Ja, wat blijft er dan over? Nou, dingen zoals zelfverdedigingssporten bijvoorbeeld. Dat lijkt mij super interessant. Maar er zijn er zoveel! Hapkido, teakwando, karate, kickboksen, klassiek boksen, aikido en nog 20 dingen met do... Wat is nou de zelfverdedigingssport?
Ik wil het liefst op een sport waarin je echt 'bruikbare' dingen leert. Ik ben niet zo'n sport mens eigenlijk, dus als ik dan iets wil/ga leren, dan wil ik ook dat het ooit in mijn leven van pas komt als de situatie (hopelijk niet) zich voordoet. Echte zelfverdediging dus. Jezelf leren verdedigen tegen iemand die sterker is dan jij, door gebruik van zwakte punten, leren wat je moet doen als iemand met een mes op je afkomt, of een pistool heeft. Dat lijkt mij zeer interessant en leuk om te doen.
Maar alle 'zelfverdediging' sporten die ik tot nu toe ben tegengekomen is dat je veel technieken leert, die je kan gebruiken tegen mensen die ook die technieken gebruiken. Dus niet echt praktisch in mijn ogen.
Als ik dan google op vrouwen verdedigingssport krijg ik dingen zoals 'leren omgaan met agressie' 'leren veiligheidszones te vinden' 'Omgevingselementen gebruiken voor preventief handelen' etc etc. Snap ik, preventief. Super. Het liefst preventief.. Maar als iemand mij aan het wurgen is vind ik het wel handig mezelf op dat moment te kunnen verdedigen in plaats van te denken "Ow, ik had preventief dit kunnen doen"
Wie heeft de zelfverdedigingssport voor mij?
Of een andere sport waar ik nog niet over heb nagedacht.
Want naast dat het een beetje bruikbaar moet zijn, is conditie opbouwen en spieren krijgen ook wel belangrijk. Als ik nu 10 meter ren ben ik al gevloerd en dat hoort eigenlijk niet.
. Maar goed, uiteindelijk is dat bijzaak, ik wil ook gewoon leuk en gezond sporten om weer conditie te krijgen, maar ik dacht, als ik toch bezig ben, kan ik misschien iets leren wat 'bruikbaar' is. Maar dat hoeft niet perse. 
Helemaal in een training ben je echt niet continu los aan het gaan op een tackle bag. Het gaat er niet alleen om "brute kracht" (zie je mijn 57kg aankomen?