Voedingsschema's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Voedingsschema's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:32

Hello!

Sinds 1 januari heb ik me verdiept in wat gezonder eten, heb ik me wezenloos gegoogled en het heeft resultaat. Nou ben ik gewoon normaal van postuur, maar wat vetjes kwijt en hier en daar wat strakker is natuurlijk nooit erg :). Daarbij leefde ik op cola en redbull en daar ben ik nu mooi vanaf :D.

Maarrrr... Nu kom ik er niet helemaal uit wat betreft het voedingsschema wat ik (ongeveer) aan wil houden. Mijn doelen zijn volgens de berekeningen:
- 2 a 3 trainingen (sportschool) per week
- 1750 kcal per dag, in de verhoudingen
25-30% koolhydraten
30-35% vetten
40% eiwitten

Ik eet veel ei, eet geen normaal brood meer maar zelfgemaakt speltbrood of healthy banana bread, veel kwark, huttenkase, geitenproducten (melk, kaas, yoghurt) en groenten en fruit. Kreeg van een vriendinnetje al de tip om te ontbijten met rijstwafels met avocado en zalm dus dat zit er sinds vandaag ook in. Ik eet zo ongeveer de hele dag door, al zijn het wel áltijd kleine porties.

Heb vandaag in een app mijn voedsel bijgehouden en dit was het resultaat:
Vroeg ontbijt (7:00): 1 rijstwafel met 1/4 geprakte avocado en een plak zalm.
Later ontbijt (9:00): hardgekookt ei met 1 plakje bacon.
Tussendoor(11:00): appelkruimenvlaai en luchtige kwark met een handje bosbessen.
Lunch (13:15): 1 plak zelfgemaakt speltbrood met wat geitenkaas spread en 1 plak zelfgemaakt speltbrood met een halve avocado, 2 plakken zalm en een theelepeltje kappertjes. Hardgekookt eiwit (geen dooier)
Tussendoor 15.00 en 17:00): 4 lychees, 3 kaastengels van topking (mini's).
Avondeten (19:00): Kom bloemkoolsoep met een oatmeal cupcake.
Drinken: 5 glazen water (=750 ml), 5 kopjes groene thee (=500 ml), 1 groot glas waterige aanmaak (= 200 ml).

Nu is het vandaag natuurlijk vrijdag = snackdag op het werk én er ging een stagiair weg, dus op een normale dag heb ik de taart en snacks niet. Snacks uberhaupt alleen op vrijdag. Op een normale dag zou dat iets van een banaan, appel, peer, (hele) komkommer of bak wortels zijn. Iets om aan te knagen als het ware.

Maar wat zou hier nou aan te vervangen zijn om beter bij mijn schema te komen (dus minder koolhydraten en meer eiwitten)?
Want dit geeft:
45% koolhydraten (doel 25)
17% eiwitten (doel 40)
38% vet (doel 35)

Daarbij heb ik een probleempje met de calorieën, want dit alles geeft slechts 1550 calorieën, mijn max is 1750 al vind ik dat aan de heeeeele lage kant :? . Ik had gedacht dat ik aan minimaal 2500 per dag zou zitten omdat ik de hele dag door eet, maar dat is dus allesbehalve...
Gister had ik bijv. een uurtje intensief gesport waardoor ik 400 calorieën extra mocht volgens de app, maar in totaal kwam ik toen zowat 700 calorieën te kort!!!??!?!
Ik kán zowat niet meer eten, want dan plof ik. Ik heb gewoon echt niet meer honger nu ik meer voedzamere dingen eet :=.

Heb ik nu dus mijn schema zo verkeerd uit zitten rekenen of eet ik alsnog gewoon de verkeerde dingen? Ik snap er echt helemaal niks meer van...

Ik heb overigens net wel de Smart Protein van Body & Fitshop besteld, deze wil ik ter ondersteuning gebruiken ná een uurtje op de sportschool. Niet ter vervanging van maaltijden.

Enne.. Als jullie nog leuke voedingsschema's hebben die jullie willen delen: graag! Vind het sowieso leuk om die van anderen te zien enzo :).

Snollygoster

Re: Voedingsschema's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:36

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:37

Ik was net van plan om in jullie andere topic in te breken omdat ik zoveel vragen zag, maar je hebt een nieuw topic geopend, fijn!

Allereerst, in dit topic staan heel veel lijstjes [VT] Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV

Ten tweede: de rijstwafel, appelkruimelvlaai, luchtige kwark(dat is bewerkt denk ik), bosbessen, speltbrood, lychees, kaasstengels, bloemkoolsoep, oatmeal cupcake en aanmaaklimonade bevatten koolhydraten.
Als dat in verhouding veel is ten opzichte van je inname van vetten, is het logisch dat je 45% koolhydraten haalt. Eiwitrijk is zuivel en dan voornamelijk kwark/cottage cheese, vlees(kipfilet en mager rundvlees) en peulvruchten en bonen.

Denk er bovendien om dat jouw lichaam koolhydraten ziet als koolhydraten, of dat volgens jou nou goede koolhydraten zijn of slechte, dat maakt niet uit.

Ook de snacks die jij normaal eet volgens jezelf(fruit en groente) bevatten allemaal koolhydraten, het zou voor jou gunstig zijn om dat gematigd te eten en tussendoor ei/kaas/vleeswaren/bonensalade/zuivel te consumeren :)
Laatst bijgewerkt door 123321 op 23-01-15 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:38

Dat is toch totaal iets anders?
Ik geef aan wat ik vandaag heb gegeten om een voorbeeld te geven aan de mensen omdat ik hulp zoek met bepaalde voedingsstoffen. Dat topic is een algemeen topic om aan te geven wat je hebt gegeten...?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:40

Snollygoster schreef:
Er is hier al een algemeen topic voor ;)
[VT] Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV

Er is juist in dat topic de vraag geweest om het zoveel mogelijk alleen bij lijstjes te houden. Goed voor inspiratie dus, maar niet om deze vraag te stellen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:40

Oh maar dat topic wijkt ook wel eens af van de dagelijkse lijstjes voor mensen die vragen hebben, ik ben er ook al vaker goed geholpen geweest met mijn vragen, dus ik denk wel dat je dat erin kan plaatsen :)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:43

Klopt, er is toen echter wederom een verzoek van een moderator geweest om het ontopic te houden en vragen te plaatsen in fitness beginners/krachttraining voor vrouwen/gezonder eten of een nieuw topic te openen :j

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:44

Oei, dan trek ik mijn woorden terug! Ben al enkele weken niet meer aanwezig geweest in dat topic :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:47

Dank je Jezzi. De luchtige kwark was idd even tussendoor omdat ik mijn geitenyoghurt van de week was vergeten op het werk en ik daar niet meer aan durfde :'). Even snel wat uit de koelkast bij mijn ouders getrokken. De taart en snacks was uitzondering, dat zit normaal niet in het schema :). Wellicht niet de handigste dag om hier aan te geven, maargoed, dit was nou eenmaal vandaag.

Wat je zegt, dat was bij mij nog even niet doorgedrongen! Als ik de taart zou hebben weggelaten, zouden dus de koolhydraten en vetten minder geweest zijn en de eiwitten daardoor wellicht hoger?

Speltbrood bevat toch niet zoveel koolhydraten? Voor wat zou je dat kunnen vervangen?

Meer dan 2 gekookte eieren per dag wil ik eigenlijk niet want dat is een product dat me erg snel tegen gaat staan. Gewone zuivel mijd ik het liefst zo veel mogelijk, ik gebruik veel plantaardige- en geitenspul daarvoor in de plaats. Met uitzondering van kwark, huttenkase/cottage cheese en griekse yoghurt. Die pak ik wel dagelijks, omdat daar gewoon erg veel eiwitten inzitten.

Ik vind het echt zoveel lastiger dan ik had gedacht! Ik hou er inderdaad geen rekening mee dat de langzame koolhydraten door de app gewoon gezien worden als koolhydraten. Wellicht mijn schema iets aanpassen naar 40% koolhydraten oid? Mijn banen zijn namelijk wel vol beweging en heb dus ook wel gewoon koolhydraten nodig.

Heb jij ook zo'n schema en wat je eet je zoal?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:53

Ik heb op het moment een heel ander schema, ik ben namelijk aan het bulken(http://withoutelephants.com/wat-is-bulken-en-cutten/) en consumeer daarom 2800 kcal, 315 g koolhydraten, 124 g vet en 105 g eiwit. Je kunt je dus waarschijnlijk wel voorstellen dat ik me niet zo druk hoef te maken om mijn percentage koolhydraten :)
Ik heb echter ook gecut(en ga dat straks ook weer doen) en dan gaat mijn hoeveelheid koolhydraten weer drastisch omlaag.

Met welke site werk je? Kijk eens naar je grammen koolhydraten die je nu hebt gegeten, waarschijnlijk zit je daar op of al iets over. Maar je hebt in totaal nog niet genoeg gegeten(je hebt immers nog kcal over) en dus nog grammen eiwit en/of vet over. Als jij nu nog een bak kwark zou eten of een hand noten of een ei, dan zouden de grammen eiwit en vet stijgen en neemt dat % dus ook toe.

Het is echt even invullen en puzzelen :)

Hoe heb je overigens je verhoudingen uitgerekend? Ben je er zeker van dat dit goede verhoudingen zijn om jouw doel te behalen? Omdat je ineens komt met misschien verhogen naar 40% koolhydraten, het kan zijn dat 40% koolhydraten gunstiger voor jou is, maar dat hoeft niet. Waar haal je je informatie/schema vandaan?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 00:00

Ik heb verschillende sites bezocht en kwam uiteindelijk op een stap voor stap site.
begon met BMR, dan zoveel procent van dit, zoveel van dat, restant koolhydraten. Weet even niet meer welke site het precies was en mijn telefoon is leeg (wellicht staat-ie daar nog in het geheugen).

Nu nog kwark eten? Pff, zit zo vol _O- ! Handje noten kan wel, heb gister een nieuwe bak ongebrande gehaald. Maar daar zitten ook wel weer koolhydraten en vetten in toch?

Mijn algehele doel is wat kilootjes kwijt en gewoon strakker en vooral fitter worden. Ik ben nu rond de 63 kg, wil terug naar 57/59, maar niet lager dan 57 :n. Dus het is niet perse om onwijs af te vallen. Wel wil ik gewoon ook gezonder en bewuster eten, merk dat ik me er gewoon stukken beter bij voel.

Bulken.. Dat deed een ex-datertje van me ook... Eten joh :oo _O- . En dan vervolgens ging hij weer strikt op dieet om droog te trainen..
2800 calorieën... Ik zou echt niet weten hoe ik het weg moet werken!
Wat is jouw doel erbij?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 00:03

Oh en waarom ik zei de koolhydraten te verhogen: ik heb het berekend via die site, stap voor stap. Maar lig er niet zo heel erg wakker van als het niet helemaal klopt. Het klopt nu alleen echt té veel niet, vandaar dat ik dacht dat het misschien beter/makkelijker voor me zou zijn om het wat aan te passen. Gezien ik ook niet een specifiek doel heb. Ja, fitter worden en bewuster eten. Maar het is niet zo dat ik binnen een bepaalde tijd een x kilo eraf wil hebben of juist erbij.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:09

Ik sta als alles goed gaat in oktober op het podium(bodybuilding, ifbb bikini klasse).

Ja, nu nog eten ja! Ook voor afvallen moet je goed eten, noten bevatten eigenlijk nooit koolhydraten :)
Het makkelijkste is om zoveel mogelijk de dag van te voren te plannen en bij je avondsnack de verhoudingen goed te maken, dus koolhydraten over: fruit/groente/brood, eiwit over: vleeswaren/zuivel, vet over: noten/avocado. Maak voor jezelf eens een lijstje met welke producten er in die rijtjes passen, en welke er bijvoorbeeld twee(volle kwark: vet + eiwit) hebben of welke drie(halfvolle melk: khd + vet + eiwit). Dan krijg je er wat meer handigheid in :j

Hoe ik verhoudingen uitreken: 1g vet/kg lichaamsgewicht, 1.5g eiwit/kg lichaamsgewicht en de rest van je kcal vullen met koolhydraten. Je kunt dan zelf makkelijk de percentages uitrekenen. Als je je gewicht hier wilt vermelden met je lengte en leeftijd en activiteiten(of via pb) dan wil ik het ook best snel even voor je uitrekenen :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 00:29

Oh wow, respect zeg!

1 gram per kg? Ik ben voor eiwitten geloof ik uitgegaan van 1,5 per kg. Wellicht is dat de boosdoener geweest? Ik zal je even een pb sturen :j, om álles zo open en bloot op internet te zetten gaat me een beetje te ver _O-.

Lijstjes van tevoren maken doe ik inderdaad, heb bijvoorbeeld dit voor morgen:
(morgen drukke dag, dus zondag pas boodschappen doen, voor morgen is een beetje eten wat de koelkast nog te bieden heeft)

Laat ontbijt, doe aan uitslapen in het weekend: Verse spinazie, quinoa, halve mango en eetlepel hennepzaadjes
Lunch: Koude komkommersoep met een dot/eetlepel huttenkase
Tussendoor: Eiwitshake (na uurtje krachttraining sportschool)
Avondeten: Zoete aardappel gepoft en gevuld met wat creme fraise (eetlepel), ui, knoflook en olijven. Daarnaast een salade van spinazie, mango (andere helft van de ochtend), gerookte kipreepjes, een hard gekookt ei en rode linzen. Als toetje een schaaltje griekse yoghurt (app geeft aan veel verzadigd vet, misschien handiger om hiervan een light versie te nemen? )
Tussendoor: Handje ongezoute cashews

Daarmee kom ik uit op:
31% koolhydraten (doel 25)
39% vetten (doel 435
30% eiwitten (40)
Heeeee, dat gaat best goed :D!!
En totaal calorieën komt dan op 1600. Morgen wel zaterdag, dus er zullen een paar wijntje ingaan, wat denk ik zal betekenen dat ik erover heen kom? Geen idee wat wijn doet, gezien dit de eerste keer is dat ik er zo bewust mee bezig ben.

Heb trouwens net een handje cashews gegeten en het schema veranderd als volgt:
Koolhydraten: van 45% naar 42%
Eiwitten: van 17% naar 17%
Vet: van 38% naar 41%

Wellicht de verkeerde noten? Of gewoon teveel zooi naar binnen gewerkt met suikers vandaag?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:38

Nee hoor, wat die noten nu doen klopt wel, ze verhogen het % vet en het % koolhydraten daalt daardoor.

Wijn bestaat vrijwel alleen uit koolhydraten, dus je % khd schiet dan omhoog. Om dat te kunnen laten passen zou je overdag rekening moeten houden met je koolhydraten: je ontbijt is vooral khd(spinazie, quinoa, mango) waarbij vooral de quino en mango(en al het andere gele/oranje fruit) voor veel khd zorgen. Dat zou je misschien beter kunnen vervangen door het schaaltje griekse yoghurt wat je 's avonds zou nemen. En dan neem je behalve alleen cashews en wijn bijvoorbeeld nog een stukje kaas erbij. Dan trek je het denk ik wel redelijk recht :)

Tips: ontbijt met zo min mogelijk koolhydraten(eiwitten stopt de afbraak van spieren die 's nachts plaats vindt, koolhydraten stoppen ook de afbraak van vet die 's nachts plaats vindt, die vetafbraak vind je helemaal niet erg en mag dus wel even doorgaan). Het efficientst voor jou is om je koolhydraten om het sporten heen te bouwen. Voor het sporten voor de energie, na het sporten een stuk fruit of sap om koolhydraten weer aan te vullen.
Waarschijnlijk betekent dat met zo'n laag % koolhydraten dat je dan alleen om het sporten heen koolhydraten kunt eten en misschien een heel klein beetje bij het avondeten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 00:46

Met oog op morgen nog even eten wat er in de koelkast staat: dan zou het beter zijn om mijn ontbijt en lunch om te wisselen? Dus beginnen met komkommersoep en na het sporten de salade? Alleen de griekse yoghurt voordat ik ga sporten is te weinig voor me.

Ik vind het overigens niet erg om meerdere keren per dag hetzelfde te eten (2 gerechten met allebei mango en spinazie dus of zoals vandaag 2x zalm en avocado), maar vind het vreselijk om elke dag hetzelfde te eten.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:48

Ja :j Die soep bevat verhoudingsgewijs minder koolhydraten. En de snelle energie van de koolhydraten in de salade(voornamelijk de mango) kun je voor het sporten goed gebruiken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 00:59

Ah you're my hero(-ess :') ). Ga nu nog maar even die soep maken, morgenochtend geen tijd voor.
Quina is al gekookt, maar die gebruik ik dan als lunch.

Thanks!!! Nu snel nog ff koken en mijn bed in :).

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:15

je leefde zowat op cola en redbul, hoeft nu eigenlijk geen gewicht kwijt alleen maar wat strakker worden en vervolgens ga je jezelf nu zowat uithongeren. Hoe simpel kan je dieet zijn. Eet gewoon gevarieerd drie maaltijden per dag met twee gezonde tussendoortjes, laat de cola en redbul achterwege, ga lekker sporten (en dan niet alles wat je zogenaamd verbrand hebt met sporten ineens als extra nemen).Zorg dat je naast het sporten ook voldoende beweging hebt. Dat is een levenswijze die je je de rest van je leven kunt aanhouden. En ik kan me niet voorstellen dat een lichaam langer als een paar maanden op bijna niets kans sporten en als zeker niets opbouwen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 10:46

Uithongeren???? Heb je over de meerdere keren heengelezen dat ik duidelijk zeg dat ik
1: de godganze dag door eet
2: própvol zit

:')

Geloof dat ik allesbehalve mezelf uithongeren doe...

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:36

Met max 1750 kcal? Daar kan een mens toch niet een normaal actief levenspatroon mee hebben en daarbij nog sporten. En als je daarbij propvol zit betekend dat je gezonde porties moet gaan leren eten. En dat leer je niet door alles af te wegen , door midden te delen, af te meten maar gewoon door er niet zo mee bezig te zijn. Je moet eens proberen te ervaren hoeveel energie je krijgt met een gezond eetpatroon en zonder die cola en redbul. Waarom gelijk van het ene uiterste naar het andere?
Maar het is maar een idee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:54

Uithongeren doe je jezelf wellicht niet maar je 'dieet' is wel een raar, ongefundeerd zooitje!
Werken met percentages e/o calorieën werkt niet - lijkt me ook misplaatste energie die je daarin stopt. Ik zou je aanraden om eerst je eens in voeding te verdiepen en wat goede boeken te lezen!
Bijvoorbeeld: de Voedselzandloper (voor het evenwichtig samenstellen van je ontbijt, lunch, diner) en het Voedselzandloper Kookboek. Of het Keuzedieet 1 & 2, plus Keuzedieet Kookboek van de Consumentenbond.

Je bent waarschijnlijk nog jong en dan merk je nog niet hoe slecht 'leven of Cola of Redbull' op de lange termijn is. Goed dat je daarmee gestopt bent - de 'die-hards' zie ik tzt wel in de spreekkamer :))
Maar echt, verdiep je nou 's in gewoon eten en zorg dat je wat kennis op doet. Dat scheelt puzzelen en je zult zien dat je met normaal, gevariëerd voedsel een heel eind komt. En laat suiker zoveel mogelijk achterwege.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:58

Die 1750 kcal zijn anders gewoon op basis van een gefundeerde wetenschappelijke berekening en die percentages ook :)

Hoezo leert TS zo niet gezonde porties te eten? TS heeft nu duidelijk inzicht in het feit dat ze met haar normale eetpatroon minder eet, dan haar lichaam nodig heeft. Dat is toch een positief ding? Als TS dit een poosje vol houdt dan weet ze precies wat haar lichaam ongeveer nodig heeft op een dag en kan ze dit tellen en wegen loslaten. Dat lijkt mij veel logischer dan "op gevoel gezond eten", waarbij de kans groot is dat je te weinig of juist te veel eet :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:24

Ik zal straks of morgen even uitgebreid reageren, maar misschien heb je iets aan mijn fitnesspall lijstjes: http://www.myfitnesspal.com/nl/food/diary/secricible
Ik streef naar 1600kcal en 1,5gr/kg eiwit dus ik eet vrij koolhydraatarm en veel eiwitten.
Ik vecht nu vooral om mijn khd nog verder omlaag te krijgen en vetten omhoog, maar missvhien bied het inspiratie voor je eiwitten :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 12:40

Jong? Vind bijna 28 nou niet bepaald heel erg jong ofzo ;). Natuurlijk wist ik dat het slecht was, maar het was een soort verslaving denk ik. Als ik geen blikje had voor de volgende morgen, reed ik 's avonds naar een pomp die nog open was. En ja, wist al langer dat het slecht was, maar kon er gewoon niet mee stoppen. Per 1 januari het roer omgegooid.

Dus "tips" zoals zo kun je niet leven, mogen van mij achterwege gelaten worden, Greetje, want daar heb ik niet zoveel aan :). Ik eet mijn hele leven al de hele dag door, heb altijd een normaal BMI gehad. Wil gewoon gezonder en vooral bewuster omgaan met eten. En random lukt mij niet, heb gewoon iets van een doel nodig, vandaar het schema. Imo is het schema zo gek nog niet, het is geen dieetschema, het is geen afvalschema, het is geen schema om aan te komen, het is zuiver een schema die ik aan kan houden om gevarieerd, gebalanceerd en gezond te eten. En diëten doe ik uberhaupt niet aan, want ik hou teveel van eten om me van alles te beperken :). Maar met een gebalanceerd eetschema lijkt mij helemaal niets mis mee.
Overigens, op 3 maaltijden en slechts 2 tussendoortjes kan ik niet leven, dán honger ik mezelf pas uit :).

Die calorieën zijn inderdaad berekend, maar die calorieën zijn heel mijn doel niet. Omdat ik dus zo veel eet op een dag, had ik gedacht dat ik zwáár boven het maximale uit zou komen, vandaar dat ik het eens ben gaan bijhouden. Ik zit er dus behoorlijk onder. Doe dit niet voor mijn lol hoor, anders vraag ik geen tips :). En daarbij zou ik dan ook geen taart eten toch ;). Maar nogmaals, die calorieën zijn bijzaak, het gaat mij meer om gezonder en bewuster eten en lekker in mijn vel zitten. En dat doe ik nu ik weet wat ik naar binnen werk.

Dank je Secricible, ik ga zo eens neuzen :j.

Edit: Voedselzandloper heb ik hier liggen, juist dat boek heeft me doen inzien dat ik moest kappen met cola en redbull. De recepten die ik gebruik voor het healthy banana bread en speltbrood komen van Uit Pauline's Keuken, toevallig ook zandloperproof. Maar alleen maar zulke recepten aanhouden vind ik een dieet en ik wil niet diëten. Ik wil gewoon gezonder eten.