liever, het zelf gemaakt heb.
- Geen vlees eten

Mij spreekt de vegetarische/veganistische levensstijl met veel fruit en groentes erg aan. Maar dit verschilt natuurlijk erg per persoon. Voor sommige mensen werkt high carb, bij andere high protein, andere balanceren alles. Zoek uit wat voor jou werkt er haalbaar is :)

Nog een kleine toevoeging. Persoonlijk vind ik light producten echt chemische rotzooi. Pure producten doen echt veel meer voor je gezondheid, energielevel en huid.

Als je toch gezond wil doen, zou ik fruit niet met groente combineren. Dit vereist beide een hele andere manier van verteren! Combineren is dus niet handig (wel lekker :p)

http://goedgezond.info/2014/05/e-nummer ... it-het-in/

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:35

@Desty: Hoe bedoel je? Niet in 1 maaltijd of niet op 1 dag? Want dan zou je om en om moeten gaan eten, dat klinkt niet erg logisch.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:42

Laatst bijgewerkt door Desty op 24-01-15 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 12:43

Ik eet sowieso geen vlees, dus dat is al mooi. De groenten is voor mij dus echt geen probleem. Het water dan weer wel. Dat vind ik zo smaakloos... En thee is vaak te warm of koud.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:47

Water kun je goed aanlengen met een beetje citroensap. Geeft een fijne, frisse smaak en zo nodigt het eerder uit om nog een slokje te nemen. Daarnaast mag het gemiddelde lichaam best een iets hogere zuurgraad aannemen en is citroensap dus ook gezond. (ik weet de fijne details even niet meer)
Gewoon een flesje naast je hebben staan en zo nu en dan een slokje nemen.
Na een tijdje wordt het een gewoonte of doe je het uit verveling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:51

Inderdaad, veel water drinken.

Alleen, ik heb nu ook weer gelezen dat je max. één stuk fruit mag op een dag, en verder wel bv zoveel groente als je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:52

Ik leef volgens de heel algemene regel 'van alles iets eten en van niks teveel'.
Dus gerust wat snoepen, maar dan één koekje en geen drie. Prima om een keer friet te eten, maar de rest van de week dan wel gezond. 's Ochtends drink ik graag wat sap (makkelijker om medicijnen weg te krijgen) maar de rest van de dag houd ik het bij water. Al kan op een koude dag een keer een beker warme chocolademelk ook heerlijk zijn, en die zal ik ook niet laten staan. Verder vooral letten op je portiegrootte, niet door blijven eten als je al vol zit, maar goed leren voelen wanneer je genoeg gegeten hebt en dan ook stoppen.
Geen heel vaste regels dus van 'zoveel keer x en zoveel keer y', want ik merk eigenlijk dat hoe strikter de regels, hoe moeilijker ik het vind. Terwijl het eigenlijk vanzelf goed gaat als ik gewon een beetje nuchter nadenk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:00

Ik lette eerst vooral op m'n gewicht, nu ik een kleintje heb vooral op m'n gezondheid.

Volgende week ga ik voor het eerst met ons krappe budget zoveel mogelijk biologisch kopen. Online heb ik een pakket biologisch rundvlees besteld, grijs onbewerkt zeezout, pure stevia, etc.
Nu ik geen of minder tijd heb om te sporten heb ik ook veel minder eten nodig. Ik zorg er dan voor dat wat ik eet zo gezond is als maar kan. Verder ga ik bijna dagelijks een half uur wandelen met de kleine.

Ik eet gemiddeld 3 stuks fruit en minstens 300gr groenten per dag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:20

Nachtlampje schreef:
Water kun je goed aanlengen met een beetje citroensap. Geeft een fijne, frisse smaak en zo nodigt het eerder uit om nog een slokje te nemen. Daarnaast mag het gemiddelde lichaam best een iets hogere zuurgraad aannemen en is citroensap dus ook gezond. (ik weet de fijne details even niet meer)
Gewoon een flesje naast je hebben staan en zo nu en dan een slokje nemen.
Na een tijdje wordt het een gewoonte of doe je het uit verveling.

Met een kanttekening dat tanden niet van zuur houden.

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:35

Wij hebben ook vaak een kan water in de koelkast staan met een paar plakken citroen en komkommer erin, is ook zeker in de zomer lekker fris! Je kunt er ook een beetje munt bij doen als je dat lekker vindt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:04

Dankjewel voor de tips iedereen! Alleen lijkt mij komkommer in water nogal apart smaken?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:26

Geen frisdrank en pakken sappen enz. Dit zit bomvol met ongezonde suikers. 2 koppen groene thee per dag drinken is juist wel gezond. Chocoladerepen vervangen door 80% pure chocola. Minimaal een half uur per dag aaneensluitend bewegen, 365 dagen per jaar!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:43

En kijk ook naar wat er bij jou past. Een goed ontbijt is sowieso onontbeerlijk bij een gezonde levensstijl. Bedenk ook juist wat voor jou belangrijk is om het vol te houden. Ik probeer wat te matigen met koolhydraten (ik krijg ze wel binnen), en doe dat bij het avondeten, omdat ik zelf dol ben op een lekkere lunch met stevig brood. Ook ben ik dol op chocola, en eet ik regelmatig een blokje (maar dan niet een hele reep, nouja....heel af en toe). Eerst had ik bedacht dat dat ook niet meer 'mocht' van mijzelf, met als resultaat dat ik aan het eind van de rit 20 biscuitjes op had en nog zin had in een blokje chocola als snack. :+ Nu gun ik mijzelf dat blokje, wetende dat het dan ook gewoon klaar is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:21

Ik eet in de ochtend vaak twee volkoren sneetjes met chocolade hagel of pasta, daarbij dan twee of drie glazen sap, niet heel gezond maar ik ben echt niet goed in vroeg eten. Op school eet ik iedere pauze twee volkoren sneetjes met verschillend beleg en iets van een candybar. Daarbij drink ik een kwart tot een heel flesje crystal clear. Na school eet ik best veel qua snacks en drink ik een of twee glazen fris. Avondeten is altijd anders maar wel met twee of drie glazen fris. Na het eten eet ik ook vaak wat van snacks, chips of nootjes, met fris. Goh nu ik het zo opschrijf klinkt het echt ongezond.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:42

MorganeR schreef:
Ik eet in de ochtend vaak twee volkoren sneetjes met chocolade hagel of pasta, daarbij dan twee of drie glazen sap, niet heel gezond maar ik ben echt niet goed in vroeg eten. Op school eet ik iedere pauze twee volkoren sneetjes met verschillend beleg en iets van een candybar. Daarbij drink ik een kwart tot een heel flesje crystal clear. Na school eet ik best veel qua snacks en drink ik een of twee glazen fris. Avondeten is altijd anders maar wel met twee of drie glazen fris. Na het eten eet ik ook vaak wat van snacks, chips of nootjes, met fris. Goh nu ik het zo opschrijf klinkt het echt ongezond.

Goed dat je de drie hoofdmaaltijden aanhoud en tusendoor ook eet, dat zou ik echt erin houden.
Ik zou beginnen met proberen minder suiker tot je te nemen, dan ga je je waarschijnlijk ook beter voelen. Opzich is het goed dat je volkorenbrood eet, maar icm met hagelslag en chocopasta en ook nog vrij veel sap en fris met een candy bar krijg je enorm veel suiker binnen op een dag. Als je bijvoorbeeld 's ochtends graag sap drinkt zou je dat kunnen doen, maar dan een glas vers sap (niet uit concentraat, daar zit nog meer suiker in). Voor de rest zou je kunnen proberen tussendoor andere lekkere dingen te eten, in plaats van alleen maar brood op school. Zelf vind ik bijvoorbeeld een bakje salade erg lekker. Water drinken kun je leren, misschien vind je het lekker met munt, wat citroen of komkommer erin.

Zelf probeer ik in alles een beetje te matigen. Genoeg lekkere dingen, maar ook genoeg voedingstoffen en gezonde dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:47

Ik snap mensen nooit die de hele dag door frisdrank drinken, dat is toch helemaal niet lekker? Ik vind het zo zonde om veel frisdrank te drinken: slecht voor je tanden, je huid, je figuur.. Als je in plaats van 8 glazen frisdrank er al zes vervangt met water of thee en je je candy bar vervangt voor een stuk fruit, ben je al een stuk op de goede weg.

Overigens vind ik frisdrank heerlijk en drink ik graag een blikje red bull of cola en ben ik gek op chocola en chips, maar ik probeer het echt bij 1-2 glazen per dag te houden (verder alleen maar water) en chips gewoon maar 1 bakje per keer. Ik heb liever 3x per week een bakje dan 1x per week een halve zak. :P

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:19

Oh mijn candybar is vaak ook een appel of wortel of wat dan ook. Die op school dan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:49

Desty schreef:
Marijkjuh schreef:

- Geen vlees eten

Als je toch gezond wil doen, zou ik fruit niet met groente combineren. Dit vereist beide een hele andere manier van verteren! Combineren is dus niet handig (wel lekker :p)

http://goedgezond.info/2014/05/e-nummer ... it-het-in/

Desty schreef:
Marijkjuh schreef:
@Desty: Hoe bedoel je? Niet in 1 maaltijd of niet op 1 dag? Want dan zou je om en om moeten gaan eten, dat klinkt niet erg logisch.

Niet in een maaltijd.
Toch is het zo!

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... -eten.html

Wauw, het zou verboden moeten worden om zulke niet onderbouwde teksten zomaar op internet te mogen knikkeren... Ik heb nog nooit zoveel onjuistheid bij elkaar gezien als in deze twee linkjes bij elkaar...
Niet persoonlijk tegen jou bedoeld desty, maar beide linken zijn echt klinkklare onzin....

Edit: bijzonder ook hoe in de eerste link gelinkt wordt naar de natuurdietisten waar ee iets meer gefundeerde tekst staat....

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:06

Wat is volgens jou de werkelijkheid dan?
Dat alles uit blik, en de groente in de winkel, chips, snoep en melk super gezond zijn voor je?

Lees eens de voedselzandloper.

Edit; oh en, graag een uitleg dan over wat er dan allemaal wel fout is! :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:18

Ehm, nee, zeker niet. Je hoort mij ook niet zeggen dat E-nummers een gezonde aanvulling zijn. Ik ben heel groot voorstander van puur eten en gebruik dat soort spullen nooit en zal het absoluut niemand aanraden.
Maar ik ben er van overtuigd dat deze E-nummers uitgebreid getest zijn en veilig zijn. Mensen moeten zich alleen afvragen waarom die zakjes die ze kopen allerlei smaakversterkers en extra suiker en zout nodig hebben. Blijkbaar wordt er dan met inferieure spullen gewerkt, want mijn eigen pastasaus heeft voldoende smaak zonder toegevoegde smaakversterkers en suiker. Het probleem zijn niet de E-nummers, maar de reden waarom E-nummers nodig zijn.
De voedselzandloper ken ik wel, ik ben dietist en ken mijn vakliteratuur :D
Ik ga even kijken of ik er wat dingen uit kan halen, maar knippen plakken is niet altijd makkelijk op een ipad dus anders houd je het tegoed.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:21

Ben benieuwd!

Ik denk dat we het alleen niet eens worden over de E-nummers.
Om de zakjes en pakjes niet te gebruiken ben ik wel met je eens hoor :)