Welke sport zal ik kiezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Welke sport zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 21:51

Naast paardrijden word het eens tijd voor mij om op een andere sport te gaan. Ik merk dat mijn conditie echt nul is en dat dit verbeterd moet worden, maar fitness vind ik niet zo geweldig... Hardlopen etc ook niet. Daarnaast ben ik ook niet echt van de teamsporten.

Ja, wat blijft er dan over? Nou, dingen zoals zelfverdedigingssporten bijvoorbeeld. Dat lijkt mij super interessant. Maar er zijn er zoveel! Hapkido, teakwando, karate, kickboksen, klassiek boksen, aikido en nog 20 dingen met do... Wat is nou de zelfverdedigingssport?

Ik wil het liefst op een sport waarin je echt 'bruikbare' dingen leert. Ik ben niet zo'n sport mens eigenlijk, dus als ik dan iets wil/ga leren, dan wil ik ook dat het ooit in mijn leven van pas komt als de situatie (hopelijk niet) zich voordoet. Echte zelfverdediging dus. Jezelf leren verdedigen tegen iemand die sterker is dan jij, door gebruik van zwakte punten, leren wat je moet doen als iemand met een mes op je afkomt, of een pistool heeft. Dat lijkt mij zeer interessant en leuk om te doen.

Maar alle 'zelfverdediging' sporten die ik tot nu toe ben tegengekomen is dat je veel technieken leert, die je kan gebruiken tegen mensen die ook die technieken gebruiken. Dus niet echt praktisch in mijn ogen.

Als ik dan google op vrouwen verdedigingssport krijg ik dingen zoals 'leren omgaan met agressie' 'leren veiligheidszones te vinden' 'Omgevingselementen gebruiken voor preventief handelen' etc etc. Snap ik, preventief. Super. Het liefst preventief.. Maar als iemand mij aan het wurgen is vind ik het wel handig mezelf op dat moment te kunnen verdedigen in plaats van te denken "Ow, ik had preventief dit kunnen doen" :')

Wie heeft de zelfverdedigingssport voor mij?

Of een andere sport waar ik nog niet over heb nagedacht.

Want naast dat het een beetje bruikbaar moet zijn, is conditie opbouwen en spieren krijgen ook wel belangrijk. Als ik nu 10 meter ren ben ik al gevloerd en dat hoort eigenlijk niet.

Rossfechten

Re: Welke sport zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:17

Als enigste zelfverdediging in Nederland zou ik hardlopen aanraden, een pistool of mes afpakken leren is zoveel gevaarlijker dan weglopen wanneer je kan !!
Je raakt gewond door het wapen, of je komt in problemen met justitie doordat je je te effectief hebt verdedigd.
Als je het leuk vind als sport is http://www.mars-swordfighting.com misschien wel iets, voor je coördinatie, fitheid en conditie.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 22:24

Natuurlijk, wanneer ik kan zal ik altijd keihard wegrennen. Maar als je die optie niet hebt, is het prettig om die technieken te leren. Liever in problemen met justitie, dan dat me iets overkomt :P. Maar goed, uiteindelijk is dat bijzaak, ik wil ook gewoon leuk en gezond sporten om weer conditie te krijgen, maar ik dacht, als ik toch bezig ben, kan ik misschien iets leren wat 'bruikbaar' is. Maar dat hoeft niet perse.

Zwaardvechten, niet aan gedacht, maar dat is ook wel gaaf. Even kijken of er iets van verenigingen in mijn buurt zitten.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:27

Google eens op Krav Maga :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 06:53

wilde ik net zeggen Corelli, krav maga klinkt precies als wat jij zoekt!

De lessen bestaan uit situaties die zich in het echte leven voor kunnen doen, er zijn geen technieken. Het gaat gewoon om zo snel en efficient mogelijk de tegenpartij uitschakelen.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 06:56

color guard haha geen verdedigens sporten maar je gooit wel met zwaarden en messen. en je kan mensen er zeer pijnlijk mee bezeren. ook goed voor de conditie en heel leuo

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:15

Ik wou ook gelijk krav maga zeggen :D

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:18

Om conditie op te bouwen kan je gaan inline skaten. Is echt heel leuk en je houdt het veel langer vol dan hardlopen :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:25

Wat vind je van dansen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:18

Rugby? Lekker ruig alles eruit gooien

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 12:15

Nayomie schreef:
Wat vind je van dansen? :)

Ik vind dansen geweldig, maar ik ben er oerslecht in. Gooi mij los in een nachtclub en het gaat goed, maar zo snel ik choreografie moet leren ben ik nergens. Zumba enzo, geweldig leuk, maar wat een drama voor mij om te leren.

En op 1 of andere manier ben ik wederom een danseres in mijn theatergroep :') en moet ik een choreografie leren. Leuk, maar wat een marteling :P Ik denk dat ik me teveel druk zou maken om de pasjes, dan dat ik er echt van zou gaan genieten.

Krav maga heb ik me ingelezen, dat klinkt inderdaad echt precies wat ik zoek! Ik heb meteen een mail gestuurd naar één van de krav maga sportscholen voor een proefles :D.. Word daar ook af en toe wel de focus gelegd op conditie en kracht of helemaal niet? Anders moet ik daar nog iets naast gaan doen.

Ik heb skates, simpele skates. En vind het leuk en zou best inline skates willen hebben, maar het is erg weer gebonden. In de zomer doe ik het veel, in de herst en winter staan ze stil en dat vind ik dan erg jammer. Daarom dat ik een 'buitensport' maar oversla, want ik moet het het hele jaar kunnen doen.

Rugby, nooit over nagedacht. Het is wel een teamsport? Maar op zich.. Hmm. Ik ga even kijken. Op zich is dat ook wel wat.

Kijk, op deze sporten zou ik zelf nooit zijn gekomen :P Krav maga was mij totaal onbekend.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:33

Rugby is wel een teamsport inderdaad en toch wat minder 'lekker ruig alles eruit gooien' dan de meeste mensen denken. :+ Helemaal in een training ben je echt niet continu los aan het gaan op een tackle bag. Het gaat er niet alleen om "brute kracht" (zie je mijn 57kg aankomen? :') ), maar ook behendigheid, core stability, techniek, coördinatie en conditie. In tegenstelling tot bijvoorbeeld voetbal, waar iedereen vrijwel constant in beweging is, is rugby meer een sport van korte, snelle krachtuitspattingen. Het is misschien niet echt een zelfverdedigingssport en het is ook een sport waar in wedstrijden relatief veel blessures bij komen kijken. Mocht dat laatste je afschrikken, zou je eventueel kunnen kijken om je als recreant ergens in te schrijven zodat je alleen hoeft te trainen; in dat geval is het enige wat je niet moet zijn bang om vies te worden, want verder is het veelzijdiger dan je op het eerste gezicht zou denken als je als leek rugby op TV ziet.

Voor zelfverdediging kun je eventueel ook een zelfverdedigingscursus volgen. Dat heb ik jaaaaren geleden eens gedaan en de technieken waren dusdanig simpel dat ik ze nog steeds weet en ze ook relatief gemakkelijk nog uit zou kunnen voeren. :)

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:35

ik heb precies hetzelfde probleem dus ik volg even!!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:57

Karate! :D :D
Ik ben hier een paar maandjes geleden mee begonnen, geweldige sport. Je leert wel technieken 9en trucjes waarbij je ook sterkere mensen de baas bent), maar deze zijn gebaseerd op dingen die je in elke zelfverdedigingsssituatie tegen zou kunnen komen (vastgepakt worden bijvoorbeeld). Behalve dat leer je ook gewoon vechten natuurlijk, heerlijk om je energie in kwijt te kunnen en bovendien merk ik ook al veel verschil in spieropbouw en conditie. Ik zou het zeker aanraden! (Er zijn verschillende soorten karate, ik doe Ashihara.)

Maar, jij bent echt opzoek naar een zelfverdedigingssport, daar heeft karate wel enkele nadelen bij die jij misschien juist belangerijk vind. Je leert je namelijk alleen wapenen met je eigen lichaam (en tegen iemand met dezelfde principes) en dus niet hoe je messen en pistolen ontwijkt. Daarin tegen krijg je wel inzicht in wat je in dat soort situaties zou kunnen doen omdat je leert wat mensen hun zwakke punten zijn en waar deze dus bij jou zelf liggen. Je leert ook verdacht gedrag te herkennen en mensen op verschillen de manieren onschadelijk te maken (en hoe je hierop reageert als anderen dit bij jou doen). Verder is het wel echt een discipline sport, en er komt ook redelijk veel etiquette in voor (wat voor jou misschien niks zou kunnen zijn omdat dat niet is waar je naar opzoekt bent?)

Kickboksen doe ik ook regelmatig, ook erg leuk. Iets losser als karate, minder etiquette en meer echt vechten. Nadeel hiervan vind ik dat je minder technieken en trucjes leert en meer echt zelfverdediging door te vechten.

Taekwondo heb ik zelf nog nooit gedaan, maar ik heb wel een klasgenoot die dit doet. Ik geloof dat dit (naar haar verhalen) minder full contact is en meer techniek. :)

En het maakt natuurlijk ook erg veel uit wie je als trainer hebt, de ene leraar richt zich meer op zelfverdediging de andere meer op vrij gevecht of juist traditioneel karate.
Maar ik denk dat karate in jou geval best een goede oplossing zou kunnen zijn, en anders misschien opzoek gaan naar iemand die zelfverdediging geeft in combinatie met verdediging tegen wapens en dergelijke.

Succes!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:40

Jiu-jitsu kan ook zeker bieden wat jij zoekt als je bij een goede school zit. Ik doe dat zelf ook en bij ons ligt de focus heel erg op realisme. Je moet een techniek ook op straat kunnen uitvoeren, ook bij iemand die niet zo'n handig jasje aan heeft, ook bij iemand die groter/sterker/breder is, en niet braaf uit stilstand maar ook als iemand je duwt of trekt. Maar lang niet elke school traint op die manier. Verdedigen tegen wapens (stok, mes, pistool) is trouwens ook onderdeel van jiu-jitsu. Karate is ook nuttig, daarmee leer je wel goed te stoten en trappen waardoor je iemand snel uit kan schakelen in een gevecht. Maar daar heb je minder aan bij wapens of als iemand je vastpakt.

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:47

Ik dacht ook direct aan jiu-jitsu. Je leert er technieken om iemand snel en effectief uit te schakelen, zonder overdreven trappen en slaan. Inderdaad ook bij iemand die geen makkelijk jasje aan heeft, tegen wapens kan je je ook goed verdedigen.
Ik zeg doen!